Úspěchy ruských tanků T-90 a bojových vozidel BMPT

Díky pozitivním zkušenostem s nasazením v Sýrii ... Více

Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Ženy v kokpitu jako příznak demografické krize ruské armády

Poprvé od druhé světové války se ženy v ruských ... Více

Letecká technika

Bojové roje dronů Gremlins: DARPA vybrala dva uchazeče

Datum přidání 26.03.2017    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 10 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Program Gremlins vyvíjí novou generaci dronů, které lze v rojích vypouštět z mateřských letadel. Gremlins mají revolučním způsobem změnit vedení boje vzduch-země. Předběžný koncept dronů pro agenturu DARPA vypracují firmy Dynetics a General Atomics Aeronautical Systems (GA-ASI).

Foto: Vize dronů Gremlins podle General Atomics Aeronautical Systems . / GA-ASI

 

V posledních letech se čím dál rychleji rozvíjí a šíří nejpokročilejší systémy protivzdušné obrany (PVO). Ty dokáží velmi účinně působit proti nejmodernějším letounům nebo dokonce řízeným střelám.


Rusko a Čína využívají špičkové komplety PVO nejen k ochraně svého území, ale také k rozšiřování svého mocenského vlivu a k propagandě (tedy k moderaci názoru veřejnosti cílové země). Rusko komplety PVO S-400 rozmístilo v Kaliningradu a Sýrii, Čína vlastní pokročilé komplety PVO na ostrovech v Jihočínském moři.


Od druhé světové války pokračují závody ve zbrojení mezi Západem a Ruskem, nově i mezi Západem a Čínou (a mimo mediální pozornost mezi Ruskem a Čínou). Pokud jedna strana zavede zbrojní technologii, která misky mocensko-vojenský vah přikloní na její stranu, druhá strana automaticky začne vyvíjet protiopatření.


Na leteckou nadřazenost NATO reagovalo Rusko zaváděním moderní PVO. Západ se nyní zase snaží negovat výhodu Ruska v podobě špičkových systémů PVO. Jedním z mnoha konceptů v boji proti pokročilé PVO je americký program Gremlin - jde o roje kooperujících bojových dronů vypouštěných z nosných letadel.


Program Gremlin nyní vstupuje do druhé fáze, kdy každá z úvodu představených firem získala 21 milionů dolarů na vypracování předběžných konceptů. V další fázi DARPA na základě konceptů obou firem postaví letuschopný technologický demonstrátor. Uspět může jeden nebo i oba návrhy. První letové testy se uskuteční v roce 2019.


“Fáze 1 potvrdila proveditelnost vypouštění a zachycování dronů, a nutnost jen minimálních zásahů do nosného letadla,” komentoval nejnovější vývoj Scott Wierzbanowski, programový manažer programu v DARPA. “Míříme do fáze 2, kde budou zrát dva koncepty, které umožní ′letadlovým lodím nebe′ používat drony -  jde o pokrok výrazně rozšířující dosah, flexibilitu a cenovou dostupnost pro americké ozbrojené síly.”

 

Nejdále ve vývoji je GA-ASI, která minulý rok představila koncept malého dronu SUAS (Small Unmanned Aircraft System). Malý dron firmy GA-ASI lze vypouštět z nákladového prostoru a z pod křídel transportního letadla C-130 Hercules. Dron má dolet 500 km, výdrž ve vzduchu 1h, nosnost 26 kg a elektrický zdroj o výkonu 1 kW.

 

Foto: Zachycení dronů bude využívat techniky tankování ve vzduchu. / GE-ASI

  

DARPA požaduje drony schopné létat vysokou podzvukovou rychlostí. Každý dron musí být minimálně 20x znovupoužitelný a cena nesmí přesáhnout 700 000 dolarů. Doba mezi jednotlivými misemi (s ohledem na nutný servis dronů) má být kratší než 24 h.

 

Podle GA-ASI půjde malé drony vypouštět z nákladového prostoru a pak pomocí robotického ráhna je zachytávat ve vzduchu a vkládat do nákladového prostoru. Podobným způsobem lze pomocí navijáku zachytávat a zajišťovat drony na pylony pod křídly. V obou případech se využijí technologie odvozené od tankování letadel ve vzduchu.

 

Mateřským letounem pro drony Gremlins mohou být kromě C-130 i mnohem větší bombardéry, transportní letouny nebo naopak menší stíhačky či dokonce bezpilotní letadla.

 

Samotný náklad dronů tvoří systémy pro zpravodajské, sledovací a průzkumné ISR (Intelligence, Surveillance and Reconnaissance) operace, prostředky rádioelektronického boje nebo dokonce bojové hlavice.  


Primárním úkolem dronů Gremlin ale bude vytvořit nad zájmovým územím senzorovou síť, která poskytne ISR informace dalším letadlům. Na základě informací od dronů Gremlins pak půjde použít například zbraně dlouhého dosahu země-země i vzduch-země. 

