TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Bitevní vrtulníky T129 pro tureckou armádu

Datum přidání 06.05.2014    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 7 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Turecká pozemní armáda (Türk Kara Kuvvetleri) získala prvních devět bitevních vrtulníků T129A EDH (Erken Duhul Helikopteri). Vrtulníky v turecké armádě postupně nahradí americké bitevní stroje AH-1 Cobra.

TAI/AgustaWestland T129 ATAK

Foto: TAI/AgustaWestland T129 ATA. Všimněte si vedení nábojového pásu kolem trupu pro 20mm rychlopalný kanón. / TAI

 

Turecká armáda disponuje 30 bitevními vrtulníky AH-1E/P Cobra a 37 modernějšími AH-1W Super Cobra. Turecko plánuje všechny americké stroje postupně nahradit „domácím“ typem T129. V současné době je objednáno 60 vrtulníků T129 s opcí na dalších 40 strojů.

 

Celým jménem TAI/AgustaWestland T129 ATAK je turecký vrtulník vycházející z italského bitevního stroje Agusta A129 Mangusta. Turecký program pořízení nových bojových vrtulníků nese název ATAK (Attack and Tactical Reconnaissance Helicopter).

 

Program ATAK odstartoval v roce 2007 s původním plánem odebrat 91 vrtulníků T129. První prototyp podnikl let v roce 2010, avšak brzy poté havaroval. První tři turecké před-sériové stroje podnikly let v roce 2011.

 

Oproti italskému stroji A129 je turecká varianta pokročilejší a vybavená tureckými systémy (taktický počítač, kompletní avionika, zbraňový systém, přilbové zaměřovače, senzory atd.).

 

Zcela nové jsou motory, převodovka a listy rotoru. Podle tureckých požadavků je stroj upraven pro operace v prostředí s velkou teplotou a nadmořskou výškou.

 

Klíčovou roli hrají výrazně výkonnější motory, které poskytuji T129 dostatek výkonu v řídkém (vysokohorském a teplém) vzduchu. Skvělý poměr výkon/hmotnost dovoluje T129 operovat ve výškách až 6000 metrů nad mořem (A129 4700 mnm).

 

Video: Propagační video / YouTube

 

Vrtulníky jsou vyráběny společně britsko-italskou firmou AgustaWestland a tureckou TAI (Turkish Aerospace Industries). Cena celého programu (vývoj, nákup strojů, pozemní zabezpečení) se odhaduje na 3,2 miliardy dolarů.

 

Turecká armáda získala před dvěma týdny prvních 9 strojů prozatímní varianty T129A EDH. Stroje jsou vybavené jednoduší avionikou. Výzbroj se skládá pouze z 20mm rychlopalného kanónu (500 nábojů) a 70mm neřízených střel. Stroje „áčkové“ verze turecká armáda v budoucnu zmodernizuje na finální verzi A129B.

 

Dalších 51 strojů má být již v konečné variantě víceúčelové variantě A129B. Stroje dostanou pokročilé elektronické systémy, použitelné jak pro boj, tak pro průzkum.

 

A129B unese až 1200 kg výzbroje - např. až osm protitankových tureckých střel Mızrak-U (dostřel 8 km), dvanáct laserem naváděných tureckých 70mm Roketsan Cirit a dvě protiletadlové AIM-92 Stinger.

 

O pohon vrtulníku se stará dvojice turbohřídelových motorů LHTEC CTS800-4A (2×1041 kW). Motor je společným dílem britské Rolls-Royce a americké Honeywell. Pohonná jednotka původně vznikla pro zrušený projekt průzkumně-bojového stealth vrtulníku RAH-66 Comanche. Motory v rámci licence vyrábí turecký TAI.

 

Vrtulník A129B má šanci stát se také úspěšným exportním artiklem tureckého vojenského průmyslu. Zájem o vrtulník již projevil mimo jiné Ázerbájdžán, Libye, Bahrajn, Filipíny, Malajsie, Pákistán nebo Spojené arabské emiráty.

 

Zdroj: Defense-Update, TAI

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.1 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Matesaax Datum: 07.05.2014 Čas: 15:59

Turci měli původně zájem o ruský Ka-52,ale nekonečný vývoj toho vrtulníku je odradil.

avatar
RiMr71 Datum: 07.05.2014 Čas: 14:22

...no... s tím "bezpečným" působením v horách proti pasákům a (...) koz...
Matně si vzpomínám, že jsem četl v publikaci o MI-24, kolik jich bylo sestřeleno (zabitím pilota) přes boční "plexi" v hornatém terénu z okolních svahů...

avatar
nevertemediam Datum: 07.05.2014 Čas: 12:08

proti bande uterakov v kurdistane a na syrskej hranici staci. Mali kupit od rusov MI 28, ale politika zauradovala...

avatar
Jan Grohmann Datum: 07.05.2014 Čas: 10:53

Zdá se, že Turcu jednoduše upřednostnili maximální dostup před balistickou ochranou.
Větší balistická ochrana povede k nárustu hmotnosti a tedy ke zmenšení poměru výkonu motoru ke hmotnosi vrtulníku.
Turci budou vrtulníky nasazovat zřejmě především v hornatém Kurdistánu.

avatar
papaHoth Datum: 07.05.2014 Čas: 09:48

tohle je bitevní vrtulník :-)

http://www.youtube.com/watch?v=pLFqeXm_5X4

avatar
papaHoth Datum: 07.05.2014 Čas: 09:30

no to je přesně moje úvaha. Ale přeci jen je to asi o další stupeň lepší, než ozbrojený čistě komerční vrtulník. Ten je dobrý pro policii, ale ne pro vojenské působení.
Tady je lepší umístění motorů, posádky, systémů a i nosnost díky super motoru je úplně jinde, než u komerčních vrtulníků stavěných na úsporný civilní režim.
Ale o odolnosti vůči přímé palbě se nedá příliš mluvit. Bok s velkými okny vypadá velmi křehce.

avatar
papaHoth Datum: 06.05.2014 Čas: 22:07

hudba sice z mého v dětství oblíbeného seriálu Airwolf, ale na bitevní vrtulník to působí velmi křehce a zranitelně :-( Už když jsem četl popis mise Tigerů respektive Tigre, tak i ty létají velmi vysoko kvůli ostřelování ze země a to oproti tomuto vypadají o dost bytelněji. Více než bitevní vrtulník to bude létající zbraňová platforma....

arr