TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Bezpilotní UH-60 OPBH Black Hawk

Datum přidání 19.02.2015    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 1 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americká armáda (U.S. Army) a firma Sikorsky pracuji společně na vrtulníkovém programu MURAL (Manned/Unmanned Resupply Aerial Lifter). Cílem programu je vyvinout a otestovat technologický demonstrátor volitelně pilotovaného vrtulníku UH-60 OPHB Black Hawk. Americká armáda vidí v podobných vrtulnících způsob, jak výrazně zvýšit efektivitu a přepravní kapacitu svého dopravního vrtulníkového letectva.

Foto: UH-60 OPHB lze provozovat jako pilotovaný nebo nepilotovaný vrtulník. / Sikorsky

Foto: UH-60 OPHB lze provozovat jako pilotovaný nebo nepilotovaný vrtulník. / Sikorsky

 

Lépe modernizovat, než nakupovat nové

Dle analýzy Zpravodajského centra pro vojenský průmysl a trhy IHS Janes (Defence Industry & Markets Intelligence Centre IHS Janes) Maximum utility: the future of support helicopteers tkví budoucnost amerického vrtulníkového letectva v modernizacích.


Vzhledem ke stagnujícímu obranému rozpočtu je nákup nové vrtulníkové platformy americkou armádou nereálný. Trend dokazuje například zrušený program průzkumného bojového vrtulníku AAS (Armed Aerial Scout) v hodnotě 16 miliard dolarů.


Například i na výsledky ambiciozního vrtulníkového programu FVL (Future Vertical Lift), jehož cílem je najít částečnou náhradu za bitevní i transportní vrtulníky americké armády, si musíme počkat až na rok 2030. Velmi pravděpodobné je přitom zdržení a zdražení programu, jehož cena se dnes odhaduje na 100 miliard dolarů za vývoj i nákup přibližně 4000 vrtulníků.


Přitom, zda vrtulníky FVL někdy vstoupí do služby, není vůbec jisté.


Podle Heidi Shyu, asistentky sekretáře pro akvizici, logistiku a technologie americké armády, současný rozpočet americké armády si jednoduše nemůže dovolit nákup nové vrtulníkové platformy.


„Půjdeme do příštích konfliktů se systémy, které máme dnes; budeme modernizovat a postupně vylepšovat současné platformy," řekla Shyu na mezinárodní vrtulníkové konferenci IQPC International Military Helicopter v Londýně.

 

Video: K-MAX je první z generace strojů, které lze pilotovat nebo kontrolovat dálkově. / YouTube

 

Volitelně pilotované vrtulníky

Jedním ze zajímavých modernizačních směrů je vývoj volitelně pilotovaných strojů OPV (Optionally Piloted Vehicles), resp. vrtulníků. V současnosti je zřejmě prvním OPV vrtulníkem stroj K-MAX. Vrtulník K-MAX již prošel ostrým nasazením v Afghánistánu s velmi pozitivními výsledky.


Od prosince 2011 až do května 2014 jediný vrtulník K-MAX provedl 2000 misí a strávil ve vzduchu 2150 hodin. Během svého období přepravil 2040 tun nákladů. Připomeňme, že vrtulník K-MAX může také volitelně pilotovat člověk na palubě.


Dalším a o řád ambicioznějším projektem je vrtulník UH-60 OPBH (Optionally Piloted Black Hawk) vznikající v rámci programu MURAL. UH-60 OPBH využívá stávající platformy vrtulníku UH-60. Dodatečné systémy umožňují UH-60 OPBH využívat jako bezpilotní nebo pilotovaný stroj.


Program MURAL si klade za cíl navýšit přepravní kapacity, využitelnost a bezpečnost dopravního vrtulníkového letectva. Podle výše uvedené analýzy IHS Janes není současná přepravní kapacita omezená (v americkém případě) počtem dostupných strojů, ale v daný čas počty dostupných posádek.


Pokud však jednoduché nebo monotonní mise nahradí vrtulníky s bezpilotním režimem, vrtulníková posádka může odpočívat a připravovat se na složitější mise. Stejně tak lze posádku více chránit před nepřátelskou palbou – což mimochodem znamená, že není nutné držet v pohotovosti záchranný tým.


Na programu MURAL pracuje společně několik oddělení U.S. Army a firma Sikorsky. Vývojové práce probíhají již od roku 2007 a první let vrtulníku UH-60 OPHB se uskutečnil v polovině minulého roku.

 

Video: První testovací let UH-60 OPHB v březnu minulého roku. / YouTube


UH-60 OPHB a Matrix

UH-60 OPHB je de facto platformou pro pokročilý systém řízení letu Matrix firmy Sikorsky. Matrix lze chápat jako pokročilého autopilota a asistenta pilota. Matrix například pomáhá posádce pilotovat vrtulník při „vjemově intenzivních" situacích, jako při letu vysokou rychlostí, letu v nízké výšce, výběru přistávací plochy nebo při přistání.


Vrtulník vybavený systémem Matrix, například UH-60, je schopen pilotovat pouze jeden člověk. V případě potřeby dokáže Matrix ovládat vrtulník zcela autonomně, zejména při jednoduchých zásobovacích misích. Operátor kontroluje a mentoruje let z pozemní stanice.


„Představte si vrtulník, který může zdvojnásobit produktivitu Black Hawků v Iráku a Afghánistánu, létající celý čas s jedním pilotem místo dvou, snižující pracovní zátěž, snižující riziko a v čase, kdy jsou mise opravdu monotonní nebo nebezpečné, dokáže létat zcela bez pilotů," říká Chris Vaun Buiten, viceprezident pro technologie a inovace ve firmě Sikorsky.

 

Zdroj: IHS Janes, Sikorsky

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
RiMr71 Datum: 19.02.2015 Čas: 13:05

...ono je to i o tom, že v některých armádách má život pilota větší cenu než sestřelený vrtulník za bambilión..

Zkrátka ne "nas mnogo", ale "přinejhorším přijdeme o hawka, je to průser, ale menší než koukat večer na AlDžazíru na video s pilotem v oranžovém mundůru s vousatým vymatlancem s kudlou za zády".

Je zjevné, že v některých (mnoha) situacích je lidský prvek nezastupitelný, ale věřím tomu, že v některých situacích může být AI pilot (viz Matrix) strojově přesnější a "chladnější" než člověk.

Skynet je ještě daleko, ale...

arr