Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení ... Více

Letecká technika

Boeing s výrobu stíhaček F/A-18 a F-15 nekončí

Datum přidání 19.12.2016    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 35 komentářů    autor autor: Tomáš Zwiefelhofer

Ministerstvo zahraničí USA schválilo prodej stíhaček F/A-18 Super Hornet do Kuvajtu a F-15QA do Kataru. Jedná se o velký úspěch firmy Boeing, neboť výroba dalších strojů udrží v provozu výrobní linky do další dekády.

Foto: Dvojice F/A-18 Super Hornet / Public Domain


Celkem 40 stíhaček F-18E/F Super Hornet v Kuvajtu nahradí starší F/A-18 Hornet. Kontrakt v hodnotě kolem deseti miliard amerických dolarů zahrnuje dodávku 32 jednomístných a osmi dvoumístných verzí. 

 

 

Kontrakt rovněž zahrnuje dodávku náhradních proudových motorů F414 a náhradních dílů. Kromě výzbroje Katar obdrží i zaměřovací kontejnery AN/AAQ-33 SNIPER. Samozřejmostí je logistická a výcviková podpora.

 

Dodané Super Hornety budou jako první disponovat konformními palivovými nádržemi (CFT). Ty zásadně prodlužují dolet letounu, bez snížení jeho letových schopností a rovněž nezabírají místo výzbroji na podvěsných pylonech, jako klasické přídavné palivové nádrže.


Další stát Perského zalivu Katar má zájem o 72 stíhaček F-15. Na rozdíl od Kuvajtu však zatím neexistuje konkrétní dohoda. Potenciální obchod ve výši kolem 21 miliard dolarů, v jehož ceně je i dodávka zbraňových systémů, trenažérů a logistická podpora, nemá jasného vítěze.

 

Katar zvažuje možnost zakázku na 72 strojů rozdělit mezi americké stíhačky F-15 a evropské Eurofighter. Boeing nabízí Kataru verzi F-15QA, která vychází z verze dodané Saudské Arábii.


Kuvajt i Katar dlouhodobě významně investují do své obrany. Obranný rozpočet Kuvajtu se pohybuje na úrovni dvou miliard dolarů a rozpočet Kataru je více než trojnásobně vyšší. Investice se tak odráží v nákupu kvalitní vojenské techniky, povětšinou západní provenience.

 

Video: Původně námořní F/A-18 se dostal do výzbroje řady "suchozemských" států. / YouTube


S přihlédnutím na počet obyvatel se jedná o obrovské částky. Výše obranného rozpočtu přesto bledne v porovnání se Saudskou Arábií, která svůj obranný rozpočet za posledních pět let zdvojnásobila na úroveň přesahující 87 miliard dolarů v roce 2015.


Pro výrobní linku Boeingu se jedná o klíčové nákupy. Výroba F-15 končí na začátku roku 2019. Potenciální objednávka Kataru však výrobní linku (a tedy i pracovní místa) udrží v chodu až do příští dekády. Navíc o dalším nákupu F-15 uvažuje Izrael.


Stejná situace panuje i v případě výrobní linky pro letouny Super Hornet. Tu v provozu udržely objednávky amerického námořnictva, které Super Hornety a E/A-18G Growler (verze pro elektronický boj) vykrylo mezeru způsobenou pozdějšími dodávkami stíhaček F-35C.


Také Austrálie nakoupila další letouny Growler a Kanada nedávno projevila zájem o překlenovací dodávku 18 Super Hornetů. Díky uvedeným nákupům Boeing bude nabízet stíhačky F/A-18 Super Hornet zákazníkům i v příštích letech.

 

V současné době soutěží Super Hornet také ve Finsku či ve zmíněné Kanadě. Obě země navíc nyní používají starší Hornety, což dává Boeingu v tendru výhodu.


Zdroj: Defense News

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Olivav Datum: 26.12.2016 Čas: 13:44

Jinak zde je zajímavé prohlášení:

http://www.popularmechanics.com/military/research/a19342/will-america-ever-build-a-long-range-strike-drone/

Last fall, the Navy created a directorate of unmanned weapons systems chaired by a rear admiral, and earlier in 2015 Secretary of the Navy, Ray Mabus, said the F-35C "almost certainly will be, the last manned strike fighter aircraft the Department of the Navy will ever buy or fly."

v kombinaci s

USNI News points out that the current the 2016 National Defense Authorization Act sets aside $350 million for continued development of a deep-strike concept and $375 million for prototyping of at least two follow-on air systems "that move toward" a long range strike system.

