TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Vrtulníky AH-64E a letadla P-8A pro Velkou Británii

Datum přidání 14.07.2016    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 48 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Velká Británie na mezinárodní letecké show ve Farnboroughu oznámila záměr nakoupit nejmodernější bitevní vrtulníky AH-64E Guardian a námořní pátrací a protiponorkové P-8A Poseidon. Oba stroje vyrábí americká firma Boeing.  

Foto: P-8A Poseidon odhazuje trojici protilodních střel Harpoon; větší foto / Boeing

Foto: P-8A Poseidon odhazuje trojici protilodních střel Harpoon; větší foto / Boeing

 

Velká Británie objednala 9 námořních letadel P-8A Poseidon za 4 miliardy dolarů a 50 bitevních vrtulníků AH-64E Guardian za 2,3 miliardy dolarů. Kromě samotných strojů je v ceně zahrnuto mimo jiné vybudování kompletního pozemního zabezpečení (servisní haly, obslužná technika, nástroje, atd. atd.), náhradní díly, servis, dlouhodobá podpora výrobce nebo výcvik posádek a pozemního personálu.


“Je to součástí našeho plánu pro silnější a lepší obranu, podporovanou rozpočtem, který poroste každý rok této dekády. To znamená více lodí, více letadel a více vojáků schopných nasazení,” komentoval nákup amerických letadel a vrtulníků Michael Fallon, ministr obrany Velké Británie.


Nákup je zajímavý i pro ekonomické i politické zájmy Spoejného království. Kontrakt vytvoří ve Velké Británii na 2000 nových vysoce kvalifikovaných pracovních míst v oblasti výcviku, údržby a oprav nových letadel a vrtulníků.


Letadla P-8A Poseidon budou mít domov na skotské základně Lossiemouth, kde vznikne 400 nových pracovních míst. Navíc Londýn chce na skotské základně postavit zázemí pro servis a výcvik za 130 milionů dolarů. Jde o jeden z řady britských “motivačních bonusů” vůči Skotsku, aby zůstalo součástí Spojeného království.


Velká Británie se však na výrobě P-8A Poseidon podílí pouze okrajově - britské firmy dodávají jen vnitřní přídavné palivové nádrže pro letoun. Avšak po podpisu smlouvy může podíl britských technologií v letadle vzrůst - mluví se například o instalaci britských leteckých senzorů.


P-8A Poseidon nebývalé posílí zpravodajské, sledovací a průzkumné možnosti námořnictva Velké Británie. Kromě průzkumu a sledování dokáže P-8A Poseidon ničit také ponorky nebo povrchová plavidla.


Velká Británie počítá s nasazením letounu především k přímé ochraně jaderných ponorek a letadlových lodí Královského námořnictva. “Naše nové námořní letadla (P-8A - pozn. red.) poskytnou nebývalou ochranu jaderného odstrašení Spojeného království a našich letadlových lodí v ceně 6 miliard liber,” vysvětli hlavní poslání letadel Fallon.


Celkově na 11 závěsnících (pět vnitřních + šesr pod křídly) P-8A přepraví výzbroj až do hmotnosti 9100 kg. Proti hladinovým cílům je možné použít třeba AGM-65 Maverick nebo AGM-64 Harpoon, proti ponorkám shazovat na padáku torpéda nebo podvodní miny.


Klíčový je obrovský dolet a výdrž letounu. P-8A má dolet až 7500 km -  letoun například zdolá vzdálenost 2200 km a poté čtyři hodiny na místě provádí protiponorkový boj. Poseidon může samozřejmě tankovat i ve vzduchu, což prodlouží výdrž ve vzduchu až na 20 hodin.


První letouny P-8A Poseidon dorazí do Velké Británie mezi roky 2019 až 2020.


Foto: AH-64E Guardian; větší foto / Boeing

 Foto: AH-64E Guardian; větší foto / Boeing 

 

V současné době britská armáda provozuje 67 bitevních vrtulníků Apache AH Mk 1 - britské označení pro licenčně vyráběné vrtulníky AH-64D Apache Longbow.

