Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Čeští speciálové na největším společném cvičení amerických speciálních sil

Operátoři 601. skupiny speciálních sil doplnění o ... Více

Pozemní technika

Bojový křest izraelských stíhaček F-35I „Adir“

Datum přidání 22.05.2018    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 14 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Podle šéfa izraelského letectva Amikama Norkina izraelské stealth stíhačky páté generace F-35I „Adir“ se již zúčastnily minimálně dvou leteckých úderů v Sýrii. Není jasné, zda letadla F-35 použila zbraně vzduch-země nebo „pouze“ svým pokročilými systémy a senzory podporovala útočící izraelské F-16.

Foto: Izraelská stíhačka F-35A Lightning II; větší foto / IAF

 

„Myslím, že jsme první, kteří útočili s F-35 v oblasti Blízkého východu – nejsem si jistý ostatními oblastmi,“ uvedl Norkin na konferenci šéfů leteckých sil v Herzliji. Izraelské obranný síly (IDF) později potvrdily, že se jedná vůbec o první operační použití F-35 ve světě.


„Izraelské letectvo dvakrát provedlo údery s F-35 na dvou různých frontách,“ řekl Norkin s tím, že F-35 se nezúčastnila nedávných (10. května) masivních leteckých úderů proti íránským cílům v Sýrii, ale dvou předešlých.


Norkin odhalil na konferenci fotografii F-35 nad libanonským hlavním městem Bejrút, což lze podle izraelského deníku Haartez považovat za tichou hrozbu pro teroristickou organizaci Hizballáh (což je libanonská odnož íránských revolučních gard). IDF ale odmítla ukázat fotografii veřejnosti a dále nijak nasazení F-35I nekomentovala.


Podle prohlášení Norkina Hizballáh proti Izraeli od začátku měsíce vypálil již 32 střel země-země. „Poté [po íránském raketovém útoku – pozn. red.] jsme napadli více než 20 íránských cílů v Sýrii. Bohužel syrské systémy protivzdušné obrany [PVO – pozn. red.] vypálily po našich letadlech více než 100 protiletadlových střel a v reakci jsme proto zničili jejich protiletadlové baterie,“ řekl Norkin. Izrael mimo jiné zničil ruský systém PVO krátkého dosahu Pancir-S1, ale na druhou stranu minulý měsíc ztratil díky působení syrské PVO jednu stíhačku F-16I „Sufa“.


Dlužno dodat, že o nasazení izraelských F-35I nad Sýrii se již dlouho spekuluje. Kuvajtské noviny Al-Jarida dokonce na konci března přinesly zprávu o průniku izraelských F-35I do íránského vzdušného prostoru. Podle „informovaného zdroje“ (sic!), který citovaly noviny Al-Jarida, dvě stealth stíhačky Adir létaly neodhalené nad Sýrií a Irákem a pronikly do íránského vzdušného prostoru, kde provedly průzkumné mise nad íránskými městy Bandar Abbás, Isfahána Šíráz.


Samozřejmě k tomuto ale není žádné izraelské oficiální vyjádření ani jakýkoliv přímý důkaz. Podle magazínu The Avionist tak jde spíše o psychologickou operaci Izraelců proti Íráncům. Už jen proto, že stealth neznamená „neviditelnost“, ale spíše „nezaměřitelnost“ prostředky PVO protivníka.


V každém případě ostré nasazení F-35I bylo jen otázkou času. V současné době stíhačky F-35 mohou používat (se současným softwarem) pumy vzduch-země JDAM (satelitem naváděné) nebo Paveway (laserem naváděné). Izraelci však mají přístup do základního kódu stíhačky F-35, takže je klidně možné, že již upravili a otestovali F-35I pro použití izraelských pum SPICE nebo střel vzduch-země Popeye či Delilah. Obecně ale izraelské letectvo (IAF) testování a výzbroj F-35I nekomentuje, takže se jedná opravdu jen o spekulaci.

