TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

Blufuje Severní Korea s jadernými zbraněmi?

Datum přidání 04.04.2013    Rubrika rubrika: Události     komentáře 32 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Severokorejská diktatura se ráda chlubí "zničující silou" svých jaderných zbraní. Je opravdu její jaderný arzenál tak zničující, jak tvrdí propaganda? Že KLDR vlastní jaderné zbraně, o tom není pochyb. Avšak jejich ničivá síla velmi pokulhává za prvními jadernými bombami shozenými na japonská města Hirošimu a Nagasaki.

Severní Korea

Foto: Vojenská přehlídka v KLDR, ilustrační foto / KCNA

 

Severokorejci provedli první podzemní jadernou zkoušku v roce 2006. Podle seizmologických údajů odhadli odborníci z Výzkumné služby amerického Kongresu sílu výbuchu na méně než 1 kt (Hirošima 15 kt, Nagasaki 22 kt). Při druhém testu roku 2009 byla síla výbuchu "pouhé" 2 kt. A poslední zkouška jaderné zbraně, která zažehla krizi na Korejském poloostrově, vykazovala sílu 6 kt, tedy 2,5x menší než americká jaderná bomba Little Boy, jež explodovala roku 1945 v Hirošimě.

 

Všechny tři výbuchy pocházejí zřejmě z jaderného zařízení používajícího ke štěpení plutonium. Vědcům ze Severní Koreje se zatím pravděpodobně nepodařilo zkonstruovat jadernou bombu s uranem. Problémem plutonia je náročná a drahá výroba, jelikož musí být uměle získáno z uranu v jaderných reaktorech.

 

Video: Severokorejská propaganda / YouTube

 

 "Vypadá to spíše, jako by postupně zlepšovali konstrukci, která je již funkční," komentuje třetí severokorejský jaderný pokusu Hans Kristensen, ředitel Jaderného informačního projektu Federace amerických vědců. "Pravděpodobnější je plutoniové zařízení než možnost, že zkoušejí zcela nový design založený na uranu."

 

Třetí zkouška taktéž zmenšila severokorejské zásoby plutonia. Podle zprávy Výzkumné služby amerického Kongresu má nyní KLDR k dispozici 30 až 50 kilogramů plutonia (vzhledem k nutnosti výrábět je v jaderných reaktorech) – dostatečné to množství pro výrobu čtyř až sedmi bomb. Síla takových zbraní by se ovšem pohybovala maximálně mezi dvěma a čtyřmi kilotunami, tedy 4–6x menší než výbuch v Hirošimě. Připomeňme si také, že první testy jaderných zbraní Indie a Pákistánu měly sílu 10 a 12 kt.

 

Je velmi pravděpodobné, že případný jaderný útok Severní Koreje na Jižní Koreu, Japonsko nebo USA nebude mít pro dané země fatální důsledky. Musíme brát rovněž v potaz, že je hlavní město Jižní Koreje vzdáleno od severokorejského území pouze několik desítek kilometrů. Nemluvě o amerických vojenských základnách v oblasti, které jsou pro KLDR lákavým cílem.

Otestujte si severokorejskou jadernou zbraň…

Zdroj: Defense Tech

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
J.Vraja Datum: 06.04.2013 Čas: 15:54

Pánové,jen by mě zajímalo na kolik vzletů má KLDR leteckého benzínu a jaké má možnosti údržby vzdušných sil-náhradní díly..Další otázka je logistika a ta zní na kolik dní má armáda KLDR PHM a potraviy.Myslím si že bez pomocí zvenčí by jejich bojová technika zůstala stát v terénu na sucho,jako zůstal stát v roce 1944 wermacht v Ardénách,jak je na tom s náhradními díly
Další otázka zní v oblast REB-v tom také asi bude armáda KLDR daleko za J.Korejí a USA a tak by se dalo pokračovat dále.

avatar
Sunakashi Datum: 05.04.2013 Čas: 17:07

ultra: pletes se... preletavali pouze nad jizni to uz by bylo poruseni suverenity statu a to se zatim jeste nestalo

avatar
Ultramarinus Datum: 05.04.2013 Čas: 12:06

JaM:
Oni ale pár demonstrativních přeletů B2jkami nad územím Severní Koreje provedli. O průzkumných bezpilotních letounech nemluvě.

