TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Pozemní technika

Bojové vozidlo pěchoty Boxer

Datum přidání 25.02.2015    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 66 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Německá firma KMW (Krauss-Maffei Wegmann) představila projekt nového kolového bojového vozidla pěchoty. Projekt kombinuje podvozek obrněného německo-nizozemského transportéru Boxer s bezosádkovou věží převzatou z pásového bojového vozidla pěchoty Puma.

Foto: Představa kolového bojového vozidla na podvozku obrněného transportéru Boxer. / KMW

Foto: Představa kolového bojového vozidla na podvozku obrněného transportéru Boxer. / KMW

 

Obrněný transportér Boxer

Obrněný transportér Boxer je společným projektem Německa a Nizozemska, resp. firmy ARTEC joint venture německých firem KMW a Rheinmetall a nizozemské Stork. Německo získalo první stroje v roce 2009, Nizozemsko pak o dva roky později.

 

V současné době v německé armádě najdeme 272 vozidel Boxer, dalších 131 vozidel byl objednáno v nedávné době. Německo plánuje pořízení celkově 600 vozidel Boxer. Nizozemsko prozatím objednalo 200 strojů.

 

Boxer je těžce opancéřovaný transportér s hmotností 33 tun. Ochranu lze zvýšit pomocí balistických plátů. Pohon zajišťuje moderní dieselový motor o výkonu 530 kW (711 koní). Pro vlastní obranu je k dispozici dálkově ovládaná věž s kulometem nebo granátometem.

 

Boxer je v původní verzi především obrněný transportér. Existují také ale velitelská, logistická, servisní nebo zdravotnická verze. Potenciál vozidla Boxer je však mnohem větší. KMW například na letošní výstavě Eurosatory 2014 představila samohybnou houfnici na podvozku vozidla Boxer s věží AGM (Artillerie-Geschütz-Modul).

 

KMW nyní představil další verzi vozidla Boxer IFV (Boxer Infantry Fighting Vehicle) – bojové vozidlo pěchoty Boxer. Vozidlo představila firma KMW na vojenské výstavě IDEX 2015 (International Defence Exhibition & Conference) ve Spojených arabských emirátech.

 

Video: KMW nabízí zákazníkům vozidlo Boxer také s věží Rheinmetall LANCE 30mm. Výzbroj je identická. / YouTube

 

Bojové vozidlo pěchoty Boxer

Bojové vozidlo pěchoty Boxer je vybaveno dálkově ovládanou věží s 30mm rychlopalným kanónem Mauser MK 30-2. Kanón dokáže střílet programovatelnou ve vzduchu vybuchující municí. Nabíjecí a podávací zařízení umožňuje rychlou volbu mezi dvěma druhy munice – např. protipancéřovou a programovatelnou.

 

Kanón dokáže střílet rychlostí až 200 ran/minut. Efektivní dostřel kanónu je 3000 metrů. Typická kapacita je 400 nábojů ráže 30 x 173 mm. 200 nábojů je připraveno okamžitě ke střelbě, 200 je v zásobníku.

 

Za úvahu stojí použití 30mm kanónu vzhledem k tomu, že na trhu existují již mnohem výkonnější 40mm rychlopalné kanóny. Jedním z důvodů použití menší ráže je úspora hmotnosti a rozměrů, jak samotného kanónu, tak munice.

 

Pod kontrolou je tak celková hmotnost vozidla ale i například logistické problémy s municí – od dopravy přes nabíjení. Zásobník dovoluje také pojmout větší počet nábojů, oproti 40mm kanónům. Nezanedbatelná je také nižší cena zbraňového systému.

 

Stejnou filozofii ctí i koaxiální kulomet HK MG4 ráže 5,56 mm. Standardem u západních vozidel je přitom koaxiální kulomet ráže 7,62 mm. Dostřel kulometu je 1000 metrů. Okamžitě k dispozici je 2000 nábojů, dalších 2000 je v zásobníku.

 

Pro boj s obrněnými vozidly lze věž vybavit kontejnerem s dvěma řízenými střelami Spike LR. Dostřel střel, které dokáží ničí i vrtulníky, je 4000 metrů.

 

Posádku tvoří tři lidé – řidič, velitel a střelec. Ve výsadkovém prostoru najde místo sedm vojáků. Bojová hmotnost Boxer IFV je 36 tun.

Zdroj: Defence24

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
jarpe Datum: 03.03.2015 Čas: 13:13

Kolt:
Bundeswehr je prolezlý korupcí, takže vše je možné. Občas nás zprávy obohatí o pořádný skandál z Bundeswehru. Tam už se nalilo peněz do zbytečností až to není pěkné.

avatar
Nadšenec Datum: 01.03.2015 Čas: 14:23

Pod tým, čo som tu uvádzal som myslel LAPES. Ďakujem vám Sgt Murphy a TheTall
za doplnenie teorie:-).

avatar
Sgt Murphy Datum: 01.03.2015 Čas: 14:17

LAPES by sa dal aj s AN-225, lenže tu ide o to že lietadlo sa k zemi potrebuje priblížiť, tj. v manévri mu nemôžu stáť žiadne terénne prekážky a zas na plnom výkone odletieť bez toho aby mu stáli v ceste terénne prekážky. Väčšie lietadlá na LAPES potrebujú moc veľkú rovinu bez stromov, čo je možné napríklad iba v púšti. Taktiež na výsadok za pomocou padáku potrebujete mať na to certifikovanú techniku. Stryker ani LAV-25 nie sú. V praxi sa využívali M113A3, M551 alebo neskôr mali byť na to určené M8 AGS. Nie všetko sa dá len tak jednoducho "vyhodiť" z lietadla. Využívať sa na to mali ešte M2 Bradley ktorým sa odobrala väčšina pancierovania, od toho sa nakoniec upustilo.

avatar
TheTall Datum: 01.03.2015 Čas: 13:55

LAPES umí i C-17

avatar
Sgt Murphy Datum: 01.03.2015 Čas: 13:50

Trocha teórie. To čo popisuje Nadšenec, je označované ako Low-Velocity Airdrop Delivery System alebo tiež Low Altitude Parachute Extraction System.