 

Video: Společný let F-35I a F-16I ve formaci. / YouTube


F-35I však nemusel provádět přímo údery vzduch-země, ale „pouze“ průzkumné, sledovací a zpravodajské (ISR) operace ve prospěch úderných izraelských letounů F-16I „Sufa“. Další možností je nasazení pokročilých prostředků radioelektronického boje F-35I k detekci, geolokaci a klasifikaci nepřátelských zbraňových systémů.


Ostatně doslova revoluční předností F-35 je schopnost kombinovat dovednosti ISR letounů, tedy pomocí pokročilých senzorů a prostředků radioelektronického boje objevovat a rozpoznat cíle na zemi, a následně samostatně provést úder pomocí přesných zbraní. Po útoku pak F-35I díky svým senzorům dokáže sám vyhodnotit úspěšnost úderu.


Stejně tak může F-35I fungovat jako létající středisko velení a řízení leteckých operací, vytvářet detailní situační obraz toho, co se děje ve vzduchu a na zemi, a tyto informace pomocí datalinku předávat dalším letounům.


V srpnu odcházející generálmajor Amir Eshel, který byl do té doby šéfem IAF, schopnosti F-35 názorně vysvětlil: Když vystoupáte s letadlem [F-35I – pozn. red.]  ze základny Nevatim [základna IAF – pozn. red.], nemůžete tomu uvěřit. Když vystoupáte do výšky 5000 stop [1524 m – pozn. red.], máte celý Střední východ ve svém kokpitu. Je neuvěřitelné, co vše vidíte. Americký pilot, který k nám přišel, neměl takové zkušenosti, protože lítal jen v Arizoně a Floridě. Tedy ale mohl vidět Střední východ jako bojovou zónu. Hrozby, různí hráči, vše vidíte na krátkou i dlouhou vzdálenost. Teprve poté pochopíte obrovský potenciál tohoto stroje. Viděli jsme to na vlastní oči.“


Všechno je soustředěno na podnose. Jak všichni víme, F-35 může působit v místech, kde ostatní nemohou. Navíc integruje operační schopnosti na vysoké úrovni, stejně jako schopnost číst a analyzovat bitevní situaci. Dřívější letadla čtvrté generace jsou vynikající při manévrování a používání pokročilých zbraňových systémů, ale nejsou schopny zpracovávat zpravodajské informace a nezávisle analyzovat vývoj situace na bitevním poli. F-35 vše dokáže samo o sobě v reálném čase, a to pouze s jedním pilotem v kokpitu. Nikdy jsme neměli takové schopnosti. Doposud byly útočné letouny provozovány nezávisle na podpůrných letadlech. První z jmenovaných čekal, až obdrží analýzu bitevní situace od druhého jmenovaného. Ale v případě F-35 je vše na jedné platformě, což je opravdu úžasné. Když vše spojíte s více letadly, získáte strategické schopnosti,“ uvedl zase nejmenovaný izraleský zdroj pro web Al-Monitor.

 

Video: Foto a video materiálu izraelských F-35I je velmi málo. Zde americký velvyslanec v Izraeli David Friedman zavítal k výcvikové 140. peruti „Zlatí orli“ na letecké základně Nevatim. / YouTube


IAF prozatím závazně objednalo 50 stíhaček F-35 „Adir“. Podle posledních zpráv z prosince 2017 IAF provozuje již minimálně devět stíhaček F-35I. V letošním roce Tel Aviv očekává přílet šesti F-35I, do roku 2021 získá 33 letadel a všechna závazně objednaná do roku 2024. Tel Aviv přitom zvažuje nákup dalších 25 nebo 50 stíhaček F-35I, což je verze s klasickým vzletem a přistáním F-35A Lightning II, avšak upravená za použití unikátních izraelských systémů, především systémů radioelektronického boje.


