Bez Ukrajiny Rusko svět jadernou válkou nevystraší

Rusko prodlouží životnost mezikontinentálním ... Více

Ruské střely 40N6 s doletem 400 km pro systémy S-400

Podle deníku Izvestija ruská armáda letos získá ... Více

Česká puška CZ BREN 2 pro maďarskou armádu

Na konci minulého měsíce byla podepsána dohoda o ... Více

Německá armáda certifikovala systém protitankových raket na BVP PUMA

Pozemní síly Německého Bundeswehru úspěšně ... Více

Letecká technika

Český bitevník L-159 ALCA pro americký program OA-X

Datum přidání 24.04.2018    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 63 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Generální ředitel Aero Vodochody Giuseppe Giordo nedávno v rozhovoru pro iDnes potvrdil zájem české firmy zúčastnit se programu amerického letectva OA-X. Aero chce americkému letectvu ve spojení s izraelskou firmou IAI (Israel Aerospace Industries) nabídnout modernizovaný bitevník L-159 ALCA.

Foto: L-159 ALCA a demonstrátor nových technologií (např. „mokrých“ křídel) L-39CW; větší foto / Aero Vodochody 

 

Politický projekt OA-X

Americké letectvo pro konflikty nízké intenzity, resp. všude tam, kde nehrozí nasazení špičkových systémů protivzdušné obrany, zvažuje nasazovat levná bitevní letadla s nízkými provozními náklady. Letouny hledá letectvo v rámci experimentálního programu OA-X.

 

Na rozdíl od výkonných víceúčelových letadel mají turbovrtulová/lehká proudová letadla až o jeden řád nižší provozní náklady. Spekuluje se o nákupu až 350 letadel OA-X, které mohou v budoucnu převzít úkoly i po bitevních A-10 Thunderbolt II.


Díky nasazení lehkých bojových letadel se uvolní letové hodiny výkonných stíhacích letadel (F-15, F-16 a F-35), které pak půjde využít k plnění náročnějších úkolů nebo pro intezivnější výcvik boje s početně a technologicky vyrovnaným protivníkem (Čína, Rusko).


Na předváděcí akci OA-X v minulém roce firma Textron představila lehké proudové letadlo Scorpion a turbovrtulový stroj AT-6 Wolverine, Sierra Nevada Corporation/Embraer pak turbovrtulový stroj brazilské výroby A-29 Super Tucano. Pro letectvo ale není důležité, zda se jedná o turbovrtulový nebo proudový letoun, rozhodující jsou provozní náklady, schopnosti nebo nasaditelnost.


Podle posledních zpráv jsou testy (do konce léta) prováděny pouze na letounech AT-6 a A-29, navíc bylo zrušeno plánované testovací bojové nasazení obou letounů na Středním východě. Na konci července testování skončí a dále není jasné, zda bude experiment OA-X dále pokračovat nebo se spustí klasický akviziční program. Navíc pro letoun OA-X zatím neexistují formální požadavky a americké letectvo nemá na nákup lehkých bitevních letadel pro fiskální rok 2019 vyčleněny peníze.


Existuje však snaha celý program urychlit. V současné době letectvo plánuje na nákup letadel OA-X vynaložit 2,5 miliardy dolarů (pro období pěti let), ale ne dříve, než ve fiskálním roce 2020. Tajemnice letectva Heather Wilson však uvedla, že se pokusí získat peníze pro nákup letadel již pro fiskální rok 2019. Letectvo rovněž zvažuje možnost využít jeden z mnoha „urgentních“ nákupních mechanismů a rychle vybrat jediného výrobce případně přímo navázat s preferovaným výrobcem spolupráci.

 

Video: Testování AT-6, A-29 a Scorpion v létě 2017. / YouTube

 

Generálka Ellen Pawlikowski, šéfka velitelství letectva pro materiální podporu (Air Force Materiel Command), také uvedla, že si letectvo může v první fázi lehké proudové letouny pronajmout a teprve následně po klasickém výběrovém řízení nakoupit finální lehká bitevní letoun. Tento spěch je dán mimo jiné tím, že letectvo bojuje s klesající bojeschopností svých hlavních proudových letadel, kterým rychle klesá technická životnost vlivem intenzivního bojového nasazení.

