TacticalPro

Útočná puška CZ BREN 2: Nový přístup, nové myšlení

Armáda ČR v těchto dnech dokončuje převzetí 2600 ... Více

Big 6+1: Podoba americké armády v 21. století

Americká armáda (US Army) představila modernizační ... Více

Německé tanky Leopard 2A4 v Sýrii

Turecká armáda v prosinci poprvé nasadila do bojů ... Více

Elitní 601. skupina speciálních sil: Vše je o lidech

Největší hodnotou 601. skupiny speciálních sil ... Více

Letecká technika

Bitevník A-10 Thunderbolt II zůstane ve výzbroji do roku 2021

Datum přidání 15.02.2017    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 58 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Fanoušci legendárního amerického bitevního letounu A-10 Thunderbolt II, přezdívaného “Warthog” (prase bradavičnaté), si mohou oddýchnout. Americké letectvo (US Air Force) si A-10 ponechá minimálně do roku 2021.

Foto: A-10 Thunderbolt II nad Afghánistánem v roce 2011. Větší obrázek / U.S. Air Force

  

Americký A-10 Thunderbolt II je bitevní letoun navržený v 70. letech pro boj s mechanizovanými jednotkami Sovětského svazu. Po konci studené války Američané A-10 využívali zejména pro úkoly blízké pozemní podpory CAS (Close Air Support).

 

Pro úkoly CAS je Warthog skvěle vybaven - léta relativně nízkou rychlostí 560 km/h (pádová rychlost je 220 km/h) a díky velkým rovným křídlům má při malých rychlostech vynikající manévrovatelnost. Pilot v nízké rychlosti dokáže sestoupit na výšku pouhých 30 m a získat perfektní vizuální situační povědomí o tom, co se děje na zemi.


Díky rotačnímu 30mm automatickému kanónu A-10 ničí cíle na vzdálenost pouhých 50 m od vlastních pozemních jednotek. U klasických přesných pum je přitom bezpečná vzdálenost minimálně 200 m a více.


Pomalá rychlost a nízká výška letu však přinášejí problémy. A-10 je sice silně pancéřován (zejména prostor pilota), ale proti z ramene odpalovaným střelám země-vzduch (MANPAD; např. Igla) a mobilním kanónovým kompletům protivzdušné obrany (např. Pantsir-S) nemá příliš šancí. Respektive - při působení proti vyspělému protivníkovi s mobilními komplety protivzdušné obrany a “manpady” utrpí A-10 značné ztráty.


Americké letectvo se proto snaží A-10 vyřadit z výzbroje a nahradit je mnohem výkonnějšími víceúčelovými letadly F-35 Lightning II. Ty mohou ničit cíle bombami s koncovým navedením nebo pomocí podvěšeného pouzdra s 25mm automatickým kanónem GAU-22/A.


Proti brzkému vyřazení bitevních letounů A-10 z výzbroje se ale zvedla vlna odporu. Proti byla část amerických Kongresmanů, odborné veřejnosti i část vojáků americké armády (US Army), podle kterých je letoun A-10 nezastupitelný při podpoře pozemních jednotek.


„Zabili by stovky našich chlapců (v Afghánistánu, Iráku - pozn. red.), kdyby nebylo palebné síly a sedmihlavňového rotačního kanónu A-10,“ uvedl v roce 2014 generál John Campbell, bývalý zástupce náčelníka štábu US Army.

 

Video: A-10 v akci. / YouTube


Původně se počítalo se stažením všech Warthogů mezi roky 2017 až 2019. Vyřazení A-10 mělo v prvních čtyřech letech ušetřit 4,2 miliardy dolarů a posílit lidské zdroje ve prospěch F-35.


Podle nejnovějších plánů si ale americké letectvo ponechá A-10 minimálně do roku 2021 - do té doby, než v rámci programů OA-X (lehký průzkumný a bitevní letoun) a AX-2 (bitevní letoun se zaměřením na CAS) se nenajdou nová letadla, která dokáží převzít část úkolů po A-10.


“Necháme si je do roku 2021, do té doby budeme diskutovat s ministrem obrany Mattisem a ministerstvem obrany a uděláme kontrolu našich rozpočtů, abychom věděli, jak pokračovat dále,” uvedl generál David Goldfein, náčelník štábu amerického letectva.


