Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Čeští speciálové na největším společném cvičení amerických speciálních sil

Operátoři 601. skupiny speciálních sil doplnění o ... Více

Pozemní technika

Bojové vozidlo BVP-M2 SKCZ Šakal pro ukrajinskou armádu?

Datum přidání 10.10.2018    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 134 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Jednou z největších hvězd probíhající ukrajinské vojenské výstavy Arms and Security 2018 je česko-slovenské bojové vozidlo pěchoty (BVP) BVP-M2 SKCZ Šakal od české firmy Excalibur Army. Česká firma ukrajinské armádě již v minulosti dodala těžkou obrněnou techniku a nyní Kyjevu nabízí i hloubkově modernizované BVP Šakal.

Foto: BVP-M2 SKCZ Šakal v Kyjevě; větší foto / se svolením Dylana Maljasova z Defence-blog.com

 

Excalibur Army v Kyjevě představila celé své portfolio „velkých zbraňových systémů, kromě BVP-M2 SKCZ Šakal také raketomet BM-21 MT a samohybnou houfnici DANA M2.

 

BM-21 MT je v podstatě sovětský raketomet GRAD umístěný na podvozku TATRA T 815-7T3R2T 4×4 a využívající moderní systém řízení palby. DANA M2 je nejnovější model československé houfnice DANA vz. 77 ráže 152 mm. Ráže byla zachována, ale došlo k revitalizaci a modernizaci prakticky všech systémů houfnice.

 

Nejvíce pozornosti ale v Kyjevě přitahuje bojové vozidlo BVP-M2 SKCZ Šakal, tedy hloubková modernizace sovětských bojových vozidel pěchoty BVP-1 a BVP-2. Projekt Šakal byl poprvé představena v roce 2013 a původně nabízen Armádě ČR. Česká armáda ale nakonec od modernizace svých BVP-2 upustila a rozhodla si pořídit nová pásová BVP západní výroby.

 

O projektu Šakal nebylo mnoho let slyšet. Ostatně také slovenská armáda se při modernizaci svých BVP-1 rozhodla neměnit proporce podvozku BVP-1 (podle projektu Šakal) a soustředila se pouze na instalaci bojového modulu TURRA 30 a modernizaci vnitřního pracovního prostoru posádky a výsadku.

Projekt Šakal však může nově uspět na Ukrajině
, která připravuje modernizaci svých BVP (resp. BMP) sovětské výroby, ale přitom nemá na nákup BVP západní výroby. Ostatně ukrajinská armáda má (leč v nejasném technickém stavu) ve výzbroji více než 1000 vozidel BVP-1 a BVP-2 (resp. BMP-1 a BMP-2).

 

Firma Excalibur Army s BVP-M2 SKCZ Šakal není na ukrajinském trhu rozhodně bez šance, neboť v letošním a minulém roce již ukrajinské armádě dodala 33 samohybných houfnic 2S1 Gvozdika a 33 repasovaných BVP-1.

 

Navíc Excalibur Army s největším ukrajinským zbrojním koncernem Ukroboronprom na jmenované výstavě podepsala memorandum o spolupráci. Obsahem memoranda je dohoda o spolupráci při vývoji, modernizaci a výrobě obrněných vozidel, včetně společného postupu při prodeji obrněných vozidel do třetích zemí.

 

Jak zdůraznil generální ředitel Ukroboronprom Pavel Bukin, podpisem memoranda ukrajinský koncern navazuje spolupráci se strategickým partnerem, který působí v zemích NATO. „Je to příležitost přilákat financování a investice do výzkumu a vývoje, financovat budoucí zbraňové systémy a dovést je k masové výrobě. Je to také příležitost vytvořit inovativní technologické řetězce pro modernizaci našich obrněných vozidel a vyvíjet slibné koncepce, komentoval podpis memoranda Bukin.

