Úspěchy ruských tanků T-90 a bojových vozidel BMPT

Díky pozitivním zkušenostem s nasazením v Sýrii ... Více

Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Ženy v kokpitu jako příznak demografické krize ruské armády

Poprvé od druhé světové války se ženy v ruských ... Více

Letecká technika

Bitevníky A-10 Thunderbolt II budou létat až do roku 2030

Datum přidání 14.06.2017    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 14 komentářů    autor autor: Michael Myklín

Navrhovaný rozpočet amerického letectva (USAF) pro fiskální rok 2018 kromě jiného určil budoucnost bitevních letounů A-10 Thunderbolt II. Peníze byly vyčleněny na provoz všech 283 A-10, ale během několika let může být jejich počet o třetinu zredukován. To vzbuzuje obavy o budoucí schopnosti USAF poskytovat blízkou pozemní podporu americkým pozemním jednotkám.

Foto: A-10 Thunderbolt II nad Afghánistánem v roce 2011; větší obrázek / U.S. Air Force 

 

Důvodem možného vyřazení třetiny A-10 (110 strojů) je nedostatek náhradních křídel - těm současným během následujících pěti let vyprší životnost. USAF od společnosti Boeing objednalo pouze 173 nových párů křídel, což je dost jen pro šest letek A-10 (ze současných devíti). Nová křídla prodlouží životnost A-10 minimálně do roku 2030. 

 

V rámci kontraktu s Boeingem je možné doobjednat dalších 69 křídel, nicméně vzhledem k tomu, že produkce původních 173 křídel skončila, obnovení výroby by bylo velmi nákladné.


V případě, že se nenajdou finance pro nákup křídel i pro zbývajících 110 letounů, první A-10 opustí službu v průběhu příštích pěti let. V konečném rozhodnutí však budou hrát roli operační požadavky a také tempo výroby víceúčelových letounů F-35 Lightning II - ty mají v budoucnu zajišťovat blízkou leteckou podporu CAS (Close Air Support) místo strojů A-10.


Devět letek A-10 jako naprosté minimum

Jedním z hlavních proponentů letadel A-10 je poslankyně za stát Arizona, Martha McSally, která sama bývala pilotkou A-10 a v jejímž obvodu se nachází letecká základna Davis-Montham, kde jsou umístěny tři letky A-10. Podle McSally je pro potřeby USAF devět letek A-10 naprosté minimum.


V současnosti letky A-10 operují po celém světě, ať v Německu, Jižní Koreji nebo na Blízkém a Středním východě, kde působí proti Islámskému státu a Tálibánu. Pokud dojde k redukci počtu letek A-10 na šest, může to podle kritiků výrazně ovlivnit schopnost USAF poskytovat pozemním jednotkám adekvátní CAS.


To během jednání poslaneckého Výboru pro ozbrojené síly potvrdil i náčelník generálního štábu generál Joe Dunford, podle kterého existuje více požadavků, než jaké jsou schopnosti a kapacity letectva na ně reagovat i se současným počtem letek“.


Celá diskuze o budoucnosti A-10 je o to naléhavější, že za letouny USAF stále nenašlo náhradu.

 

Video: A-10 Thunderbolt II v akci. / YouTube


Nejistá budoucnost blízké letecké podpory

I když jsou bitevníky A-10 neocenitelným prostředkem blízké letecké podpory v Sýrii, Iráku, Afghánistánu a dalších zemích, jejich původní účel a koncept lze považovat za zastaralý.

 

Stroje A-10 byly původně určeny pro ničení obrněných cílů na evropském bojišti během studené války, kdy nízko letícím letounům nehrozilo ze strany protivzdušné obrany (PVO) protivníka takové riziko, jako dnes. V současnosti ale mají potenciální protivníci moderní a vysoce mobilní systémy PVO velmi krátkého dosahu, které jsou smrtelnou hrozbou pro bitevní vrtulníky a letadla.


Právě to je hlavní argument nahrazení A-10 víceúčelovými letouny F-35 - ty mohou létat mnohem výše a rychleji, mimo dosah PVO velmi krátkého dosahu. To však nekoresponduje se současnými potřebami amerických jednotek, ani se skutečností, že letounům USAF na žádném dnešním bojišti (Irák, Sýrie, Afghánistán) nehrozí nic vážnějšího, než dávka z těžkého kulometu či naslepo vystřelený granát z RPG.


Kromě nejistých operačních potřeb do budoucna je dalším důvodem USAF pro udržování A-10 zřejmě i fakt, že F-35 získají plnou schopnost poskytovat CAS až v roce 2022 s uvedením softwarového balíku Block 4. Navíc 25mm rotační kulomet GAU-22/A letadel F-35 bude pro ostré bojové použití certifikován až v roce 2019.