 

Zdroj: Defense-Update

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
peto150 Datum: 03.04.2017 Čas: 00:41

Mne to ako nejaký prevratný nápad nepríde... utratia miliardy na projekt ale čo sa protiopatreni nepriatela týka tie môžu biť za par šupiek možno len nejaká sieť nad radarom vo väčšej výške z nejakeho odolneho materialu alebo hladať inšpiráciu v terajšom zachytávaní dronov... tiež šrapnelove strely atd je toho kopa. Zameria sa to niečim ako Vera s tienenim sa tam určite nikto hrat nebude.

avatar
jsk1 Datum: 28.03.2017 Čas: 09:37

USAF/NAVY mají již ve výzbroji přes 2000 MALDJ, které dokáží údajně simulovat letouny od stealth až po B-52 a vytvářet mnohačetné zdroje rušení. Vy vývoji údajně je (byla) i bojová verze schopná autonomně vyhledávat a útočit na radarové systémy PVO.

avatar
Falko Datum: 27.03.2017 Čas: 21:42

Logik viacmenej suhlasim ,ale keby sa znovuobnovila vyroba ,bola by aj ta F22 ,,tuctovejsia" .Zda ,sa mi vhodnejsia kvoli dvojmotorovej koncepci , velkosti,lepsie si ju viem predstavit v roli ochrancu dronov a hlavneho nosica,vhodnejsia je aj na demonstraciu sily aj kvoli vytrvalosti letu v porovnani s F35, .F35 je makac urcite ma vhodnejsiu avioniku na spolupracu z dronmi,teraz...Tajne dufam ,ze pri znovuobnoveni vyrobi F22 ,by sa menili cele bloky avioniky predsa len uz ubehol nejaky cas od zaciatku jej vyvoja ,finacne by to bolo narocne no v realnom pouziti by sa to vyvazilo oproti F35 u ktorej sa s niecim takym ratalo,F15 ako muli ...logicky jeden stroj by zastal cinnost dvoch....nechal som sa uniest.....Z B1mas tiez pravdu....Ked bude tento koncept odskusany na bojisku ,tak uz sa budu rysovat stroje 6tej generacie.

avatar
logik Datum: 27.03.2017 Čas: 15:31

Na likvidaci jedné S500 klidně dvacet těchto dronů obětuju.

Je také třeba vzít v úvahu, že je to první generace zbraně, která je třeba zkonstruovat, vyzkoušet, zjistit správnou taktiku nasazení atd. atd.. Většina zbraňových systémů, co požadovaly všechno hned, se do produkce nedostalo, daleko lepší je vymyslet "rozumné požadavky" a zbraň dle zkušenosti z praxe vylepšovat.

avatar
Klimesov Datum: 27.03.2017 Čas: 14:50

Marcus.SK
Tomu není třeba rozumět. Tyto drony nejsou nic ultimátního. Jedná se o doplnění stávající techniky, a o možnost vést boj jiným způsoben než jen zaběhlými metodami.
Nepochybujete o tom, že různí velitelé či vojenští stratégové budou umět tyto systémy dokonale využít :-)

avatar
PavolR Datum: 27.03.2017 Čas: 14:25

Marcus.SK:
Môže ich kľudne vypustiť aj 350 km pred cieľom a letieť im 200 km naproti, keď už bude radar eliminovaný (bolo by dosť hlúpe nechať ho tam kľudne fungovať). ;) Nevraviac, že "preživšie" drony môže evakuovať aj nejaký iný patrične uspôsobený stroj.

--------------------

Inak, keď bola je reč o vzducholodiach, tak tie by boli ideálnymi základňami pre drony v situáciách, keď nie je dôležitá rýchlosť nosiča a popri tom by mohli disponovať aj slušnou protiraketovou obranou na báze dnešných lodných CIWS.

avatar
Marcus.SK Datum: 27.03.2017 Čas: 13:48

Dron ma mat dolet iba 500 km. Hercules ich vyhodi len 250 km pred nepriatelskou PVO a drony poletia iba 250 km tam a 250 km spat. Nie je to malo? Vsak ta PVO napr S-400/500 potom uvidi na 250 km ten obrovsky Hercules na radare. Niejako tomu nerozumiem.

avatar
logik Datum: 27.03.2017 Čas: 13:00

Flako: pro tydle účely je F22 díky poměrně složitě rozšiřitelné avionice nepříliš vhodný stroj. Paradoxně "tuctovější" F35 je jako "ředitel letky dronů" daleko perspektivnější. Na to nepotřebuješ špičkové letové vlastnosti F22. Dokážu si představit i spolupráci F35 s F15 jako mulou (nedávno se o tom koneckonců i mluvilo).

Ale osobně si myslím, že daleko pravděpodobnější bude finální verze vypouštění z nějaké větší platformy - jelikož bude někdy potřeba i rychlost, tak kromě nějakejch pomalejch mul jako třeba C130 by mohl být vhodnej nosič i B1 (nebo B21?), kam se postupně zabuduje i laser na obranu proti raketám - a celý to překope koncept vzdušnýho boje. Ale to je takové fantazírování a hudba budoucnosti (byť se občas ukáže, že budoucnost je blíže, než si člověk myslí... a někdy zas naopak).

avatar
Charlie Datum: 27.03.2017 Čas: 12:47

Jen taková drobná technická - v týhle formě nejde o nijakou převratnou novinku, ale hodně podobný koncept už tu byl, jen se pro něj musíme vrátit ještě do éry vzducholodí...

avatar
Falko Datum: 27.03.2017 Čas: 12:33

Veľmi sa mi páči tento koncept ,,materských lodí" konečne niečo nové ,niečo čo zmení spúsob vedenia bojových operácii a zmýšľania ....Zrazu popri tomto projekte má oveľa väčší význam znovuobnoviť výrobu F-22 a doplniť ju o schopnosti ovládania autonomných dronov a vytvoriť z nich ochrancov materských lodí.Prípadne stvoriť stroj šiestej generácie,aj keď mne osobne sa to vidí zbytočné pri overenej F-22,ale vývoj musí ísť dopredu. Hi/low v praxi,spolu s tými lacnejšími bitevníkmi ,ktoré chce USA kúpiť to je ideálne pre asymetrické konflikty a zároveň perfektná odpoveď na PVO v prípadnom konvenčom konflikte.Tlieskam.

arr