Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení ... Více

Pozemní technika

Bojové vozidlo pro australskou armádu: Boxer CRV vs. Patria AMV35

Datum přidání 14.06.2017    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 40 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

V rámci programu LAND 400 Phase 2 australská armáda hledá nová kolová bojová vozidla. O přízeň australské armády se uchází německý stroj Boxer CRV od firmy Rheinmetall a finský AMV35 od firmy BAE Systems Australia.

Foto: Boxer CRV vs. AMV35; větší fotoAustralian Army 

 

Program LAND 400 Phase 2 je součástí ambiciozního plánu LAND 400, skrz který australská armáda obmění celou svou flotilu vozidel - od lehkých terénních, přes užitková nákladní až po pásová bojová vozidla pěchoty. Cílem LAND 400 Phase 2 je nahradit 257 kolových obrněných vozidel ASLAV (Australian Light Armoured Vehicle) - australskou verzi švýcarského obrněnce Piranha I 8×8. 

 

Australská armáda nakoupí 225 nových vozidel, především ve verzi pro ozbrojený průzkum CRV (Combat Reconnaissance Vehicles). Cena programu LAND 400 Phase 2 dosahuje 3 miliardy australských dolarů (53,2 miliardy Kč). Celkové náklady na program LAND 400 dosahují 20 miliard australských dolarů (355 miliard Kč).

 

Vozidla kategorie CRV jsou klíčovou součástí každé moderní armády - zjišťují pozice protivníka a informace o jeho poloze předávají velitelství nebo dalším jednotkám (dělostřelectvu, letectvu, atd.). Pokud to situace umožňuje, CRV ničí protivníka vlastními zbraňovými systémy. Úkolem vozidel CRV je ale i “kontraboj” proti pozemním průzkumným jednotkám protivníka.

 

Vozidla CRV obecně disponují bohatým senzorovým a komunikačním vybavením. V případě potřeby poslouží i jako bojové vozidlo pěchoty (BVP) - tedy pro dopravu a palebnou podporu pěchoty na bojiště.

 

Video: AMV35 a Boxer CRV porovnávala své střelecké schopnosti se současným bojovým vozidlem ASLAV australské armády. / YouTube

 

Austrálie poptává 129 vozidel ve verzi CRV, 26 velitelských vozidel, 8 vozidel pro letecké a dělostřelecké návodčí, 17 průzkumných, 15 evakuačních, 20 dílenských a 10 odtahových vozidel.

 

Do užšího výběru se dostal německý Boxer CRV a finská AMV35. Boxer CRV je osazen věží Lance s 30mm kanónem Mk-30-2. AMV35 využívá švédskou věž E35 a americký 35mm automatický kanón Bushmaster III.

 

Program LAND 400 Phase 2 je “unikátní” pečlivým výběrem vozidla - Australané financují roční testování obou kandidátů přímo na domácí půdě. Testuje se například taktická i strategická mobilita (schopnost nalodění se na výsadková plavidla), spolehlivost a schopnost provozu v australském polopouštním prostředí. V minulých týdnech proběhly střelecké testy, kdy vozidla Boxer CRV a AMV35 přímo porovnávala své schopnosti s vozidlem ASLAV.

 

Video: AMV35 v akci. Vozidla musí prokázat schopnost operovat v křovinatém a polopouštním prostředí Austrálie. / YouTube

 

"Rheinmetall Boxer CRV a BAE Systems Australia Patria AMV35 jsou obrněná bojová vozidla s výrazně vylepšenou palebnou silou, ochranou a mobilitou než naše stávající flotila (ASLAV - pozn. red.)," uvedl australský ministr obrany Christopher Pyne, který byl svědkem střeleckých zkoušek. "Obě vozidla představují významný pokrok v úrovni ochrany a schopností, kterou poskytneme našim vojákům."

 

Boxer CRV využívá německý kanón Rheinmetall Mk30-2/ABM, který dokáže střílet programovatelnou, ve vzduchu explodující municí. Účinný dostřel je 3000 m a rychlost palby je 200 ran/min. Náměr kanónu je -10°až + 45° a celková hmotnost je 198 kg. 

 

Video: Boxer CRV / YouTube

 

Hlavní výzbroj AMV35 tvoří kanón ATK Orbital Bushmaster III ráže 35 mm bez možností používat programovatelnou munici. Účinný dostřel výrobce neuveřejňuje (s příslušnou podkaliberní municí ale bude větší než u Mk-30-2/ABM), rychlost palby je rovněž 200 ran/min. Náměr kanónu je -8°až + 37° a celková hmotnost je 198 kg.

 

Jednoroční testování obou vozidel skončí v srpnu letošního roku a poté dojde k zevrubnému vyhodnocení ročního testování obou kandidátů. Dodávky prvních vozidel CRV začnou v roce 2020. 