 

Nová objednávka 50 nejmodernějších Apachů verze “E” nemá stávající vrtulníky doplnit, ale nahradit. Původní Apache AH Mk 1 zůstanou ve službě do roku 2024. Nové Apache “E” přitom dorazí do výzbroje Spojeného království v roce 2022. Dlužno dodat, že nejnovější AH-64E budou postaveny přímo ve Spojených státech.

 

“Tohle jsou velké dny pro armádu Spojeného království,” uvedl Tony Douglas, výkonný ředitel Centra pro materiál a podporu ministerstva obrany. “Tyto nejnovější vrtulníky poskytnou vojákům bezkonkurenční schopnosti pro následující dekády.”

 

Nové AH-64E se liší od dřívějších verzí Apachů v mnoha ohledech. Byla obměněna celá řada avionických a elektronických systémů, které posouvají Apache na nejvyšší technologickou úroveň. Zmínit můžeme například zcela nový taktický rádiový komunikační systém a také možnost ovládat bezpilotní prostředky přímo z kokpitu vrtulníku.


Instalovány jsou silnější a úspornější pohonné jednotky T700-GE-701D a nové kompozitní listy rotoru. Pro AH-64E to znamená zlepšení nejen ve výkonu, ale například i v rychlosti nebo stoupavosti.

Zdroj: Military.com

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
danny Datum: 18.07.2016 Čas: 11:10

Taky si dovolím pár komentářů. Používat Ukrajinu jako argument proti bitevním vrtulníkům není úplně fér. Musíme brát f úvahu opravdu tristní stav letecké (a vůbec veškeré) techniky, naprostou nepřipravenost osádek a zcela nekompetentní velení na všech úrovních. Příkladů zcela nepochopitelného a sebevražedného nasazení jednotek jsou zdokumentovány stovky. Teď už přece jen noví rekruti prošli nějakým výcvikem, ale ty začátky, kdy vlastenecky naladění nováčci stáli proti chlapům, kteří měli nějakou zkušenost sice ještě z dob SSSR, byly šílené.
Často, když se tady mluví o full scale konfliktu, tak se pořád řeší střetnutí na úrovni RF vs. USA nebo EU. Bavit se o naší výbavě pro případný střet s Ruskem nemá moc cenu, protože to je fakt jiná dimenze. Takže pokud uvažuji o full scale konfliktu, beru v úvahu spíše přeshraniční konflikt s některým ze sousedů a pak to začíná vypadat trochu jinak.
Párkrát tady padl argument o dostupnosti manpadů a občas to vypadá, jako by standardně na každém posedu seděli minimálně dva operátoři. Ale když se podívám na stavy naší vrstvené PVO, tak máme k dispozici 4 obstarožní komplety 2K12 M2 KUB, 16 ks 9K32 Strela-10M a 16 ks přenosných RBS-70. Nesehnal jsem víc detailů, ale myslím, že to s těmi přenosnými systémy nebude až tak horké nikde.

avatar
Kozlus Datum: 15.07.2016 Čas: 21:08

skelet:
Mas pravdu, ale prave proto je treba se na to divat realisticky a ne extremem 1. ligu nehrajeme, tak to zrusime vsechno. A stejne tak nemuzeme pocitat, ze nasich soucasnych 10+10 tanku bude na hrotu formace celeho NATO, protoze proste nebude. Ted zrovna muzeme nekam poslat par pesaku a par BVP.

