Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Čeští speciálové na největším společném cvičení amerických speciálních sil

Operátoři 601. skupiny speciálních sil doplnění o ... Více

Letecká technika

Bollywoodské drama: Indie kupuje stíhačky Tejas Mark-1A

Datum přidání 21.12.2017    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 13 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Indie v těchto dnech spouští nový letecký program v hodnotě 8 miliard dolarů. V rámci programu Indie plánuje nakoupit 83 jednomotorových stíhacích letounů Tejas Mark-1A domácí výroby.

Foto: HAL Tejas; větší foto / Venkat Mangudi; CC BY-SA 2.0

Foto: HAL Tejas; větší foto / Venkat Mangudi; CC BY-SA 2.0 

 

Indické letectvo patří se svými 1500 letouny (z toho 750 bojovými) mezi čtvrté největší. V současné době indické letectvo provozuje 33 bojeschopných letek (v každé je 18 letounů) – pro efektivní paritu s pákistánským a čínským letectvem ale indické letectvo požaduje minimálně 45 letek.

  

Páteř indického letectva tvoří 240 víceúčelových dvoumotorových ruských stíhaček Su-30MKI. Indické ministerstvo obrany celkově objednalo 314 ruských Su-30MKI, z toho 42 letounů v letošním roce. V nejbližší době indické Su-30MKI projdou hloubkovou modernizací. Indická “sůčka” získají nové motory AL-41F (s těmi původními není India spokojena) a schopnost vypouštět masivní střely vzduch-země BrahMos s doletem 300 km.


Indie však stále provozuje 244 stíhaček MiG-21, 84 útočných letounů MiG-27 a 66 frontových stíhacích letadel MiG-29. Od roku 2001 se tyto letouny snaží Indie v rámci programu MMRCA (Medium Multi-Role Combat Aircraft) vyměnit za nové víceúčelové stíhačky.


Ostatně flotila indických MiGů-21 se prudce zmenšuje vlivem nejrůznějších nehod. A.K. Antony, bývalý ministr obrany Indie, uvedl v roce 2012, že Indie při nehodách ztratila polovinu z 872 stíhaček MiG-21 při nichž zemřelo 200 lidí.


Indické snahy pořídit si nový víceúčelový stíhací letoun však připomínají svými zvraty akční bollywoodský film:


Program MMRCA v roce 2012 vyhrála francouzská firma Dassault Aviation se stíhačkou Rafale. Avšak ani po několika letech jednání se nepodařilo dohodnout podmínky prodeje. Indie se nakonec v roce 2015 s Francií dohodla na dodávkách pouze 36 stíhaček Rafale, tedy dvou letek.


V průběhu jednání s Francouzi zaznívaly z Indie hlasy o potřebě lehčí a levnější jednomotorové stíhačky, která nahradí v indickém letectvu přestárle sovětské MiGy-21 a MiGy-27. V průběhu letošního roku indické ministerstvo obrany oznámilo zájem nakoupit 100 jednomotorových stíhacích letadel – švédské JAS-39 Gripen E/F nebo americké F-16 Block 70. Stav tohoto projektu je ale neznámý. 


Úplně na počátku však měly ruské migy ve službě indického letectva nahradit stíhačky domácí výroby Tejas. Vývoj stíhačky Tejas probíhá od roku 1983, ale koncepční práce se rozběhly v roce 1975 a úvahy o novém stroji se začaly objevovat ještě o šest let dříve.


Technologická úroveň a zejména provozní spolehlivost indické stíhačky Tejas je však neznáma. Indické letectvo tak i po 40 letech vývoje provozuje pouze 20 letounů Tejas (není ale jasné, zda jen experimentálně nebo v reálném operačním nasazení). Dalších 20 letounů původní verze dostane letectvo v dalších letech.

 

Video: Testovací odpal střely BrahMos ze stíhačky Su-30MKI. / YouTube


Podle posledních zpráv indické ministerstvo obrany od indické společnosti HAL (Hindustan Aeronautics Ltd.) nakoupí 83 stíhacích letounů Tejas v nejnovější verzi Tejas Mark-1A za 8 miliard dolarů. Podle indické ministryně obrany Nirmaly Sitharaman (do úřadu nastoupila v záři 2017), jde o největší obranný program “Make in India” a o první skutečnou snahu vybudovat domácí stíhačku bez transferu zahraničních technologií.