avatar
Michal Datum: 05.04.2013 Čas: 02:00

to left: ja vim co to je, nk se zabyvam cca deset let. co jste tim chtel naznacit ? neguje tato ideologie nejak to co pisu ? oni akorat nahlas nerikaji, ze to neni military first ale goverment first, military second a z zbytek at treba zhebne.
Spicky armady jsou s vladnouci kastou pochopitelne propojene, nicmene kastou armady jsem myslel spis radove vojaky nez generaly.

jeste bych dodal. Nk ma dva hlavni cile, odchod americanu z jizni koree a prijeti do jaderneho klubu. prvni cil je z toho duvodu, ktery sem tu psal, oni se proste americanu boji. jadernych zbrani se podle me nikdy nevzdaji, protoze maji strach, ze pote uz by usa nic nebranilo je zabrat. mame tu samozrejme nekolik prikladu jako kadafi, ktery se vzdal vyvoje jadernych zbrani (nejspis by na to mel i dost penez) a zapad se mu pak pekne odvdecil.
druhy cil je mnohem prozaictejsi. pokud budou chtit mit jaderne zbrane a nebudou oficialne uznani za clena jaderneho klubu, budou proti nim sankce. pokud by je do jaderneho klubu vzali, nemuzou proti nim z duvodu jadernych zbrani saknce uplatnovat.

avatar
JaM Datum: 04.04.2013 Čas: 23:35

Jih: "kdy se u jejich břehů pořádá jedno vojenské cvičení za druhým, kdy jim nad hlavami létají amrická letadla bez dovolení"

ziadne Americke lietadla nelietaju nad Severnou Koreou... Cvicenia prebiehaju nad uzemim Juznej Korei...

avatar
Left Datum: 04.04.2013 Čas: 23:03

To liberal shark: Souhlas - naprosto souhlasím s bodem 3, co se týče srovnání. BTW nepíšete komentáře pod stejným nickem také na ihned?

To Michal: Koukněte se, co je to tzv. "Songun" :)

To palo: Ale.... jseš asi úplně mimo.
P.S. Tím SK myslíš Slovakia? :D

avatar
Anton Datum: 04.04.2013 Čas: 22:25

Jan Struk: Už z vašeho výčtu zbraní jasně vychází jak nereálně je nějaké masivnější ostřelování Soulu. Děla co jste popsal i pokud by byla na úplné hranici (tento úsek hranice je navíc poměrně krátký), tak by střílela na hranici dostřelu. Pro těžké raketomety co jste napsal to už je za hranicí dostřelu.
Navíc z toho jasně vychází že tyto děla jsou technickým výkvětem v armádě KLDR. Jejich rozmístění těsně u hranic by z nich udělalo cvičné cíle pro dělostřelectvo Jihu, což není nejlepší využití pro nejsilnější děla v armádě.
Pokud mají alespoň špetku vojenského myšlení, tak plánují maximálně několik demonstrativních výstřelů z několika děl (balistické střely však pro tento účel budou lepší volbou), které budou mít jen propagandistický účel a zbytek děl mají rozmístěný hezky daleko za hranicemi v pevných pozicích a zaměřeny na předpokládané pozice dělostřelectva jihu.

avatar
Michal Datum: 04.04.2013 Čas: 21:48

mam pocit ze je to naopak, po poslednim a po druhem je nasli, pokud vim, ale pri prvnim tu tohle podezreni bylo.
prave ze to nikdo nevi jak na tom jsou doopravdy, ale nepodcenoval bych je. dokazali prokazatelne dostat do vesmiru raketu driv nez jejich jizni soused, ktery nema zadne embargo a prvni stupen mu staveli rusove. takze schopni chlapici to sou.

avatar
liberal shark Datum: 04.04.2013 Čas: 20:36

to Jih : Po posledním pokusném výbuchu nějak nemohli najít v ovzduší charakteristické izotopy, což podporuje hypotézu o velkém výbuchu konvenční výbušniny.
to Michal : Já vím :-)
Ten propagandistický spot je super. Sice nerozumím ani slovo, ale ten tón hovoří za vše. Celá Jiřinka Švorcová :-)).