Za zmínku stojí, že IAF drží několik prvenství v bojovém použití moderních amerických stíhacích letounů. V roce 1979 izraelský stíhací pilot Moše Marom-Melnik jako první s tehdy zbrusu novou stíhačkou F-15 sestřelil syrský MiG-21. O dva roky později pak Izraelci jako první použili F-16 ke zničení vzdušného cíle, syrského vrtulníku Mi-8.


V této souvislosti bude zajímavé sledovat, zda Rusové skutečně dodají Sýrii slibované komplety PVO S-300. Protože poslední, co Rusové potřebují je, aby IAF ničilo ruské prostředky PVO v rukou syrské armády (tak, jak se to stalo s kompletem Pancir-S1) a ohrožovalo tak ruský export zbraní, který využívá Moskva v rámci své zahraniční politiky.


Závěrem dodejme, že bojové schopnosti F-35I vypadají na první pohled impozantně. Na druhou stranu je nutné brát v úvahu provozní náklady F-35 (podle některých odhadů přes 40 000 dolarů za letovou hodinu), nasaditelnost F-35 do bojových operací (tedy kolik letadel z celkového počtu je možné okamžitě nasadit do boje) nebo „regenerační“ schopnost F-35 po návratu opětovně vzlétnout na další bojovu misi.

 

Už jen z těchto důvodů bude na izraelských stíhačkách F-15 a F-16 minimálně ještě jednu dekádu ležet hlavní tíha bojových operací IAF.


Zdroj: The AvionistThe Times Of Israel

 

 

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Shania Datum: 24.05.2018 Čas: 14:28

Hledaní scudu v DS bylo fiasko, ale když se podíváš dnes na situaci v Jemenu, tak se daří odpalovací zařízení najít a zničit s podstatně menším nasazení sil.

Ale pokud jde tedy o to, jestli by se někomu povedlo odpálit střely na Izrael, tak ano, když budou chtít, není moc šance jim v tom zabránit. Tady je deterent hlavně reakce Izraele, která by pak následovala.

---

BFM se pořád cvičí a F-35 je v této oblasti velmi schopný stroj i s AG vyzbrojí, ale dogfigt moc nečekej. Pořád to bude o tom, kdo koho uvidí první, datalinky pak zajistí, že všechny systémy v dosahu budou mít zaměřovací data, takže i při setkání na blízko nebudou mít dost času...bude záležitost pár vteřin...

avatar
balm Datum: 24.05.2018 Čas: 13:54

Myslím, že to bereš příliš doslovně. Vždyť píšu, že F-35 poskytuje informační převahu hned v prvním souvětí. Správné vlastnosti znamenají další evoluční stupeň OODA, pro kterou si postavili F-35. Co znamená vlastně OODA? Nic jiného než získávání převahy ve sběru, třídění a zpracování informací se zapojeních všech dostupných prostředků. Od AWACS, tankovací letadla, drony, umělou inteligenci .... až po Sayeret Matkal, který bude někde v týlu hlásit přesun techniky, nebo překopávat komunikační kabely. V operaci Desert Storm i Desert Shield se OODA aplikovala do extrémů a stejně potřebovala koalice i vojáky Seal a SAS, na kopání kabelů a hlášení pohybů mobilních raket Scud, na naváděli útočné letouny (vlastně i vrtulníky Apache a A-10).

