Bez Ukrajiny Rusko svět jadernou válkou nevystraší

Rusko prodlouží životnost mezikontinentálním ... Více

Ruské střely 40N6 s doletem 400 km pro systémy S-400

Podle deníku Izvestija ruská armáda letos získá ... Více

Česká puška CZ BREN 2 pro maďarskou armádu

Na konci minulého měsíce byla podepsána dohoda o ... Více

Německá armáda certifikovala systém protitankových raket na BVP PUMA

Pozemní síly Německého Bundeswehru úspěšně ... Více

Letecká technika

S-70M Black Hawk: Univerzální vrtulník pro Armádu ČR?

Datum přidání 13.02.2018    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 656 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Ministryně obrany Karla Šlechtová zadala Generálním štábu (GŠ) vypracovat seznam potenciálních kandidátů na nový víceúčelový vrtulník pro Armádu ČR. Na seznamu se může objevit nová bitevní verze amerického víceúčelového vrtulníku S-70i Black Hawk.

Foto: Bitevní vrtulník S-70M Black Hawk; větší foto / Lockheed Martin 

 

Armáda ČR hleda univerzální vrtulník

AČR plánuje nakoupit dvanáct víceúčelových vrtulníků. Podle ministryně obrany AČR dva roky prováděla marketingový průzkum, ale k zahájení samotného akvizičního procesu nedošlo. Šlechtová mimo jiné uvedla, že vojáci požadují stroj s takovými parametry ve spektru vlastností (výzbroj, vybavení, avionika atd.), který není na komerčním trhu běžně dostupný .


„Nemyslím si, že naše armáda potřebuje něco, co ani není na trhu, nemají to Američané ani další země v Evropské unii,“ uvedla Šlechtová. Náčelník GŠ generál Josef Bečvář kritiku ministryně odmítl s tím, že se musí armáda dívat také na možnost budoucího nasazení vrtulníků a ctít příští trendy ve vývoji bojové techniky. „Odmítám tvrzení, že se jedná o science fiction a že si vojáci něco vymýšlejí. Víme o tom, že podobné vrtulníky  je v současnosti  možné koupit a jejich pořízení se stane jen otázkou výběrového řízení,“ oponoval Bečvář.


Po pátečním jednání (9. února)  na žádost ministryně Šlechtové upřesnil GŠ bližší specifikace ohledně nových vrtulníků. „Po dvou letech je nutné se pohnout z místa,  k tomu jsem vydala jasné pokyny. Zásadní je pro mě jistota, že budeme dobře připraveni. Zpřesnění specifikací, na kterém jsme se při dnešním jednání shodli, je správným krokem ve správný čas,“ komentovala upravené požadavky Šlechtová.


Podrobnější specifikace nových vrtulníků nebyly veřejnosti sděleny. Obecně má ale jít o víceúčelové vrtulníky schopné přepravovat vojáky a materiál, evakuovat  z bojiště raněné, provádět průzkum a poskytovat přímou palebnou podporu pozemním silám. V případě potřeby by měly být stroje schopny působit i v rámci integrovaného záchranného systému na území ČR (např. v případě povodní).


Největší výzvou je integrace zbraní, protože AČR požaduje schopnost odpalovat řízené střely vzduch–země. Není ale známo, jaké typy řízených střel AČR požaduje. V principu se nabízejí lehké řízené střely Hydra (APKWS) ráže 70 mm a těžší výkonnější laserem naváděné protitankové řízené střely (PTŘS) AGM-114 Hellfire. Pokud má mít vrtulník schopnost ničit tanky a nejmodernější bojová vozidla pěchoty (BVP), v úvahu připadají pouze střely Hellfire, případně izraelské střely Spike.


Ministryně obrany si však přeje certifikovaný a ideálně bojem prověřený vrtulník. To je zásadní rozdíl oproti strojům, o kterých sice výrobce prohlašuje, že v případě zájmu mohou být osazeny PTŘS, ale vrtulník s požadovanou výzbrojí nebyl dosud testován, proto ani certifikován, natožpak tedy ještě ověřen v boji.


V případě zájmu dokáže výrobce vrtulník pochopitelně osadit v podstatě jakoukoliv výzbrojí, ale integrace zbraní si vyžádá roky vývoje a zkoušek a bez přehánění (podle typu zbraní) stovky milionů korun. Jen k dokreslení – samotná střela AGM-114 Hellfire stojí více než 100 tisíc dolarů.


