TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Nová letadla pro ruské letectvo

Datum přidání 21.12.2014    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 81 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Ruské letectvo plánuje do roku 2020 získat 55 stíhaček Suchoj T-50. Informaci přednesl novinářům zástupce ředitele ruské Spojené letecké korporace (OAK) Vladislav Gončarenko. Kromě stěžejního programu stíhačky T-50 Gončarenko prozradil i další výrobní programy ruských výrobců letadel.

Foto: Stěžejním program ruského leteckého průmyslu je vývoj a výroba stíhaček Suchoj T-50. / Suchoj

Foto: Stěžejním program ruského leteckého průmyslu je vývoj a výroba stíhaček Suchoj T-50. / Suchoj

 

„Počet prototypů roste a státní zkoušky probíhají podle plánů," řekl Gončarenko rozhlasové stanici Echo Moskva 16. září. První stroje T-50 ruské letectvo zavede do výzbroje v roce 2016. Firma Suchoj zatím postavila pět letadel a tři další jsou ve výrobě.

 

Gončarenko představil také další plány korporace, která sdružuje všechny významnější ruské výrobce letecké techniky. V roce 2018 ruské letectvo mimo jiné dostane nový bezpilotní bojový letoun.

 

„Pracujeme na bezpilotních letounech a vyrobili jsme také několik letu schopných strojů. Nepůjde jen o menší průzkumné stroje, které mohou provádět průzkum bojiště ale především o těžká bojová a průzkumná bezpilotní letadla," řekl Gončarenko s tím, že korporace této oblasti přikládá velkou důležitost.

 

OAK také uzavřel dohodu s ruským ministerstvem obrany o zahájení vývojových prací na menším taktickém dopravném letadle Il-112, nástupci letitých transportních letounů An-24 a An-26. Maximální vzletová hmotnost Il-112 je 20 tun, hmotnost užitečného zatížení 6 tun. Zahájení sériové výroby nových letadel se očekává v roce 2018.

 

Foto: Model vyvíjeného transportního letadla Il-112. / Allocer, CC BY-SA 3.0

Foto: Model vyvíjeného transportního letadla Il-112. / Allocer, CC BY-SA 3.0

 

Ruské ministerstvo obrany na vývoj letadla v letošním roce uvolnilo 9,7 miliard rublů (2,7 miliardy Kč). V současné době se počítá s nákupem 62 strojů Il-112.

 

Spojené letecké korporace zahájily také práce na novém dalekonosném „leteckém komplexu," tedy na novém strategickém bombardéru. V tomto případě však nejsou prozatím známé žádné časové milníky.

 

Pokračují práce na modernizaci strategických bombardérů Tu-22M3, Tu-95MS a Tu-160. Letadla získají především nové elektronické systémy, díky kterým dokáží používat nejmodernější zbraně vzduch-země. „Vylepšili jsme podle plánu v roce 2014 deset letadel," řekl Gončarenko.

 

Současně se připravuje modernizace dopravních letadel Il-76 ruského letectva na standard Il-76 MDM. „Začínají se rozbíhat projekční práce tak, aby skončily v roce 2016. Program na vylepšení Il-76 odstartuje v roce 2017," přibližuje současný stav projektu Gončarenko. Počítá se s modernizací 39 strojů do roku 2020.

Zdroj: IHS Janes

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
RiMr71 Datum: 30.12.2014 Čas: 12:02

...ještě obrázek :)
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/18/AIM-54_6_Pack.jpg

avatar
RiMr71 Datum: 30.12.2014 Čas: 12:00

Je fakt, že těch až 6 Phoenixů pod každou z F-14 je impozantní palebná síla.