Chtěl jsem jen nastínit situaci - incident, při kterém se potkají dvě stealth letadla někde v prostoru a nebudou schopny po sobě pálit na stokilometrovou vzdálenost. Naopak se přiblíží na takovou vzdálenost, ve které bude zachycen dalším senzory, než vlastním radarem. Nezáleží na tom, kde se incident odehraje (Sýrie, nebo nějaký sporný ostrůvek uprostřed moře, který si nároku dva státy) a zda-li budou zapojeny F-35 z letadlové lodi, Suchoje z pevniny, nebo někomu střelí svoje Su-57 i s novou třídou letadlové lodi Storm (Projekt 23000E - tedy exportní verze) či stealth drony. Jde o to, že se s rozvojem technologií zase přibližují k sobě. Což je trochu paradox, ale prostě je to tak. Umění manévrového souboje nelze považovat za přežitek, protože podobné myšlení už tu bylo ve Vietnamu. Technologie, rakety ... umění se vytratilo společně s palubní hlavňovou zbraní. V Korejské válce létali piloti s poměrem sestřelů 7:1, ve Vietnamu poměr velmi drtivě ztratili. I v Iráku padlo poučení, že stealt letouny, informační převaha, rušení, odposlechy, chytré bomby ... všechno měli a přes všechnu techniku a informační převahu, na ně Iráčané vyrukovali s průzkumnými prostředky - pasáci koz, kteří sbírali informace a sloužili jako kurýrní služba. Proto bylo těžké mobilní Scud najít a zničit dřív, než přistane nějaká ta chemická hlavice v Izraeli, který mohl odpovědět jadernými zbraněmi a i kdyby ne, tak hrozilo, že se zapojí do války a Saudové změní postoj. Celá myšlenka není o tom, kdo má lepší, ale o předčasném soudu.

avatar
Shania Datum: 24.05.2018 Čas: 12:24

balm: kdyz opomenu opet obrovsky rodil v tom jak bude F-35 integrovaná s ostatními systémy vs stupen integrace Su-57 v SyAF....

Tak syrie nemá peníze a dlouho mít nebude a hlavně jejich problém bude jeste hodne dlouho domaci fronta a ne izrael.

Rusove nemaji penize ani na vlastní letadla...

A Iran který Syrii financuje včetně nákupů zbraní, těžko bude vyhazovat peníze za něco jako Su-57.

Nakonec pro IAF by nebyl žádný problém je zničit na zemi...

avatar
balm Datum: 24.05.2018 Čas: 06:46

F-35 poskytuje informační převahu a moment překvapení, protože s ohledem na oblast, se jedná o nejpokročilejší techniku v oblasti, ale to neznamená, že by Izrael necvičil své piloty v umění manévrového souboje. Právě Izrael v této disciplíně dominuje a neustále pokračuje v rozvoji taktiky a výcviku.

Představte si scénář, ve kterém Sýrie bude usilovat o získání několika kusů Su-57. Samozřejmě musí mít "správné" vlastnosti a v prvé řadě dokončeno (projekt nabízí potenciál, ale také zpoždění a ekonomické problémy). Do Sýrie se tlačí i Čína, která má potenciál prodávat v blízké budoucnosti snad i stíhačky. Začínali s oblečením, dnes prodávají tanky a vyvíjí už i vrtulníky pro export (např.: Z-19E). Navíc jsou to těžcí pragmatici a supervelmoc, na které bu bu bu neplatí. Nemusí se jednat nezbytně o blízký východ, nebo přímý konflikt, protože další želízka v ohni jsou i poblíž hranic Číny - sporných ostrovů je dost. Zpět ke scénáři. Nastal by technologický paradox, protože by se obě letadla nebyla pravděpodobně schopna zničit na větší vzdálenost. Ostatně tímto směrem se evidentně Ruská konstrukční škola zabývala a stroj navrhla tak, aby byl co nejnižší čelní RCS a stále špičkovou manévrovatelnost. Rusové se nikdy netajili tím, že jejich letadla orientují na maximální výkon, pasivní systémy, odolnost schopné snášet hrubé zacházení, operovat z provizorních letišť apod. Pravda je taková, že v případě většího konfliktu by letiště protivník zničil hned z druhé vlny. První by padlo velitelství PVO. V rozsáhlém konfliktu zase potřebujete kapacitu nahradit zničené letadla a piloty. Proto se obávám, že budoucnost v 6. generaci bude patřit letadlům spolupracující s vlastním rojem dronů. Technika snese větší přetížení než drony, nahrazuje se snadněji než vycvičený pilot a AI se neustále rozvíjí. Pokročilé AI a absence fyzických limitů lidského pilota zní až nebezpečně dobře.