 

Video: Reportáž z výstavy včetně záběrů na DANA M2, BM-21 MT a BVP-M2 SKCZ. / YouTube

 

Základním rysem BVP-M2 SKCZ je výrazně přepracovaná korba. Strop korby byl zvýšen o několik desítek centimetrů, což umožnilo podlahu vozidla doplnit dodatečným pancéřováním. Protiminová ochrana BVP-M2 SKCZ tak dosahuje úrovně 2a (STANAG 4569) při výbuchu miny pod pásy a úrovně 1 při výbuchu miny pod dnem. Výsadek přitom sedí v moderních protiminových sedačkách.

 

Korba vozidla Šakal si zachovává šikmý čelní sklon (pro lepší balistickou odolnost). Základní balistická ochrana korby (s vnitřní balistickou výstelkou) dosahuje úrovně 2. Přídavné pancéřování zvyšující balistickou ochranu na úroveň 3 nebo 4.

 

Pohon vozidla zajišťuje americký dieselový přeplňovaný motor Caterpillar C9.3 s výkonem 300 kW. Původní sovětský motor UTD–20 dosahoval výkon 220 kW. Maximální rychlost BVP-2SKCZ na silnici je 70 km/h a dojezd na zpevněné cestě 550 km.

 

Foto: BVP-M2 SKCZ Šakal; větší foto / se svolením Dylana Maljasova z Defence-blog.com

 

Zajímavé je, že Šakal není v Kyjevě (jako v minulosti) osazen slovenským bojovým modulem TURRA 30 nebo izraelským Samson Mk II. Místo toho Šakal využívá jednomístný modul DVK-30 (o prázdné hmotnosti 1040 kg) od slovenské firmy ZTS Špeciál. DVK-30 je zhruba o 400 kg lehčí než slovenská věž TURRA 30.

 

Modul DVK-30 využívá licenčně vyráběný automatický kanón 2A42 ráže 30 mm a spřažený kulomet ráže 7,62 mm. Náměr hlavní zbraně je -4° až + 58°, odměr 360°. V případě potřeby lze věž a kanón natáčet ručně. Modul lze doplnit kontejnery pro protitankové řízené střely (PTŘS). Přední pancéřování modulu odolá munici ráže 14,5 mm, boční a zadní munici ráže 7,62 mm.

 

Modernizace BVP však nabízí také ukrajinský průmysl. Žytomyrská továrna, která je členem koncernu Ukroboronprom, na výstavě Arms and Security 2018 představila modernizované vozidlo BMP-M1S s upravenou korbou a jinak uloženou pohonnou jednotkou. BMP-M1S je osazen bojovým modulem Stilet s 30mm kanónem 2A42, dvojicí PTŘS Barrier a spřaženým kulometem ráže 7,62 mm.

 

Zdroj: Ukroboronprom, Defence24

 

 

 
 
Udělte článku metály:

Počet metálů: 4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Arthur Datum: 17.10.2018 Čas: 16:05

hurvo:

"Preto som oslovil MO a požiadal o vysvetlenie týchto nezrovnalostí.
Podľa vyjadrenie riaditeľa sekcie modernizácie a infraštruktúry generálmajora Zmeka." (tč. náčelník generálneho štábu OS SR pozn. Arthur)
...
"Vodič ma k dispozícii nový periskopický kombinovaný pozorovací prístroj vodiča DND-5F od českej spoločnosti MEOPTA."

zdroj: http://www.armadninoviny.cz/modernizovane-bpzv-najmodernejsi-prirastok-os-sr.html?hledat=BPzV

avatar
hurvo Datum: 17.10.2018 Čas: 15:00

4 sedacky osadky su doslova na zemi. 2 sedacky roja su pripnute k nadrzi. Ani jedna sedacka nie je protiminova inak ako iba nazvom.
Takze Meopta DND-5F , ktoru nikdy nikto v ziadnej pisomnej podobe nespominal a fyzicky ani na fotke v befkach ani nevidel. Ta meopta je tam ale je odlozena, aha :D

avatar
Arthur Datum: 16.10.2018 Čas: 21:35

hurvo

Periskopický kombinovaný pozorovací prístroj vodiča Meopta DND-5F sa predsa nepoužíva na verejných vystúpeniach tak ako napevno zabudovaný pre verejnosť a deti, ktoré lezú poviem to diplomaticky nemotorne a neopatrne cez poklop do priestoru vodiča nakoľko bol zkonštruovaný tak, aby zástavbové a upínacie rozmery uľahčili montáž a demontáž prístroja do vozidla na miesto pôvodného prístroja, bez toho aby bola potrebná akákoľvek úprava na vozidle.

