Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Čeští speciálové na největším společném cvičení amerických speciálních sil

Operátoři 601. skupiny speciálních sil doplnění o ... Více

Pozemní technika

BOV 8×8: Nové slovenské bojové vozidlo pěchoty

Datum přidání 07.12.2017    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 209 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Ministerstvo obrany Slovenské republiky (MO SR) v rámci průmyslového dne předvedlo zástupcům médií prototyp nového slovenského kolového bojového vozidla pěchoty (KBVP) BOV 8×8 (Bojové Obrnené Vozidlo 8×8). V rámci průmyslového dne se předvedla také taktická vozidla 4×4.

Foto: BOV 8×8 na finské platformě AMV; větší foto / MO SR 

 

Výrobci z několika zemí na polygonu Vojensko-technického a zkušebního ústavu v Zahorie předvedli deset taktických vozidel 4×4. Zástupci médií si rovněž prohlédli prototyp finsko-slovenského bojového vozidla pěchoty 8×8. Celkově se průmyslového dne zúčastnilo 40 společností a bylo předvedeno 19 kusů těžké techniky.


"Dnešní akci jsme připravili především pro vojáky, protože oni jsou ti, kteří budou s novou technikou pracovat a garantovat bezpečnost naší země," zdůraznil šéf resortu obrany Peter Gajdoš. Kromě vojáků se akce zúčastnili zástupci slovenského obranného průmyslu, členové výboru Národní rady SR pro obranu a bezpečnost a zástupci médií.


Gajdoš zdůraznil, že cílem resortu obrany je do modernizace Ozbrojených sil SR (OS SR) v maximální možné míře zapojit slovenský obranný průmysl ",aby slovenské společnosti dostali co největší prostor a zbrojařská výroba na Slovensku opět ožila.” “Pokud domácí obranný průmysl nepodpoříme právě my, zaváděním jeho produktů do výzbroje našich ozbrojených sil, budou to mít slovenské firmy o to těžší s prosazením v zahraničí," připomněl Gajdoš.


Náčelník Generálního štábu OS SR generál Milan Maxim zdůraznil, že průmyslový den považuje za významný krok ve snaze resortu modernizovat ozbrojené síly."Máme možnost odzkoušet si a získat první zkušenosti z různých typů a druhů vozidel, o které bychom mohli mít zájem, což samozřejmě vítáme. Máme připravené týmy expertů zastoupených všemi druhy vojsk, které si nezávisle vyzkouší tato vozidla a později zkušenosti z testovací jízdy mohou využít při vojskových zkouškách," vysvětlil Maxim.


Největší pozornost na sebe strhávalo nové KBVP. Ač oficiální zprávy mluvily o využití nejnovější finské platformy AMV XP, minimálně designově se vozidlo podobá původnímu provedení AMV. Je však otázkou, zda finská Patria nepovažuje AMV XP pouze za technologický demonstrátor. V tomto případě slovenské vozidlo mohlo získat některé klíčové mechanické uzly AMV XP, například vylepšený podvozek. To ale zjistíme až z takticko-technických údajů (nosnosti).


"Je to určitý prototyp (vozidlo 8x8 - pozn. red.), určitá úroveň vývoje do dnešního dne. Samozřejmě, ještě neprošel vojskovými zkouškami a až následně, když se odstraní všechny nedostatky, budeme vědět, co to vozidlo musí mít na sobě navěšené (zbraně, senzory, vybavení - pozn. red.)," řekl o vozidle 8×8 Gajdoš. Ministr zopakoval, že resort obrany předpokládá, že 70 % vozu se bude vyrábět na Slovensku. Není ale jasné, zda se jedná o 70 % z ceny, 70 % z “hmoty” vozidla nebo 70 % z počtu všech dílů.  


V tomto bodě je nutné se mít na pozoru, protože podobné hodnoty jsou často jen “patriotickou potravou” pro média a širokou veřejnost. Rozhodně není neobvyklé, aby výrobci, za cenu dosáhnutí požadovaného procentního podílu na výrobě, výrazně nadhodnotí výrobní náklady.

 

Video: Testování vozidel v rámci průmyslového dne. / YouTube

 

Podle neoficiálních informací Armádních novin například polský výrobce nákladních vozů JELTZ pětinásobně předražoval svá vozidla a například za pumpování kol si účtoval 6000 Kč za hodinu práce. Jmenované a další “drobnosti” uměle navyšovaly podíl polského průmyslu na výrobě daného zbraňového systému.