Zájem o Tejas Mark-1A přichází v době, kdy sílí skepse nad vývojem nového indického letounu Tejas Mark 2. Verze “Mark 2” je od metr delší než jedničková verze a pohání ji americký motor General Electric F414-GE-INS6 (98 kN). Také řada komponentů je zahraniční výroby. Do vývoje Tejas Mark 2 indické ministerstvo obrany investovalo již 500 milionů dolarů.


Původně ministerstvo obrany chtělo nakoupit 105 letounů Tejas Mark 2 za 15 miliard dolarů.  První let LCA Mark 2 se měl uskutečnit v roce 2019 a se zavedením do výzbroje se počítalo v roce 2022. Není těžké si vyvodit, že program Mark 2 vznikl kvůli nedostatečným schopnostem jedničkové verze.


Nicméně Tejas Mark 2 má jeden zásadní problém – využívá zahraniční (zejména americké a izraelské) komponenty. Dillí se přitom v rámci iniciativy “Make In India” snaží v maximální míře nakupovat domácí výrobky, podporovat domácí obranný průmysl a domácí vývoj špičkových technologií.


Z těchto důvodů indické letectvo získá Tejas Mark-1A, zatímco nákup Tejas Mark 2 nebo nákup zahraničních strojů JAS-39 a F-16 zůstává nejasný. Podle Defense News ministerstvo obrany dalo přednost Tejas Mark-1A i přes to, že indické letectvo stále vyjadřuje pochyby o nedostatečné vyspělosti letounu Tejas.

 

Video: Tejas za letu / YouTube


Firma HAL má předložit obchodní a technickou nabídku do března 2018 a očekává se, že oficiální smlouva bude podepsána po šesti měsících. Všech 83 letounů je HAL schopen dodat do pěti let od uzavření smlouvy, tedy do konce roku 2024.


Podle společnosti HAL nová verze Mark-1A obsahuje 43 zásadních vylepšení oproti původní verzi. Tejas Mark-1A mimo jiné získá radar typu AESA, nádstavec pro doplňování paliva za letu, nejnovější prostředky radioelektronického boje a novou avioniku. Letoun má být také lehčí o 1000 kg a vynikat mnohem větší spolehlivostí a nízkými nároky na údržbu.


Avšak vzhledem k často naprosto zásadním změnám postojů indického ministerstva obrany v otázce nákupu stíhacích letadel je klidně možné, že celý nákup má za úkol pouze vyvinout tlak na zahraniční výrobce, aby Indii poskytli přístup k nejnovějším technologiím. Platí to pro americké a švédské firmy, ale i pro ruské, které se v Indii snaží v rámci programu FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft) domesitkovat stíhací letoun páté generace Su-57.

 

Firma HAL i při největší vůli nemá jednduše výrobní a technické kapacity, aby uspokojila kvantitavní i kvalitativní potřeby indického letectva.

 

Zdroj: Defense News


Udělte článku metály:

Počet metálů: 3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Ragnar0 Datum: 27.12.2017 Čas: 23:20

Tak ono jim to už léta?? No hodně štěstí s touhle rakvi s delta křídlem. Na tomhle lze krásné videt ze Indové moc chtějí být vyspělou zemí, ale není to tak jednoduché proste zkušenosti okopírovat nejde...tak jen tak dal ono se to časem podá kluci

avatar
CerVus Datum: 24.12.2017 Čas: 16:30

Tak zase proč by na Air policing nemohla být určena levnější letadla? Naše Gripeny jsou sice papírově mnohem schopnější než FA-50, ale vzhledem k výzbroji, kterou pro ně máme a jejímu počtu se stejně hodí jen na ten AP. V konečném součtu je bojová hodnota stejná. Ideální by samo sebou bylo mít ty letouny oba. Výzbroj mají stejnou a bojová hodnota je mnohem vyšší než má L159.