A nástupce (resp. ukončení programu těsně před zahájením zkoušek), pokud se nemýlím, je jeden z dalších zářezů na pažbě amerických demokratů. V tomto případě Clintona.

avatar
daniel78 Datum: 30.12.2014 Čas: 11:29

pumovnice mezi motory je, dokonce 2 http://goo.gl/dX2AfE
možná ale chtějí udělat jenom jednu větší a hlubší

avatar
Charlie Datum: 30.12.2014 Čas: 10:08

ILoveDaring:
1) Podle všeho má pumovnici mezi motory i současná verze
2) silně pochybuji, že naložená a natankovaná F-15 vzlétne z paluby bez katapultu, byť je o 7 tun lehčí než F-14.

Jinak co se týče spotřeby paliva - americká armáda i letectvo se samozřejmě snaží ušetřit náklady na palivo zaváděním úspornějších motorů všeho druhu, na druhé straně si můžeme ale být jisti, že obě složky budou mít paliva dost ještě v době, kdy se civilové vrátí zpět ke koním :)

Jinak pokud jde o US Navy, to zcela pozbylo schopnost zachycení a zničení nepřátelských letounů ve velkých vzdálenostech od operačního svazu, ani AEGIS, ani Super Hornety nenahradily F-14 s jejich Phoenixy. S trochou nadsázky se nechá říct, že kdyby zítra rusové oprášili koncepci hromadného útoku protilodními ŘS, nemá US NAVY čím se bránit.

avatar
Todomatch Datum: 29.12.2014 Čas: 17:17

to ILoveDaring:

Nebojte nezklamal jste nás, spíš trošku oklamal. Nemáte totiž pravdu, s radary ty křidélka vůbec nesouvisí, ty v těch místech nejsou. Jsou to prostě zapuštěné canardy a slouží skutečně jako pomůcka ke zvýšení obratnosti. V jednom z původních příspěvků jsem odkazoval na podrobné ruské video o T-50, kde o tom mluví přímo konstruktéři od Suchoje. Pokud jste diskuzi nečetl a video neviděl, tak tady je:

https://www.youtube.com/watch?v=UQ0JL0asHZA

Najeďte si na čas 20:40, kde se tomu věnují. Přímo tam o canardech hovoří.

Patrně si to pletete s komplexním radarovým systémem, který má u T-50 skutečně antény umístěny i v křídlech, ovšem dál až v té pevné části a nikoliv v canardech.

Hezky je to naznačeno např. v této kresbě:

http://paralay.com/t50/le_radar.jpg

avatar
ILoveDaring Datum: 29.12.2014 Čas: 15:40

pjek a rick: To co sežere F-15SE je nic proti tomu co sežere letoun pro tankování paliva za letu, ty a transportní letouny žerou palivo jak zběsilý, u stíhaček je spotřeba nedůležitá.

Jinak ona F-15 vzlétne s paluby i bez katapultu, takže je pro to skvělá, nehledě na to hlavním americkým letounem na moři se má stát F-35, jehož schopnosti Air-to-Air boje jsou minimální, takže asi bude potřeba letounu co vybojuje vzdušnou nadvládu a na to Boeing sází.

avatar
ILoveDaring Datum: 29.12.2014 Čas: 15:15

K těm "zapuštěným kachním plochám": bohužel vás zklamu, ale není to kvůli obratnosti, ale kvůli tomu, že T-50 má 5 radarů (původně mělo být 6) a tam se nachází tuším ty nízkofrenkvenční k hledání stealth letounů

Ono nemá smysl srovnávat F-35 vs. T-50 ve vzdušném souboji, v zadání F-35 bylo protiletecká výzbroj pro vlastní ochranu, naproti tomu u T-50 měla být schopnost ničit Stealth letouny protivníka a vybojovat vzdušnou nadvládu. O mnoho zajímavější je souboj F-22 vs T-50, což jsou oba letouny pro vybojování vzdušné nadvlády.