Finanční náklady za vývoj a testy, jakož i riziko protahování vývoje a certifikace samozřejmě  na sebe bere zákazník. Na zákazníkovi také bude, aby se s tímto novým strojem naučil pracovat, ověřil ho v provozu a vypracoval taktiku nasazení. Pokud tedy AČR případně zažádá o vývoj nové verze, tak celý proces vývoje a plná integrace do jednotek AČR (výcvik posádek a provozního personálu, osvojení všech schopností vrtulníků, vypracování taktiky nasazení atd.) potrvá bez nadsázky určitě nejméně deset let od podpisu smlouvy.

 

Video: S-70M se sestavuje v polské firmě PLZ Mielec a je nabízen polským speciálním silám. / YouTube

 

Podle Šlechtové, která 5. února vystoupila v pořadu Interview 24, žádná z obou dosavadních nabídek (UH-1Y Venom a AW139M) požadavkům AČR nevyhovuje. „Ani jedna nabídka nesplnila Armádou ČR požadované specifikace. Sama jsem se velice divila, proč nejsme schopni zadat takové, aby to bylo reálné,“ řekla Šlechtová.

 

„Chceme vrtulník, který je bojový, bitevní, civilní, a ještě potřebujeme, aby tam na těch platformách zespodu vrtulníku nesl kanon, kulomet a řízené i neřízené střely,” uvedla Šlechtová v Interview 24 s tím, že podle generála Bečváře si armáda nevymýšlí, když tvrdí, že takové vrtulníky existují.

 

„Chci ujištění, že nebudeme kupovat vrtulníky na papíře. Máme strategii vyzbrojování, která říká, že budeme kupovat pouze takovou techniku, která už létá a už někde bojuje. A specifikace (armády – pozn. red.) to nesplňuje,” sdělila Šlechtová. „Já chci vrtulník, který budou používat naši vojáci, a ne takový, který bude mít deset tisíc věcí a bude se vyrábět třeba pět let.“

 

S jistotou můžeme říct, že klasických víceúčelových vrtulníků, které jsou vybaveny kanony (ráže 20 mm a výše), řízenými střelami, mají certifikovanou výzbroj a jsou přitom ověřeny v boji, není na komerčním trhu mnoho. Nabízí se samozřejmě otázka, zda je bezpodmínečně nutné mít vrtulník ověřený bojem. Vždyť ani nové zbraňové systémy nemohou být ověřeny bojem, avšak tomu odpovídá i časová, finanční a organizační náročnost vývoje a testování.

 

Otázka tedy zní, jestli AČR akceptuje dostupný otestovaný vrtulník, který nebude tak „dokonalý“, nebo vezme na svá bedra veškerá rizika vývoje nové verze vrtulníku.

 

Video: Po roce 2000 Sikorsky nabízel variantu S-70 Battle Hawk australské armádě. Battle Hawk byl vyzbrojen mimo jiné kanónem ráže 20 mm. Austrálie ale dala přednost vrtulníku Eurocopter Tiger. Battle Hawk ale byl pouze vývojovým programem a není v nabídce firmy Sikorsky. / YouTube

 

Bitevní S-70M Black Hawk

Nebudeme se pouštět do výpisu všech možných univerzálních vrtulníků pro AČR, ale podíváme se na čerstvou novinku, která teoreticky podmínky AČR splňuje, tedy kromě ověřeného bojového nasazení a možnosti lafetace automatických kanonů.

 

Americká firma Sikorsky v těchto dnech oznámila ukončení kvalifikačních testů kulometné a raketové výzbroje pro vrtulníky S-70i Black Hawk. Ozbrojená verze nese označení S-70M Black Hawk.

 

Samotný neozbrojený S-70i je odvozen od varianty UH-60M Black Hawk americké armády. S-70i a UH-60M jsou prakticky identické stroje, ale S-70i chybějí některé citlivé americké technologie především z oblasti avioniky a komunikačních systémů. Přesto je avionika u S-70i a UH-60M asi z devadesáti procent shodná. 

 

UH-60M je verze určená pro americkou armádu a veškerá práva k vrtulníku vlastní americká vláda. Proto UH-60M nemůže nabízet k prodeji Sikorsky, ale pouze americká vláda na podkladě programu zahraničního prodeje zbraní FMS (Foreign Military Sale). Naopak veškerá práva k S-70i vlastní společnost Sikorsky, která tak může vrtulník snadno nabízet na zahraničních trzích bez složitého souhlasu americké vlády.