Je to sice staré info, ale naznačuje to kontinuitu a snahu o něco asi spíše v Low Observable stylu. A pokud má být F-35 poslední námořní stíhač, tak pak do dronu půjdou nemalé prostředky. Docela bych to přál Northropu, protože i YF-23 mi přišlo jako lepší stroj než F-22. Navíc v kombinaci s motorem od GE (myšlím, že měl i proměnný cyklus). Uvidíme.

avatar
Olivav Datum: 26.12.2016 Čas: 11:55

Rase:

dron jo, ale Pogo by byl problém, protože je vrtulový a vrtule bude na radaru svítit. To by bylo lepší něco jako XB-47.

avatar
Rase Datum: 25.12.2016 Čas: 13:19

damik:
Bylo by skvělé, kdyby ty senzory atd. jak píšeš, nacpali do kolmo startujícího stroje pro námořnictvo, který vzniká v rámci projektu TERN, tak trochu navazující na Convair XFY-1 Pogo z 50.let. Samozřejmě je tohle jen prototyp, výsledný stroj bude dost větší, tak místa by mohlo být dost. Přeci jen by to bylo docela i logické, když to má být průzkumný stroj.

http://palba.cz/viewtopic.php?f=341&t=7292&sid=9a99ea5b9051b6e9fcf2419e35e87520

avatar
damik Datum: 25.12.2016 Čas: 12:44

Cela konference tady: https://www.youtube.com/watch?v=WjTpqF22Ous

avatar
damik Datum: 25.12.2016 Čas: 12:18

2 zkuseni US piloti o F-35: Tak prej 5th generace je revolucni a meni taktiku nejen sama sobe ale dokonce i 4th generaci, kdyz pracuji spolu. A 4th proti 5th generaci si ani neskrtne, protoze ji neuvidi. Vypada to ze F-35 se fakticky povedla. Vzali to nejlepsi z F-22, postavi jich tisice aby snizili cenu. A nacpali tam co nejvice modularniho SW, ktery to zlevni, dela to chytrejsi a dokaze to levne upgradovat kazdych par roku. A taky revolucni automatizovana udrzba. A prej nejdulezitejsi v boji je automaticky sensor fusion a automaticke sdileni informaci mezi vsemi zbranovymi systemy. Takze chteji po F-35 aby zustala na bojisti i po vystreleni zbrani, jenom aby automaticky sdilela sensor informace s 4th generaci letadel ...

https://www.youtube.com/watch?v=QTgDTC8_PM0

Ja bych osobne navrhoval vykuchat elektroniku a SW z F-35 a postavit z toho maly dron polovicni velikosti ... Hodilo by se to malym NATO statum ...

avatar
Olivav Datum: 22.12.2016 Čas: 17:31

KOLT samozřejmě že to je staré info. Jen pro připomenutí a co bylo zajímavé, že F-15 pilotovali piloti F-22, aby mohli jak píšeš využít jeho případné slabiny a ano potvrzuje to to co psal Shania (to byl i účel proč jsem to tu dal).

avatar
KOLT Datum: 22.12.2016 Čas: 09:52

pro Starlight: Díky za informace. Jen mám dojem, že bych byl klidnější, kdybych je neměl...

avatar
KOLT Datum: 22.12.2016 Čas: 09:51

Tohle je vcelku známá věc. Co ve videu ale nezaznělo – nic takového se při přechodu na 4. generaci strojů nedělo. Tam naopak platilo staré dobré, že zkušenější piloti létající staré stroje dokázali porážet méně zkušené piloty nových strojů. Prostě proto, že k novým strojům nebyla ještě tak propracovaná taktika, zatímco zkušení piloti znali perfektně svoje stroje, takže dokázali výborně využívat jejich přednosti a naopak nenechali se vtahnout do situací, kdy by se výrazně projevily jejich nedostatky. Což přesně potvrzuje to, co psal Shania o SA a OODA.

avatar
Olivav Datum: 21.12.2016 Čas: 18:19

Jen k tomu co umí 5.gen proti 4. gen:

https://www.youtube.com/watch?v=EQ7MwfcjCa0

avatar
Starlight Datum: 21.12.2016 Čas: 17:27

To: alea206

Nechci diskuzi otáčet mimo téma článku, ale to co jsem naznačoval je to, že talent lidí je stejný a překvapivě náš výcvikový systém (který je jakýmsi zmutovaným pohrobkem staršího výcvikového systému z dob ČSLA) je nesmírně nákladný a neefektivní.