 

Zdroj: Army Recognition

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
pjek Datum: 27.06.2017 Čas: 19:56

Odpoví mi někdo na otázku, kdo vlastně Austrálii ohrožuje způsobem odpovídajícím nasazení uvedených CRV? Kolik takových hrozeb je schopno transportu pouštními oblastmi k zásahu v zalidněných oblastech jižního pobřeží? Nejsem si jist, zda to spíš nejsou Boxery na alternativu boxerského povstání...

avatar
Tecka Datum: 24.06.2017 Čas: 11:59

Prawdopodobnie w 2018 rozpocznie sie integracja wieży Hitfist-30 z ppk Spike.
Mozliwe,ze bedzie modernizacja kadłuba . Dwie opcje , nowy typ pancerza do IDB i dalej pływa lub co bardziej prawdopodobne tak zwany "pakiet afgański" na czas wojny do magazynu. Druga wersja wydaje sie bardziej rozsądna bo po co obciążać silnik i zawieszenie wiekszą masą.

avatar
Lukas Datum: 18.06.2017 Čas: 18:59

Bez Niemców - pewnie silnik będzie MTU

Co będzie z borsukiem - zobaczymy we wrześniu.

avatar
Rase Datum: 18.06.2017 Čas: 17:51

Lukas:
je u toho KTO 6x6/4x4 nějaký posun? Pořád se podílejí na výzkumu Němci?
Tecka:
na Borsuk jsem hodně zvědavý, přeci jen původně jsem čekal že většina vozidel bude lehká, plavbyschopná a těžkých mnohem méně. Teď se zdá, že by všechny měly být těžké, což nebude levné. Navíc požadovaný počet je až fascinující.
tomas.kontour:
On ten LAV 6.0 nevypadá zrovna špatně (ne hůř než Patria):

http://defence-blog.com/wp-content/uploads/2016/06/land-400-day-at-bendigo-055_300.jpg

avatar
Tecka Datum: 18.06.2017 Čas: 08:33

Jeszcze wracając do "słynnej"firmy bumar to oczywiscie projekt HSW borsuk tez im bardzo przeszkadza ....chlopaki kombinują jak go uwalić i wepchnąć licencje ze swoja marżą . Nie przemeczajac sie montować to co dostaną i okrzyknął wielki sukces ze wspaniałym opracowanym w Polsce polskim bwp.
Dla przypomnienia ,Poznan mial o wiele lepsze warunki i przygotowana kadrę do prac przy L2 ,i co...?!

avatar
Lukas Datum: 18.06.2017 Čas: 08:19

PRO Rase - LPG to tak naprawdę prowizoryczny projekt...
Powstał na potrzeby stworzenia modułu Regina - czyli dywizjonu haubic Krab, który oprócz dział potrzebował wozów dowodzenia.

I w takiej formie trafi do WP.
Czy coś więcej - raczej nie. RAK-G (G- gasienicowy) raczej będzie na podwoziu Borsuka (Póki co kupujemy kołowe Raki)
Z resztą - nie wiem czy warto kupować Raka-G skro mamy kilkaset Goździków

Podobno HSW chciało przerobić LPG na BWP - ale MON odrzucił taką koncepcje.

Generalnie nie jest to jednak produkt który w oczach HSW jest perspektywiczny...
Trochę szkoda - bo można by pomyśleć o pojazdach pomocniczych...


Co do Rosomaka-2 - cóż WZM coś tam mówiło - ale czy robi? (Raczej pracuje przy KTO 6x6/4x4 - następcy BRDM)
Może na MSPO coś się pojawi

avatar
Tecka Datum: 18.06.2017 Čas: 08:07

Rase
To całkiem udana konstrukcja z dobrymi możliwościami trakcyjnymi o wadze do 17-18 ton jak dobrze pamietam. Bedzie trafiać i trafia do wojska jako część ukompletowienia dyw. Krab ,wóz wsparcia dowodzenia i dowodczo-sztabowy. Jesli Rak trafi do wojska na gąsienicach to raczej na Borsuku.

avatar
tomas.kotnour Datum: 18.06.2017 Čas: 00:26

GLDS nenabídl Piranha V, ale LAV 6.0, což dost zásadní rozdíl, a proto dopadl, tak jak dopadl.

avatar
Rase Datum: 17.06.2017 Čas: 23:43

Ještě k tématu. Ono se to moc nezmiňuje, ale už jen fakt, že do tendru se nejdál dostal jen Boxer a AMV je ohromným políčkem pro General Dynamics. Přeci jen Australská armáda doposud provozovala vozidla Piranha I a vzhledem k tomu, že v tendru není Piranha V, tak je něco špatně. Přeci jen by se dalo čekat, že pokud by byli s Piranhami (I) spokojení, tak rovnou nakoupí moderní verzi (V). Tak nějak bych čekal v posledním kole, spíš klasický souboj mezi BAE vs GD a ne BAE vs Rheinmetall (!)

