TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Bitevní vrtulníky Ka-52K pro lodě Mistral

Datum přidání 08.08.2014    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 20 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Ruské námořnictvo se připravuje na zavedení prvních útočných a průzkumných námořních vrtulníků Kamov Ka-52K. Stroje budou tvořit hlavní útočnou sílu nových ruských vrtulníkových a výsadkových lodí třídy Mistral. 

Kamov Ka-52

Foto: Kamov Ka-52. / Kamov

 

Vrtulníky pro lodě Mistral

V květnu letošního roku ruské ministerstvo obrany objednalo pro potřeby námořnictva 32 námořních vrtulníků Ka-52K. Na výstavě Den inovací Ministerstva obrany v Moskvě (4.–5. srpna ) výrobce vrtulníků, firma Kamov, načrtla časový harmonogram zavádění vrtulníků do výzbroje.


"První tři vrtulníky Ka-52K, určené pro vrtulníkové výsadkové lodě Mistral, dodáme do konce roku. Budou působit na lodi Vladivostok poté, co na konci roku 2014 loď dorazí do Ruska," říká Sergej Michejev, hlavní konstruktér konstrukční kanceláře Kamov.

 

Ruské lodě Vladivostok a Sevastopol třídy Mistral pojmou každá až 16 vrtulníků. Z lodí budou operovat útočné a průzkumné Ka-52K, víceúčelové Ka-29 nebo pátrací a záchranné Ka-27PS.

Ka-52

Foto: Ka-52 s protitankovými střelami Vichr a kontejnerem B-8V20A s neřízenými raketami S-8. / Autor: Vitaly V. Kuzmin , CC BY-SA 3.0

 

Poměr jednotlivých vrtulníků na palubě ještě není určen a bude zřejmě přizpůsoben podle místa a druhu operace. Nejčastěji se mluví o osmi Ka-52K a osmi Ka-29.

 

Námořní aligátor Ka-52K

Ka-52K je námořní verze vrtulníku Ka-52 Alligator. Námořní Ka-52K získá robustnější drak a podvozek, vše vylepšeno antikorozní ochranou pro operace v agresivním mořském prostředí. Listy rotoru a pomocná křídla lze u verze Ka-52K složit. Ka-52K získá částečně odlišnou avionikou upravenou pro operace na moři, včetně upraveného radaru.


Zvláštností, alespoň mezi bitevními vrtulníky, je umístění pilota a operátora zbraňových systémů vedle sebe. Jde o neobvyklé řešení, neboť u západních typů, ale i u ruského Mil Mi-28, sedí dvojčlenná posádka v tandemu.

 

Video: Promo video Ka-52. / YouTube

 

„Týmová práce mezi piloty v Ka-52 je mnohem lepší, než v sedadlech za sebou. Jednoduchý příklad z mé zkušenosti: palubní intercom vypadne, a v tandemově uspořádaném stroji je kontakt mezi piloty ztracen. Nevíte, zda vypadla komunikace, nebo se druhému něco stalo... Tady ale sedíte vedle sebe a vidíte na sebe, takže můžete sledovat stav druhého pilota nebo požádat o pomoc," vychvaluje koncepci Ka-52 Alexandr Cheredničenko, testovací pilot konstrukční kanceláře Kamov.


Podle Cheredničenka je Ka-52 plně srovnatelný s nejlepšími západními stroji. Jeho schopnost získávat informace o cíli, za zhoršených světelných podmínek, i při nízké viditelnosti, je údajně na nejvyšší úrovni.


Ka-52 je bitevní, ale i průzkumný stroj. V případě potřeby dokáže vrtulník předávat informace o cíli dalším vrtulníkům a letadlům. Ty pak případně zahájí samotný útok.


Zřejmě nejunikátnějším systém Ka-52 jsou vystřelovací sedačky K-37-800M. Sedačky dokáží zachránit piloty, i když je vrtulník v plamenech nebo se dokonce rozpadá ve vzduchu. Problémem není ani téměř nulová výška.

