TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Blue Devil 2 - vzducholoď pro bojiště zítřka

Datum přidání 27.10.2011    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 1 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Vzducholodě se opět vracejí do módy. Nemá to nic společného s nostalgií po dávných časech, kdy obří vzducholodě kralovaly obloze, ale jde o čistě pragmatické rozhodnutí. Vzducholodě mají mnoho předností. Dokáží vydržet ve vzduchu mnoho dní, jsou levné na provoz, mohou kolmě startovat i přistávat a mají teoreticky obrovskou nosnost. Jednou z nové generace vzducholodí je i Blue Devil 2 (Modrý ďábel), který se v příštím roce chystá do Afghánistánu. Blue Devil 2 je létající průzkumná platforma schopna nést na palubě řadu elektro-optických a komunikačních systémů.

Blue Devil 2

Foto: Blue Devil 2 / Mav6

 

Blue Evil 2 je výrobkem americké společnost Mev6. Měří na délku 126 metrů a zabírá objem 37 000 m3. V těchto dnech je první sériový exemplář dokončován v Severní Karolíně. Po osazení všemi komunikačními a pozorovacími senzory bude stroj vyslán přímo do Afghánistánu.

 

Blu Evil 2 je de facto nízko letící špionážní a komunikační satelit. Vzducholoď bude lítat ve výšce 6 km po dobu až 9 dní. Z této výšky vzducholoď dohlédne až do vzdálenosti 279 kilometrů.

 

Na rozdíl od družice může se vzducholoď vznášet přesně nad místem kde je potřeba. Nemluvě o zanedbatelných nákladech, rychlosti nasazení a možnosti přizpůsobit náklad dle konkrétní mise.

 

Vzducholoď je vybavena třemi elektrickými vrtulemi - dvěma po stranách a jednou zadní. Vrtule slouží  pro dopředný pohyb maximální rychlostí 170 km/h, manévrování a pro vyrovnávaní síly větru - pokud je třeba stroj udržovat na místě. Elektrickou energii pro pohon a palubní elektroniku obstarává dieselový generátor o výkonu 96 kW.

 

Blue Devil 2Foto: Koncept systému Blue Evil 2 / Mav6

 

Součásti vzducholodě bude i rozměrná gondole, která bude mít moduly pro 10 až 40 palubních senzorů. Může jít o nejrůznější elektro-optické senzory, jako jsou infračervené kamery, denní kamery s vysokým rozlišením, fotoaparáty pro snímkování zemského povrchu, laserové dálkoměry nebo meteorologické přístroje.

 

Armáda počítá rovněž s využitím radaru se syntetickou aperturou (SAR) pro dálkový průzkum zemského povrchu a mapování. Dále také s radarem pro indikaci pozemních pohyblivých cílů (GMTI), nejrůznějšími komunikačními systémy a datalinkem pro přenos informací.

 

Součásti elektrické výstroje vzducholodě je výkonný počítač a velký pevný disk pro ukládání senzorových dat. Počítač bude informace ze senzorů zpracovávat, třídit a zajímavé data posílat přímo datalinkem do velícího střediska nebo jednotkám v poli.

 

Počítá se rovněž se získáváním živých obrazů ze vzducholodi v reálném čase. V praxi to bude vypadat tak, že jednotka (s potřebným vybavením) nacházející se v dosahu vzducholodě, si může požádat o živý video přenos z několika kilometrů vzdáleného objektu. Třeba z vesnice, údolí, horského masivu apod. Vojáci tak budou mít v ruce doslova křišťálovou kouli, ve které uvidí vše co se děje v mnoha kilometrů vzdáleném místě.

 

Blue Evil 2 je dalším příspěvkem nové generace vojenských vzducholodí. Americká armáda ale nespí a v rámci programu LEMV (Long-Endurance Multi-intelligence Vehicle) počítá se stavbou mnohem větší vzducholodě. Ta bude mít mnohem větší nosnost, výdrž ve vzduchu až 21 dní a dolet až 3500 km. Doufejme, že tyto vynikající pozorovací a komunikační platformy si najdou cestu i do jiných armád světa.

 

Zkoušené i vyvíjené vzducholodě si můžete prohlédnout v naší galerii.

Technicko-taktické informace

Blue Evil 2

Rozměry

Délka 126 m / Objem 37 000 m3

Rychlost

170 km/h

Dostup

6 000 m

Elektrický výkon

120 kVA

Výdrž ve vzduchu

9 dní

Nosnost / Výdrž ve vzduchu

max 3400 kg / 3 dny

Řízení

Autonomní, dálkově řízené, pilotované

 

Fotogalerie

LEMV Aeroscraft HALE-D
ISIS HiSentinel80 Navy MZ-3A Manned Airship
Sanswire-TAO STS-111 Persistent Threat Detection System (PTDS) Pelican Airship

 

Zdroj: UAS Vision, Defense Update, Mav6

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.6 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Q Datum: 04.06.2012 Čas: 13:00

Ech, "ten čeština" teda dostává na frak... Mimochodem, jemenuje se ta věc "Blue DEVIL", nebo "Blue EVIL"?

arr