F-22 je sice starší, ale přiznejme si, že USA je v technice mírně nad ruskem, takže ve skutečnosti je starší max o 5/10 let. Má velmi malou odraznou plochu, amíci se chlubí, že ho radary zachytí, jako ptáka, což je skutečně neuvěřitelně málo. Má i relativně sinou výzbroj ve vnitřních pumovnicích (má tři pumovnice), je to v dnešní době asi nejlepší letoun pro vybojování vzdušné nadvlády (když nepočítáme poměr výkon/cena). Se rozpočtením vývoje do ceny jednoho letounu (R+D) je jeho cena 520mil USD za kus Na závěr stačí říct, že se stal velkou "inspirací" pro čínský letecký průmysl, kteří zkonstruovali J-20 a J-31, aniž by se koukali na plány F-22 :D.

T-50 je ruská odpověď na F-22, zřejmě bude existovat ve dvou verzích, první, která již lítá, je polo-stealth verze, kterou bude omezeně používat Rusko a stane se hlavním bojovým letounem Indie. Pak se chystá Stealth verze, která bude mít velkou vnitřní pumovnici mezi letouny+dvě menší po stranách, které má i polo-stealth verze, údajně v té hlavní pumovnici bude moci nosit i BrahMos, jinak ponese mezi 8-12 PLŘS dlouhého dosahu a 2 krátkého dosahu, bude mít 3D vektorování tahu (i když u Stealth verze se odhaduje, že bude 2D stejně jako F-22, nýbrž zkonstruovat stealth kryty pro motory s 3D vektorováním tahu je problém).

Má zajímavou skladbu 5 radarů, jenž se skládá z hlavního AESA radaru, dalších dvou AESA radarů na bocích křídel, pro větší pokrytí prostoru kolem letounu, dále pak ponesou dva nízkofrekvenční radary pro odhalování Stealth letounů, šestý v žihadle na zádí byl zrušen, kvůli překročení plánované ceny (je možné, že u Stealth verze bude), i přes 3D vektorování taku je T-50 obratný stejně jak Su-27, kvůli velkým rozměrům a váze. Cena polo-stealth verze je odhadována na 100mil USD (avšak kvůli pádu Rublu bude výrazně levnější), cena stealth verze se odhaduje na 120mil USD.

avatar
pjek Datum: 29.12.2014 Čas: 15:10

->rick: Momentálně neexistuje žádná jistota vzhledem k rostoucí ekonomické a energetické nerovnováze nejen v USA. Problémem F-15 byla palivová náročnost, což se při tenčících se ropných zdrojích stává zásadním limitujícím faktorem. F-18 těží z modernizace a obliby u pilotů a z lepších TCO (total costs of ownership/operation) než u F-15. Tím, co začíná dopadat na nejen vojenské letectvo USA je rozpočtové a věcně zdrojové omezení, takže diskuse o prioritách neutichá, naopak nabírá na intenzitě... Mimochodem, Gripeny jsou z hlediska TCO žolíkem všude tam, kde nemusí být neustále pod palbou...

avatar
pjek Datum: 29.12.2014 Čas: 15:02

Dle mých informací nejde pouze o nové konstrukce letounů, ale současně (což je ale pod pokličkou) o vybavení nestandardními technologiemi. Jedná se nejen o prostředky REB různého provedení, účelu a velikosti, ale také o odlišný princip komunikace mezi různými druhy jednotek vojenské techniky, který prakticky nelze detekovat a jakkoli rušit. Rus má oproti Amíkovi obrovskou výhodu v motivaci obrany svého rodného území, ale také v ekonomických zdrojích včetně přírodních. K tomu je zajímavé pozorovat ruské protějšky DARPA...

avatar
ILoveDaring Datum: 29.12.2014 Čas: 14:46

ricku: Nemá, všechno obstarává F-18, původné měli vzdušnou nadvládu udržovat F-15 a námořní F-22, oba byli zrušeny, i když o námořní verzi F-15SE se mluví stále a je možné, že skutečně vstoupí do výzbroje.