avatar
Nicolaj Datum: 04.04.2013 Čas: 19:11

Často tu mluvíte ve spojitosti s případným útokem o odvetné akci ze strany USA a debatujete o tom, jak by konflikt probíhal. Opomíjíte však několik hledisek: 1) USA nejsou schopné z ekonomických i praktických důvodů rychlého masivního útoku a ani to není potřeba, vždyť je tam masa nespokojených hladových lidí. Stačí využít část 2 pěší sídlící v jižní Koreji na pomoc její obrany, a vést válku kombinací SF a letectvo. 2) USA jistě nepůjdou do války samy, nepodceňujte starý kontinent. 3) Nikdo nemůže zaručit že to bude právě býválí západní blok, kdo bude situaci řešit. Vžijte se chvíli do role Ruska. Bylo by vám příjemné kdyby měl soused na zahrádce místo trpaslíků atomovku??

avatar
Jih Datum: 04.04.2013 Čas: 19:09

Napadlo mě, je vůbec jisté, že mají skutečně plutoniovou bombu, nebo si z nás ze strachu jen utahují podzemním výbuchem trochu větší nálože TNT. 4000t, se vleze do kryhle o hraně 16m. To je pro představu objem menší než běžný rodinný domek.. To by v Korei vyrobili za měsíc, možná i dřív. V okamžiku, kdy se u jejich břehů pořádá jedno vojenské cvičení za druhým, kdy jim nad hlavami létají amrická letadla bez dovolení, tak budou vyhrožovat čímkoli, jen aby vypadali silnější a oddálili další Avghán..

Na druhou stranu, pokud plutoniovou bombu snad mají, je od nich velmi rozumné odpalovat ji bez uranového obalu. Vznikne tak meší exploze, s menšími účinky na zkušební polygon. A bobba je i levnější. Nasadit na tuto "roznětku" obal z uranu, už nebude tak složité.

A ještě mi nikdo nevysvětlil, proč by v případě chtěného útoku museli střílet na Ameriku raketou a nemohli tam bombu poslat v kontejneu.

avatar
Jih Datum: 04.04.2013 Čas: 19:09

Napadlo mě, je vůbec jisté, že mají skutečně plutoniovou bombu, nebo si z nás ze strachu jen utahují podzemním výbuchem trochu větší nálože TNT. 4000t, se vleze do kryhle o hraně 16m. To je pro představu objem menší než běžný rodinný domek.. To by v Korei vyrobili za měsíc, možná i dřív. V okamžiku, kdy se u jejich břehů pořádá jedno vojenské cvičení za druhým, kdy jim nad hlavami létají amrická letadla bez dovolení, tak budou vyhrožovat čímkoli, jen aby vypadali silnější a oddálili další Avghán..

Na druhou stranu, pokud plutoniovou bombu snad mají, je od nich velmi rozumné odpalovat ji bez uranového obalu. Vznikne tak meší exploze, s menšími účinky na zkušební polygon. A bobba je i levnější. Nasadit na tuto "roznětku" obal z uranu, už nebude tak složité.

A ještě mi nikdo nevysvětlil, proč by v případě chtěného útoku museli střílet na Ameriku raketou a nemohli tam bombu poslat v kontejneu.

avatar
Michal Datum: 04.04.2013 Čas: 18:44

to liberal shark: u konstrukce jaderne zbrane je dulezity princip tzn dat k sobe dve podkriticka mnozstvi aby vzniklo kriticke dostatecne znam. problem je ale v tom, ze ty dve poloviny spolu zacnou pochopitelne reagovat driv nez se k sobe dostanou k sobe a pokud se k sobe nedostanou dostatecne rychle tak vyhori a samotny vybuch to oslabi. pak jsou jeste nejake moznosti jak kriticke mnozstvi zmensit. resi se to tak, ze se ty dve poloviny proti sobe vystreli konvencni vybusninou, ale neni to tak jednoduche, musi se to presne nacastovat a proste je s tim mnoho prace a vyzkumu a poctu aby se ty dve poloviny dostaly k sobe idealnim zpusobem.... i jaky maji mit tvar a podobne.