avatar
Jura99 Datum: 23.12.2017 Čas: 11:56

PavolR: asi každý čteme jiné zpravodajství, protože pokud se nepletu od Danka či Gajdoše zaznělo, že "....armáda musí najprv kúpiť obrnené vozidlá, až potom si môže dovoliť rozmýšľať o švédskych stíhačkách. Myslím si, že nie je potrebné kupovať gripeny skôr, ako vyzbrojíme pozemné vojsko,“
Ale možná jen ztrácím orientaci a nákupy techniky probíhají jako v té pohádce, že slibuji co jsem slíbil a odvolávám co jsem odvolal. Případně, že se hraje nějaká hra o vliv či o kořist mezi vládními stranami.

avatar
logik Datum: 23.12.2017 Čas: 11:26

IMHO daleko lepší řešení, než aby jednotlivé státy utápěli peníze v "air policy" letounech, které nemají reálnou bojovou hodnotu, tak zavést projekt "společného nebe". Bohužel to je asi mimo politickou realitu.

avatar
PavolR Datum: 23.12.2017 Čas: 11:26

Jura99:
Nie nestopli to pre investíciu do vozidiel. Na stíhačky i vozidlá bol už dávno vyčlenený a schválený konkrétny finančný obnos. Ich nákup sa vzájomne nijako nevylučuje.

avatar
Jura99 Datum: 23.12.2017 Čas: 11:10

KOLT: v čem vidíte rýpnutí? V označení chudší armáda ? Jsou snad bohatou armádou ? Nestopli snad Gripeny kvůli investici do obrněných vozidel ? Levná, jednomotorová, provozně nenáročná stíhačka z politicky neproblémové země na trhu pro účely airpolicingu chybí, vždyť jedinou low-cost alternativou k F-16 nebo JAS-39 se zmiňuje KAI T-50, což není úplně dobré řešení (rychlost jen M1,5). Indie je politicky přijatelnější než Čína nebo Turecko jako dodavatel zbraní.

avatar
KOLT Datum: 23.12.2017 Čas: 09:00

Jura, vy si do Slováků prostě musíte rýpnout, i kdyby Amík na Tejasu lítal...

avatar
Jura99 Datum: 23.12.2017 Čas: 08:00

Kdyby to bylo levné a spolehlivé, tak je to dobrá alternativa pro air-policing pro chudší armády, třeba pro Slováky.

avatar
palo satko Datum: 21.12.2017 Čas: 21:27

Indovia si u nas dali postavit automobilku Jaguar. Ma to logiku, lebo Jaguar mohli kupit. U vas v Česku tušim maju oceliaren. Keby sa tak okato nekamaradili s Rusmi, iste by sa našiel niekto, kto by bol ochotny im predat fabriku na tryskače. Takto to musia riešit zložitejšie. Nakoniec sa to naučia. Je ich 2x viac než Europanov a 4x viac než Američanov a 10x viac než Rusov. Kvantita sa vždy zmeni na kvalitu.

avatar
alea206 Datum: 21.12.2017 Čas: 12:54

Ja na jednu stranu chapu, ze chtej podporit mistni prumysl a je pravda, ze nektere znalosti jinak nez vyrobou neziskaji. Na druho stranu udelat z Tejasu 1 nejaky osekany cvicny letoun a dal pracovat na Tejasu 2 by mi proslo logictejsi. K tomu bych koupil 100 - 200 Gripenu a meli by vystarano.

avatar
Rase Datum: 21.12.2017 Čas: 11:44

Osobně bych si uměl představit u indického letectva kombinaci letounu Tejas jako masovou záležitost a k tomu doplněk těžší stroj - ideálně Rafale. přijde mi ale, že Indové chtějí všechno a poskládat si museum všech světových letounů. Jak se říká "kdo chce všechno nebude mít nic" což o Indech platí dokonale. Ono nejde jen o letectvo, když jsem četl co chtějí od svého nového tanku, tak se i T-14 může jít klouzat :))) Už vidím jak jim někdo nabídne takové top technologie...

avatar
Superme Datum: 21.12.2017 Čas: 11:17

Není to tak dávno, co Locheed oznámil přesun výroby F-16 do Indie. Tudíž je téměř jisté, že si Indové vyberou právě F-16... spíše je otázka, kolik jich bude. Ona 100 je nejmenší možné množství - hovoří se ale až o 250 strojích.

arr