avatar
rick Datum: 29.12.2014 Čas: 13:15

Diskuse kterou stojí za to číst. Otázka ne úplně od tématu. Má americké námořnictvo od vyřazení F 14 Tomcat ( která pro mě osobně, byla nej stíhačka co kdy byla ) jiný letoun k vybojování vzdušné převahy? Nebo je vše na F 18, které jsou víceúčelové stejně jako F 35?

avatar
nyibelunger Datum: 29.12.2014 Čas: 02:58

Zdravím,
zaregistroval jsem se jenom z toho důvodu abych za sebe poznamenal (a poděkoval),že tento formát diskuse se mi velmi líbí. Diskutující jsou slušní, nevtíraví a celkově mě takováto diskuse na AN těší, snad to bude častějším jevem.

avatar
z.a.p Datum: 28.12.2014 Čas: 21:14

Charlie a ostatni kvalitni prispevatele znalosti:

za sebe a za ostatni (mohu-li) - DEKUJI !

Toto je skutecne dobry zdroj informaci pokud jde o techniku formulovanou pro potreby amatera jako jsem ja.

avatar
Charlie Datum: 28.12.2014 Čas: 20:55

Přispěji svou troškou do mlýna:
U F-22 byla už od začátku Stealth na prvním místě, to letadlo mělo zkombinovat obtížnou zjistitelnost B-2 se schopnostmi F-15 jako stíhačky, proto se tak prodražilo a protáhl se vývoj. F-22 je ve výsledku BRUTÁLNĚ Stealth, v tom se jí žádný jiný stíhač na světě nevyrovná. Problém ale je, že cena vývoje a tím i kusová cena znamenala, že se jich pořídilo málo a další vývoj strojů na bázi F-22 ustrnul. Vždyť stačí se podívat, kolik si za dobu morální životnosti pořídila Amerika i další státy F-15 - jsou to stovky kusů, přičemž od čistokrevného stíhače v prvních verzích se schopnosti F-15 posunuly směrem k univerzálnímu stoji a ve verzi Strike dokonce začala nahrazovat taktické bombardéry. Podobnou cestou šel i vývoj stroje F-16 (čistokrevný low cost stíhač na začátku až po univerzála na konci), stejně jako jejich ruských protivníků MiG-29 a Su-27. Stíhací bombardéry Su-34 jsou úderné stroje, které si ale zachovávají schopnosti stíhače.

F-22 je doslova mrtvý projekt, který lítá, umí to co měl dělat, ale je tak tajný, že si ho nikdo nemůže koupit a tak fabrika stojí, schopnost vyrábět další stroje se každým dnem vzdaluje, a Amerika zanedlouho dospěje do stádia, kdy bude muset buď draze znovubudovat schopnost vyrábět F-22 a vyvíjet další typy, nebo zůstávat u morálně zastaralých F-15/16/18, které stále vyrábí.


Co se týče celého Stealth - celá ta věc vznikla za jediným účelem - pronikání do hloubi Sovětského svazu s jeho zbytnělou protivzdušnou obranou. SSSR totiž, díky své rozlože, historickým zkušenostem a dalším faktorům u armádní PVO i PVOS daleko více spoléhá na SAM komplexy než USA a další státy, tkeré přenechávaly krytí pozemních sil letectvu. Důkazem může být obrovská paleta PVO komplexů, uvedených do výzbroje SSSR i jeho satelitů, od prvních Volchovů přes Vegy, Krugy, Tory, až po obří komlexy S-200, S-300 a S-400. Tomuhle všemu museli Američané čelit, a měli s tím trpkou zkušenost z Vietnamu, kde jim severokorejská PVO způsobila těžké ztráty. Na jedné straně zdokonalili taktiku SEAD a zavedli Divoké Lasičky, na druhou stranu jim bylo jasné, že do hloubi SSSR, kam potřebovali, žádná Lasička nedoletí, navíc i ty mohou utrpět ztráty. Takže aztímco na strategickém levelu vznikl ukrutně drahý, téměř sci-fi B-2, na taktické úrovni se zrodil F-117, jehož primárním posláním je vyřadit nepřítelskou PVO, zejména její výkonné přehledové radary, velitelská centra a raketové baterie, aniž by tato PVO vůbec dostala šanci zjistit, odkud to na ní padá. Až po rozbití velitelských struktur a omezení schopností měly nastoupit konvenční stroje. Tady se zase odrazila izraelská zkušenost z Jom Kippurské války, kde IAF utrpěla hrozivé ztráty při ničení egyptské PVO tvořené sítí raketových kompexů S-75, S125 a dalších.