 

Výrobci na akci také představili vozidla 4×4, která musela při dynamických ukázkách zdolat náročnou trať. "Tyto vozy, které jsou zde, určitě splňují část požadavků. Chceme vozidlo kolové, pancéřované, které bude chránit posádku na určitém stupni protiminové ochrany. Říkali jsme, že tato vozidla musí být adaptabilní na to, aby nebylo jen podpůrně bojové, ale možná i zdravotnické, chemické a velitelské. Toto byly zhruba naše požadavky. A pak jsou zde požadavky na rychlost, plavbyschopnost, překonávat nějaké překážky. To jsou požadavky, které dnes ozbrojené síly ve světě běžně uplatňují," uvedl náčelník generálního štábu Ozbrojených sil (OS) SR Milan Maxim.

 

Na průmyslovém dni mohli návštěvníci vidět turecká vozidla Cobra a EJDER YALCIN, švýcarské Eagle, francouzské Sherpa, slovenské ALIGATOR MASTER II, vozidla SPARTAN a Ajban 440 A ze Spojených Arabských Emirátů, polské TUR-V a Patriot (na tatrováckém podvozku) a německé Dingo 2.

 

Slovenská vláda 15. listopadu souhlasila s nákupem 81 kusů KBVP 8×8 a 404 kusů taktických vozidel 4×4 pro potřeby OS SR. Slovenská armáda vozidla 8×8 postupně získá v letech 2018 až 2024.

 

Slovenský průmysl bude zapojen i do výroby vozidel 4×4. "Vývoj vlastního vozidla skončí v roce 2018 s využitím potenciálu domácího průmyslu s podílem více než 80 procent," uvedl v listopadu Gajdoš.

Názor Armádních novin
Slovenský, jako každý jiný podobný tendr, je typický svým mediálním důrazem na “domácí výrobu”. Často se v tendru skloňuje pojem “vývoj” s cílem vyvolat dojem, že půjde prakticky o slovenské zbraně a jde o obnovu slovenského obranného průmyslu. Obdobně tomu je v Polsku i ČR.  
V reálném světě jsou ale nejdražší klíčové uzly vozidel - pohonná soustava, řešení podvozku, elektronika a optika - vyráběny v zahraničí a na domácích výrobcích často zůstává výroba “železných” částí a montáž, kterou je třeba notně nákladově nafouknout, aby se podíl “domácí výroby” patřičně zvedl. 

Zdroj: MO SR

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Gibon Datum: 24.10.2018 Čas: 15:43

mafky: aj turecká Cobra II pláva

https://www.youtube.com/watch?v=Q1LNzFlPX1Q

avatar
mafky Datum: 24.10.2018 Čas: 14:52

Flader, tie verzie, ktore mam ja na mysli su ale urcene k priamej podpore bojovych jednotiek, tam tatrapany nie su. Ministerstvo ale pre tieto verzie planuje neplavbyschopne stroje (4x4/Tatry, Aktisy).
Takisto neexistuje plan kedy, kolko a ktore konkretne verzie sa budu kupovat v buducnosti.
Cesi chceli Pandury kupovat vo vyse 10 verziach, kupili 8 (stale viac ako my) a dnes im tie dalsie verzie chybaju

Gibon, podla mna je Aligator, ak ho uplne neprekopali, mimo hry. Suhlasim s Vami, ze sa vybera medzi gerlachom a patriotom

avatar
Flader Datum: 24.10.2018 Čas: 13:57

Mafky, prečítaj si to ešte raz celé pozornejšie. V stati o prototype sa jasne hovorí, že bude využitý pri vývoji ďalších variánt. čiže sa s nimi počíta. Ak som to správne pochopil, tak by sa s touto platformou malo rátať ako s perspektívnou náhradou aj za Tatrapan-y až doslúžia.

avatar
Gibon Datum: 24.10.2018 Čas: 13:38

Rase: sedacky BOG prototyp nedostal. Ktovie preco, mozno vojakom na BVPM nevyhovovali.