avatar
Rase Datum: 17.06.2017 Čas: 23:01

Jak to vypadá v Polsku s platformou LPG (Lekkie Podwozie Gąsienicowe) ? už je to cca 10 let, co tuto modernizaci konstrukce MT-LB / MTLBU navrhla německá společnost FFG (Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft mbH) pro polskou HSW. Nevypadá sice moc cool, ale podvozek je to ověřený a oblíbený, navíc polsko na něj má licenční práva. Je tady ještě nějaká šance, že by se tato modernizovaná varianta stala těžkou pásovou platformou pro Polskou armádu ? S modulárním pancířem by vypadal dost dobře. Tady na fotce jako minometné vozidlo (vedle Rosomáka s Rakem):

http://www.defence24.pl/media/cache/inside_article_image/uploads/images/989576b6275861e8728f286dbb94f6ad.jpeg

avatar
Tecka Datum: 17.06.2017 Čas: 17:56

Ni cóż ...skoro tak,to doleje oliwy do ognia bo dla mnie bumar to dziura w dupie i pare innych z cwaniakami w zarządach. A zeby nie tracić czasu to cytat od "militarysta":
Z innej beczki - problem polega na tym że to polski przemysł nie chce zmian. To już nie jest kwestia braku możliwości a braku woli zmian. Dlatego tak wiele zakładów ślini się do Amerykanów - przywiozą skrzynki, jak trzeba to SAMI zamontują na naszych podwoziach i jeszcze odpalą 20% wartości kontraktu dla "polskich zakładów". Co zyskuje zakład? Nic. Dalej ma poziom połowy lat osiemdziesiątych. A kraj jest dymany bo nie ma realnego rozwoju kompetencji za to płaci za rzekomą polonizacje prac a realnie montownie podzespołów. Ale zakładowe styropiany lubią to - zero wysiłku,
zero ryzyka, "licencjonodawca" wszystko załatwia i jeszcze dzieli się kasą z MONu. Tak się kręci lody w zbrojeniowym Zimbabwe Europy - żyjemy w mentalnym bantustanie gdzie szczytem umiejętności jest wpychanie popłuczyn po latach 80tych + zarąbane przez WSI z wschodu w latach 90tych technologie rakietowe i radarowe. I mamy Pilice, Soły, Bystre, NURy, Pioruny, ba czasami się coś nowego trafi jak RGP-40 i MSBS które dalej nie są w służbie. I montaż skrzynek na narzędzia oraz lin stalowych w programie 2PL można przedstawić jako offset. Jaki kurwa offset? Skrzynki za wieżą? WTF?

To powyżej jest smutne ale dopiero jeży włos na głowie jak inne kraje oferują naszemu przemysłowi realne technologie i polonizacje prac ale to nasz przemysł nie chce. Bo musi inwestować w park maszynowy i załogę. No problem, kasa Panie. Przemysł zagraniczny mówi - "nein problem - poręczycie sobie kredyt a my wam podpisujemy zamówienie dla naszych SZ które wam zamortyzuje koszty linii i przeszkolenia personelu". I jak w takiej sytuacji nasze styropiany i miernoty z politycznego nadania odmawiają to ja żałuje że nie można w PGZ zrobić jak w tej piosence:
https://www.youtube.com/watch?v=uFJ4nHO9-oY
Ale można się znów upić jak świnia na MSPO i rzygać na schodach a potem przez polityków wywalczyć kolejne (przepłacone 4x) zamówienia z MON na klony licencji radzieckich z przed trzech dekad. Tak się robi w przemyśle zbrojeniowym w Polsce.
I niech nikt się nie śmieje więcej z Ukraińców - nie wiem czy u nich nie ma jednak wyższego poziomu.
A już Czesi i Słowacy oraz Yugoimport to są wyżyny w porównaniu z naszymi orłami od hodowli rybek akwariowych lub aborcji w gazecie polskiej.

avatar
Tecka Datum: 16.06.2017 Čas: 22:31

Wracając do australijskiej wersji to wyglada jak kooperacja polsko-fińska nazywana u nas rosomak-xp . Kadłub po modyfikacjach
,pancerz od IBD, mocniejszy silnik itd.

avatar
Tecka Datum: 16.06.2017 Čas: 22:05

Lukas
A mnie ciekawi temat Rosomak 2. Zdechło bo...dogadaliśmy sie z Finami i możemy sobie modyfikować bez płacenia haraczu za każdą śrubke. Zdechło bo musiało zdechnąć jak to u nas?
Martwi cisza w Bumarze z L 2pl ,dla mnie od poczatku pomysł z takim zakresem to szukanie guza. Juz Poznan lewej by sobie poradził ...wiesz cos?

avatar
KOLT Datum: 16.06.2017 Čas: 21:58

Tecka, Lukas – díky!

Dodnes považuji za chybu, že jsme nešli do AMV místo Pandurů... Respektive, nejlépe právě do Rosomáků, protože to by nám umožnilo sdílet některé kapacity s Polskem. Ale co už, pokud nové verse budou mít vyšší úroveň pancéřování (nejlépe Level IV) a lepší podvozek (projeví se to na jízdních vlastnostech v terénu, nebo jde spíš o celkovou nosnost?), tak to s nimi snad nebude tak zlé.

avatar
Falko Datum: 16.06.2017 Čas: 21:17

Takto sa to má robiť.Porovnávať a porovnávať.Takto by malo výberové konanie obdobné vozidlá prebehnúť aj u nás.

arr