 

Zdroj: Defence News

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Kozlus Datum: 15.06.2017 Čas: 15:13

Charlie:
v prostředí s nahuštěnou PVO a masivním rušením
prave v takovem prostredi nejspis zadna CAS nebude, protoze v takovem pripade USA prvne ovladne vzdusny prostor a vyridi veskerou PVO, ruseni a velitelske struktury ciste leteckou operaci. Maximalne tak nasadi specialy na vyhledavani skrytych odpalovacich ramp, schovavajici se PVO a podobne. A na tyhle cile pak nejspis pouzijou strely s plochou drahou letu. Pozemni jednotky nastoupi az po tehle letecke kampani a pak uz muze delat CAS skoro cokoliv, co se udrzi nad pasmem pusobeni MANPADu a te trosky systemu jako Pancir, co zbudou. Kazdopadne CAS na kulomety se nejspis delat nebude. Presne navadene strely, to jo.

V pripade stretu s nekym opravdu silnym (tedy ten pripadny utok Ruska), zase CAS nebude, protoze komplet letectvo bude bojovat o zivot s letectvem a PVO protivnika.

avatar
Jirosi Datum: 15.06.2017 Čas: 12:58

Charlie: To označovaní se provádí aby se zabránilo vedlejším škodám. Pro piloty není problém to házet na vše co se hýbe, ale dnes se prostě taková válka nevede. Hlavně proto že by tě média a různé org. sežraly zaživa.

avatar
Shania Datum: 15.06.2017 Čas: 12:43

Charlie: pravě jsi popsal F-35:D nic jiného dlouhou dobu nebude mít schopnost najít a identifikovat nepřítele v prostoru s vysokým rušením a PVO. Rušit jejich směrový LPI datalink jde dost těžko.

Ale co se týká CAS, tak bez navedení přes JTAC a nebo aspon mít spojení s někým ze zeme, kdo vůbec podporu vyžádá... Takže bez spojení s někým na zemi ti nikdo CAS dělat nebude... CAS tedy v bezprostřední blízkosti vlastních sil. Air Interdiction je pak lov nepřítele trošku dál o spřátelených pozic, což je i mnohem důležitější mise, zničit nepřitele, jeho zásobování, omezit jeho pohyblivost atd dřív něž se dostane do kontaktu.

Pravě když někdo popisuje schopnost A-10 letět nízko a tedy že pilot je schopný najít sám cíl, při CAS je fakt mimo, právě bez důkladného popisu od někoho na zemi, kde je nepřítel a kde jsou vlastní síly, aby nedošlo k přátelské palbě. JTAC a nebo kdokoliv nemusí cíl přímo označit, ale je nesmírně důležité přesně popsat situaci na zemi.

Dnes je ta komunikace podstatně jednodušší a rychlejší, když má JTAC Rover a může poslat pilotovi video ze země a on zpět, poslat mu poznámky na mapu atd.

V případě CAS už je asi jedno, že tě nepřítel monitoruje, horší je akorát to rušení. Takže i na zemi budou muset mít směrové vysílače a nebo jiná řešení, pak se třeba přejde částečně na lasery atd.

avatar
Charlie Datum: 15.06.2017 Čas: 12:08

Shania: ty drony by toho mohly převzít hodně, na druhou stranu současnej trend spolíhání se na FAC/JTAC, že vždycky všecko označí mi přijde taky trochu divnej. nemůžu přeci očekávat, že budu mít takovýho maníka na zemi vždy a všide a co pak budou ti piloti dělat, až jim daj rozkaz zastavit postupujícího protivníka někde, kde na zemi nejni nikdo z vlastních? Měli by mít éro, který je schopný si cíle vyhledávat samostatně v prostředí s nahuštěnou PVO a masivním rušením. Stejně tak to bezbřehý spolíhání na datalinky - jednak nikdo nebere v úvahu, že se nechaj rušit,a za další - dyk ty krámy musej vysílat, a všesměrově, čili to je ideální maják pro různý pasivní systémy detekce, který se teď ve velkým šířej po světě.

avatar
Shania Datum: 15.06.2017 Čas: 11:54

OT: gratulace SAABu - první let Gripenu E

https://twitter.com/Saab/status/875280831446732802

avatar
Shania Datum: 15.06.2017 Čas: 11:10

jsk1: ono to bude asi tím, že vždy byl plán flotilu A10 postupně zmenšovat a začít vyřazovat okolo 2025... tak nepočítali, že budou potřebovat křídla pro všechny...