Mafky: minimalne jeden kandidat na vozidla 4x4 plave.

avatar
Rase Datum: 24.10.2018 Čas: 12:33

Tak z českých podniků co se bude podílet na výrobě Vydry, je výrobce kabelových svazků a elektroniky - Ray Service ze Starého Města. Protiminové sedačky BOG-AMS-V, a patrně další komponenty, asi ani nestály za zmínku, nebo je to ošetřené v rámci transferu technologií?

avatar
mafky Datum: 24.10.2018 Čas: 11:56

Co sa tyka exportu, tak teoreticky do uvahy prichadza Bulharsko; zavisi od ich poziadaviek. A ak si po volbach bude novy premier rozumiet s Orbanom, tak by buducim zaujemcom mohlo byt aj Madarsko.

Pri Scipiu sa tak nevyhrali, lebo MOSR tlacilo na cenu. Limit bol tusim 2,5 mil. eur za vozidlo.
Je ale otazka ci narast ceny zodpoveda aj narastu schopnosti. To uz nie je take jednoznacne

Co sa tyka dalsich verzii, MOSR sa moze hanbit, ze pri 1,5 mld rozpocte nema ambiciu kupit aj dalsie verzie (minometna, prieskumna...), predsalen 4x4, ktore maju podporovat 8x8 nebudu plavat.

KOLT: kanon bude zaujimavejsi az pri pasovych BVP, tam uz to bude chciet nieco silnejsie

Jedna otazka na koniec: Je na mechanitovanych rotach stale cata palebnej podpory; pripadne ako presne dnes vyzera?

avatar
Gibon Datum: 24.10.2018 Čas: 07:42

Hej, vyhrali sa.
Export z toho sice myslim sui nebude, ale kebyze pokracuju vo vyvoji dalsich platforiem nenahnevam sa :-)
OSSR maju zaujem o C-RAM system a to by EVPU mohla vediet nieco ponuknut. Nejaku dalsiu verziu Turry, vyvinutu na zaklade ZU23M
Dalej minometa verzia, len neviem ci tato ambicia u nas vôbec je.
A uplne vychytavka po vzore boxera. Raketomet :-)))

avatar
Flader Datum: 24.10.2018 Čas: 06:42

Skôr som to myslel tak, že prvé kusy už mali prichádzať pôvodne k útvarom. Ale zase keď si porovnám ako je Vydra napríklad proti vozidlu Scipio "vymazlená" tak to stálo za to.

avatar
Gibon Datum: 23.10.2018 Čas: 22:10

Flader: sice pri BOV 8x8 je rok zdrzanie, ale novy harmonogram priniesol rocne vyrobenych viac kusov. Cize koniec-koncov to vyjde casovo narovnako a rocny sklz dobehnu po 3,5 roku.

4x4 snad oznamia do konca roka. Podla mna sa vybera medzi gerlachom a patriotom.

avatar
Flader Datum: 23.10.2018 Čas: 21:56

Snáď aspoň tie 4x4 sa vyberú podľa plánu bez zdržaní. Inak na to, že pri nich ide o výrazne väčší nákup, tak je okolo nich dosť ticho. Teda MO sem tam nejaké info dá, ale inak nič.

avatar
mikojan29 Datum: 23.10.2018 Čas: 21:47

Ešte vybrať kvalitné 4x4, radary, dotiahnuť F16-ky, výstroj a výzbroj jednotlivca, cvičné lietadlá, tanky, nové pásové BVP a iné, no a potom si môžeme povedať, že sa investuje do obranyschopnosti štátu. Je to beh na dlhú trať + nesmie sa zaspať na vavrínoch... :-)

avatar
Gibon Datum: 23.10.2018 Čas: 15:22

Kolt: Lebo sa na to pozeram s dnesnymi vedomostami. Pred desiatimi rokmi sa zdalo, ze armady budu bojovat hlavne s bradatymi chlapikmi na toyotach a bude treba za nimi ist tisice kilometrov.
Z toho hladiska bol lahsi Pandur zrejme lepsou odpovedou.

avatar
KOLT Datum: 23.10.2018 Čas: 15:15

Jj, až na ten kanón je to dobré auto ;-) Ale vážně, asi jste fakt koupili dobře. AČR se to před deseti lety moc nepovedlo :-/

avatar
Gibon Datum: 23.10.2018 Čas: 15:08

To su pozitivne info toto. Zda sa ze postavili dobre vozidlo.

avatar
Flader Datum: 23.10.2018 Čas: 13:29

Vozidlo pláva pri ochrane stupeň 3, protimínová ochrana v základe stupeň 4a/b. V prípade potreby je možné stupeň ochrany zvýšiť na stupeň 4, prípadne až 5, ale na úkor plavbyschopnosti.

arr