Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení ... Více

Pozemní technika

Finská bojová vozidla pěchoty AMV pro slovenskou armádu

Datum přidání 18.10.2017    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 219 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Slovenský web Denník N dnes jako první informoval o záměru slovenského ministerstva obrany nakoupit obrněná vozidla AMV od finské firmy Patria. Spolu s nákupem taktických obrněných vozidel 4×4 jde o nejvýznamnější modernizační projekt slovenských pozemních sil.

Foto: Bojové vozidlo pěchoty Patria AMV 35 CRV s věží E35 (z pásového vozidla CV9035) je nabízeno australské armádě; ilustrační foto, větší foto / Patria 

 

Ministerstvo obrany Slovenské republiky (MO SR) připravuje obří nákup obrněných vozidel. Za více než jednu miliardu euro (26,9 miliardy Kč) nakoupí 404 víceúčelových obrněných vozidel 4×4 a 81 kolových bojových vozidel pěchoty (KBVP) 8×8.


Na nákup 81 KBVP 8×8 Bratislava vyčlenila 417 milionů euro a na nákup 404 taktických vozidel 4×4 783 milionů euro, celkově tedy 1,2 miliardy euro (31 miliardy Kč). V ceně zakázky je vybudování potřebné infrastruktury pro provoz vozidel, logistická podpora, školení, munice, atd.


Podpis s vítězi obou tendrů se očekává ještě letos a hned poté začne výroba ověřovací série vozidel pro vojskové zkoušky. Sériová výroba a jejich dodávky proběhnou mezi roky 2018 až 2029. V příštím roce slovenská armáda chce získat deset vozidel 8×8 a sedm 4×4.


Dlouho nebylo známo, jakým způsobem MO SR nová obrněná vozidla nakoupí. Podle informací Denníku N MO SR směřuje k nákupu finských obrněných vozidel Patria AMV, a to formou vláda-vláda. Pokud tomu tak skutečně je, Bratislava nákup dojedná přímo s vládou v Helsinkách. Ostatně většinu firmy Patria vlastní finský stát.


Část výroby a závěrečná montáž Patria AMV má proběhnout na Slovensku.


V úvahu připadá i nákup nejnovější (ale nikde neodzkoušené) varianty Patria AMV XP. Nicméně vozidlo AMV XP nenakoupila finská armáda, což je obecně nutný předpoklad pro úspěch jakéhokoliv nového zbraňového systému na zahraničních trzích.


Na dotaz Denníku N slovenské ministerstvo obrany potvrdilo, že podobný návrh existuje. Mluvčí ale upřesnila, že se týká celkového způsobu pořízení vozidel 8×8 i 4×4.


"V současnosti je nákup v meziresortním připomínkovém řízení ve vyhrazeném režimu. Po vyhodnocení a zapracování připomínek a následném schválení Radou bezpečnosti a vládou představíme návrh i veřejnosti,” uvedla Danka Capáková.


Capáková ve vyjádření odmítla, že ministerstvo obrany chce něco utajit. "Z připomínkového řízení mohou ještě vzejít změny, proto je předčasné tuto věc komunikovat, protože ještě nemusí jít o konečné řešení," uvedla Capáková.


O dodávky KBVP slovenské armádě projevuje zájem také slovenská MSM Group, člen česko-slovenské průmyslové skupiny Czechoslovak Group. MSM Group nabízí KBVP Corsac 8×8, kombinující rakouskou platformu Pandur a věž Turra 30 od slovenské firmy EVPÚ z Nové Dubnice.


Avšak podle tiskového mluvčího MSM Group Ivana Rudolfa, MSM Group nikdo ve věci nákupu osmikolových KBVP neoslovil.


Podle slovenského deníku SME.sk rozhodnutí koupit finské transportéry může nyní slovenská vláda schválit, nebo jej ministerstvu obrany vrátit. Důležitý bude postoj premiéra Roberta Fica, respektive dalších politiků z vládní koalice.


Akvizice KBVP pro slovenskou armádu prošla poměrně turbulentním vývojem. Na spadnutí byl nákup KBVP Scipio, který kombinoval polskou kolovou platformu Rosomak (vychází z vozidla Patria AMV) a slovenskou věž Turra 30.