Jenže z jedné strany sequestrace a další škrty donutili USAF se něčeho vzdát, A-10 byla logická volba, protože na nich schopnosti letectva závisí nejmíň, tak měl být proces vyřazení urychlen. Takže USAF jde klasicky o peníze, pokud bude mít dost strojů, budou provozovat cokoliv.

No a pak se toho vložili senátoři McCain a McSally (mají základny A-10 ve svém státě). McCain je totální hovado, ale u McSally jako ex pilotky A-10 je tam určitě i mimo politických zájmů nostalgie, zkušenosti, ale taky bohužel neschopnost pochopit technologický pokrok.

Je to prostě vidět na každém zasedání senátu, kdy se projednává stav F-35, pokaždé ty stejný "otazky", pokaždé blbosti typu dokud si nebudeme jistí, že F-35 plne nahradí A-10, A-10 potřebujeme atd...

Tohle je hovadina, i kdyby USAF prošlo vyřazení A-10, bude tu lítat ještě pár let, nejspíš až do 2025... Přechod na jiný stroje bude postupný... a ten nový stroj, ať už F-35, nový lehký CAS stroj atd bude CAS dělat jiným způsobem.

Vzhledem k tomu, že mají A-10 všude možně po světě, kde je jejich bojova hodnota velmi nízká, jako Evropa, Korea, pořád budou mít dost letadel na COIN mise.... kde je jejich bojová hodnota pořád dobrá.
A-10C je snad druhá platforma v počtu bomb vs ISIS.

F-35 je to poslední co bude v USAF přebírat mise A-10, tohle budou dělat dlouhý roky F-16 a F-15E, B-1, B-52, drony atd... A F-35 spíš přebere jejich role a bude provádět průzkum a podporu pro tyhle stroje.

Aspoň že mají na A-10C integrované APKWS

----

Jako plnohodnotnou náhradu bych si představoval větší podzvukový dron, schopný nest dost bomba munice s dlouhou výdrží. Ten by pak na vyžádání shazováni munici na pozici co si vyžádá přímo JTAC, systémy na to sice ještě nejsou, ale blíží se k tomu. A tento dron by pak měl hodnotu i v jiných misích kde by sloužil jako mula pro pilotované stroje.

avatar
Reedys Datum: 15.06.2017 Čas: 10:19

no nevím jestli je dobrý nápad nahradit většinu letadel F-35kou. Když Amíkum zbyde jen F-22 (v omezeném počtu) a F-35 zůstává otázkou např. jak rychle by byli schopni v bojovém stavu nahrazovat tyto stroje (+ u F-22 byla ukončená výroba).
Jinak u A-10 je sice vidět, že vzhledem trochu zastarává, ale jinak je to pořád supr letadlo, které tam prostě svoji specifickou roli má. Spláchnout všechny úlohy letectva pod F-35 je podle mého názoru blbost.

avatar
jsk1 Datum: 15.06.2017 Čas: 08:59

Nechápu, jak je možné, že se nákladně modernizuje A-10 na verzi C aby se vzápětí zjistilo, že se "zapomělo" na nová křídla..to není jen případ A-10, ale desítek zbrojních systémů v USA..

avatar
Clanek Datum: 15.06.2017 Čas: 07:46

Je to jako opakovacka na koncerte. Kapela zahrala skvele, delala svym divakum radost a tak ji to svym potleskem proste furt znovu a znovu prodluzujete. A ze je zrovna u A-10 tech "dekovacek" tolik snad nemuze mrzet nikoho, tohle ero si to zaslouzi.

avatar
fenri Datum: 15.06.2017 Čas: 07:20

Pure beauty! Takhle má vypadat vojenská mašina. A věřím, že chrochtání 30 mm GAU nad bojištěm udělá s psychikou vlastních vojáků víc, než deset plamenných projevů politiků o semknutí se.

avatar
KOLT Datum: 14.06.2017 Čas: 23:14

Jj, něco jako termonukleární elektrárny, ale obráceně – za deset let již létat nebudou platí už deset let a bude platit i za deset let ;-)

avatar
cejkis Datum: 14.06.2017 Čas: 23:07

Konec A10 je již více než 10 letou folklórní scénkou.

avatar
Filda Datum: 14.06.2017 Čas: 19:18

Na jednu stranu letita masina s relativne vysokymi provoznimi naklady a uz preci jenom znacnou oletanosti, na druhou bezva letadlo, oblibene piloty a personalem, jeden z poslednich bitevnich panceraku, co unese a ustoji kde co. Bude chybet..

Ta titanova vana snese na kolmo granat raze 23mm!

avatar
A_V_V_A Datum: 14.06.2017 Čas: 18:08

Škoda že Thunderboltu začíná zvonit umíráček :( Je to skvělej stroj.

arr