Útočná puška CZ BREN 2: Nový přístup, nové myšlení

Armáda ČR v těchto dnech dokončuje převzetí 2600 ... Více

Big 6+1: Podoba americké armády v 21. století

Americká armáda (US Army) představila modernizační ... Více

Německé tanky Leopard 2A4 v Sýrii

Turecká armáda v prosinci poprvé nasadila do bojů ... Více

Elitní 601. skupina speciálních sil: Vše je o lidech

Největší hodnotou 601. skupiny speciálních sil ... Více

Letecká technika

Nová letadla pro ruské letectvo

Datum přidání 21.12.2014    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 80 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Ruské letectvo plánuje do roku 2020 získat 55 stíhaček Suchoj T-50. Informaci přednesl novinářům zástupce ředitele ruské Spojené letecké korporace (OAK) Vladislav Gončarenko. Kromě stěžejního programu stíhačky T-50 Gončarenko prozradil i další výrobní programy ruských výrobců letadel.

Foto: Stěžejním program ruského leteckého průmyslu je vývoj a výroba stíhaček Suchoj T-50. / Suchoj

Foto: Stěžejním program ruského leteckého průmyslu je vývoj a výroba stíhaček Suchoj T-50. / Suchoj

 

„Počet prototypů roste a státní zkoušky probíhají podle plánů," řekl Gončarenko rozhlasové stanici Echo Moskva 16. září. První stroje T-50 ruské letectvo zavede do výzbroje v roce 2016. Firma Suchoj zatím postavila pět letadel a tři další jsou ve výrobě.

 

Gončarenko představil také další plány korporace, která sdružuje všechny významnější ruské výrobce letecké techniky. V roce 2018 ruské letectvo mimo jiné dostane nový bezpilotní bojový letoun.

 

„Pracujeme na bezpilotních letounech a vyrobili jsme také několik letu schopných strojů. Nepůjde jen o menší průzkumné stroje, které mohou provádět průzkum bojiště ale především o těžká bojová a průzkumná bezpilotní letadla," řekl Gončarenko s tím, že korporace této oblasti přikládá velkou důležitost.

 

OAK také uzavřel dohodu s ruským ministerstvem obrany o zahájení vývojových prací na menším taktickém dopravném letadle Il-112, nástupci letitých transportních letounů An-24 a An-26. Maximální vzletová hmotnost Il-112 je 20 tun, hmotnost užitečného zatížení 6 tun. Zahájení sériové výroby nových letadel se očekává v roce 2018.

 

Foto: Model vyvíjeného transportního letadla Il-112. / Allocer, CC BY-SA 3.0

Foto: Model vyvíjeného transportního letadla Il-112. / Allocer, CC BY-SA 3.0

 

Ruské ministerstvo obrany na vývoj letadla v letošním roce uvolnilo 9,7 miliard rublů (2,7 miliardy Kč). V současné době se počítá s nákupem 62 strojů Il-112.

 

Spojené letecké korporace zahájily také práce na novém dalekonosném „leteckém komplexu," tedy na novém strategickém bombardéru. V tomto případě však nejsou prozatím známé žádné časové milníky.

 

Pokračují práce na modernizaci strategických bombardérů Tu-22M3, Tu-95MS a Tu-160. Letadla získají především nové elektronické systémy, díky kterým dokáží používat nejmodernější zbraně vzduch-země. „Vylepšili jsme podle plánu v roce 2014 deset letadel," řekl Gončarenko.

 

Současně se připravuje modernizace dopravních letadel Il-76 ruského letectva na standard Il-76 MDM. „Začínají se rozbíhat projekční práce tak, aby skončily v roce 2016. Program na vylepšení Il-76 odstartuje v roce 2017," přibližuje současný stav projektu Gončarenko. Počítá se s modernizací 39 strojů do roku 2020.