Slovenské ministerstvo obrany nakonec v polovině roku 2016 od polsko-slovenského řešení z důvodu “vojenské a ekonomické nevýhodnosti” odstoupilo.


Patria AMV je kolová obrněná platforma 8×8 s klasickým uspořádáním, s motorem vpředu, trojčlennou posádkou, až 12 členným výsadkem (v praxi spíše osmičlenným; resp. podle velikosti pěchotního družstva dané armády) a zadní sklopnou rampou.


Prázdná hmotnost vozidla je 16 až 27 t podle úrovně pancéřování a použitého bojového modulu. Podle tiskových materiálů čelo korby odolává průbojné munici až do ráže 30 mm a pancéřový podvozek ochrání posádku před výbuchem až 10 kg TNT.


Vozidlo pohání motor DI 12 Scania Diesel o výkonu 405 kW (543 koní), který je převzatý z nákladních automobilů. Maximální rychlost je 100 km/h a dojezd po zpevněné cestě až 800 km.


V případě nákupu AMV pro slovenskou armádu je již o výzbroji zřejmě rozhodnuto (Turra 30), avšak korba AMV snese instalaci automatických kanónu až do ráže 50 mm nebo tankových kanónů ráže 105 mm. AMV lze využít také jako platformu pro minometné systémy Nemo nebo AMOS ráže 120 mm, či pro protivzdušné a protitankové komplety.


Slovenská KBVP, jak bylo uvedeno výše, téměř s jistotou získají bojové moduly Turra 30.  Věž je standardně osazena ruským automatickým kanónem 2A42 ráže 30 mm se spřaženým kulometem PKT ráže 7,62 mm a dvěma střelami 9M113 Konkurs (v kódu NATO AT-5 Spandrel). Do věže je možné instalovat i americký kanón Bushmaster Mk.44 ráže 30 mm, jiný kulomet ráže 7,62 mm nebo 12,7 mm a izraelské protitankové střely Rafael Spike.

 

Zdroj: Denník N

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Lukas Datum: 12.11.2017 Čas: 10:03

http://www.thinkdefence.co.uk/2015/07/an-8x8-for-less-than-four-hundred-thousand-million-gazillion/epvu-turra-30-3/
Turra z panoramicznym przyrządem dowódcy
http://armyrecognition.com/images/stories/east_europe/czech_republic/exhibition/idet_2015/news/Remote_Controlled_Turret_and_Weapon_Station_of_EVPU_presented_during_IDET_2015_640_001.jpg
Turra z mk 44 (i programatorem do amunicji ABM)

Nie widziałem Turra + Spike LR
Nie widziałem też Turra + dodatkowy pancerz

avatar
mikojan29 Datum: 11.11.2017 Čas: 22:21

Podvozok by mal byť ok, ale z tých slovenských komponentov mám trochu obavy. 2A42, naozaj som dúfal, že hlavná hlavňová výzbroj bude v ráži NATO. Máme síce licenciu, teda relatívne menšie náklady, ale technologicky je to viac ako 30 rokov starý kanón, ktorý navyše nepatrí medzi top zbrane. Uvidí sa, ako sa popasujú s balistickou ochranou vozidla ale aj samotnej veže...no nechajme sa prekvapiť a čakajme Mikuláša :-D. Uvidíme, či prinesie dobrú alebo zlú nadielku.

avatar
Flader Datum: 11.11.2017 Čas: 10:34

Toto je práve slovenský problém. Keď už sa kúpili licencie na výrobu 2A42 tak by bolo na mieste aj ďalší vývoj. Namiesto toho sa len stále vyrába bez zmeny. Pritom napríklad skúsiť upraviť konštrukciu na použitie "NATO" munície by mohlo byť v celku zaujímavé. Taká lacnejšia možnosť k Bushmasteru.

avatar
Lukas Datum: 11.11.2017 Čas: 10:33

2A42 to nie problem
40mm CTAS to też nie standard NATO
35mm Bushmaster to też nie standard NATO