 

Ka-52

Foto: Možnost výzbroje. Ka-52 dokáže nést také čtveřici tepelně naváděných střel vzduch-vzduch Igla. / Autor: KPoJluK2008, CC BY-SA 3.0

 

Mohutná výzbroj Ka-52K

Ka-52 unese výzbroj až do hmotnosti 2500 kg, což se skoro rovná čtvrtině vzletové hmotnosti (10 400 kg) vrtulníku. Může jít o čtyři kontejnery B-8V20A s dvaceti 80mm neřízenými střelami S-8 (dolet 3 km, bojová hlavice 3,2 kg), nebo o čtyři kontejnery B-13L5 s pěti 122mm střelami S-13 (dolet 6 km, bojová hlavice 32 kg). Počítá se také s instalací protiponorkových torpéd. 


Protitankové zbraně zastupují střely 9A4172 Vichr a 9M120 Ataka. V obou případech Ka-52 unese 12 střel. Výkonnější Vichr ničí cíle až na vzdálenost 10 km, méně výkonná Ataka na vzdálenost 6km.

 

V případe Ka-52K je však nejzajímavější možnost nést výkonné protilodní střely Ch-31A. Střela měří na délku 5,23 metrů při hmotnosti 650 kg, z toho 90kg váží bojová hlavice.


Pro urychlení se používá raketový motor a pro „cestovní rychlost" náporový motor. Střela letí rychlostí až Mach 2,7 a hladinové cíle zasahuje na vzdálenost 70 km.

 

Zdroj: Kamov, IHS Janes, Russian Aviation

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.2 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
dexnom Datum: 22.10.2015 Čas: 18:20

sedačky jsou klasika 0-0 a mají standardní nastavení jako jiné ejection seats používané v ruském letectvu u side-to-side uspořádání.

avatar
semtam Datum: 10.08.2014 Čas: 11:04

Ultramarinus:
Ohledně katapultu posádky vrtulníku to bude nejspíš jak píšete. Nebo mě spíš napadá, aby se piloti při katapultáži nesrazili, tak časová prodleva bude jen kolem 1 sekundy. Může být použit studený start (něco podobného, jako u Tor-m, třeba pouze u první sedačky).

Apache bude proti Kamovu o pár stupínků výše i když cena/výkon bude pravděpodobně víc nahrávat pro KA-52. Co se týče obrany proti raketám vzduch-vzduch či zem-vzduch. Tak zajímavý odkaz jsem dával flanker.jirka. Tak až takový "sen" to nebude.

avatar
Ultramarinus Datum: 10.08.2014 Čas: 09:37

Nevertemediam: Máte ode mě první zelený like vůbec - za znalosti. Názorově se neshodneme skoro v ničem, ale přinejmenším po vědomostní stránce hlupák nejste, což mě nutí se nad těmi názory znovu zamyslet.

Degog: Dodají. Smlouva je smlouva a pokud by se nenašel někdo, kdo by ji (/je - lodě) okamžitě odkoupil za dvounásobnou cenu, Frantíci by na nich prodělali kalhoty, protože by museli zaplatit tolik, že by si za to Rusáci mohli koupit plnohodnotnou letadlovou loď od Číňanů do pěti let ode dneška.

Všem:
Moc zdravá představa ohledně toho katapultu (že by se každý pilot odpaloval sám) to není, protože když vrtulník odpálí před iniciací katapultu rotory, co myslíte, že začne helikoptéra bez rotorů dělat? A co když je parťák omráčený, nebo zraněný a nemohl by zatáhnout za madlo sám?