Len prvé štyri BPsVI dodané začiatkom roka 2017 boli dodané ešte s pôvodnými plavákmi.
link: https://forum.valka.cz/attachments/1994/28061357_1646796642080335_5470890071980850573_o.jpg

Podvozok bol pre zvýšenú hmotnosť 15 290 kg prerobený!

Čo sa týka protimínových sedačiek roja tie sú predsa uchytené na bokoch tak aby bola zachovaná funkčnosť takejto sedačky pričom upevnenie k podlahe by funkčnosť protimínové sedačky znemožnila - myslíte, že to nevedia?


Scotty

Aby som vašu zvedavosť zbytočne nenaťahoval tak odpoveď je, že nie som zaměstnamec CSG nebo nějaké společnosti zaineresované v modernizaci BVP!

avatar
hurvo Datum: 15.10.2018 Čas: 19:20

arthur> svatavy okolo DND-5F ani nesli., plavaky sa modernizovat samozrejme museli kedze vozidlo ma 15 ton a topilo sa . > vid obrazok . https://u.smedata.sk/blog/article/0/46/468070/468070_article_photo_modernizovane-bpzv-si-zachovalo-plavatelnost_900x.jpeg?r=27bp

A ked uz modernizovali tak preco nezmenili torzne tyce, namiesto toho ich viac napruzili aby nebolo vozitko na bruchu a vysledkom je ze sa lamu ako zapalky.
Otazka ked vyrobim akoze "protiminovu" sedacku, preco je upnuta k podlahe? preco celu vahu sedacky znasa jeden kolik? Kolko sedaciek nezvladlo jazdu a strihlo kolik?

avatar
Scotty Datum: 15.10.2018 Čas: 18:24

Arthur čistě ze zvědavosti vy jste zaměstnamec CSG nebo nějaké společnosti zaineresované v modernizaci BVP?

avatar
Arthur Datum: 15.10.2018 Čas: 15:43

Gibon:

"Aha takto, no tak GO podvozku pri BVPM stalo 900.000 a veza 600.000."

Toto je scela nepresné zjednodušenie modernizácie, ktoré je namieste uviesť na pravú mieru.

Musíte si uvedomiť, že pôvodné BPsV Svatava (BVP-1) bolo de facto ohlodané na korbu a BPsVI (BVP-M) bolo nananovo postavené od GO motoru cez "karosárske úpravy", nátery, cez kabeláž, vynovený vnútorný pracovný priestor posádky a výsadku až po nové plaváky.

Špecifikácia hlavných súčastí modernizácie vz. BPsVI:

• Vodič ma k dispozícii nový periskopický kombinovaný pozorovací prístroj vodiča DND-5F od českej spoločnosti MEOPTA;
• Osádka vozidla je spojená hovorovým zariadením RF-7800 I americkej spoločnosti Harris;
• Bezposádková veža TURRA 30 od EVPÚ a.s.*;
• SRP disponuje streleckým zameriavačom systému a nezávislým zameriavačom veliteľa. Oboje zameriavacie systémy sú vybavené IČ kamerou Tilde A z rozlíšením 640x480 pixelov od spoločnosti Leonardo, TV kamerou a laserovým diaľkomerom,
• Nový detektor ožiarenia od Izraelskej firmy Elbit;
• Posádka a roj sedí na protiminových sedačkách BOG-AMS-V;
• vozidlo disponuje aj klimatizáciou a nezávislým kúrením.