 

Nejasná budoucnost programu OA-X je dána zejména chybějící koncepci nasazení lehkých bitevních letadel v americkém letectvu. Generálporučík amerického letectva Arnold Bunch, Jr., nejvyšší vojenský zástupce v kanceláři náměstka letectva pro akvizice v této věci uvedl, že nestačí koupit jen letadla, ale hlavní je pochopit koncept operací. Avšak i generálporučík Bunch uvedl, že chce letouny „co nejrychleji“.


Dalším unikátem je, že OA-X je především politický projekt a letectvo bylo k nákupu OA-X „přemluveno“. Nákup podporuje především republikánský senátor John McCain a jeho Výbor Senátu pro ozbrojené složky (Senate Armed Services Committee).


„Vzdušné síly by měly přijmout kombinaci pokročilých a jednodušších bojových letounů. Pro každý scénář nejsou nutné drahé technologie páté generace,“ uvedl McCain. „Tyto letadla mohou provádět protiteroristické operace, provádět blízkou leteckou podporu a další mise v méně ohroženém prostoru a také pomáhat sezonním pilotům (rezervistům - pozn. red,) snižovat zátěž pilotů stíhacích letadel vzdušných sil.“


L-159 ALCA pro program OA-X

Ať již OA-X zůstane navěky jen experimentálním programem, nebo se přetvoří do konkretního akvizičního programu, svou účast v této iniciativě potvrdila společnost Aero Vodochody s letounem L-159 ALCA.

 

Podle dnes vydané tiskové zprávy, ač ta přímo americký program OA-X nezmiňuje, se Aero Vodochody v této věci spojilo s izraelskou IAI. Izraelská firma má bohaté zkušenosti jak s vývojem bezpilotních letadel, tak s modernizací izraelských stíhaček Kfir nebo F-16. IAI je mimo jiné výrobcem špičkové letecké avioniky, elektroniky, senzorů, komunikačních systémů nebo prostředků radioelektronického boje.

 

Video: Bitevníky L-159 ALCA provedly nad Irákem již několik stovek bojových misí. / YouTube

 

„Partneři se společně dohodli na integraci nové a bojem prověřené avionice a dalších technických řešeních letounu L-159 a rozhodli se jej společně nabízet potenciálním zákazníkům. Cílem společného postupu je zaměřit se na další vylepšení osvědčeného letounu L-159 a ještě více posílit jeho pozici na trhu lehkých bitevníků,“ dočteme se v tiskové zprávě.

 

„Společně s IAI bude Aero připravené nabídnout letoun  s nejlepší dostupnou technologií. Podepsáním dohody s IAI  jsme se spojili se silným mezinárodním partnerem, jenž navíc disponuje přístupem k novým potenciálním zákazníkům,“ komentoval podpis dohody Giuseppe Giordo, prezident a generální ředitel Aera Vodochody.

 

Za izraelskou IAI Joseph Weiss, prezident a generální ředitel IAI, prohlásil: „Spolupráce s Aerem Vodochody nám otevírá nové a vzrušující možnosti tím, že kombinuje skvělé a prověřené vlastnosti letounu L-159 s novými inovativními systémy IAI, a nabídne zákazníkům letadla, která odpovídají jejich budoucím požadavkům.“

 

V případě modernizace L-159 ALCA se počítá s nejmodernějším víceúčelovým IAI (Elta) radiolokátorem. Po modernizaci Alca může nést širokou škálu standardní výzbroje NATO, včetně raket typu vzduch-vzduch a vzduch-země a laserem naváděných pum.

 

Ve prospěch L-159 ALCA v programu OA-X hraje několik faktorů. Alcy jsou úspěšně nasazovány iráckým letectvem k útokům na pozice Islámského státu. Flotilu L-159 také využívá americká firma Draken International pro poskytování letecké podpory výcviku amerických pilotů. Klíčovou výhodou je samozřejmě spojení s izraelskou IAI, která má v americkém letectvu a na americké politické scéně patřičné kontakty.