Urcite je treba budovat ACR tak, aby takovou roli zvladla aspon v omezene mire. Tedy aby mozno pocitat s nasazenim tech cca 100 modernich tanku a 200 BVP + vse podpurne k nim. Pak ano, pak muzeme dostat cast te hranice ke strezeni. Stejne jsme cast NATO a cast bitevni skupiny s Anglii. Takze nase stihacky a vrtulniky budou podrizeny vyssimu celku a treba i operovat jinde, ale stejne tak dostaneme podporu od aliancniho PVO, delostrelectva, zasobovani,... Ale je potreba aby jsme aspon neco zvladli vlastni silou, tedy ty tanky, BVP, nizkodosahove PVO a aspon zakladni delostrectvo a pruzkum pro tyto nase jednotky. A kdyz se zvladne toto, tak je to teleso pouzitelne i v konfliktech nizssi intenzity. At uz teoreticke odstraseni Polska na Tesinsku nebo opetovne vyhnani turka z Vidne :-D

avatar
skelet Datum: 15.07.2016 Čas: 20:23

Rase: ztráta lehkého vrtulníku se rovná ztrátě bitevního vrtulníku. Tedy co se velikosti osádky týče. Obé má po dvou členech ;)
Kozlus: s uvažováním typu "proč to řešíte stejně nebudeme na hrotu" se dostaneme ke koncepci AČR. Tedy "jejda nám zůstala polní nemocnice"

avatar
Kozlus Datum: 15.07.2016 Čas: 19:12

Rase: Vic cilu: Tudy cesta nepovede, protoze zahltit PVO se stejne nepovede a ikdyby tam bylo jen par MANPADu, tak jich nejspis bude vice, nez by si ACR mohla dovolit.
Ale dalo by se jit jeste dal. Neco do predni linie, co by hledalo cil, identifikovalo jej a nasledne navedlo rakety odpalene treba 10km za jeho pozici. Ten pruzkumnik by nemusel byt ani vrtulnik, ale spise dron s nizkou zjistitelnosti a za nim by sedel za kopcem nejakej ammotruck. Nove AH-64 zvladnou ovladat UAV a maji rakety vystrel a zapomen. Tady bych ten bitevni vrtulnik uplne vynechal a poslal tam par dopravnich vrtulniku. Jeden plnej postupne vypoustenych UAV a zbytek by strilel rakety. Pekne vklidu mimo dosah PVO i hlavnove vyzbroje. Nekde za kopcem.
Neco jak jsme se bavili v Patrocove snu o ACR. Jen by to potrebovalo poradne spojeni aby bylo veleni a tedy i vedeni boje.:)
Pruzkumne UAV by melo byt levnejsi a snazsi na udrzbu nez bitevni masina. Dopravni stroje jsou potreba stejne, oveseny raketama budou stejne. Jen by to potrebovalo strely s delsim dosahem a vylepsene elektronicke vybaveni, aby to mohlo komunikovat s tim UAV a rovnou aby se to napojilo i na data od pozemnich jednotek. A pripadne i navedlo nejake to prekvapeni od MLRS.
Tahle koncepce by byla stale dostatecne rychla a pruzna, aby to cele mohlo reagovat na vetsim useku fronty. Ohrozeni lidskych zdroju by se taky melo snizit.

avatar
Rase Datum: 15.07.2016 Čas: 18:35

Tak si říkám, jestli není pro případ konfliktu vhodnější větší počet menších militarizovaných helikoptér (s minimem výzbroje) doplněné o bitevní helikoptéry, právě jako nosič zbraní (a s rozhledem díky speciálním systémům). Přeci jen by se jednalo o víc cílů a v případě ztráty malého vrtulníku nejsou ztráty na lidech tak velké. Ideálně by se tyto malé stroje neměly k hrozbě ani přiblížit (což platí pro všechny transportní vrtulníky. Cenově se dá pořídit víc strojů než v případě větších transportních vojenských helikoptér (velikosti jako Mi), navíc menší stroje se hodí lépe i pro mírové období