avatar
Michal Datum: 04.04.2013 Čas: 18:32

problem je, ze jich maji hodne a ze jsou opravdu velmi dobre motivovani (vymyte mozky). v prvni valce se branili i za cenu desateronasobnych ztrat a neni mozne predpokladat, ze ted by to bylo jinak.
nenechete se taky mylit, v armade hladomor neni. severni korea ma 3 druhy obyvatel, tedy 3 kasty by se dalo rict, kasta vladcu, kasta vojaku a kasta otroku, hlady trpi pouze otroci a to neni pro takto usporadanou zemi problem, protoze otroku bude stale dost i kdyz jich hodne umre.

maji zakopana raketova sila v horach, pokud by palbu spustili, nebude tak rychle mozne jejich odpaliste znicit. ani system patriot si s tim neporadi, bude toho totiz hodne moc. dokonce i hranice je podkopana, nedavno byly nejake tunely nalezeny, ale to neznamena ze tam dalsi nejsou. jsou to takovy krteckove. pokud si vzpominate jezdili dokonce do barmy stavet vladni podzemni komplexy.

Atomovou bombu nemaji proti jihu, ale proti usa a usa si za to mohou samy, v 50 letech bylo na okinave pripraveno a k pouziti scvhaleno 20 jadernych pum, nakonec se to neudelalo, protoze se usa balo reakce sovetskeho svazu. na koreu mely spadnou 3 bomby a zbytek na cinu...
po rozpadu vychodniho bloku se nk korea ocitla v nebezpeci (at skutecnem nebo domelem), takze zacaly vyvijet jaderne zbrane, usa jsou pro ne horsi nez dabel a vsichni tam takto premysleji, ta realna hrozba jadernych zbrani v 50 letech to jen umocnila.
pohadka o tom, ze to maji na vydirani kvuli jidlu je znacne nelogicka. protoze kdyby to tak bylo, bylo by mnohem jednodusi zadne jaderne zbrane nevyvijet a rovnou kupovat potraviny. ale jak jsem predeslal, hladomor se netyka vlady nebo vojska a zbytek jsou jen otroci, kteri na ne makaji. pro jejich realitu tedy naprosto nepodstatna vec...

dalsi vec jsou chemicke a biologicke zbrane, ktere byly testovany na tisicich politickych veznu a jejich rodinach (v nk se uplatnuje vina do tretiho kolena)

Presto si myslim, ze zadna valka nebude, protoze vladni kasta se nechce presunout z palacu do bunkru.. muze se ovsem stat, ze dojde k nejake provokaci a pak se to semele.
nk nevyhraje, ale bude jih si to hodne tvrde odskace.
nedavno na toto tema provadeli v usa vojaci simulaci a vyslo z toho, ze bude lepsi, kdyz zadna valka nebude, bylo by to hodne narocny a dlouhotrvajici konflikt. nk specialove by nejspis jeste dlouho po tom co by byla nk obsazena valcili gerilovym zpusobem. na to opravdu samopal a par granatu staci a zrejme maji ruzne ukryte sklady, takze by meli dost munice na to to takhle tahnout i nekolik let. teren je hornaty + podzemni ukryty, to by byla opravdu cerna mura to cistit....

avatar
liberal shark Datum: 04.04.2013 Čas: 18:19

1) Severokorejské dělostřelectvo představuje problém díky své početnosti a krytí PVO. Jeho eliminace by zabrala příliš mnoho času. Možná proto USA nasadily F-22 k eliminaci PVO.
2) KLDR je plná bunkrů a tunelů, odolných proti konvenčnímu útokům. Spousta SK jednotek by se tak mohla vynořit v pozdějších fázích operací, nebo v zádech US a JK jednotek.
3) Speciální jednotky jsou problém díky ideologické přípravě - srovnejte se členy KSČ(m). I malý počet vojáků může napáchat citelné škody. Při očekávaném masovém pohybu vojáků a civilistů KLDR se infiltraci nedá zabránit.
4) Je snazší získat jadernou zbraň z plutonia než z uranu. Na extrakci plutonia z ozářeného jaderného paliva (nízko obohacený uran) stačí chemická laboratoř, zatímco na získání vysoce obohaceného uranu potřebujete opravdu veliký obohacovací závod. Hlavní problém při konstrukci JZ představuje přesné odpalovací zařízení, ne jaderný materiál. Asi proto jsou JZ KLDR tak neúčinné.

arr