To proto, že u nás adept na pilota nadzvukové stíhačky vstoupí do armády třeba hned po střední škole v 19 letech. A k taktické letce na vysněnou nadzvukovou stíhačku se dostane nejdříve ve svých 33 letech. Tedy za 14 let. A to je drahé. Navíc jeho aktivní kariéra na cílovém nadzvukovém typu bude jen menší část jeho aktivní kariéry, a proto se bude muset mnohem dříve začít cvičit nákladně jeho nástupce.

A pokud přimhouříme obě oči, tak prvních pár let na této stíhačce bude primárně schopen pouze bojového nasazení v misích vzduch-vzduch (v rámci ČR primárně nacvičuje přepad vzdušného cíle s pomocí pozemního naváděcího stanoviště).

Pro srovnání. Pokud by se stejný adept přihlásil, řekněme k do amerického výcviku k USAF, tak za zhruba 4 až 5 let už může být pilot už převelen na operační nasazení do Kuvajtu nebo Kataru. A bude připraven k ostrému bojovému nasazení, kde bude schopen plnit celou řadu složitých víceúčelových úkolů jak vzduch-vzduch tak i vzduch-země.

avatar
alea206 Datum: 21.12.2016 Čas: 14:31

Starlight:
Tak porovnavat nase letectvo s tim Kuvajtskym +okoli moc nejde hlavne ze 2 duvodu.
1) Finance
2) Existence polygonu pro cvicnou strelbu ostrejma v podobe pozic rucnikaru.

To by nasi piloti.mohli byt 100x talentovanejsi a 1000 lepe vycviceni a stejne by na tom byli hur.

avatar
Starlight Datum: 21.12.2016 Čas: 13:51

Pokusil bych o debatu o kvalitě arabských pilotů nasměřovat správným směrem.

1)
První krokem je upřesnění článku. Americkému kongresu se ke schvalování dává maximalistická verze potenciálních kontraktů (jednak se to nemusí schvalovat po každé změna, jednak ty vyšší čísla vypadají vnitropoliticky vždycky lépe).

Kuvajt bude nyní kupovat „jen“ 28 letounů F/A-18E/F. Dalších 12 letounů jich je v kategorie option. Kuvajt už má v Itálii také objednáno 28 letounů Eurofighter.

Katar bude nyní kupovat „jen“ 36 kusů letounů F-15QA. Dalších 36 letounů je opět option. Katar už má ve Francii objednáno 24 letounů Rafale.

2)
V plném znění obou rozhodnutí DSCA (Defense Security Cooperation Agency) jsou další klíčové věty o tom, co obsahuje kontrakt: „training materials; personnel training; simulators and other training equipment; U.S. Government and contractor engineering; technical and logistics support services“.

V případě Kataru je text ohledně podpory na místo více konkrétní: „Implementation of this sale requires the assignment of approximately 24 additional U.S. Government and approximately 150 contractor representatives to Qatar.“

Jinými slovy bude to zcela v tradici toho, jak tyto malé, ale velmi bohaté státy Perského zálivu provozují západní leteckou techniku – vláda USA (v rámci programu FMS) zabezpečí přeškolovací výcvik pilotů zákazníka (zpravidla ve výcvikových střediscích v USA), dále na základně zákazníka zabezpečí provoz a údržbu letounů a další udržovací/zdokonalovací výcvik zákazníka za pomoci US vojenského personálu a amerických kontraktorů (najatých vládou USA a tím pádem mající speciální právní status).

3)
Nemá význam srovnávat kvalitu „arabských“ (ne všichni piloti z těch zemí jsou Arabové) pilotů, které v rámci východního bloku cvičilo před desetiletími naše letectvo a současné piloty z těchto bohatých států Perského zálivu, které se desetiletí při dodávkách výzbroje orientují na západ (primárně USA, VB a Francie).

Jsou to sice málo početné národy, ale mohou si dovolit luxusní život a vzdělání na vynikající úrovni, které by nás asi překvapilo. A protože manuální práce nikdy vykonávat nebudou, tak stát se důstojníkem v ozbrojených silách je jednou z možností jak se v životě realizovat. Pro výběr budoucích pilotů je tedy k dispozici dostatečně velká mužská populace, se kterou se dá pracovat.