 

Video: L-159 ALCA v barvách Draken International. / YouTube


Výhodou AT-6 a A-29 jsou naopak nízké pořizovací náklady v rozmezí 11 až 14 milionů dolarů za kus. Jedna letová hodina u obou typů stojí přibližně 500 dolarů. Nákup a roční provoz 10 letounu A-29 tak stojí výrazně méně, než nákup a roční provoz jediné stíhačky F-35 (letová hodina cca 40 000 dolarů). Oba stroje také již provozuje americké letectvo, AT-6 pro základní výcvik, A-29 pro výcvik aliančních pilotů.


Naopak pořizovací náklady u Textron AirLand Scorpion jsou 20 milionů dolarů a jedna letová hodina stojí 3000 dolarů. Jedna letová hodina L-39NG stojí údajně méně než 2500 dolarů, cena za letovou hodinu u L-159 není veřejně známa, ale pohybovat se bude na podobné úrovni.


Nicméně je nutné si uvědomit, že podobné obchody jsou vždy politickou záležitostí a nemusíme připomínat, že politická síla ČR na americkém vojenském trhu je reálně nulová. Případnému úspěchu v programu OA-X nepomáhá ani to, že Armáda ČR nepoužívá prakticky žádné americké zbraně.


Realisticky tak při současné politické síle ČR jsou šance L-159 ALCA v programu OA-X velmi nízké. Na druhou stranu účast v programu lze velmi dobře využít k marketingové podpoře prodeje L-159 ALCA dalším zákazníkům a samozřejmě k získání zkušeností a kontaktů. Pokud se program OA-X potáhne roky, tak se bude L-159 objevovat v médiích při každé zmínce o OA-X.


S prodejem může pomoci česká vláda, ale v tomto případě by případný úspěch Alcy na americkém trhu byl podmíněn prostým pravidlem: „Kupte americké zbraně a uvidíme.“ Řečnickou otázkou tedy je, zda se ČR čistě teoreticky vyplatí koupit 24 stíhaček F-35 Lightning II výměnou za to, že Aero dodá americkému letectvu 350 letadel L-159 ALCA?

 

Zdroj: FlightGlobalThe Drive, Aero Vodochody

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
TF_HU Datum: 13.05.2018 Čas: 20:06

Hm, hm...

nechcivám brát iluze, ale zajímalo by mě:

...kdy bude zalétnut první letoun o kterém se tu hovoří? Nebude už po výběruv USA?
...já jen, pokud jsem dobře četl, Scorpion byl vyřazen, zůstaly jen dva stroje, které letos prochází druou fázi a to testování výzbroje. Vlastně se rozhoduje mezi dvěma finalisty.

Dle mě je to jen takový výstel do médií.

avatar
danny Datum: 27.04.2018 Čas: 00:00

Logik: na tvůj poslední příspěvek se dá odpovědět jen prosbou. Přečti si, prosím, poslední příspěvek od kazd a nech si jo projít hlavou. Chápu, že Luky na tebe mohl být moc radikální, ale zkus, prosím, aspoň chvíli připustit, že se reálný svět chová mírně odlišně od teoretických předpokladů. To je zdvořilá prosba, nevyžadují na ni žádnou reakci.

avatar
logik Datum: 26.04.2018 Čas: 22:46

Kazd: Tak zrovna todle smlouvama podchytíš poměrně dobře, i když se něco nepovede rozdělit ideálně. Koukni se např. na AMD versus Intel. Kolik let Intel muse strpět vedle sebe dalšího výrobce procesorů, ač to pro něj bylo nepřijemný - jen proto, že se k něčemu před desítkami let zavázal.... A to bylo AMD v podobné pozici trpaslíka, jako je Embraer k Boeingu.

A už vůbec bych se nebál vzhledem k tomu, že "vojenskej Embraer" bude mít za sebou stát, kterej bude OPRAVDU stát za tím, aby ten Embraer dál fungoval - a to stát, kterej bude schopnej Boeingu doma opravdu, když ten začne dělat problémy, tak to fakt v tomto ohledu nevidím jako problém.