Problem to
pociski przeciwpancerne
termowizja, tryb Hunter-killer
I bardzo ważne BMS (Battle Management Systems)

avatar
PavolR Datum: 11.11.2017 Čas: 09:40

Wirbelwind:
Schéma výpočtu je úplne jednoznačná. Zobrali si, že z 8x8 bude slovenských 75%, zo 4x4 to bude 80%, urobili priemer a vyskočilo im toto. Takto to samozrejme nefunguje.
(pri tejto logike malo všetko, čo sa zaplatilo Váhostavu 100% návratnosť ;-) )
Osobne odhadujem návratnosť časti projektu 8x8 vo forme DPH atď. skôr na takých 150-200 miliónov € (a 4x4 minimálne minimálne 120-150M) - čo pevedzme tiež nie je málo. Ďalší profit by mohol priniesť predaj do zahraničia, pričom ale zrovna s Fínskom by som v dohľadnej dobe príliš nerátal, pretože svoje Sisu Pasi akurát v týchto rokoch komplet modernizujú a Patrie majú ešte tiež relatívne nové, bez ohľadu na ich protimínovú odolnosť.

Sgt Murphy:
Rusi nie sú dobrý príklad, oni totiž nič iného, než tento sovietsky kanón, momentálne nemajú a nejaký čas ešte ani mať nebudú - zavádzane 57mm kanóna bude zrejme zdĺhavé. Fíni zasa (podobne ako Česi), prešli u novších vozidiel na Bushmastery. 2A42 sa od čias, kedy sme zakúpili jeho licenciu, nikam neposunul a neponúka také možnosti ako modernejšie kanóny. Popri priebojnej by sme k nemu potrebovali vyvinúť aj programovateľnú a celkovo ho modernizovať.

avatar
Flader Datum: 11.11.2017 Čas: 08:30

Ta 2A42 je pre mňa trochu sklamanie. Na druhú stranu naozaj mať súčasne dve 30mm systémy je trochu zbytočné. Skôr som dúfal, že sa bude uvažovať pre nové 8x8 o 35mm kanóne ako v tendri pre Austráliu.

avatar
Wirbelwind Datum: 11.11.2017 Čas: 07:54

Sgt:

B : nech ten kto, vymyslel tu hlupost, vysvetli ako to ma byt mozne ("1,2 miliardy €, ktoré sa vložia do nákupu týchto vozidiel sa nám následne v budúcnosti 960 miliónov € vráti späť") - schemu vypoctu a podmienky za ktorych to bude plati. Keby islo o provizie o financnikov SNS, tak by som vyrazu "vrati spat" rozumel. Takto je to uplne prazdny zvast. Komu vrati? Za co? A ako? Nulova informacna hodnota.

C: rozumiem idealna volba na vytvorenie kombinovane brigady s Ruskou armadou :) (kto "my" ho vyrabame?)

D: STANAG1 je dostatocna uroven?

E: naco APS na nieco co ma STANAG1 (Turra)? :)


V skratke - v tajnosti si vybrali nieco, s cim spravia kseft vybranym spolocnostiam. Bez porovnavacich testov, bez ambicii aby islo o technicky pokrocile riesenie a bez ambicii o NATO kompatibilitu.

avatar
Sgt Murphy Datum: 11.11.2017 Čas: 01:51

Wirbelwind:

A. SNS ani SMER som nevolii.

B. Vysvetli. prečo by malo byť nereálne, aby sa v rámci investície do vlastného priemyslu táto čiastka v dlhodobom časovom horizonte nemala vrátiť späť.

C. Vysvetli, prečo by mal byť kanón, ktorý tvorí hlavnú výzbroj niektorých nových vozidiel zavádzaných do Ruskej armády a vrtuľníkov, Fínsko je s ním spokojné a kupuje ho od nás, vyrábame ho a vyrábame doň aj novú muníciu so zvýšenou prieraznosťou, je starý sovietsky šrot.

D. Vysvetli, prečo by nemalo vozidlo mať schopnosť plávať, pokiaľ je zároveň schopné udržať si dostatočnú úroveň pancierovej ochrany a prečo by to nemalo byť výhodou pre naše OS v prípade vedenia manévrového boja v terénnych podmienkach strednej EU.