Podle Goldfeina ale musí příští diskuze o podobě CAS opustit centristické myšlení kolem jediné platformy. Úkoly CAS nesmí záviset pouze na jediném typu letadla, ale na “rodině systémů”, tedy na celé plejádě vzdušných systémů nejrůznější výkonové kategorie.


“Musíme začít tak, že pochopíme, jak poskytujeme blízkou leteckou podporu, protože realita (nová technika/taktika nepřítele, prostor nasazení, typy cílů, hrozby, atd. - pozn. red.) se výrazně mění, a v budoucnu se bude výrazně měnit. Je to něco, s čím musíme v budoucnu počítat,” vysvětluje Goldfein.

 

Foto: Co nahradí A-10? Možná turbovrtulový bitevník SM-27 "Machette" od start-upu Stavatti; větší foto / Stavatti

 

Například v hornatém východním Afghánistánu se nejvíce uplatnily drony MQ-9 Reaper, v otevřeném prostranství jižního Afghánistánu zase A-10, bombardéry B-1 Lancer díky extrémní výdrži (typicky 12 h) a mohutné výzbroji byly nasazeny v severním Afghánistánu, stíhačky F-16 pak hrály větší roli v západní části země.  

 

V blízké budoucnosti převezme úkoly po A-10 s největší pravděpodobností celá plejáda leteckých systémů. Půjde nepochybně o různé typy bezpilotních letadel, lehkých bitevních/průzkumných letadel OA-X (zvažují se turbovrtulová i proudová) i čistě bitevní stroje AX-2 zaměřené na CAS (ideální typ platformy se posuzuje).

 

Není ale vyloučeno, že blízkou pozemní podporu po A-10 mohou z velké části převzít také nejrůznější pozemní dělostřelecké nebo raketové systémy s velmi dlouhým dosahem.


V každém případě společným jmenovatelem programů OA-X/AX-2 jsou nízké provozní náklady a maximální dostupnost letadla v čase.

 

Vždyť bombardér B-1 Lancer je sice impozantní zbraňový systém, ale na každou letovou hodinu (!) potřebuje více než dva dny servisních zásahů a oprav. Po 12 h misi je proto bombardér B-1 na tři týdny “vyřazen” z boje. Celková cena za 12 h dlouhou misi B-1 dosahuje 720 000 dolarů (18 milionů Kč) - počítáno bez munice.

 

Zdroj: Scout, Defense News, War Is Boring

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Clanek Datum: 20.02.2017 Čas: 14:41

Jen jedna drobnost, jestli se nepletu tak dvoupismenne oznaceni Ukrajiny je UA, ne UK. Ikdyz tady to bylo z kontextu jasne, ze se bavite o Ukrajine, jindy to jasne byt nemusi a uz se mi tu par krat stalo, ze jsem premyslel do ceho ti anglani zase zabredli, nez se mi rozsvitilo. :))

avatar
Laci Datum: 17.02.2017 Čas: 18:37

Tomuhle dříči postavit sochu! :)

avatar
Blake Datum: 17.02.2017 Čas: 14:46

Charlie, nehovorim o nicivom ucinku tej zbrane, myslel som zvuk nebelwerferu - ten psychologicky efekt. Raketove delostrelectvo sa posunulo od fronty na vzdialenosti, na ktore zvuk moderneho raketometu nepocut natolko, aby protivnika znervoznoval takym sposobom, ako nebelwerfer.

Tak isto A-10 je nahradzana prostriedkami, ktore blatoslap nevidi a nepocuje - vidi a pocuje len ich vysledky.

No a ja tvrdim, ze po ich vyradeni psychologicky efekt A-10 nikomu chybat nebude, pretoze nostalgicki veterani, ktori tu A-10 zazili v boji a viazu sa im k nej spomienky na peklo, z ktoreho ich dostala, uz davno bojovat nebudu. Novy grunt si najde nieco ine, na co bude v dobrom spominat a co mu pozdvihne moralku.

avatar
Marthy Datum: 17.02.2017 Čas: 14:36

Rimr71-myslíš třeba vynechat motor nebo křídla...:D

avatar
RiMr71 Datum: 17.02.2017 Čas: 14:11

Nechápu, proč nevezmou koncept A-10 a neposunou ho s použitím moderních postupů.
Osobně bych si získal všechny informace o sestřelených a poškozených A-1, A-7 a A-10, vyhodnotil bych které části letadla byly zasažené nejčastěji a ty bych v novém typu vůbec nezahrnul do návrhu a vypustil bych je z konstrukce.

avatar
Charlie Datum: 17.02.2017 Čas: 14:04

Blake: nebelwerfer nikomu nechyběl - Rusové/VS měli Grady (a Uragany a Směrše) a NATO zase MLRS.