Podpora státu je v leteckém průmyslu klíčová. Koukni se, jak dokázal stát vystrnadit Boeing z Aera u nás. Natož v Brazílii, kde je přecijenom právní jistota ještě o něco menší. Představa, že by Boeing šel do války s Brazilskou vládou je IMHO absurdní.

avatar
kazd Datum: 26.04.2018 Čas: 16:18

Logik: předpokládám. že za sebou máte několk akvizic...:-))
rozdělit firmu a zvlástě v leteckém průmyslu není jako rozkrojit chleba
vaše představy neodpovídají realitě a budoucnost vám to ukáže

avatar
logik Datum: 26.04.2018 Čas: 14:29

kazd, luky: Není to technikálie. Pokud si Brazílie chce nechat nad Embraer kontrolu, znamená to, že prostě Embraer se rozdělí na dvě firmy (respektive se založí nová, do které přejdou některé části Embraeru), z toho na tu vojenskou nebude mít Boeing žádný vliv a žádnou reálnou možnost něco blokovat.
Leda velmi nepřímo tím, že Embraer samotný předá většinu své "civilní" výroby nové firmě, takže zbytek bude více závislý na penězích od vlády, protože toho nebude schopen moc financovat sám.

Tak prosím nechte těch konspirací. Navíc, Boeing rozhodně nebudě dělat ve vojenské výrobě křoví Lockheadu. Zas takoví patrioti, aby místo byznysu dělali cvičený vopice, rozhodně nejsou.

tryskac:
Pokud bude požadavek na výrobu v USA, pak schopnost Embraeru dodávat stroje nemusí být tak důležitá. Pokud požadavek zní na co nejrychlejší dodávku, tak může mít Aero problém, to jo.

avatar
tryskac Datum: 26.04.2018 Čas: 14:10

Gratuluji panove, dostat se od temetu clanku az ke spajeni Embraeru s Boeingem, to chce velkou predstavivost, i pro prespolniho, ci naplaveneho.

avatar
Luky Datum: 26.04.2018 Čas: 13:33

Přišlo mi zajímavé, jak už se Boeing propojoval se SAABem, do toho se propojoval SAAB s Embraerem a teď ještě bude Boeing "ovládat" Embraer....aby pak ve všem nefiguroval Amík, který bude pořád něco blokovat, případně dělat výběrové křoví Lokhedu Martenovi :)
Což samozřejmě bude označeno za hloupost a konspiraci, protože kapitalistické americké společnosti si jdou přeci férově po krku (to je sice pravda, ale na přespolního se dohodnou i rozhádaní sousedi :)
Fúzování je hezká věc, ale nějak začíná být na tý Zeměkouli těsno...

avatar
kazd Datum: 26.04.2018 Čas: 13:01

To vnímám jako technikálii jak vyřešit od počátku vznesený požadavek na udržení vlivu Brazilie na citlivou výrobu. Na alianci to podle mého nic nemění, a osobně nevěřím že existuje důvod, proč by měla být dlouhodobě omezená na civilní sféru.
Co přesně bude v nové firmě nevím, ale pokud by ní měl mít Boeing 80 % a současně má mít Embraer nadále schopnost vyvíjet letadla... vypadá to na určitě stovkami právníků vymyšlený vehikl tak, aby se partneři vzájemně drželi v šachu.
Necháme se překvapit.

"Long-term service agreements between Embraer and the new company should also guarantee their long-term viability, sources said."