*Na BVP-M na rozdiel od BPsVI bola osadená TURRA-30 COAPS s najmodernejším systémom paľby HUNTER-KILLER vybaveným veliteľským streleckým zameriavačom, ktorý má schopnosť prevzatia streľby veliteľom tj umožňuje veliteľovi v ručnom pracovnom móde presne sledovať statické aj pohyblivé ciele a viesť proti ním streľbu z palebného postavenia aj počas pohybu.

avatar
Arthur Datum: 15.10.2018 Čas: 15:13

Tu je pútač z Kyjevského výstaviska kde je zrejmé, že EA (CSG) prezentovalo modernizované BVP ako BVP Šakal, ktorý je v portfóliu MSM Group (CSG) ako IFV Šakal. Takže v princípe je jedno či je namontovaná TURRA-30 alebo DVK-30. A všimnite si na pútači (v strede hore) logo Ukrobronprom!

link: https://cs10.pikabu.ru/post_img/big/2018/10/14/7/1539515340152919499.jpg
zdroj: https://pikabu.ru/story/nebolshoy_fotootchet_s_vyistavki_oruzhie_i_bezopasnost_prokhodivshey_v_kieve_912_oktyabrya_6215890

Bude veľmi zaujímavé v najbližších dňoch sledovať keď sa chytia média v súvislosti s chystanými akvizíciami v AČR a OS SR v spojení so stretnutiami ministrov obrany ČR a SR ohľadne vzájomných nákupov od tuzemského (ČR / SR) bezpečnostného a obranného priemyslu, že práve Ukrajina má záujem o česko-slovenské modernizované BVP Šakal, na ktorého výskum a vývoj veľkou mierou prispeli z verejných financií daňový poplatníci oboch republík samozrejme pri spolufinancovaní aj súkromného sektora predmetných spoločností zúčastnených na modernizácii.

avatar
Jura99 Datum: 15.10.2018 Čas: 15:05

Gibon: nic ve zlém, ale posadit Turru na nový BVP je absolutní degradace nového podvozku. Sám jsem zvědav co se koupí do AČR, ale kanon bez programovatelné munice, zde navíc sovětský 2A42, to je cesta zpět. Využívat BVP-M jen 10let, to se dostáváme do situace, že o "výhodnosti" modernizace nemůže mluvit ani optimista, cena/rok vyjde jako za nové. GO podvozku za 900tis.?, tak nepochybně to není GO věcí v původní podobě, je tam nová vnitřní instalace jiného typu, tedy nové díly, nové kabeláže, noví dodavatelé, nové přípravky, takže nové zázemí či nové servisní smlouvy.

avatar
Gibon Datum: 15.10.2018 Čas: 14:54

Nesher: Vidis, velmi dobra poznamka.
No ak dodrzia to co povedali, tak ano pojdu tam bez veze. V prípade nutnosti otvorenie NZ skladov z dovodu krizy sa na podvozky tie Turry vyrobia.
Popripade ich osadia niecim lacnejsim ako DVK30.

A spravne je ta tvoja vsuvka "pokud". Stale nie je rozhodnute ci sa pojde dalsou modernizaciou a ci nakupom novych. A nezavidim im toto rozhodnovanie, co je lepsie.

Vy tomu zelezu prikladate az prilis velku dolezitost. Som si isty, ze ak ich budu presuvat, tak veze prejdu upgradom vsetkych elektronickych sucasti. Turra namontovana na BVP Sakal je ina veza, ako bola namontovana na BPsVI a ina aka bola namontovana na BVPM. Nadalej jej schopnosti rozvijali/rozvijaju. Mozno sa dockame aj ineho kanona. Aj ked to ja osobne povazujem za hlupost.

avatar
Rase Datum: 15.10.2018 Čas: 14:48

Gibon:
pokud se ty věže později sundají a osadí na nové BVP, tak to znamená že podvozky můžete vyhodit, případně používat s přišroubovaným plátem plechu místo věže. Bylo by docela logické, pokud by se OSSR připojilo k českému tendru a koupili to co AČR, ale fakt si nejsem jistý jak by se to muselo smluvně řešit. Pokud třeba koupíme CV90 s osádkovou věží, nebo jiné vozidlo s jinou věží než Turra 30. Předpokládám že nový pásový podvozek byste chtěli, ale už ne s jinou věží než ta co už máte a plánujete osadit na všechny podvozky (4x4 a 8x8)