avatar
flanker.jirka Datum: 23.05.2018 Čas: 22:40

Vorian: v F 35 sedí spíše pouze operátor zbraňových systémů než pilot. To jsou operace, které se dají řešit dobře i simulací, takový odhoz SDB je jen o příletu do předem naprogramované zóny, odhozu a návratu. SDB si plachtí sama na cil, jehož souřadnice má uložené, nebo na palubu přišly datalinky odjinud. Na to skoro pilota v kabině nepotřebujete.

avatar
Vorian Datum: 23.05.2018 Čas: 21:16

to Shania:

V takhle krátké době ty stroje určitě nestačili osadit svojí technikou. Popravdě mě překvapilo, že už mají dostatek vyškolených pilotů na bojovou misi,k dyž se jedná o takhle drahé mašiny.

to Míša:

Souhlas. Bude zajímavý sledovat, tedy pokud se Izrael pochlubí, co s těma strojema dovedou a kam až zajdou. Podle mýho názoru jsou Američani svým způsobem rádi, že někdo jejich nový ptáky bude zkoušet v bojové zóně. Navíc v oblasti s pestrou škálou úrovně výzbroje od nejnižší po nejvyšší (od sýrských, přes íránské a ruskou konče).

avatar
logik Datum: 23.05.2018 Čas: 16:17

Arccos:
1) možná si trochu hrajou a zkoušej, co uměj....
2) proti PVO je efektivní mít více menších kousků, než naopak

avatar
Arccos Datum: 23.05.2018 Čas: 16:05

Vyskládané jsou tam ty SDB opravdu pěkně. Akorát se mi vkrádá myšlenka, jestli zrovna tohle je efektivní použití těchto pum, a jestli by nebylo jednodušší a levnější shodit tam jednu nebo dvě pumy větší ráže (GBU-16 a podobné).

avatar
RiMr71 Datum: 23.05.2018 Čas: 14:04

Hezky je tam těch 16 SDB vyskládaných... jen jim dejte čočku...

avatar
KOLT Datum: 23.05.2018 Čas: 13:08

"... Izraelci však mají přístup do základního kódu stíhačky F-35..."
Skutečně? Měl jsem dojem, že ke kódu nemají přístup ani státy přímo se účastnící programu. I Izrael měl své prostředky pro komunikaci a REB integrovat pomocí zásuvných modulů (zjednodušeně řečeno).

avatar
Shania Datum: 23.05.2018 Čas: 13:01

Sokrates: všechny nově vyrobené stroje od podzimu jsou v bloku 3F, tak kdokoliv tam nějaký měl, tak už má 3F.

Včera myslím přistlali tři v Norsku.

Izrael je myslím vyjímka v tom, že bral domů i 3i. Ostatní si je drží ve státech na výcvik.

avatar
Sokrates Datum: 23.05.2018 Čas: 12:32

Inak, tu píšu, že sedem F-35I už bolo dodaných Izraelu so softvérom Block 3F:
https://www.flightglobal.com/news/articles/israeli-f-35is-make-combat-debut-with-two-air-strike-448789/
Ak sa nemýlim, tak je to prvýkrát verejne priznané, že okrem USA a Austrálie dostáva stíhačky s Blockom 3F už aj Izrael.

avatar
Shania Datum: 23.05.2018 Čas: 11:45

Je velice nepravděpodobné, že by Izrael už integroval nějaké svoje zbraně.


Jinak tady je hangar na T4 po zasahu SDB

http://www.acig.info/forum/download/file.php?id=33903&mode=view

Tady podle všeho všechny bomby (16) zasáhli cíle jak měli.

A kryt se 4 zasahy
http://www.acig.info/forum/download/file.php?id=33904&mode=view

avatar
Míša Datum: 23.05.2018 Čas: 11:09

Mám dojem, že z hlediska měření sil dodaných PVO a SEAD misí F-35 se máme zase nač "těšit" Mám tušení, kdo bude určovat právo a dobře, že tak!!!

arr