 

Podle tiskové zprávy zbrojovky Lockheed Martin, která vlastní firmu Sikorsky, ukončení kvalifikačních testů zbraňových systémů S-70M je vyvrcholením šestiletého vývojového programu. V rámci vývoje po dobu dvou let probíhaly testovací střelby ve výcvikovém prostoru Yuma v Arizoně.

 

Základním rysem S-70M je kulové zaměřovací termovizní elektrooptické pouzdro (včetně denní kamery a laserového značkovače) a sada univerzálních pylonů ESSS (External Stores Support System). Pod pylony lze zavěsit kulomety ráže 12,7 mm, rotační kulomet ráže 7,62 mm, řízené i neřízené střely Hydra a PTŘS Hellfire. Stejně tak ESSS pojme i přídavné nádrže (až 4× 870 l).

 

Video: Účinek řízené 70mm střely APKWS (Advanced Precision Kill Weapon System) s bojovou hlavicí M282. Hlavice prorazila boční pancíř transportéru M113 a explodovala uvnitř. Otázkou je, jak by si vedla proti nejnovější generaci BVP, především při útoku z přední polosféry. / YouTube

  

Do avioniky S-70M byl integrován systém řízení palby, který může ovládat každý ze dvou pilotů. Při použití hlavňové výzbroje nebo raket jsou na displejích pilotních přileb zobrazeny cílové údaje, které umožňují pilotům manévrovat vrtulník tak, aby získal vhodnou pozici pro palbu proti statickým i pohyblivým cílům.

 

„Sikorsky značně zjednodušil složitý úkol zničení cíle z velké vzdálenosti tím, že avionika vypočítá komplexní balistiku požadovanou pro efektivní vedení palby,“ uvedl Bill Gostic, viceprezident divize pro světové vojenské systémy a služby firmy Sikorsky. „Jakmile jsou zbraně a infračervený elektrooptický senzor integrovány s existujícími ovládacími prvky a avionikou vrtulníku Black Hawk, mohou mezinárodní armády přidat externí křídla (ESSS – pozn. red.) a zbraně za méně než tři hodiny, aby mohly provádět středně náročné bojové mise.“

 

Dlužno dodat, že již před několika lety dokončil Izrael integraci PTŘS Spike-ER na vrtulníky Black Hawk. Stejně tak se kolumbijská armáda  rozhodla na své „černé jestřáby“ umístit střely Spike-LR, Spike-ER a Spike-NLOS (s rozsahem 25 a více kilometrů). Není ale jasné, zda jde o čistě národní řešení, nebo takto upravené vrtulníky lze dodávat i zahraničním zákazníkům (např. AČR).

 

Ozbrojený S-70M může provádět úderné operace, ozbrojený doprovod a podporovat palbou pozemní síly. S ESSS vrtulník přepraví deset vojáků a dva palubní střelce s dvojicí kulometů ve dveřích. V případě protipancéřové konfigurace S-70M pojme až 16 střel Hellfire.

 

V každém případě česká ministryně obrany plánuje spustit nové výběrové řízení na nákup víceúčelových vrtulníků. Kromě původních uchazečů mohou své nabídky předložit také další firmy, teoreticky tedy i firma Sikorsky s vrtulníkem S-70M.

 

Zdroj: Defence24

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.1 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
sgtlk Datum: 09.04.2018 Čas: 18:10

Veselohra "porizeni 12 LUH pro ACR" - x-te dejstvi. Smat ci brecet?

„Rozhodla jsem, jak zadáme zakázku na 12 nových víceúčelových vrtulníků. Nebudeme oslovovat jediného dodavatele. Využijeme výjimku podle zákona o zadávání veřejných zakázek a oslovíme minimálně tři uchazeče. Dokončíme zadávací dokumentaci a v létě zakázku vyhlásíme,“ dodala na závěr ministryně.

http://www.mocr.army.cz/informacni-servis/zpravodajstvi/zakazku-na-dvanact-viceucelovych-vrtulniku-vyhlasime-v-lete--rekla-ministryne-obrany-142759/

avatar
Jara Datum: 03.04.2018 Čas: 08:37

https://m.youtube.com/watch?v=ypQIBmMxru8

Zajímavé video a jasný příklad o tom jak vypadají operace vrtulníku v armádách NATO

avatar
Rase Datum: 28.03.2018 Čas: 10:44

PavolR:
otázkou je, co se koupí, ale dá se říct že co nejdřív:

