Tank Leopard 2 pro Armádu ČR. Zítra bude pozdě

Armáda ČR po roce 2025 začne řešit náhradu tanků ... Více

Slavný výrobce stíhaček MiG je v klinické smrti

Podle ruských médií Sjednocená letecká korporace ... Více

IDET 2017: Taktická vozidla pro Armádu ČR

Armáda České republiky plánuje vyměnit flotilu ... Více

Český vojenský jaderný program – sci-fi s reálným základem

Hned v první větě této práce považuji za vhodné ... Více

Letecká technika

VTOL X-Plane: Phantom Swift vede

Datum přidání 29.08.2014    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 7 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Firma Boeing získala od americké výzkumné agentury DARPA dalších 9,4 milionu dolarů na rozpracování letounu s kolmým startem a přistáním VTOL (Take-Off And Landing) Phantom Sfiwt. Letoun společně s další trojicí soutěží v programu VTOL X-Plane, jehož cílem je vyvinout novou generací strojů schopných kolmého startu a přistání.  

Foto: Phantom Swift / Boeing

Foto: Phantom Swift / Boeing

 

Program VTOL X-Plane

Program VTOL X-Plane odstartoval v minulém roce. Cílem programu je zjistit, zda současná úroveň vědy a techniky dovoluje zkonstruovat stroje schopné jak kolmého startu a přistání, tak i násobně rychlejšího letu než současné vrtulníky.

 

Cílová hmotnost letounu je požadována mezi 4500 – 5450 kg. Hmotnost užitečného nákladu musí představovat alespoň 40 % prázdné hmotnosti letounu. Mezi hlavní výkonnostní cíle však patří vysoká cestovní rychlost - 550 až 740 km/h. Jde o rychlost 2 až 3× větší, než vyvinou současné vrtulníky a zhruba o čtvrtinu větší, než v případě konvertoplánu V-22 Osprey.

 

Na začátku letošního roku vybrala DARPA čtyři soutěžící pro fázi 1 (Phase 1) - Aurora Flight Sciences, Karem Aircraft, Sikorsky Aicraft a Boeing. Každá z firem získala pro rozpracování svých návrhů přibližně 14 milionů dolarů. Všichni účastníci mají do konce roku 2015 předložit předběžné návrhy svých letounů.

 

Následně DARPA vybere v rámci fáze 2 (Phase 2) jediného uchazeče, kterému poskytne další finance na stavbu technologického demonstrátoru. První let (Phase 3) se očekává v letech 2017 až 2018.

 

Zdá se, že jedním z horkých kandidátů na vítězství je Boeng se svým letounem Phantom Sfiwt. Tiskové oddělení Boeingu se před pár dny pochlubilo získáním dalších 9,4 milionu dolarů v rámci fáze 1B (Phase 1B). V tuto chvíli není jasné, zda i ostatní soutěžící dostali v rámci fáze 1B další peníze.

 

Video: Phantom Swift jako model v 17% velikosti / YouTube

 

Phantom Sfiwt 

Boeing před ostatními soutěžicími výrazně technicky vede. Zatímco letouny ostatních jsou pouze na papíře, Phantom Sfiwt se již jako zmenšený model (17% velikost) dostal do vzduchu. Boeing si tak ověřil, že koncepce letounu pro program VTOL X-Plane je technicky reálná.

 

Phantom Sfiwt je štíhlý letoun, ideově připomínající konvertoplán. Na konci křídel je dvojice zapouzdřených překlopných rotorů. Ty pomáhají při startu a při dopředném letu poskytují potřebný tah.

 

Samy o sobě však pro kolmý start a přistání nestačí. Potřebný vztlak i stabilitu při startu zajišťuje další dvojice rotorů zapouzdřených do trupu letounu.

 

Ve své plné velikosti Phantom Sfiwt bude mít rozpětí 15,2 m a délku 13,4 m. Hmotnost je vypočítaná na 5450 kg. Problémem však není letoun škálovat do menších nebo větších rozměrů. Užitečný náklad, v podobě senzorů, nákladu nebo zbraní bude umístěn mezi dvojici trupových rotorů.

 

Pro technologický demonstrátor počítá Boeing s využitím turbohřídelových motorů General Electric CT7-8. Dlouhodobým cílem je však využití vhodnějších elektrických motorů, které budou zásobovat výkonné akumulátory na palubě.

 

V současné době program VTOL X-Plane počítá pouze s bezpilotními stroji. V případě potřeby je však možné uvažovat také o pilotovaném letadle.

 

Zdroj: IHS Janes

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.1 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
shal Datum: 31.08.2014 Čas: 10:22

Saladin: To není 10mil dolarů za RC model, ale 10mil dolarů na další rozpracování RC modelu.

avatar
Saladin Datum: 30.08.2014 Čas: 16:24

RC model za 10 mio USD...

avatar
Zabahaz Datum: 30.08.2014 Čas: 13:20

To co napsal RiMr71 má svou váhu. Funkční model pochopitelně není žádná záruka že zařízení bude fungovat v reálné velikosti. Co si pak možno představit pod výrokem "koncepce... je reálná"?

avatar
RiMr71 Datum: 30.08.2014 Čas: 13:10

Alyxxik: viděl jsi někdy soudobé X-koptéry?
Toto je jako objevovat ameriku. Na youtube najdeš podstatně pokročilejší běžně provozované modely.
Pro laiku "jů" pro RC modeláře "hmm"...

avatar
Takeda Datum: 30.08.2014 Čas: 11:38

Zajímavý je hlavně jak rychle proběhl vývoj toho modelu, což je v tom youtube videu: 3 dny navrhování, 10 dní shánění dílů a dva týdny stavby než vzlétl.

To je podle mě dost působivý.

avatar
Alyxxik Datum: 30.08.2014 Čas: 11:15

RiMr71 : "Boeing si tak ověřil, že koncepce letounu pro program VTOL X-Plane je technicky reálná" Co na tom nechápeš?

avatar
RiMr71 Datum: 30.08.2014 Čas: 09:52

Demonstrátor? Mankote dyť je to obyčejný RC model a ještě ani moc povedený, vybavený, řízený a létající...

arr