Zdroj: IHS Janes

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
RiMr71 Datum: 30.12.2014 Čas: 12:02

...ještě obrázek :)
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/18/AIM-54_6_Pack.jpg

avatar
RiMr71 Datum: 30.12.2014 Čas: 12:00

Je fakt, že těch až 6 Phoenixů pod každou z F-14 je impozantní palebná síla.

A nástupce (resp. ukončení programu těsně před zahájením zkoušek), pokud se nemýlím, je jeden z dalších zářezů na pažbě amerických demokratů. V tomto případě Clintona.

avatar
daniel78 Datum: 30.12.2014 Čas: 11:29

pumovnice mezi motory je, dokonce 2 http://goo.gl/dX2AfE
možná ale chtějí udělat jenom jednu větší a hlubší

avatar
Charlie Datum: 30.12.2014 Čas: 10:08

ILoveDaring:
1) Podle všeho má pumovnici mezi motory i současná verze
2) silně pochybuji, že naložená a natankovaná F-15 vzlétne z paluby bez katapultu, byť je o 7 tun lehčí než F-14.

Jinak co se týče spotřeby paliva - americká armáda i letectvo se samozřejmě snaží ušetřit náklady na palivo zaváděním úspornějších motorů všeho druhu, na druhé straně si můžeme ale být jisti, že obě složky budou mít paliva dost ještě v době, kdy se civilové vrátí zpět ke koním :)

Jinak pokud jde o US Navy, to zcela pozbylo schopnost zachycení a zničení nepřátelských letounů ve velkých vzdálenostech od operačního svazu, ani AEGIS, ani Super Hornety nenahradily F-14 s jejich Phoenixy. S trochou nadsázky se nechá říct, že kdyby zítra rusové oprášili koncepci hromadného útoku protilodními ŘS, nemá US NAVY čím se bránit.

avatar
Todomatch Datum: 29.12.2014 Čas: 17:17

to ILoveDaring:

Nebojte nezklamal jste nás, spíš trošku oklamal. Nemáte totiž pravdu, s radary ty křidélka vůbec nesouvisí, ty v těch místech nejsou. Jsou to prostě zapuštěné canardy a slouží skutečně jako pomůcka ke zvýšení obratnosti. V jednom z původních příspěvků jsem odkazoval na podrobné ruské video o T-50, kde o tom mluví přímo konstruktéři od Suchoje. Pokud jste diskuzi nečetl a video neviděl, tak tady je:

https://www.youtube.com/watch?v=UQ0JL0asHZA

Najeďte si na čas 20:40, kde se tomu věnují. Přímo tam o canardech hovoří.

Patrně si to pletete s komplexním radarovým systémem, který má u T-50 skutečně antény umístěny i v křídlech, ovšem dál až v té pevné části a nikoliv v canardech.

Hezky je to naznačeno např. v této kresbě:

http://paralay.com/t50/le_radar.jpg

avatar
ILoveDaring Datum: 29.12.2014 Čas: 15:40

pjek a rick: To co sežere F-15SE je nic proti tomu co sežere letoun pro tankování paliva za letu, ty a transportní letouny žerou palivo jak zběsilý, u stíhaček je spotřeba nedůležitá.

Jinak ona F-15 vzlétne s paluby i bez katapultu, takže je pro to skvělá, nehledě na to hlavním americkým letounem na moři se má stát F-35, jehož schopnosti Air-to-Air boje jsou minimální, takže asi bude potřeba letounu co vybojuje vzdušnou nadvládu a na to Boeing sází.

avatar
ILoveDaring Datum: 29.12.2014 Čas: 15:15

K těm "zapuštěným kachním plochám": bohužel vás zklamu, ale není to kvůli obratnosti, ale kvůli tomu, že T-50 má 5 radarů (původně mělo být 6) a tam se nachází tuším ty nízkofrenkvenční k hledání stealth letounů

Ono nemá smysl srovnávat F-35 vs. T-50 ve vzdušném souboji, v zadání F-35 bylo protiletecká výzbroj pro vlastní ochranu, naproti tomu u T-50 měla být schopnost ničit Stealth letouny protivníka a vybojovat vzdušnou nadvládu. O mnoho zajímavější je souboj F-22 vs T-50, což jsou oba letouny pro vybojování vzdušné nadvlády.