avatar
Kozlus Datum: 15.07.2016 Čas: 17:11

Charlie: Souhlas, snad jen, ze pri full scale konfliktu bych se nedivil, kdyby driv dosla ta letadla. cast toho, co nebude zniceno primo ve vzduchu, bude potrebovat opravy nebo muze byt odepsano po pristani z nedostatku nahradnich dilu a nemoznosti provest opravu. Stejne tak je dneska celkem velka sance na zachranu pilota, pokud se teda zvladne katapultovat. Vazneji poskozene stroje nezvladne dneska nahrazovat nikdo. Snad jen USA z tech jejich obrovskych vrakovist, ale je otazka, v jakem je to stavu. Jestli jsou nekde jinde podobne zasoby netusim, ale krome RF bych se tomu opravdu divil. A kolik soucasnych pilotu bude schopno letat na uz vyrazene verzi nebo dokonce typu letadla? A s naroscnosti a tedy rychlosti soucasne vyroby neni pravdepodobne, ze se nejake vyznamnejsi ztraty povede nahradit novovyrobou. A jine linky dost rychle nejspis postavit nepujde, protoze je to dnes obrovsky komplikovanej retezec se spoustou specialnich pripravku a spoustou specialne vycvicenych pracovniku.

Panove, nekteri berete techniku a pocty ACR jako zcela nedostatecne (opravnene) a hned vidite ACR nekde na spici proti plnemu utoku ruskych armad. Jak by se tam ACR dostala? Pokud by byl takovy plnohodnotny konflikt, tak jedine, co se priblizi prvni linii, budou nase letadla a vrtulniky. Vse ostatni se nikam daleko nebude presouvat, protoze dopravni uzly budou zahlceny technikou ze zapadu. Takovemu konfliktu bude predchazet vyostrovani vztahu z obou stran a nasledne zaujimani postaveni u hranic. Co tam muze ACR poslat?
Nic, maximalne budou nase Pandury nekde v druhe linii. Ikdyz, Pandury by asi teoreticky slo pouzit na vyztuzeni nejakeho tankove praporu, to jo, ale moc se mi to nezda. Funkci ACR bych spise videl nekde v pozadi a pripadny boj proti průlomům nějakých diverzních jednotek, ostraha a rizeni dopravy a podobne.
V pripade nakupu tech Leo 2A4 + ty nove BVP a k nim dělostřelectvo, tak uz se da uvazovat o „samostane“ pusobici jednotce. Aspon by se to dalo zasobovat od spojencu a ne jak nase T-72 a BVP-1.
To vse je ale jen v pripade plnohodnotného konfliktu s RF a ten se v dohledne době snad nikomu nepodari rozpoutat.

avatar
CerVus Datum: 15.07.2016 Čas: 16:25

skelet: Sakra, já dal odeslat než jsem to dopsal..
Tím jsem si samo sebou naběhnul protože v dnešní době jsou dva průzkumné vrtulníky ve vývoji (AW169AAS, KAI), jeden dosluhuje (KW) a další byly zrušené (ARH-70) nebo zmražené (AAS-72X+).
Ty H145M jsou sice bratříčky Lakot, ale výbavou za nimi stále zaostávají.

avatar
CerVus Datum: 15.07.2016 Čas: 16:15

skelet: Ale H145m není průzkumný vrtulník.

avatar
skelet Datum: 15.07.2016 Čas: 16:10

Logik: už bych musel být sarkastický. Takže raději debatu končím :)

Cervus: ta otázka je celkem demagogická. Správná otázka zní: chtěli by jste Superhind Mk3 (Mi-35M) nebo H135M(H145M)?

avatar
CerVus Datum: 15.07.2016 Čas: 15:53

Tak tady je chyba v celé koncepci naší armády potažmo té slátanině jménem Bílá kniha. Na vyřazení betevních vrtulníků by nebylo nic špatného pokud by byly jejich schopnosti přeneseny na zmodernizované Alcy a průzkumné vrtulníky.
Co se osádek týče, tak se mi nechce věřit, že by daly přednost mi-24 pokud by měly šanci osedlat moderní průzkumný vrtulník. A tím opravdu nemyslím Venom nebo BH.
Vždyť ty nabízejí mnohem více možností využití než může zprostředkovat sice impozantní, přesto obstarožní mi-24. Hlavně by je mnohem lépe připravily na případný přechod na moderní bitevní stroje pokud by se jednou pořídily. Většinu elektroniky mají stejnou a i zbraňové systémy (vyjma příďového kanonu) používají stejné. Nehledě na taktiku letu, která se u bojových strojů změnila původně z velkých výšek na přízemní let a teď kopíruje taktiku průzkumníků.

avatar
logik Datum: 15.07.2016 Čas: 15:45

skelet: neptal, jen jsem poukazoval na to, že na moderním bojišti začínají převládat tak silné hrozby, že maximální dosažitelná odolnost vrtulníku je furt příliš malá.

