Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení ... Více

Letecká technika

Bitevní vrtulníky T129 pro tureckou armádu

Datum přidání 06.05.2014    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 7 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Turecká pozemní armáda (Türk Kara Kuvvetleri) získala prvních devět bitevních vrtulníků T129A EDH (Erken Duhul Helikopteri). Vrtulníky v turecké armádě postupně nahradí americké bitevní stroje AH-1 Cobra.

TAI/AgustaWestland T129 ATAK

Foto: TAI/AgustaWestland T129 ATA. Všimněte si vedení nábojového pásu kolem trupu pro 20mm rychlopalný kanón. / TAI

 

Turecká armáda disponuje 30 bitevními vrtulníky AH-1E/P Cobra a 37 modernějšími AH-1W Super Cobra. Turecko plánuje všechny americké stroje postupně nahradit „domácím“ typem T129. V současné době je objednáno 60 vrtulníků T129 s opcí na dalších 40 strojů.

 

Celým jménem TAI/AgustaWestland T129 ATAK je turecký vrtulník vycházející z italského bitevního stroje Agusta A129 Mangusta. Turecký program pořízení nových bojových vrtulníků nese název ATAK (Attack and Tactical Reconnaissance Helicopter).

 

Program ATAK odstartoval v roce 2007 s původním plánem odebrat 91 vrtulníků T129. První prototyp podnikl let v roce 2010, avšak brzy poté havaroval. První tři turecké před-sériové stroje podnikly let v roce 2011.

 

Oproti italskému stroji A129 je turecká varianta pokročilejší a vybavená tureckými systémy (taktický počítač, kompletní avionika, zbraňový systém, přilbové zaměřovače, senzory atd.).

 

Zcela nové jsou motory, převodovka a listy rotoru. Podle tureckých požadavků je stroj upraven pro operace v prostředí s velkou teplotou a nadmořskou výškou.

 

Klíčovou roli hrají výrazně výkonnější motory, které poskytuji T129 dostatek výkonu v řídkém (vysokohorském a teplém) vzduchu. Skvělý poměr výkon/hmotnost dovoluje T129 operovat ve výškách až 6000 metrů nad mořem (A129 4700 mnm).

 

Video: Propagační video / YouTube

 

Vrtulníky jsou vyráběny společně britsko-italskou firmou AgustaWestland a tureckou TAI (Turkish Aerospace Industries). Cena celého programu (vývoj, nákup strojů, pozemní zabezpečení) se odhaduje na 3,2 miliardy dolarů.

 

Turecká armáda získala před dvěma týdny prvních 9 strojů prozatímní varianty T129A EDH. Stroje jsou vybavené jednoduší avionikou. Výzbroj se skládá pouze z 20mm rychlopalného kanónu (500 nábojů) a 70mm neřízených střel. Stroje „áčkové“ verze turecká armáda v budoucnu zmodernizuje na finální verzi A129B.

 

Dalších 51 strojů má být již v konečné variantě víceúčelové variantě A129B. Stroje dostanou pokročilé elektronické systémy, použitelné jak pro boj, tak pro průzkum.

 

A129B unese až 1200 kg výzbroje - např. až osm protitankových tureckých střel Mızrak-U (dostřel 8 km), dvanáct laserem naváděných tureckých 70mm Roketsan Cirit a dvě protiletadlové AIM-92 Stinger.

 

O pohon vrtulníku se stará dvojice turbohřídelových motorů LHTEC CTS800-4A (2×1041 kW). Motor je společným dílem britské Rolls-Royce a americké Honeywell. Pohonná jednotka původně vznikla pro zrušený projekt průzkumně-bojového stealth vrtulníku RAH-66 Comanche. Motory v rámci licence vyrábí turecký TAI.

 

Vrtulník A129B má šanci stát se také úspěšným exportním artiklem tureckého vojenského průmyslu. Zájem o vrtulník již projevil mimo jiné Ázerbájdžán, Libye, Bahrajn, Filipíny, Malajsie, Pákistán nebo Spojené arabské emiráty.

 

Zdroj: Defense-Update, TAI

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.1 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Matesaax Datum: 07.05.2014 Čas: 15:59

Turci měli původně zájem o ruský Ka-52,ale nekonečný vývoj toho vrtulníku je odradil.

avatar
RiMr71 Datum: 07.05.2014 Čas: 14:22

...no... s tím "bezpečným" působením v horách proti pasákům a (...) koz...
Matně si vzpomínám, že jsem četl v publikaci o MI-24, kolik jich bylo sestřeleno (zabitím pilota) přes boční "plexi" v hornatém terénu z okolních svahů...

avatar
nevertemediam Datum: 07.05.2014 Čas: 12:08

proti bande uterakov v kurdistane a na syrskej hranici staci. Mali kupit od rusov MI 28, ale politika zauradovala...

avatar
Jan Grohmann Datum: 07.05.2014 Čas: 10:53

Zdá se, že Turcu jednoduše upřednostnili maximální dostup před balistickou ochranou.
Větší balistická ochrana povede k nárustu hmotnosti a tedy ke zmenšení poměru výkonu motoru ke hmotnosi vrtulníku.
Turci budou vrtulníky nasazovat zřejmě především v hornatém Kurdistánu.

avatar
papaHoth Datum: 07.05.2014 Čas: 09:48

tohle je bitevní vrtulník :-)

http://www.youtube.com/watch?v=pLFqeXm_5X4

avatar
papaHoth Datum: 07.05.2014 Čas: 09:30

no to je přesně moje úvaha. Ale přeci jen je to asi o další stupeň lepší, než ozbrojený čistě komerční vrtulník. Ten je dobrý pro policii, ale ne pro vojenské působení.
Tady je lepší umístění motorů, posádky, systémů a i nosnost díky super motoru je úplně jinde, než u komerčních vrtulníků stavěných na úsporný civilní režim.
Ale o odolnosti vůči přímé palbě se nedá příliš mluvit. Bok s velkými okny vypadá velmi křehce.

avatar
papaHoth Datum: 06.05.2014 Čas: 22:07

hudba sice z mého v dětství oblíbeného seriálu Airwolf, ale na bitevní vrtulník to působí velmi křehce a zranitelně :-( Už když jsem četl popis mise Tigerů respektive Tigre, tak i ty létají velmi vysoko kvůli ostřelování ze země a to oproti tomuto vypadají o dost bytelněji. Více než bitevní vrtulník to bude létající zbraňová platforma....

arr