F-22 je sice starší, ale přiznejme si, že USA je v technice mírně nad ruskem, takže ve skutečnosti je starší max o 5/10 let. Má velmi malou odraznou plochu, amíci se chlubí, že ho radary zachytí, jako ptáka, což je skutečně neuvěřitelně málo. Má i relativně sinou výzbroj ve vnitřních pumovnicích (má tři pumovnice), je to v dnešní době asi nejlepší letoun pro vybojování vzdušné nadvlády (když nepočítáme poměr výkon/cena). Se rozpočtením vývoje do ceny jednoho letounu (R+D) je jeho cena 520mil USD za kus Na závěr stačí říct, že se stal velkou "inspirací" pro čínský letecký průmysl, kteří zkonstruovali J-20 a J-31, aniž by se koukali na plány F-22 :D.

T-50 je ruská odpověď na F-22, zřejmě bude existovat ve dvou verzích, první, která již lítá, je polo-stealth verze, kterou bude omezeně používat Rusko a stane se hlavním bojovým letounem Indie. Pak se chystá Stealth verze, která bude mít velkou vnitřní pumovnici mezi letouny+dvě menší po stranách, které má i polo-stealth verze, údajně v té hlavní pumovnici bude moci nosit i BrahMos, jinak ponese mezi 8-12 PLŘS dlouhého dosahu a 2 krátkého dosahu, bude mít 3D vektorování tahu (i když u Stealth verze se odhaduje, že bude 2D stejně jako F-22, nýbrž zkonstruovat stealth kryty pro motory s 3D vektorováním tahu je problém).

Má zajímavou skladbu 5 radarů, jenž se skládá z hlavního AESA radaru, dalších dvou AESA radarů na bocích křídel, pro větší pokrytí prostoru kolem letounu, dále pak ponesou dva nízkofrekvenční radary pro odhalování Stealth letounů, šestý v žihadle na zádí byl zrušen, kvůli překročení plánované ceny (je možné, že u Stealth verze bude), i přes 3D vektorování taku je T-50 obratný stejně jak Su-27, kvůli velkým rozměrům a váze. Cena polo-stealth verze je odhadována na 100mil USD (avšak kvůli pádu Rublu bude výrazně levnější), cena stealth verze se odhaduje na 120mil USD.

avatar
pjek Datum: 29.12.2014 Čas: 15:10

->rick: Momentálně neexistuje žádná jistota vzhledem k rostoucí ekonomické a energetické nerovnováze nejen v USA. Problémem F-15 byla palivová náročnost, což se při tenčících se ropných zdrojích stává zásadním limitujícím faktorem. F-18 těží z modernizace a obliby u pilotů a z lepších TCO (total costs of ownership/operation) než u F-15. Tím, co začíná dopadat na nejen vojenské letectvo USA je rozpočtové a věcně zdrojové omezení, takže diskuse o prioritách neutichá, naopak nabírá na intenzitě... Mimochodem, Gripeny jsou z hlediska TCO žolíkem všude tam, kde nemusí být neustále pod palbou...

avatar
pjek Datum: 29.12.2014 Čas: 15:02

Dle mých informací nejde pouze o nové konstrukce letounů, ale současně (což je ale pod pokličkou) o vybavení nestandardními technologiemi. Jedná se nejen o prostředky REB různého provedení, účelu a velikosti, ale také o odlišný princip komunikace mezi různými druhy jednotek vojenské techniky, který prakticky nelze detekovat a jakkoli rušit. Rus má oproti Amíkovi obrovskou výhodu v motivaci obrany svého rodného území, ale také v ekonomických zdrojích včetně přírodních. K tomu je zajímavé pozorovat ruské protějšky DARPA...