avatar
Nesher Datum: 15.10.2018 Čas: 14:42

Gibon
Otázka neb v tvém příspěvku vidím malý rozpor. Pokud dobře rozumím, tak až se koupí (případně pokud) nové pásové BVP, tak se věže z nynějších modernizovaných kusů přesunou na nová BVP a modernizované stroje půjdou do mobilizačních skladů. To znamená, že tam tam půjdou bez věže?
A pak mě napadá druhá otázka, jaký dává smysl dávat někdy za 10-15 let na nová pásová BVP v tu dobu již relativně zastaralou věž (byť zřejmě po nějaké upgradu)?
Chápu, že peněz není nikdy na zbyt, ale tohle je trochu divné šetření.

avatar
Gibon Datum: 15.10.2018 Čas: 14:27

Clanek: bolo jednoznacne povedane, ze ak sa rozhodne o nakupe pasovych BVP, tak sa veze z BVP-M presunu na nove BVP.

Jura99: Aha takto, no tak GO podvozku pri BVPM stalo 900.000 a veza 600.000.
Na vezi je kanon 2A42, byt modernizovany. Nedari sa mi teraz najst rychlo zmluvu, ale v cene a sucastou dodavky boli aj specialne pripravky, ND, etc. Ako som pisal, zmluva s vyrobcom MSM ani EVPU ohladom servisu BVP-M neexistuje.

No ta debata je myslim si zbytocna. Je jasne, ze modernizacia BVP bola za slusnu cenu a takyto krok je vzdy lacnejsi, ako nakup noveho zbranoveho systemu.
No ozbrojene sily by jednoznacne mali smerovat k nakupu noveho BVP, tak ako AČR. V armadach sa nema kupovat to co je najlacnejsie. Prirovnal by som to k setreniu na volitelnych bezpecnostnych prvkoch pri kupe automobilu, ako napriklad ESP kym este nebolo povinne...

Modernizacia BVP-M je len preklenovacim obdobim na najblizsich 10 rokov.
Som vsak za nu rad, do NZ skladov tak pojdu v tejto podobe, nie v podobe BMP1/2.

avatar
Clanek Datum: 15.10.2018 Čas: 13:51

Ty stroje se krom modernizace i opravovali, za kolik byla ta cast opravarenska a za kolik nove veci, ktere budou vyzadovat nove zazemi je otazka, na kterou neznam odpoved. Jiste to ale nebude v pomeru 0% ke 100%. I tak je ale tato otazka zbytecna, neb se nove zazemi nakoupi stejne jen jednou coby soucast obstarani KBVP se stejnou vezi. Naproti tomu kdyby se poridili jine pasove BVP s jinou vezi, muselo by se zazemi porizovat znovu. A mavoc, tim ze dojde ke sjednoceni vezovych kompletu jak na KBVP tak na pasovych BVP tak pokud k necemu touto synergii dojde, tak k dalsi uspore, ne naopak.

avatar
Jura99 Datum: 15.10.2018 Čas: 13:36

Gibon: máš tam nových věcí za 1,5mil. €. Podle stejné logiky, podle které "chce" nové BVP v ceně 5mil. € stejnou sumu do zázemí, dost pravděpodobně bude BVP-M chtít stejných 1,5mil. € do zázemí. Nedávalo by logiku, aby nové věci na nových vozidlech chtěly nové zázemí a nové věci na starých vozidlech nové zázemí nechtěly.

avatar
Gibon Datum: 15.10.2018 Čas: 12:37

Jura99: Akych inych agregatov?
Ziadna servisna zmluva s MSM Land system division Trencin neexistuje. Resp. ju neevidujem, musel by som ju prehliadnut vo zverejnenych zmluvach. (nie, nebola by utajena)

OS SR si udrzbu motora UTD 20 a dalsich sucasti vozidiel BMP robia "doma" tak ako doteraz.
Zazemie bude trochu ine pre vezu, ale to je logicke. No netreba kupovat nove tahace a podvalniky,....

arr