Na druhou stranu, SSSR nikdy nepotřeboval nějaké nadměrné SEAD schopnosti, protivzdušná obrana NATO zajišťovaná pozemními PVO komplety je spíše doplňkem a primárním protivníkem byly letectva států nato v čele s USAF. Proto byl u nejnovější generace strojů takový důraz na blízký boj, kde zejména lehké, přitom přemotorované MiG-29 excelovaly, zatímco Su-27 se spíše spoléhaly na radar a obří náklad široké palety A-A střel (stačí porovnat typický náklad Su-27 a F-15 - Rus nese mnohem víc raket. Navíc dlouhou dobu měli Rusové na své straně i výhodu dostřelu (některé verze R-27 s dostřelem kolem 150km, které AMRAAM dohnal až s verzí D. V podmínkách studenoválečného "hodně vs hodně" konfliktu tak menší počet ruských strojů dokázal čelit početnějšímu protivníkovi. Navíc měli Rusové jistotu, že v případě střetu v dogfightu, který byl i přes veškerou radarovou techniku a střely středního doletu (Sparrow) ve Vietnamu stále nejčastější, budou jejich lehké stroje (zejména Devětadvacítky) obratnější a díky raketám R-60 a zejména R-73 úspěšnější (což k překvapení všech východoněmečtí soudruzi po spojení potvrdili).

U PAK-FA Rusům nikdy o plnou Stealth nešlo, nejspíš jí ani nepotřebují. Rusko od tohoto stíhače primárně očekává ochranu svého vzdušného prostoru, kde bude mít výhodu pokrytí prostoru sítů pozemních radarů a kde nebude muset čelit palbě PVO protivníka. Druhotným bude i úspěšný export, který bude díky razantně nižší ceně a menšímu podílu utajovaných technologií pravděpodobnější než u "state-of-the-art" F-22.

Todomach" k těm sáním do motorů. Máte plnou pravdu v tom, že u F-22 tohle je jeden z důležitých faktorů pro udržení extrékmně nízké RCS z přední polosféry a také si pamatuji, že to v průběhu vývoje několikrát bylo zmiňováno. Rus to nemá, na druhou stranu měl by dostat nějaký typ mechanické clony, která to bude u sériových strojů částečně nahrazovat.

Pokud jde o vektoraci tahu, zaznamenal jsem zprávu, že do výroby půjde PAK-FA s 2D vektorováním, ne 23D jako u prototypů. Jednak se zjistilo, že obratnost bude dostatečná i bez tohoto drahého špásu, a navíc tam byly jisté problémy s ničením povrchů trupu a zadních ploch horkými plyny. Je ovšem možnost, že se někdo snaží z nouze udělat ctnost.

Jak tu již někdo uváděl tu manévrovatelnost F-22 s pouhým 2D vektorováním a bez Canardů - F-22 není neobratný stíhač, ale podle všeho by ho mělo nové Súčko překonat, zejména pokud jde o boj na krátkou vzdálenost. Tady ukáže až praxe.

avatar
Todomatch Datum: 28.12.2014 Čas: 17:53

to z.a.p.: A vidíte právě Indii si vybral Putin do svého společenství BRICS.

arr