Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Pozemní technika

Bóbr: polský nástupce vozidel BRDM-2

Datum přidání 23.12.2013    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 8 komentářů    autor autor: Jakub Mareš

Na letošní výstavě obranných technologií MSPO 2013 v Polsku si mohli návštěvníci prémiově prohlédnout prototyp polského vozidla Bóbr, jenž je nástupcem vozidel BRDM-2 v armádě našeho severního souseda.

Foto: Vozidlo Bóbr během testů. / AMZ Kutno

Foto: Vozidlo Bóbr během testů / AMZ Kutno

 

Obrněný transportér Bóbr 4 x 4 je relativně malý plovoucí obrněný transportér konstruovaný pro úkoly průzkumu, ale i jako nosič různých typů zařízení a výzbroje. Vozidlo se má stát nástupcem osvědčených sovětských vozidel BRDM-2, která jsou i navzdory několika modernizacím provedeným státními Vojskovými mechanizovanými závody beznadějně zastaralá.

 

Projekt vývoje vozidla Bóbr rozjela před několika lety soukromá firma AMZ Kutno s podporou polského Národního centra pro výzkum a vývoj. Stavba samotného prototypu započala v květnu 2012. V srpnu letošního roku ukončil prototyp vozidla firemní testy a byl předán armádě pro další jízdní zkoušky, které skončí v prvním čtvrtletí roku 2014.

 

Bóbr je postaven na konceptu samonosného typu skořepinového trupu svařeného z ocelových plechů. Pancéřování v základním provedení poskytuje balistickou a protiminovou ochranu na úrovni 2 STANAG 4569 (7,62 x 39), lze ji však rozšířit přidáním keramický plátů.

 

Prototyp se prozatím nepředvedl se žádnou zbraňovou stanicí ani dalším vybavením, počítá se však s instalací dálkově ovladatelných zbraňových stanic a průzkumných systémů. Vše podle přání konkrétních zákazníků.

 

Foto: Vozidlo Bóbr během testů. / AMZ Kutno

Foto: Vozidlo Bóbr na výstavě MSPO 2013 / armyrecognition.com

 

Bobr je poháněn dieselovým motorem Cummins s maximálním výkonem 210 kW (285 koní). Výkon motoru se přenáší na pohon všech čtyř kol (4 x 4). Vozidlo je schopné plavby díky dvěma vodometům.

 

Celková hmotnost činí 10 000 kg a užitečná hmotnost 2000 kg. Trup má délku 6890 mm, šířku 2500 mm, celkovou výšku 2250 mm a světlou výšku 400 mm. Vozidlo může vyvinout rychlost až 120 km/h. Dojezd se pohybuje do 1000 km na silnici a do 500 km v terénu.

 

Pokud vozidlo úspěšně dokončí zkoušky, může se armáda našeho severního souseda těšit na nový a moderní obrněný transportér domácí produkce. Polsko opět dokazuje, že to s rozvojem svého vojenského průmyslu a modernizací armády myslí smrtelně vážně.  

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.1 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Lukas Datum: 31.12.2013 Čas: 11:45

liberal shark - dokładnie

Dodam tylko że Bóbr ma być nie tylko pojazdem rozpoznawczym
Ma miec kilka wersji - np. dla chemików czy z ppk Spike...
W zależności od ilości wersji WP może chcieć nwet 300 takich pojazdów...
(W sumie im więcej tym lepiej - nie wszystko musi być na Rosomaku )

hurvo zamiast Fenneków lepiej (dla was) wygląda 44 BWP CV90NL które Holendrzy chćą sprzeać...

avatar
liberal shark Datum: 31.12.2013 Čas: 08:50

to mu7705
Průzkumná vozidla mají úplně jiný způsob nasazení než MRAPy. Jejich účelem není doprovázet konvoje a nechat po sobě střílet RPG a IED. Proto nepotřebují takovou extrémní odolnost ani silnou výzbroj. Úkolem průzkumných vozidel je projet všude a nenechat se chytit :-). K tomu musí být malá, lehká, mít nízkou spotřebu, vysokou průchodivost v terénu a především minimální demaskující příznaky ve všech částech spektra. Samotná platforma není tak podstatná, hlavní jsou dobře vycvičení průzkumníci a kvalitní průzkumná a spojovací technika.

avatar
Laci Datum: 29.12.2013 Čas: 22:25

Jo vlastně, Německo-nizozemskej je Fennek. Nevim proč píšu francouzskej..