2018 - končí životnost vrtulníků Mi-2
2021 - končí životnost vrtulníků W-3A Sokol
2022 - končí životnost vrtulníků Mi-8/17
2026 - končí životnost vrtulníků Mi-24V
2028 - končí životnost vrtulníků Mi-171š

Tedy v podstatě můžeme následně hned začít vybírat i těžší vrtulník, jelikož brzy budou taky potřeba. Ryana bych moc neřešil, nejspíš myslí že pořád vybíráme jen ze dvou strojů, tak lobuje za ten americký (UH-1Y) nic víc v tom nevidím. Dle MO ale jede tendr nanovo a ani jeden ze strojů nesplnil požadavky Armády - tedy jak Augusta tak i Bell. Nadávat na praktiky Bellu začnu, až pokud opravdu koupíme jejich stroj. Zatím je jejich urputné snažení protlačit k nám UH-1Y jen úsměvné.

avatar
PavolR Datum: 27.03.2018 Čas: 17:01

rase:
A na kedy by ste tie stroje vlastne potrebovali? Koľko môže trvať, kým dokončia dodávky na Ukrajinu + iné kontrakty? Inak, nakupovať od Francúzov je zo strany Ukrajiny celkom dobrý ťah.

K tej žalobe: tiež to pokladám za pravdepodobné. Ryan doslova formuloval, že pokiaľ je problém s korupciou, tak pri systéme nákupu z USA je to vyriešené tak, aby také podozrenie nemohlo byť, alebo tak nejako. Keď som to počul, tak som si hovoril, že na mieste Čechov by som sa teraz urazil, lebo to znelo takmer ako prezumpcia viny.

avatar
Rase Datum: 27.03.2018 Čas: 14:24

Ukrajinské ministerstvo vnitra podepsalo 23.března smlouvu se zástupci Francie, na nákup 55 vrtulníků od společnosti Airbus. Bude se jednat o stroje Н145, Н125 a Н225, které budou použity k velkému množství úkolů - záchranou službou, hasičskými jednotkami, pro řízení dopravy, pozemní podporu, vyhledávání a záchranu, pozorování a podobně. Za Francii podepsal smlouvu ministr zahraničí Jean-Yves Le Drian. První vrtulníky dorazí na ukrajinu ještě před koncem roku 2018.

http://defence-blog.com/aviation/ukrain ... pters.html

my pořád nic. Netvrdím že stroje od Airbusu jsou pro AČR ideální, ale zdá se že dodávají vrtulníky opravdu rychle a zakázek mají víc než dost. Myslím že i u nás by se v pohodě našlo uplatnění pro třeba 15 H145.
Pokud jde o Bell, tak jsem přesvědčený o tom, že pokud nevyhrají, skončí to žalobou. Zkrátka podmazali už tolik lidí a tak mohutně lobbují, že budou chtít svoje prachy zpátky - ať už jakkoliv

avatar
PavolR Datum: 27.03.2018 Čas: 13:51

Dnes som náhodou zachytil na ČT24 rozhovor s Paulom Ryanom a akurát časť, kde bola reč o nákupe vojenských vrtuľníkov. Ten teda riadne horlil za Bell. :-D

avatar
Jara Datum: 23.03.2018 Čas: 22:16

A poslední postřeh, myslím že by se mělo mluvit i o vybudování účinné PVO a na nákup stíhačů na původní plánovaný počet už se také zapomnělo ......

avatar
Jara Datum: 23.03.2018 Čas: 22:13

Jinak jsem opravdu napnutý jak bude znít nová specifikace na vrtulníky jestli to nahraje H145M nebo Venomu... můj osobní odhad je že leonardo je z kola venku Němci se dost angažovali Bell má také silnou lobby,uvidime ani jeden typ by asi nebyla špatná volba,ikdyž přímí konkurenti stejné kategorie to nejsou jde o to na jakou kategorii to nahrajou “nové”specifikace

avatar
Jara Datum: 23.03.2018 Čas: 22:05

No super tak snad se to už začne hýbat radary bvp a vrtáky by opravdu chtělo vyřešit už letos.... a moc mě pobavila ta nevole GŠ .... no chlapci budou muset začít makat po letech hibernace to je asi šok no :)))

avatar
Pavka Datum: 23.03.2018 Čas: 21:03

Dnes jsem zaslech zprávu, že zřejmě nastal nějaký posun a na víceúčelové vrtulníky je nově vyhrazeno až 12 mld Kč.