https://www.nasdaq.com/article/boeingembraer-proposal-brings-tieup-closer-not-imminent-20180412-00996

avatar
Nesher Datum: 26.04.2018 Čas: 12:22

kazd
Podle posledních zpráv by se fůze (jejíž úspěšné dokončení není zdaleka jisté) měla týkat jen civilní produkce Embraeru, vojenská divize zůstane nadále pod kontrolou brazilské vlády. Fůze by měla proběhnout tak, že se vytvoří nová firma do níž Embreaer převede výrobu civilních letadel, Boeing by držel 80%.
https://elcomercio.pe/economia/embraer-y-boeing-estarian-cerca-concretar-fusion-noticia-513842

avatar
kazd Datum: 26.04.2018 Čas: 11:53

Vzhledem k prosakujícím info o vysoké pravděpodobnosti spojení Boeing a Embraer, bude v soutěži prakticky Boeing ...
I bez toho spojení jsou šance Aera na dodávky nulové, velmi dobré ale z pohledu zviditelnění L159 což by pro AČR i ČR bylo dobré.
BTW Boeing by mohl výrazně zahýbat i Gripenem E/F, protože se mu jeho brazilská odnož bude velmi hodit ke KC 390.

avatar
tryskac Datum: 26.04.2018 Čas: 11:15

ad tender: porovnavat moznosti rychlej dodavky akychkolvek novych strojov z Aera s dodavkami pre Draken, resp. Irak je nekorektne. Pri spominanych pripadoch slo o dodavky uz vyrobenych, uskladnenych strojov, nie o novovyrobu. V pripade novovyroby by dodacie casy boli prinajlepsom porovnatelne s konkurentmi. Predpokladam, ze EMBRAER dokaze dodavat svoje SuperTucana velmi rychlo, uz ich niekolko desiatok, ak nie stoviek vyrobil. Netreba zabudat, ze posledne L159 boli vyrobene niekedy po roku 2000 a za ten cas sa dodavatelsky retazec rozpadol ci znacne minimalne pretvoril.

A vidite, v tej fabrike drviva vacsina ceskych zamestnancov na Talianov nadava, minimalne sa o nich vyjadruje s pohrdanim az despektom a aka je realita: Ti vysmievani Taliani dokazali, alebo sa aspon snazia rozhybat MEDZINARODNE predaje, aby fabrika nebola pri novovyrobe zavisla len na CR. A zatial sa im to celkom dari, aspon z pohladu zvonka.
A ten tender pre USA? Aj ked to nakoniec mozno nebude uspech, rozhodne to bude motivacia pre zlepsenia a aj to sa niekedy pocita. Nie vzdy sa da vyrabat 40 rokov stale to iste, casy P V3S a planovaneho hospodarstva uz skoncili, aj ked komunisti su v CR stale popularni.

avatar
danny Datum: 26.04.2018 Čas: 10:54

cejkis: v podstatě souhlas, na šanci Aera věřím pouze za předpokladu, že bude výběr probíhat v časové tísni a zároveň budou k dispozici omezené zdroje. Ve standardním tenderu si ani neškrtne.

avatar
skelet Datum: 25.04.2018 Čas: 22:21

Cejkis: jen drobná připomínka. S A330MRTT soutěžila americká divize Airbusu, a měl být vyráběný v USA. Boeing vyhrál kvůli silné lobby, a to jen kvůli tomu, aby mu nepadla vojenská divize, když všechny kontrakty vyžral Lockheed.
Víceméně to samé by platilo pro Aero. Buď by založilo divizi Aero America nebo se v rámci tendru spojilo s někým kdo má výrobní haly a vliv.
Ať to dopadne jakkoliv, tak musíme jen doufat, že časem se na L-159 naší armády objeví moderní výzbroj.

avatar
cejkis Datum: 25.04.2018 Čas: 22:11

Gorn, je to off topic a věřím, že pan Grohman na to udělá extra článek.

Nicméně dnes RF prezentovala části alianční střel plných fragmentů. Otázkou je, zda jsou to trosky po zásahu a střepinové poškození bylo doděláno později a nebo je to opravdu po sestřelení. Jasný důkaz mi chybí.

avatar
cejkis Datum: 25.04.2018 Čas: 22:08

Američané nikdy nekupují letadla vyráběná mimo území US. Stačí vzpomenout na SuperTuscano či A330MRTT.

Když to vyhraje zahraniční dodavatel, tak se soutěž zruší, zašlape do zěmě a vypíše se to tak, aby vyhrál ten správný. Výběrové řízení by US je vždy záruka kvalitní soutěže....

arr