Chtělo by to více popsat průzkumnické a pozorovací prostředky, kterými by daná verze měla disponovat. Na obrázcích je vidět jen jakási holá platforma.

avatar
hurvo Datum: 28.12.2013 Čas: 09:38

Bobr ma z Nemecko-holandskeho fenneka pobrateho teda celkom dost. Celkom nedavno sa holandania zbavovali asi 300 kusov, z toho mohol fungovat prieskum celej V4 keby to boli nakupili, tak ako poliaci LEO2.

avatar
Laci Datum: 28.12.2013 Čas: 03:45

Řekl bych, že si Polsko mělo spíš vzít jako za vzor průzkumného vozidla francouzský LGS Fennek, než sovětský BRDM-2.

avatar
David Datum: 27.12.2013 Čas: 10:36

Srovnávat Bóbr s vozidly MRAP je podle mne nesmyslné. Jde o dvě docela odlišné kategorie - a potřebné jsou obě
MRAPy-to jsou specifická vozidla, v prvních letech často vzniklá jako improvizace. Dnes již jejich konstrukce samozřejmě vykrystalizovala, de facto se ale jedná o specifické OT, u kterých byla posílena pancéřová ochrana na úkor výzbroje (samozřejmě zjednodušeně, nemíním se zde pouštět do nějakého rozboru).
Bóbr, to je de facto klasické průzkumné vozidlo. Jako takové má samozřejmě své místo. A platí to třeba právě v případě Polska, které vedle poměrně velkého počtu Rosomaků potřebuje i určitý počet průzkumných vozidel a velkou průchodností.
A co se týče estetičnosti zbraní - nevím, takové britské Enfieldky byly podle mne jedny z nejošklivějších opakovaček, ale jejich výkony a spolehlivost tento "handicap" vyrovnávaly

avatar
mu7705 Datum: 23.12.2013 Čas: 16:39

Zajímaly by mne názory lidí znalých věci a nasazení pozemních sil na to, zda používat pancéřovaná vozidla typu Bobr, VAB, Commando a nebo zda je opravdový ekvivalent MRAP - MaxxPro, ATV atd...Jde o to, že v současnosti se všechny armády dívají právě na MRAPy a pořizují si je v návaznosti na Afghánistán a případně Irák. Přitom si pamatuji, že v minulosti byla v naší armádě hojně zastoupena vozidla BRDM a jednu dobu se mluvilo o jejich modernizaci našimi podniky. Pravdou však bylo to, že koncepčně stará vozidla již byla zastaralá a z balistického hlediska či údržby již byla za zenitem.

avatar
Lukas Datum: 23.12.2013 Čas: 16:39

To nie zupełnie tak
AMZ stworzyło bobra jako demonstrator - propozycja dla wojska... (Do konkursu na rozwój takiej konstrukcji)
Teraz w ramach kolejnego etapu (wygrali konkurs) AMZ pozna szczegołowe wymagania co do pojazdów tej klasy (wstepne były dośc ogolne - np. nie zdefiniowano czy to ma być pojazd 4x4 czy 6x6 )
Może byc tak, ze ostatecznie następca BRDM będzie inny... (Modyfikacje pod wymagania mogą być duże - szczegolnie, że WP lubi stawiać wygórowane wymagania pojazdą rozpoznawczym )

Dla mnie Bobr wygląda strasznie - jak ZiŁ-485

arr