avatar
ILoveDaring Datum: 29.12.2014 Čas: 14:46

ricku: Nemá, všechno obstarává F-18, původné měli vzdušnou nadvládu udržovat F-15 a námořní F-22, oba byli zrušeny, i když o námořní verzi F-15SE se mluví stále a je možné, že skutečně vstoupí do výzbroje.

avatar
rick Datum: 29.12.2014 Čas: 13:15

Diskuse kterou stojí za to číst. Otázka ne úplně od tématu. Má americké námořnictvo od vyřazení F 14 Tomcat ( která pro mě osobně, byla nej stíhačka co kdy byla ) jiný letoun k vybojování vzdušné převahy? Nebo je vše na F 18, které jsou víceúčelové stejně jako F 35?

avatar
nyibelunger Datum: 29.12.2014 Čas: 02:58

Zdravím,
zaregistroval jsem se jenom z toho důvodu abych za sebe poznamenal (a poděkoval),že tento formát diskuse se mi velmi líbí. Diskutující jsou slušní, nevtíraví a celkově mě takováto diskuse na AN těší, snad to bude častějším jevem.

avatar
z.a.p Datum: 28.12.2014 Čas: 21:14

Charlie a ostatni kvalitni prispevatele znalosti:

za sebe a za ostatni (mohu-li) - DEKUJI !

Toto je skutecne dobry zdroj informaci pokud jde o techniku formulovanou pro potreby amatera jako jsem ja.

avatar
Charlie Datum: 28.12.2014 Čas: 20:55

Přispěji svou troškou do mlýna:
U F-22 byla už od začátku Stealth na prvním místě, to letadlo mělo zkombinovat obtížnou zjistitelnost B-2 se schopnostmi F-15 jako stíhačky, proto se tak prodražilo a protáhl se vývoj. F-22 je ve výsledku BRUTÁLNĚ Stealth, v tom se jí žádný jiný stíhač na světě nevyrovná. Problém ale je, že cena vývoje a tím i kusová cena znamenala, že se jich pořídilo málo a další vývoj strojů na bázi F-22 ustrnul. Vždyť stačí se podívat, kolik si za dobu morální životnosti pořídila Amerika i další státy F-15 - jsou to stovky kusů, přičemž od čistokrevného stíhače v prvních verzích se schopnosti F-15 posunuly směrem k univerzálnímu stoji a ve verzi Strike dokonce začala nahrazovat taktické bombardéry. Podobnou cestou šel i vývoj stroje F-16 (čistokrevný low cost stíhač na začátku až po univerzála na konci), stejně jako jejich ruských protivníků MiG-29 a Su-27. Stíhací bombardéry Su-34 jsou úderné stroje, které si ale zachovávají schopnosti stíhače.

F-22 je doslova mrtvý projekt, který lítá, umí to co měl dělat, ale je tak tajný, že si ho nikdo nemůže koupit a tak fabrika stojí, schopnost vyrábět další stroje se každým dnem vzdaluje, a Amerika zanedlouho dospěje do stádia, kdy bude muset buď draze znovubudovat schopnost vyrábět F-22 a vyvíjet další typy, nebo zůstávat u morálně zastaralých F-15/16/18, které stále vyrábí.


Co se týče celého Stealth - celá ta věc vznikla za jediným účelem - pronikání do hloubi Sovětského svazu s jeho zbytnělou protivzdušnou obranou. SSSR totiž, díky své rozlože, historickým zkušenostem a dalším faktorům u armádní PVO i PVOS daleko více spoléhá na SAM komplexy než USA a další státy, tkeré přenechávaly krytí pozemních sil letectvu. Důkazem může být obrovská paleta PVO komplexů, uvedených do výzbroje SSSR i jeho satelitů, od prvních Volchovů přes Vegy, Krugy, Tory, až po obří komlexy S-200, S-300 a S-400. Tomuhle všemu museli Američané čelit, a měli s tím trpkou zkušenost z Vietnamu, kde jim severokorejská PVO způsobila těžké ztráty. Na jedné straně zdokonalili taktiku SEAD a zavedli Divoké Lasičky, na druhou stranu jim bylo jasné, že do hloubi SSSR, kam potřebovali, žádná Lasička nedoletí, navíc i ty mohou utrpět ztráty. Takže aztímco na strategickém levelu vznikl ukrutně drahý, téměř sci-fi B-2, na taktické úrovni se zrodil F-117, jehož primárním posláním je vyřadit nepřítelskou PVO, zejména její výkonné přehledové radary, velitelská centra a raketové baterie, aniž by tato PVO vůbec dostala šanci zjistit, odkud to na ní padá. Až po rozbití velitelských struktur a omezení schopností měly nastoupit konvenční stroje. Tady se zase odrazila izraelská zkušenost z Jom Kippurské války, kde IAF utrpěla hrozivé ztráty při ničení egyptské PVO tvořené sítí raketových kompexů S-75, S125 a dalších.

