Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Čeští speciálové na největším společném cvičení amerických speciálních sil

Operátoři 601. skupiny speciálních sil doplnění o ... Více

Pozemní technika

Modernizace bojových vozidel pěchoty M2 Bradley

Datum přidání 06.02.2018    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 5 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americká armáda (US Army) plánuje provést hloubkové vylepšení pásových bojových vozidel pěchoty (BVP) M2 Bradley. Nová verze M2A5 Bradley vstoupí do služby v roce 2026.

Foto: Bojové vozidlo pěchoty M2 Bradley; větší foto / US Army

 

Největší slávy se Bradley dočkal při operaci Pouštní bouře v roce 1991, kdy údajně pomocí protitankových řízených střel TOW zničil více iráckých tanků, než americké tanky Abrams. Nepřítel zničil pouze tři Bradley, ale dalších 25 bylo zničeno nebo poškozeno palbou vlastních jednotek.

 

Nicméně o více než deset let později Bradley utrpěl těžké ztráty kvůli minám a IED při protipovstaleckých operacích v Iráku. Vozidla Bradley po iráckých zkušenostech dostala nový reaktivní pancíř a senzory.

 

BVP Bradley zůstane v aktivní službě US Army minimálně dalších 20 let. Bradley původní verze (1981) měl hmotnost 26 tun, ale postupně, s přibývajícím vybavením a pancířem, jeho hmotnost rostla až do současných 33 tun. To negativně ovlivnilo taktickou mobilitu i spolehlivost (větší zatížení podvozku). Současná veze tak není schopna pojmout lepší pancéřování, další vybavení nebo výzbroj.


Často kritizovanou vlastností BVP Bradley je také schopnost přepravovat pouze sedm (starší verze pouze šest) členů výsadku. Mechanizovaná četa US Army proto musí tři devitičlenná družstva rozdělit mezi čtyři vozidla M2 Bradley.

 

Od roku 2012 proto probíhá modernizace 1800 aktivních M2 a M3 Bradley (průzkumná verze) na verzi M2A4, resp. M3A4. Obecně se modernizace M2A4 soustředí především na zlepšení jízdních vlastností, zlepšení elektrického výkonu a zvýšení nosnosti užitečného zatížení.


Modernizace probíhá ve dvou etapách skrze klasický návrh na technickou změnu ECP (Engineering Change Proposals). ECP je v podstatě úřední marketingový nástroj, který v případě armády slouží k řízení konstrukčních změn vojenské techniky.


První fáze (ECP1) je prakticky hotová. V rámci ECP1 vozidla Bradley získala robustnější torzní tyče pojezdového ústroji, vylepšené lehčí a odolnější pásy, zavěšení a nové tlumiče. V důsledku toho se zvýšilo užitečné zatížení, zvětšila světla výška (lepší odolnost proti IED), zvýšila spolehlivost a snížilo opotřebení všech systémů vozidla.


Druhá etapa (ECP2) začne v letošním roce a je zaměřena na zvýšení výkonu zdroje elektrické energie, aby mohl napájet nové systémy vozidla – například prostředky aktivní obrany APS (Active Protection Systems), jako je izraelský Trophy. Ke splnění tohoto úkolu Bradley získá pomocnou energetickou jednotku (APU) a inteligentní software pro řízení spotřeby energie. 

 

Tweet: Příklady modernizace na verzi M2A5 Bradley; větší foto / Twitter Grant Turnbull

 

V lednu 2018 se objevily nové informace o ještě ambicizonější modernizaci M2A5, která je plánována pro 20. léta 21. století. Podle původních plánů z minulého roku měla verze 2A5 získat především nové senzory (termovize) a elektronické/komunikační systémy.

 

Nicméně podle Granta Turnbulla, redaktora Shephard Media, US Army pro verzi M2A5 zvažuje vývoj nové korby a/nebo instalaci nového automatického kanónu. US Army na vývoj verze M2A5 a na nákup prvních vozidel vyčlenila již 600 milionů dolarů a první vozidla “pětkové” řády armáda očekává v roce 2026.

 

První varianta počítá s výrobou prodloužené korby a robustnějšího pojezdového ústroji, avšak při zachování počtu náprav. Díky tomu bude možné na vozidlo umístit další pancíř a do postoru výsadku se nově vejde osm vojáků. Hmotnost ale vzroste pod 40 tun.

 

Foto: AMPV; větší foto / BAE Systems

 

BAE Systems, výrobce vozidel Bradley, může při vývoji nové korby využít zkušenosti z programu obrněného transportéru AMPV (Armored Multi-Purpose Vehicle). AMPV je nově stavěné vozidlo, které ale konstrukčně vychází právě z BVP Bradley.

 

V případě věže US Army uvažuje o výměně automatického 25mm kanónu M242 Bushmaster za 30mm XM813 Bushmaster II. Stejná zbraň je nyní instalována na některá vozidla Stryker. Zvětšení ráže pouze o 5 mm není na první pohled mnoho, ale je nutné si uvědomit, že střela munice 30×173 mm má dvakrát větší hmotnost než střela munice 25×137 mm.

 

Díky výkonnějšímu střelivu se efektivní dostřel zvedne na 3200 m a průbojnost pancíře vzroste o 30 %. Navíc nová zbraň dokáže používat programovatelnou, ve vzduchu explodující munici. Samozřejmě mínusem je menší množství munice, věž Bradley pojme 180 kusů 30mm munice oproti 300 kusům 25mm munice.

 

Jak v případě korby, tak v případě nové zbraně pak má vývoj zabrat čtyři až pět let. Shephard Media mluví také o instalaci kulometu ráže 5,56 mm k “potlačování” nepřátelské činnosti. Pravděpodobně se jedná o dálkově ovládaný modul s kulometem na střeše věže.