Proto si nemyslím, že hybrid by měl o tolik jiné nasazení - jistě, plnokrevník se nemusí obávat kulometu a může si trochu víc troufat, ale zalezlej bude muset bejt taky.

To, že se do AČR nakupují věci naprosto nekoncepčně a často se vyřadí něco, co pak chybí, jen proto, aby se zavedlo něco, co vlastně tak potřeba není, to je holt českej (a nejen českej) folklór.

avatar
skelet Datum: 15.07.2016 Čas: 15:30

Logik ptal ses me nac je bitevnimu vrtulniku jeho odolnost. ;) Suma sumarum tam kde ma bitevni vrtulnik malou pravdepodobnost na preziti, tak tam ma ozbrojeny civil sanci nulovou. Bo bitevni vrtulnik ohrozuje neco, civila vse.
Jestli ti ozbrojeny civil alias hybrid uchova onu schopnost je take otazkou. Zpusob nasazeni bude jiny.

Jinak dle planu ACR se nebudou modernizovat L -159 a ani se neuchova schopnost, neb nove univerzaly.maji byt predevsim dopravni. Ta debata mi prijde obdobna jako kdyz se vyrazovaly RM-70, ty byly taky zcela out a proto se vyradily. Ted uz se uvazuje, ze by bylo fajn je mit. Tanky to same apod.

avatar
logik Datum: 15.07.2016 Čas: 15:16

skelet: no jenže je otázka, jestli ten samý myslivec nepohladí bitevní vrtulník manpadem....

Idea nahradit bitevní vrtulníky L159 se mi pak nezdá úplně blbá. Není lepší než mít dvě polovičaté zbraně (bitevních vrtulér bychom měli pár a asi ne ve světové kvalitě, a L159 v naší armádě zdaleka nevyužívají svůj potenciál) se naučit pořádně využívat to, co máme? Jinak v podstatě s Tebou souhlasím - ty peníze by se museli použít jinak, nejde o to ušetřit, ale do čeho ty prachy vrazit. Dělostřelecká a raketová výzbroj také stojí za starou bačkoru - takže je otázka, co se vyplatí modernizovat spíše? Že by se modernizovalo obojí je obávám se dosti iluzorní.

Pro vrtulníky pak hovoří "uchování schopností" - ale je to by snad mohli zastat i "hybridy". Jen je pravda, že jak se jednou vyřadí nějaká zbraň, tak si armáda a hlavně vláda zvykne, že ji nemáme, a už ji nikdo nekoupí....

avatar
RiMr71 Datum: 15.07.2016 Čas: 14:41

"Nevím, jestli jste zaregistrovali, ale zástupci ČR byli ve Španělsku se podívat na uložené Leopardy 2A4.....asi cca 53 ks."

Velmi zajímavé!!!

avatar
skelet Datum: 15.07.2016 Čas: 14:33

Vyřazením bitevních vrtulníků se v podstatě nic neušetří. Aby se tato kapacita kompenzovala, tak se musí nahonit jinde, což se minimálně v případě AČR rovná následujícímu:
1) modernizace L-159 v oblasti výzbroje. Tedy integrace PTŘS (Brimstone/Hellfire), řízených pum typu SDB, protizemních střel DAGR/APKWS, střelecké kontejnery (např.Sniper), modernizace radiolokátoru a prostředků REB. Připomínám, že AČR z toho nic neplánuje.
2) navýšení počtu dělostřeleckých prostředků, a to jak hlavňových, tak i raketových. Přičemž raketové by musely mít dostřel až 300km.
3) lehké vrtulníky s výzbrojí.

arr