4)
Jejich výcvikové systémy jsou založeny na západním přístupu (který s tím, co bylo (a je) u nás nebo východním bloku, nemá vůbec nic společného). Běžným standardem jsou pochopitelně najatí západní instruktoři (ať už v aktivní vojenské službě přes FMS, nebo ex-military na kontrakt). Nebo se dokonce celý výcvik odehraje v cizině.

Například v současnosti jsou začínající stíhací piloti Katarského letectva cvičeni ve Francii. A protože je třeba před začátkem dorovnat někdy úroveň znalostí a dovedností se západními studenty, se kterými jsou pak společně v kurzu, není neobvyklým jevem, že začínají zdokonalovací přípravkou (1 rok) zaměřenou na letecké základy a perfektní zvládnutí letecké terminologie/angličtiny.

Jistou specifikou těchto zemí je, že na rozdíl od západních letectev je, že nových pilotů je v letectvu poměrně málo a je to kariéra na celý „život“, tak pokud někomu něco nejde, tak se přidávají letové hodiny. Peníze a čas na to jsou. A někdy se stavy doplní na kontrakt i západním bojovým pilotem-instruktorem.

Hodně specifickou záležitostí budou přeškolovací kurzy na novou techniku ve Spojených státech. To je opravdu ta nejlepší kvalita, které vyprodukuje skutečně bojově připravené piloty marického střihu.

5)
Trochu složitější to je pak s bojovou (taktickou/ logistickou) připraveností letectva (od úrovně letky a výše).

A právě zde státy Gulf Cooperation Council (GCC) v posledních desetiletích hodně zapracovaly – společná cvičení se západním spojenci doma (oba státy hostí po desetiletí velmi početné prvoliniové letecké útvary západních zemí, operující ve všech válkách v Iráku a Afganistánu), nebo v zahraničí a jsou zapojení do různých mezinárodních bojových operací nad Irákem, Jemenem, a podobně.

Pravda je bohužel takové, že jejich schopnosti a úroveň vy cvičenosti a bojové přípravy je celkově lepší než u pilotů našeho letectva (a to jak v studenoválečné minulosti, tak i bohužel NATO současnosti).

avatar
Shania Datum: 21.12.2016 Čas: 13:27

KOLT: přesně, situační přehled a vůbec OODA loop je kritická nejen ve vzdušném boji (vědět kde je nepřítel a naopak nebýt viděn, reagovat dřív jak on, mít iniciativu atd)

https://en.wikipedia.org/wiki/OODA_loop

5.gen nejenže zrychluje vlastní OODA smyčku (senzory, sdílení dat), ale na druhou stranu ji prodlužuje nepříteli (stealth, schopnost vědět kde je a kde neni vidět, rušení).

Takže nakonec to není jen o tom jak je dobrý pilot nebo jeho stroj, mnohem důležitější je jeho efektivita ve větším celku, kde efekt jednotky můžeš navýšit pomocí tzv Force multiplication

https://en.wikipedia.org/wiki/Force_multiplication

Tohle zničilo Iracké letectvo.

avatar
KOLT Datum: 21.12.2016 Čas: 13:05

Jinými slovy při konfliktu se Saudy by to bylo o tom udržet si informační převahu ve smyslu situačního přehledu bojiště. Což by pro Amíky, potažmo NATO neměl být problém. Asi i Izrael by to zvládl. Írán by s tím už měl pochopitelně problémy.

Mmchd, nesvědčí to náhodou ve prospěch těch "přetechnizovaných" letadel 5. generace ;-)

avatar
Shania Datum: 21.12.2016 Čas: 12:40

alea206: máš pravdu, je to z mojí strany stejná generalizace jako proti čemu se ohrazuji.

U příkladů co jsme uvedl je tedy přimo porovnávám s američany, sověty, izraelci v daním období.

Zatímco tedy Američani dostali lekci ve Vietnamu, s tím že USN provedla opatření na zlepšení ještě za války, USAF to trvalo déle. SSSR na tom bylo daleko hůř a potřebné změny se tam začali dít mnohem později.

Arabské státy jako Egypt, syrie, Irak atd, byli konstantně v konfliktu, to se taky promitlo na jejich zkušenostech ve všech oblastech. To že všechny války s Izraelem prohráli ještě neznamená, že jim nedali pořádně zabrat.

Co se týká mechaniků, SyAF si dokazalo udržet docela vysoké tempo operací i přes nedostatek náhradních dílů a stáří techniky. Nepodceňoval bych je ani v tomto ohledu.

arr