Většinou vám něco začne chybět, dkyž vám to seberou a nic místo toho nedaj - což je právě případ A-10 a byl to případ Šturmoviků (však to taky RA rychle zjistila a zrodily se Hrábě).

avatar
Blake Datum: 17.02.2017 Čas: 12:00

Jo, to ma tiez napadlo, pouzit to ako kanonovu platformu s moznostou hadzat povedzme SDB, ale ako vravis, jedina vyhoda oproti dronom je asi ta psychologicka.

Ale uprimne, podla mna ta psychologicka strana A-10 je nieco, co sa viaze na svoju generaciu vojakov, onedlho z nej ostanu legendy a v buducnosti sa ti vojaci citovo naviazu na nejaky iny kus vyzbroje. Nic uz nebude zniet ako A-10, ale na druhu stranu komu v osemdesiatych rokoch chybal Nebelwerfer?

ale vyzeralo by to zaujimavo...
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/66/b7/42/66b742446a763eca4a95827133509334.jpg

avatar
Rase Datum: 17.02.2017 Čas: 11:48

Blake:
ještě mě napadlo použít bezpilotní / dálkově řízený A-10 jako úderný letoun působící v nízké výšce, pro podporu pozemních jednotek. Zkrátka tak jako původní A-10 jen bez riskování s životem pilota. V podstatě by nemusely mít ani speciální střely, maximálně neřízené, prim by byl pořád kanón. Akorát by to bylo oproti menším letounům a dronům moc drahé na provoz. Jediné plus by asi bylo, že by pěšákům zůstalo jejich "prase". Pro lepší představu myslím něco v tomto stylu:

https://bw-1651cf0d2f737d7adeab84d339dbabd3-gallery.s3.amazonaws.com/images/image_2384640/baad45bcd9b66df849f6ab9686d7fd2a_large.jpg

avatar
Blake Datum: 17.02.2017 Čas: 11:34

Rase, napada ma jeden dovod, ze A-10 je na nosic prilis tazka, kedze sa nemusi priblizovat kvoli identifikacii a zameraniu ciela, nepotrebuje tolko pancierovania a tym padom by zrejme bola zbytocne draha na prevadzku. Problem tiez teoreticky moze robit aj gun, predpokladam, ze ako nosic striel by ho nepotrebovala, nechat ho na palube by znova znamenalo vlacit zbytocnu vahu a je otazne ako by sa zmenila letova charakteristika, keby ho vyoperovali.

avatar
Maximus Datum: 17.02.2017 Čas: 11:21

To Mathy: Sorry jako, ale píšeš tu bludy jak ze sputnika. MANPADS mají vzbouřenci opravdu dostatek, včetně doloženého použití GROMů, které ruská armáda "zabavila" v Gruzii. Pro "dovolenkáře" je rovněž typické, že si berou sebou do ruksaku Buky a Verby.

Právě tyto systémy na Ukrajině ukázaly, že pokud má nepřítel dostatek moderních MANPADS, tak nějaká konvenční blízká palebná podpora je nesmysl. Vzhledem k absenci moderních senzorů a "chytré munici" musely ukrajinské bojové vrtulníky a letadla používat neřízené rakety a "hloupé" bomby, které je nutily se přiblížit k nepříteli na vzdálenost, kdy se stávaly snadným terčem a ztráty na technice i pilotech se staly nepřijatelné.

Proto A-10 a podobné letadla mohou být pro CAS použita už jen na potírání "pastevců koz", kdy jejich "PVO" tvoří jejich AK a občas ZU-23-2 na Hiluxu.

avatar
KOLT Datum: 17.02.2017 Čas: 10:15

Já mám Prase hodně rád, ale je pravda, že jeho nejlepší léta jsou už asi nezvratně fuč. Docela by mě nepřekvapilo, kdyby se Armáda vykašlala na doprošování se u USAF a CAS si skutečně začala do značné míry řešit pomocí moderních mixérů s tlačnou vrtulí či konvertoplánů. Rychlé to bude skoro jako A-10, létat to bude ještě níž, obratné to bude také dost. Možná to bude mít menší nosnost, ale tu zase vyvažuje schopnost operovat z jakékoliv plochy dost velké a pevné na to, aby se tam stroj dokázal posadit.