V oboch prípadoch sa jedná o to, že pilot lietadla spraví ako keby pristávací manéver ale lietadlo drží niekoľko metrov nad zemou pričom sa vyloží náklad za pomoci padákov a špeciálnych paliet v prípade, ak treba materiál doručiť nepoškodený, lietadlo v danom teréne nemôže pristáť alebo priestor kde má byť doručená zásielka je moc malý na to aby bola neriadene zhodená z väčších výšok. Keďže sa jedná o celkom zložitý manéver využívajú sa naň stroje ako C-130 a menšie.

Z toho vyplýva že do C-130 sa nezmestí IFV, APC ani tank, okrem ľahkého M551 Sheridan ktorý bol jediný tohoto určenia vo výzbroji US Army. Týmto spôsobom sa dajú zhodiť napríklad vozidlá HMMWV.

V praxi by to celé vyzeralo tak, že do záujmového priestoru by bola vysadené jednotka špeciálnych síl pomocou CV-22B spolu s malými ozbrojenými vozidlami a 120 mm mínometmi. Jednotka by mala palebnú podporu zo vzduchu. Celá by sa mohla premiestniť na územie kde je potrebné vybudovať letisko alebo už by na takúto plochu bola vysadená. Z lietadla C-130 by im bolo doručený (spomínaný LAPES) buldozér Caterpillar D7 ktorý by upravil celú plochu na pristanie celého lietadla C-17 Globemaster III ktorý potrebuje na vzlet pri plnej vzletovej hmotnosti 2133 metrov a pristávaciu dráhu 900 metrov. Samozrejme za ten čas by sa v záujmovom priestore nenachádzali len spomínané špeciálne sily ale boli by doplnené o ďalšie jednotky s muníciou, výzbrojou, zásobami, ľahkou technikou napríklad pomocou LAPES a C-130.

Tak ste si to predstavoval, Nadšenec?

avatar
TheTall Datum: 01.03.2015 Čas: 13:29

Metodiky výsadku nákladu v USAF:
LAPES - náklad o hmotnosti 38 000lb ve výšce do 10ft.
500 LVADS - náklad o hmotnosti 22 000lb ve výšce do 500ft.
60K LVADS - náklad o hmotnosti 60 000lb ve výsce nad 2000ft.

Jak vidíte, jediný možný způsob výsadku M2 je metodou 60K LVADS, ale jak jsem říkal, USAF mají k dispozici prostředky pro transport techniky, které nemají zase takové nároky, aby jim v pokročilejší fázi konfliktu s nasazením těžkých prostředků nebylo možno vyhovět.

avatar
papaHoth Datum: 01.03.2015 Čas: 11:20

To Kolt: od 1955 už Bundeswehr

avatar
Nadšenec Datum: 01.03.2015 Čas: 10:19

http://m.uloz.to/xbYfsHx/valky-a-zbrane-37-transportni-letadla-avi "dokument" o prevažne Amerických transportných lietadlách.

avatar
Nadšenec Datum: 01.03.2015 Čas: 10:07

A vy by ste vedeli, že nie vždy sa pristane, ale niekedy sa palety, technika vyhadzuje pár metrov nad zemou.

avatar
TheTall Datum: 01.03.2015 Čas: 10:04

JInak byste vědel, že C-17 s nákladem 2x M2A3 Bradley potřebuje na přistání jenom 1km dlouhé letiště, nebo 2km dlouhou nezpevněnou plochu, např. letiště aeroklubu.

avatar
Nadšenec Datum: 01.03.2015 Čas: 09:44

A ako ste k tomu prišli TheTall?

avatar
Nadšenec Datum: 01.03.2015 Čas: 09:21

Čo tím chcete povedať?

avatar
TheTall Datum: 01.03.2015 Čas: 02:33

Nadšenec - Evidentně neznáte schopnosti amerických transportních letadel, doporučuji nastudovat, začal bych od C-17.

avatar
KOLT Datum: 28.02.2015 Čas: 21:38

A jak se tam dostala ta předchozí IFV? Schozem? To je vtip, ne?

Vozidlo se pořizuje podle potřeb. Pokud chci mít vysoce mobilní (ve smyslu nasaditelnosti) jednotku, musím ji pořídit odpovídající vozidla. Boxer má jiné určení. Jeho výhodou je značná odolnost při slušné prostupnosti terénem a rychlosti, k tomu značná modularita. Sgt Murphy má pravdu v tom, že celá západní a střední Evropa je protkána velmi hustou sítí zpevněných cest, čili s neprostupností terénu není až takový problém. Nedokážu posoudit, zda se jedná o dobrý či špatný koncept. Ale tak trochu je mi divné, že by Němci nalili takovou spoustu peněz do nesmyslného projektu, aniž by se neudělali detailní analýzu, nevycházeli ze zkušeností atd. Wehrmacht nepatří mezi armády, které se neumí poučit či pracovat s nabytými zkušenostmi.

avatar
Nadšenec Datum: 28.02.2015 Čas: 16:35

Nie, nie, nie k tomu vysadzovaniu pár metrov nad zemou som nemyslel za nepriateľskou líniou ale napr. Máme situáciu npr. US Army chce v neakom štáte doplniť stavy npr.IFV M2 Bredley , ale v tom štáte nieje dostatočne dlhá pristávacia dráha.

arr