E. Daj príklad koľko západných moderných vozidiel má vo výbave APS a vysvetli, prečo by prípadné zavedenie APS na vozidlá OS SR v budúcnosti malo by prekážkou.

avatar
Wirbelwind Datum: 11.11.2017 Čas: 01:26

Tym cislam moze verit jedine volic SMER-SD alebo SNS (" 1,2 miliardy €, ktoré sa vložia do nákupu týchto vozidiel sa nám následne v budúcnosti 960 miliónov € vráti späť ").

Zastarany sovietsky kanon je ukazka ubohosti celej zlodejskej SNS suity. Turra je dalsia hanba. Ako hracka nejakych amaterskych RC modelarov to mozno este ujde, ale inak je to bieda. Nevadi, hlupacikovia zatlieskaju, hlavne ze je to "NASE".

APS? Mozme snivat...hlavne nech to plava...

avatar
Sgt Murphy Datum: 11.11.2017 Čas: 01:15

Ex programátora a ex riaditeľa Kauflandu Galka, ktorý nemá potuchy ako sa riadia ozbrojené sily, navyše stojí za ich vytunelovaním, ktorý sa na poste ministra obrany ocitol zrejme omylom, by mali zatvoriť do chládku za vlastizradu a jeho vyjadrenia smerom na p. Gajdoša sú nesmierne smutné, až trápne, pretože kariérne ani tým, čo spravil na poste ministra obrany mu nesiaha ani po členky.

avatar
mafky Datum: 11.11.2017 Čas: 01:00

Vecer to rozoberal generalny tajomnik Holko v Teme dna na TA3:
https://www.ta3.com/clanok/1116158/nove-transportery-pre-ozbrojene-sily-hodnotenie-volieb-do-vuc-predsedom-vlady.html

Zaznelo tam niekolko klucovych informacii:
1. Vozidlo ma plavat (poziadavka OSSR)
2. Standartne AMV ma malu protiminovu ochranu
3. Zaznelo tam, ze vozidlo ma vazit 27/28 ton
4. Vozidlo by mali/mohli nakupit Fini ako nahradu za doslova "starsie Patrie"

Ak sa Fini nehecli a neprekopali specialne pre nas klasicke AMV, tak by to malo byt XP.

avatar
Sgt Murphy Datum: 11.11.2017 Čas: 00:58

PavolIR: Tvoje príspevky sú nesmierne zavádzajúce.

Obsah viac než hodinovej tlačovky ohľadom nákupu obrnených vozidiel na 4x4 a 8x8 s generálnym tajomníkom služobného úradu Ministerstva obrany SR pánom Jánom Hoľkom a ministerom obrany pánom Petrom Gajdoš je následovný.

Ako prvé chcem zvýrazniť, že nákup obrnených vozidiel prebieha plne v rámci platnej legislatívy SR a EU a na tlačovke boli spomenuté zákony, ktorými sa tento nákup riadi a prečo niektoré skutočnosti ohľadom nákupov nemohli byť podľa niektorých zákonov alebo požiadaviek partnerov verejne dostupné.

Ako druhé chcem zvýrazniť, že z 1,2 miliardy €, ktoré sa vložia do nákupu týchto vozidiel sa nám následne v budúcnosti 960 miliónov € vráti späť.

Teraz k veci.

Bolo oslovených niekoľko zahraničných partnerov. Medzi nimi boli aj Francúzsko Nemecko a Fínsko. Od každej z týchto krajín nám boli predložené: cenová ponuka na holé vozidlo (bez výbavy), možnosť transferu technológií a možnosť tieto holé vozidlá vyrábať na Slovensku s tým, že by sa vybudovalo celkové zázemie a by boli v našom 100% vlastníctve a výbavu príp. špecializované nadstavby by sme inštalovali sami podľa našich potrieb, pričom by sme tieto vozidlá mohli ďalej predávať tretím stranám bez obmedzení, napríklad aj späť Fínsku, ktoré má problém s financovaním moderných verzií vozidla Patria AMV, ktoré je už dnes z rôznych technických stránok zastaralé.

Fínsko (pripomínam že partneri z NATO naše požiadavky odmietli) nám poskytli najlacnejšie vozidlo v základe s tým, že ako jediné z ponúkaných vozidiel bude takmer celé vyrobené u nás (okrem niektorých subdodávok na niektoré systémy vozidla).