Ještě k tomu pancéřování – ono se může stát, že zase přijde k potřebě. Z ramene odpalované střely jsou totiž buď nenaváděné, takže se jim dá uhnout, nebo naváděné pomocí infra, což se a) dá zmást klamnými cíli; b) dá do jisté míry odstínit; c) v brzké době pravděpodobně eliminovat pomocí laserových rušiček. Takže si opět budou moci letouny troufnout do blízkosti nepřátelských pěších jednotek. Samozřejmě pokud tyto nebudou chráněny výkonnější PVO než jsou MANPADSy. A je docela dobře možné, že se ke slovu v rámci PVO opět víc dostanou kanóny, než tedy přijdou lasery. Ale i proti laserům bude pancéřování co platné – takový výkon, aby na kilometry řezaly titanovou ocel, mít hned tak nebudou.

Klidně bych teď jako bitevník vzal něco, co zároveň bude sloužit jako cvičný stroj (takže náš systém Alca-Gripen je principiálně OK). Armáda ať si počká na vrtuléry, které si bude moct pěkně ozbrojit. IMHO by se ušetřilo, aniž by došlo k nějakému zásadnímu snížení schopností. Zvlášť, když se prodlouží životnost A-10.


Marthy, souhlasím s katastrofálním stavem Uk letectva. Nicméně to, že Donbas je přikryt špičkovou PVO a kde že se vzala, snad není potřeba moc řešit ;-)

avatar
Marthy Datum: 17.02.2017 Čas: 09:25

Charlie-Ukrajina je zvláštní případ.Leteckých útoků ze strany UK armády bylo minimálně ne proto že by byl Dombas přikrytý moderní PVO (kdy by ho vzali?)ale kvůli katastrofálnímu stavu UK letectva.Pamatuju že po havárii UK Su-27 na přehlídce před pár lety odborníci hodnotily stav letecké techniky a vycvičenost pilotů Ukrajiny jako naprostou katastrofu.Reálný stav letectva UK je takový že většina letounů je neletuschopná a piloti mají nalítáno ročně sotva pár hodin.V podstatě teda budou asi rádi že dokáží ve zdraví vzlétnout,obkroužit letiště a přistát.
Taky Rusko jim určitě odepřelo náhradní díly na letadla,a bez nich se prostě neobejdeš.Pamatuju na jeden případ kdy Ruští pohraničníci odhalily nějakého pašeráka který se pokoušel převést přes hranice nějaké náhradní díly na Mig-29.Takže je jasné že se UK letectvo snaží nějaká letadla zprovoznit,ale úspěšní moc nebudou.Za prvé Rusko jim nic neprodá a za druhé UK chybí to hlavní-peníze.

avatar
skelet Datum: 17.02.2017 Čas: 09:13

Charlie: USAF měla problém s pitomým OV-1 Mohawk, který si US Army dovolila provozovat. A to byl "pitomý" průzkumák. (a to nemluvě o tom, když se US Army rozhodlo přestavět některé své "O" letouny na mini gunshipy, tak USAF málem prdla žilka)

avatar
Charlie Datum: 17.02.2017 Čas: 08:25

Skelet: jojo, tohle známe, možná úplně nejlepší řešení by bylo bitevní letky s A-10 přehodit pod armádu a nechat je, ať se staraj :D Nafrnění žokejové od USAF by si nechali svoje rychlý roury a blátošlapové by měli něco, co můžou úkolovatjak se jim zlíbí.

Koneckonců jestli ty nový rychlý vrtuléry budou mít ty výkony, jaký slibujou, tak se defacto hodně přiblížej STOVL letadlům a Army si bude muset hodně hlídat, aby jí po tom USAF žárlivě nešáhlo.

avatar
skelet Datum: 17.02.2017 Čas: 08:18

Charlie: náhradu za A-10 očekávám spíše od programu T-X, ale netřeba zapomínat na Sikorski S-97 apod. Netřeba zapomínat, že US Army si chce bitevní letouny vždy stáhnout pod sebe a jsou v tom čase bitky mezi USAF a US Army o kompetence. Ono se to vlastně opakuje stále dokola, že US Army má na věc jiný náhled na USAF.

arr