https://www.novinky.cz/domaci/467055-prisla-jsem-jako-vichrice-tvrdi-slechtova-a-chysta-na-obrane-nakupy-za-155-miliard.html

avatar
TF_HU Datum: 01.03.2018 Čas: 08:13

skelet

Na té úrovni kde jsem se pohyboval a pohybuju, jsem o nespokojenosti neslyšel. V době kdy se W3A zaváděl byl přístrojově trochu napřed. Jak jsem řekl, nálet hodin, počet nehod, úkoly...

avatar
skelet Datum: 01.03.2018 Čas: 08:03

TF_HU: ono to tu díky semtamovi a kazdovi asi zapadlo. Ptal jsem se na spokojenost AČR se Sokoly. Přesněji (ne)spokojenost leteckého a pozemního personálu s tímto typem.

avatar
skelet Datum: 28.02.2018 Čas: 21:39

ano ať nejsme jak u blbečků na dvorku

ad a) pokud je to nadmíru jasné, tak proč to používat proti TF:HU, který to zde píše od počátku?
ad c) pravdu má takřka ve všem. AW139m má většinu vlastností na papíře, viz šlechtové i ten tvůj link
ad d) H-force je stále v pracovním procesu, není ukončen.
ad e) nevyhověl, ale na rozdíl od AW139 není papírový drak, ale praktik. Proto byl upřednostňován

Takže jsi nedal napít nikomu nic. Jen tu furt a stále trolíš.

avatar
ALCR Datum: 28.02.2018 Čas: 14:00

www.euro.cz 27. února 2018
Berlín chce nadále prodat své helikoptéry H145M české armádě.
https://www.euro.cz/byznys/zajem-trva-berlin-chce-nadale-prodat-sve-helikoptery-ceske-armade-1395796?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu

avatar
TF_HU Datum: 28.02.2018 Čas: 08:45

semtam

Fakt nechápu co byste chtěl slyšet? Já si žádnou auru nebuduju, jediná má aura je v tom, že já na rozdíl od vás u vrtulníků sloužil, byl jsem i na prvních jednáních a prezentacích ohledně nového vrtulníku, tedy to o čem vy tu spekulujete, já znám z první ruky. nemohu za to, že mé informace jsou časově ohraničeny.

Takže:

a) k článku. Ne S70M to nebude.
b) pochybuju, že to bude některá z verzí UH60 (nabízena Pinnacle...)
c) co se týče AW139 řekl jsem vám, že představitel firmy sám řekl, že zbraně nemají integrované. Tedy už v tom roce 2015, vojáci kroutili hlavami, že nechtějí něco testovat, být první atd. (tohle z novin nevyčtete, toto máte pohled from inside)
d) Ani H145M v roce 2015 neměl integrovanou výzbroj, tedy navíc asi ani vládní garanci.
e) vzhledem k tomu jak to civilní část vedla, zůstal poslední v nabídce UH1Y s naším trapným požadavkem na PTŘS.

Jinak v reakci odmítám paušální tvrzení, že za vše může GŠ AČR.
Jinak v diskuzi reaguje na nesmysly popisující jakože reálný stav u jednotek. Třeba v taktice použití, způsobu nasazení atd.
A pak reaguji na nesmysly jako píšete často vy osobně. Jako například s bojovou zkušeností, problémy s dodávkami od LOM atd.

Jak jsem řekl, nejsem a nebyl jsem u všeho. Tedy mé informace jsou ohraničené časem a místem. Tedy ani já vám nedám ty nejpřesnější informace.

Co se týče hodnocení spolehlivosti W3A, armáda hodnotí provoz z pohledu technických závad, nehod, letových hodin, výcviku atd. Jistě je tam i ekonomické hledisko, ale to musíte srovnávat s něčím ve stejné kategorii. No, to srovnáte jen doma, nebo venku. Z mého pohledu, ekonomické hledisko srovnáme, ale co pak, kdy nic jiného nemáte a úkol plnit máte. Armáda brání a cvičí s tím, co k tomu má. Přestože by vojáci htěli nejmodernější techniku, náš politicko-průmyslový komplex nám modernizuje technologické vraky, rozhoduje úplně jinak. Tak si vyberte.

arr