Ruské střely 40N6 s doletem 400 km pro systémy S-400

Podle deníku Izvestija ruská armáda letos získá ... Více

Česká puška CZ BREN 2 pro maďarskou armádu

Na konci minulého měsíce byla podepsána dohoda o ... Více

Německá armáda certifikovala systém protitankových raket na BVP PUMA

Pozemní síly Německého Bundeswehru úspěšně ... Více

Ruční protitankové zbraně Dynamit Nobel Defence pro Armádu ČR

Záměr České republiky modernizovat portfolio ... Více

Pozemní technika

BOV 8×8: Nové slovenské bojové vozidlo pěchoty

Datum přidání 07.12.2017    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 183 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Ministerstvo obrany Slovenské republiky (MO SR) v rámci průmyslového dne předvedlo zástupcům médií prototyp nového slovenského kolového bojového vozidla pěchoty (KBVP) BOV 8×8 (Bojové Obrnené Vozidlo 8×8). V rámci průmyslového dne se předvedla také taktická vozidla 4×4.

Foto: BOV 8×8 na finské platformě AMV; větší foto / MO SR 

 

Výrobci z několika zemí na polygonu Vojensko-technického a zkušebního ústavu v Zahorie předvedli deset taktických vozidel 4×4. Zástupci médií si rovněž prohlédli prototyp finsko-slovenského bojového vozidla pěchoty 8×8. Celkově se průmyslového dne zúčastnilo 40 společností a bylo předvedeno 19 kusů těžké techniky.


"Dnešní akci jsme připravili především pro vojáky, protože oni jsou ti, kteří budou s novou technikou pracovat a garantovat bezpečnost naší země," zdůraznil šéf resortu obrany Peter Gajdoš. Kromě vojáků se akce zúčastnili zástupci slovenského obranného průmyslu, členové výboru Národní rady SR pro obranu a bezpečnost a zástupci médií.


Gajdoš zdůraznil, že cílem resortu obrany je do modernizace Ozbrojených sil SR (OS SR) v maximální možné míře zapojit slovenský obranný průmysl ",aby slovenské společnosti dostali co největší prostor a zbrojařská výroba na Slovensku opět ožila.” “Pokud domácí obranný průmysl nepodpoříme právě my, zaváděním jeho produktů do výzbroje našich ozbrojených sil, budou to mít slovenské firmy o to těžší s prosazením v zahraničí," připomněl Gajdoš.


Náčelník Generálního štábu OS SR generál Milan Maxim zdůraznil, že průmyslový den považuje za významný krok ve snaze resortu modernizovat ozbrojené síly."Máme možnost odzkoušet si a získat první zkušenosti z různých typů a druhů vozidel, o které bychom mohli mít zájem, což samozřejmě vítáme. Máme připravené týmy expertů zastoupených všemi druhy vojsk, které si nezávisle vyzkouší tato vozidla a později zkušenosti z testovací jízdy mohou využít při vojskových zkouškách," vysvětlil Maxim.


Největší pozornost na sebe strhávalo nové KBVP. Ač oficiální zprávy mluvily o využití nejnovější finské platformy AMV XP, minimálně designově se vozidlo podobá původnímu provedení AMV. Je však otázkou, zda finská Patria nepovažuje AMV XP pouze za technologický demonstrátor. V tomto případě slovenské vozidlo mohlo získat některé klíčové mechanické uzly AMV XP, například vylepšený podvozek. To ale zjistíme až z takticko-technických údajů (nosnosti).


"Je to určitý prototyp (vozidlo 8x8 - pozn. red.), určitá úroveň vývoje do dnešního dne. Samozřejmě, ještě neprošel vojskovými zkouškami a až následně, když se odstraní všechny nedostatky, budeme vědět, co to vozidlo musí mít na sobě navěšené (zbraně, senzory, vybavení - pozn. red.)," řekl o vozidle 8×8 Gajdoš. Ministr zopakoval, že resort obrany předpokládá, že 70 % vozu se bude vyrábět na Slovensku. Není ale jasné, zda se jedná o 70 % z ceny, 70 % z “hmoty” vozidla nebo 70 % z počtu všech dílů.  