 

Foto: Vize BAE Systems vozidla Bradley pro mobilní protivzdušnou obranu krátkého dosahu (SHORAD); větší foto / BAE Systems

 

Všechny tyto úpravy, jako zvětšení korby, zvýšení nosnosti a přidání robustnějšího zdroje elektrické energie umožní US Army najít náhradu za vozidlo protivzdušné obrany krátkého dosahu (SHORAD) M6 Linebacker. Vozidlo M6 bylo postaveno na podvozku Bradley, ale již není v aktivní službě.

 

BAE Systems nabízí US Army pro úkoly SHORAD Bradley s 30mm kompaktním automatickým kanónem XM914, který lze použít proti vzdušným cílům, interceptory krátkého dosahu, rušičku proti dronům a laserové dělo. Dále pak celou plejádu elektro-opických systémů a radiolokátorů.

 

Otázka je, jak s osudem vozidel Bradley zamíchá program nového bojového vozidla NGCV (Next Generation Combat Vehicle) a také nejnovější ochota Pentagonu nakupovat technologie nebo celé platformy zbraňových systémů v zahraničí.

 

 

Zdroj: The Drive

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Rase Datum: 06.02.2018 Čas: 18:57

Arthur:
mno reálně stál 5 mil. euro nebo kolik a otázkou je jak moc by se snížila cena při větším objemu. Problém modernizací vidím hlavně v tom, že výsledek zkrátka nemá už takovou životnost jako zcela nové vozidlo, tak pak je potřeba počítat do ceny i tohle. Těch 1,5 mil nebo kolik bylo před lety zmiňováno, je spíš zbožné přání výrobce.

avatar
Arthur Datum: 06.02.2018 Čas: 15:54

Rase: ale veď Šakal aj pri zvednutí stropu korby má ľahší a výkonnejší (i úspornejší) motor s automatickou prevodovkou atď. atď. pričom opak je pravdou tj. nenacpali do toho víc než za nákup nové mašiny resp. diametrálne menej.

avatar
Rase Datum: 06.02.2018 Čas: 13:06

On ten nápad na výrobu zcela nové korby asi vychází z toho, že už dřív se mluvilo o zvednutí stropu korby, což je ale docela velký zásah a někdo si patrně uvědomil, že to už rovnou můžou vyrobit zcela nový podvozek. To je asi i důvod proč o tom mluví.
Tím se ale dostanou se začarovaného kruhu (jako s Šakalem), jelikož pak zjistí že pojezdová kola jsou moc těžká a vymění je, pak zjistí že původní motor už nestačí a vymění celý pohon atd. atd. pak zjistí že mají zcela nové vozidlo a nacpali do toho víc než za nákup nové mašiny.
Takhle to bylo i s UH-1 pro námořnictvo. Tam taky původně chtěli jen modernizovat stávající stroje a dopadlo to novovýrobou - výsledek UH-1Y

Ještě k té korbě. Když do stávající korby dají APU a další vychytávky, tak bych se ani nedivil, kdyby se výsadek snížil z kritizovaných sedmi jen na šest (!) navíc dneska vojáci víc výstroje než se plánovalo v 60. a 70.letech atd. Tohle je ale problém všech IFV i těch novějších. Zkrátka modernizace má vždycky limity.

avatar
Dušan Datum: 06.02.2018 Čas: 12:47

To RASE: s tou úplně novou korbou plný souhlas, to už raději mohou ty peníze vzít a pořídit za ně zcela nová vozidla s perspektivou 40+ let. Plně souhlasím s novou APU, modernizací zbraňové stanice apod. U M2 Bradley je ale jasně vidět, že přirozeným zvyšováním požadavků na balistickou ochranu vozidel roste jejich váha a podvozek se dostane na svůj konstrukční limit únosnosti a dá to nejde - musíte vozidlo poslat do druhého sledu (něco na způsob těch britských Warriorů).
Obecně je dnes trend takový, že současné a perspektivní BVP mají mít hmotnost 40 + tun aby splnili komplexní požadavky na balistickou ochranu osádky v dalších 15 + letech. Tam kde to konstrukce podvozku neumožňuje je lépe začít zcela nový vývoj, než prodlužovat agónii stávajícího typu. Jasně, že hraje velkou roli ekonomické hledisko, ale ta úplně nová korba je fakt už moc, to jsou vyhozené peníze. To je jako kdyby jezdila Škoda Favorit na podvozkové platformě MQB z poslední řady Škoda Octavia.

avatar
Rase Datum: 06.02.2018 Čas: 10:59

Osobně se mi plánovaná modernizace líbila, ale nová korba je už moc. Britská modernizace Warriorů je v pohodě, jelikož nesahá na korbu a pohon. Takhle ale prakticky všechno vymění a z původního vozidla nezůstane prakticky nic. Jen holá věž, pojezdová kola a možná motor s převodovkou. Výsledek bude oproti jiným modernizacím hodně drahý a prakticky to bude nové vozidlo. To už rovnou můžou začít vyrábět nějakou konvenčnější verzi NGCV nebo jakékoliv již zavedené vozidlo (klidně i tu Pumu, nejnovější CV90 atd.) jelikož jim kdokoliv rád prodá licenci na cokoliv. Záleží jen kdy vozidla chtějí - ono i v případěnové korby budou muset vozidla otestovat atd.

Ona je ta celková překopávka vozidel taková blbost je se můžná i uskuteční. Stejné plány mají američané s tanky Abrams, kdy poslední plánovaná modernizace bude v podstatě nový tank ve starém kabátě. Stejně se chovali i u UH-1 a AH-1...

arr