Na druhou stranu, SSSR nikdy nepotřeboval nějaké nadměrné SEAD schopnosti, protivzdušná obrana NATO zajišťovaná pozemními PVO komplety je spíše doplňkem a primárním protivníkem byly letectva států nato v čele s USAF. Proto byl u nejnovější generace strojů takový důraz na blízký boj, kde zejména lehké, přitom přemotorované MiG-29 excelovaly, zatímco Su-27 se spíše spoléhaly na radar a obří náklad široké palety A-A střel (stačí porovnat typický náklad Su-27 a F-15 - Rus nese mnohem víc raket. Navíc dlouhou dobu měli Rusové na své straně i výhodu dostřelu (některé verze R-27 s dostřelem kolem 150km, které AMRAAM dohnal až s verzí D. V podmínkách studenoválečného "hodně vs hodně" konfliktu tak menší počet ruských strojů dokázal čelit početnějšímu protivníkovi. Navíc měli Rusové jistotu, že v případě střetu v dogfightu, který byl i přes veškerou radarovou techniku a střely středního doletu (Sparrow) ve Vietnamu stále nejčastější, budou jejich lehké stroje (zejména Devětadvacítky) obratnější a díky raketám R-60 a zejména R-73 úspěšnější (což k překvapení všech východoněmečtí soudruzi po spojení potvrdili).

U PAK-FA Rusům nikdy o plnou Stealth nešlo, nejspíš jí ani nepotřebují. Rusko od tohoto stíhače primárně očekává ochranu svého vzdušného prostoru, kde bude mít výhodu pokrytí prostoru sítů pozemních radarů a kde nebude muset čelit palbě PVO protivníka. Druhotným bude i úspěšný export, který bude díky razantně nižší ceně a menšímu podílu utajovaných technologií pravděpodobnější než u "state-of-the-art" F-22.

Todomach" k těm sáním do motorů. Máte plnou pravdu v tom, že u F-22 tohle je jeden z důležitých faktorů pro udržení extrékmně nízké RCS z přední polosféry a také si pamatuji, že to v průběhu vývoje několikrát bylo zmiňováno. Rus to nemá, na druhou stranu měl by dostat nějaký typ mechanické clony, která to bude u sériových strojů částečně nahrazovat.

Pokud jde o vektoraci tahu, zaznamenal jsem zprávu, že do výroby půjde PAK-FA s 2D vektorováním, ne 23D jako u prototypů. Jednak se zjistilo, že obratnost bude dostatečná i bez tohoto drahého špásu, a navíc tam byly jisté problémy s ničením povrchů trupu a zadních ploch horkými plyny. Je ovšem možnost, že se někdo snaží z nouze udělat ctnost.

Jak tu již někdo uváděl tu manévrovatelnost F-22 s pouhým 2D vektorováním a bez Canardů - F-22 není neobratný stíhač, ale podle všeho by ho mělo nové Súčko překonat, zejména pokud jde o boj na krátkou vzdálenost. Tady ukáže až praxe.

avatar
Todomatch Datum: 28.12.2014 Čas: 17:53

to z.a.p.: A vidíte právě Indii si vybral Putin do svého společenství BRICS.

arr