Na základe memoranda s Fínskom sa podpísala technická dohoda, podľa ktorej by nám mal v najbližšej dobe (o mesiac) byť poskytnutý prototyp vozidla vychádzajúci z vozidla Patria AMV a vyvíjaný z 25% Fínskom a 75% Slovenskom presne podľa požiadaviek OS SR (tu bol spomenutý aj Poľskom ponúkaný KTO Rosomak v podobe vozidla Scipio, ktoré okrem veľa ďalších vecí nespĺňalo protimínovú ochranu) a ak tento prototyp úspešne prejde technickými a vojskovými skúškami, bude ponúknutý jednou zo slovenských spoločností (najpravdepodobnejšie DMD Group s Konštruktou Defence) Ministerstvu obrany, ktoré prednesie vláde návrh na nákup tohto vozidla. Ak návrh prejde, MO uzatvorí so slovenským výrobcom vozidla obchodnú zmluvu a pre OS SR sa môžu začať dodávať nové obrnené vozidlá 8x8, ktoré teda budú nie americké, nemecké, rakúske, francúzske, ale pripomínam slovenské.

U vozidiel 4x4 je to o niečo iné. Tu sme na začiatku. Zatiaľ má MO vybrané, ktoré modely spĺňajú dané technické požiadavky. Títo partneri budú pozvaný na priemyselné dni 6. decembra, budú mať možnosť ukázať svoje vozidlá a môžu sa začať rokovania, ktorý z nich by boli ochotný uvoľniť transfer technológií a celkovú výrobu a vybudovanie zázemia týchto vozidiel na Slovensko.

Na tlačovke sa hovorilo aj o PESCO (The Permanent Structured Cooperation), v rámci ktorého, ak chceme doň patriť, musí MO vyčleniť finančné prostriedky na vývoj, vedu, výskum pre obranný priemysel SR. Tu je možnosť, aby sa nám časť z financií vrátila pomocou Európskeho obranného fondu.

Ku koncu tlačovky bola spomenutá aj veža Turra 30, ktorá bude osadená na prototype vozidla, musí byť plne vyvinutá a integrovaná do vozidla a musí prejsť technickými a vojskovými skúškami na vozidle. Keďže sa ale už nachádza na modernizovaných vozidlách BVP a ukázala svoje kvality, tu by prekážky nemali nastať. Hlavnou výzbrojou by sa mal stať kanón 2A42 ráže 30 mm, ktorý je vyrábaný u nás a dodávame ho aj Fínskym ozbrojeným silám.

avatar
Rase Datum: 10.11.2017 Čas: 22:15

Já to odposlouchal celé, hlavně o němcích a Boxeru hodně mluví ale jen kritizují přístup výrobce, cenu a nulovou návratnost financí. Očividně slovenské úředníky něčím hodně naštvali (!) Francie to samé, jen asi o trochu levnější. Prodávají kompletní vozidla na klíč - žádná přidaná hodnota, ale dle mého ručí za kvalitu. Pokud se něco náhodou pokazí na onom slovenském vozidle, tak za to ručí primárně Konštrukta. Co si budeme povídat, může se projevit nějaký skrytá vada třeba ne hned. zajímavostí je, že holý Boxer měl stát 2,5 mil euro, Patria asi 1-1,5 mil a hodně mě zarazilo, že mělo být levnější než ostatní - tedy i než Corsac a Scipio (!)

Slováci zkrátka chtějí vlastní vozidlo a jediný, kdo jim s tím chce pomoct, je finská Patria. Víc to nemá smysl rozebírat, jelikož není alternativa. Pokud se na prototypu něco pokazí při oficiálních zkouškách, jede výběr nanovo (!) Potenciál tam je velký, ale i risk není zrovna malý. Snad vám to vyjde - jsem zvědavý na jméno .))

avatar
Flader Datum: 10.11.2017 Čas: 22:10

Ja mám tiež pocit, že sa pôvodne zamýšľaný nákup nejakej licencie zmenil na "vývoj" vlastného práve pre možnosť získať peniaze z eurofondov.

avatar
PavolR Datum: 10.11.2017 Čas: 22:06

Rase - eurofondy:
Robia sa okolo EU-fondov aj omnoho drsnejšie veci a len pár vecí neprejde.

arr