Výkony ohledně zbraní nedosahují ani k Apachi a to je už docela stará konstrukce. Jediné co mě zaujalo jsou ta torpéda a protilodní střely. Bez akustických bójí, nebo vlečného sonaru je to ale použitelné jen proti hladinovým cílům a o účinné obraně proti vzdušným hrozbám si mohou vrtulníky nechat jen zdát.

avatar
semtam Datum: 09.08.2014 Čas: 18:42

papaHoth

Taky jsem si zprvu myslel, že se jedná o klasické "K" pro označení námořní verze. Nejspíš tomu tak i bylo. Ale pro oživení jména vrtulníku se použilo jméno Katran. Jen má domněnka...

avatar
Muž, co zírá na kozy Datum: 09.08.2014 Čas: 16:29

Spalda: Vím jen o Ka-50 a Ka-60, o jiných typech, kde by se tenhle systém využíval jsem neslyšel, ale třeba mě někdo doplní.

Ještě bych opravil svoje předchozí tvrzení, že záchranný systém vytahuje pilota na sedačce. Není to pravda, vytahuje přímo pilota, jak dokazuje tohle unikátní video:

vk.com/video-39982008_167490499

avatar
Spalda Datum: 09.08.2014 Čas: 15:49

to Muž, co zírá na kozy - Díky. Zajímavé. protože sem v tomhle směru laik, používá se podobný systém katapultáže i u jiného typu než jen u Ka-52?

avatar
Muž, co zírá na kozy Datum: 09.08.2014 Čas: 15:31

Spalda: U systému K-37-800 M vytahuje pilota se sedačkou raketa na laně, takže spaliny jdou úplně mimo kabinu.

http://www.wrk.ru/forums/attachment.php?item=368882&download=2&type=.jpg

avatar
Deadog Datum: 08.08.2014 Čas: 23:02

doufam ze jima nakonec ty lode nedodaji

avatar
papaHoth Datum: 08.08.2014 Čas: 22:36

To Semtam: jsem myslel, že to K za KA-52 znamená stejně jako u Mig-29K Korabelniy - palubní..

avatar
flanker.jirka Datum: 08.08.2014 Čas: 21:58

Pěkná hračka, je vidět, že utrácej i za prostředky pro přežití na bojišti.
https://www.youtube.com/watch?v=ZyPR6uL6NBI

pro cejkise: na pobaltí nedojde, žjií tam lidé se zdravým rozumem a nebudou mít potřebu dělat majdany :-) Navic jsou pro všechny strany nezajímaví, uhlí ani plyn tam skoro vůbec není a EU tam již investuje.

avatar
cejkis Datum: 08.08.2014 Čas: 21:27

Mistral s Ka52 na palubě bude v ruských plánech na obsazení Pobaltí významným pomocníkem. Ukazuje se, že EU je nesourodá děvka, kde každý ze členů podvádí ostatní. Pokud se z tohoto spolku rekrutují naši spojenci v NATO, tak považuji evropské části této aliance za nepoužitelné.

avatar
cejkis Datum: 08.08.2014 Čas: 21:24

Kamov posouvá možnosti Ruska dále, nicméně nedosahuje schopností AH64D.

ČR by si rovněž měla pořídit nové stroje a doufám, že "expertům" na MO někdo vysvětlí, že nahrazovat bitevní stroje dopravními byť vyzbrojenými je pouze pokračování rušení bojových složek AČR a jejich nahrazování facility službami.

avatar
semtam Datum: 08.08.2014 Čas: 20:30

Jan Grohmann
KA-52K je snad pouze námořní (palubní) verze KA-52. Má sklopné listy rotorů, atd. Pro armádní letectvo se tato verze pravděpodobně používat nebude. Velké K na konci jména znamená Katran (катран). Což je ruské jméno ostrouna obecného.

avatar
nevertemediam Datum: 08.08.2014 Čas: 16:05

Je tam spozdeni aby si druhy pilot stihol vybrat cigaretku a pripalit od rakety zo sedacky...
No snad pri katapultazi nezlihaju odpalovace rotorovych listov,

avatar
GAVL Datum: 08.08.2014 Čas: 15:32

Předpokládal bych vystřelení obou, přece tam nenechají druhého pilota , který je tak zraněn , že se není schopen sám katapultovat.

Je to nádherný stroj. Co dodat. Škoda , že ho naši nikdy nebudou mít.

arr