V tomto bodě je nutné se mít na pozoru, protože podobné hodnoty jsou často jen “patriotickou potravou” pro média a širokou veřejnost. Rozhodně není neobvyklé, aby výrobci, za cenu dosáhnutí požadovaného procentního podílu na výrobě, výrazně nadhodnotí výrobní náklady.

 

Video: Testování vozidel v rámci průmyslového dne. / YouTube

 

Podle neoficiálních informací Armádních novin například polský výrobce nákladních vozů JELTZ pětinásobně předražoval svá vozidla a například za pumpování kol si účtoval 6000 Kč za hodinu práce. Jmenované a další “drobnosti” uměle navyšovaly podíl polského průmyslu na výrobě daného zbraňového systému.

 

Výrobci na akci také představili vozidla 4×4, která musela při dynamických ukázkách zdolat náročnou trať. "Tyto vozy, které jsou zde, určitě splňují část požadavků. Chceme vozidlo kolové, pancéřované, které bude chránit posádku na určitém stupni protiminové ochrany. Říkali jsme, že tato vozidla musí být adaptabilní na to, aby nebylo jen podpůrně bojové, ale možná i zdravotnické, chemické a velitelské. Toto byly zhruba naše požadavky. A pak jsou zde požadavky na rychlost, plavbyschopnost, překonávat nějaké překážky. To jsou požadavky, které dnes ozbrojené síly ve světě běžně uplatňují," uvedl náčelník generálního štábu Ozbrojených sil (OS) SR Milan Maxim.

 

Na průmyslovém dni mohli návštěvníci vidět turecká vozidla Cobra a EJDER YALCIN, švýcarské Eagle, francouzské Sherpa, slovenské ALIGATOR MASTER II, vozidla SPARTAN a Ajban 440 A ze Spojených Arabských Emirátů, polské TUR-V a Patriot (na tatrováckém podvozku) a německé Dingo 2.

 

Slovenská vláda 15. listopadu souhlasila s nákupem 81 kusů KBVP 8×8 a 404 kusů taktických vozidel 4×4 pro potřeby OS SR. Slovenská armáda vozidla 8×8 postupně získá v letech 2018 až 2024.

 

Slovenský průmysl bude zapojen i do výroby vozidel 4×4. "Vývoj vlastního vozidla skončí v roce 2018 s využitím potenciálu domácího průmyslu s podílem více než 80 procent," uvedl v listopadu Gajdoš.

Názor Armádních novin
Slovenský, jako každý jiný podobný tendr, je typický svým mediálním důrazem na “domácí výrobu”. Často se v tendru skloňuje pojem “vývoj” s cílem vyvolat dojem, že půjde prakticky o slovenské zbraně a jde o obnovu slovenského obranného průmyslu. Obdobně tomu je v Polsku i ČR.  
V reálném světě jsou ale nejdražší klíčové uzly vozidel - pohonná soustava, řešení podvozku, elektronika a optika - vyráběny v zahraničí a na domácích výrobcích často zůstává výroba “železných” částí a montáž, kterou je třeba notně nákladově nafouknout, aby se podíl “domácí výroby” patřičně zvedl. 

Zdroj: MO SR

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
PavolR Datum: 16.05.2018 Čas: 18:47

https://domov.sme.sk/c/20826958/kauza-transportery-gajdos-nakup-preveruje-naka.html

avatar
Flader Datum: 10.05.2018 Čas: 11:05

Tu je aj vyhlásenie Patrie, aký podvozok bol použitý ako základ vozidla:

https://www.patria.fi/en/media/news/background-and-status-slovakian-vehicle-project

avatar
PavolR Datum: 10.05.2018 Čas: 10:31

Dohoda medzi Slovenskom a Fínsko z Fínskej strany odtajnená:
https://drive.google.com/file/d/0B2kAegaaKi3DSEFSNkljWERmekFtQ3FLTHdQeTk5b2thTjVN/view

avatar
Flader Datum: 08.05.2018 Čas: 20:52

Reakcia MOSR na vyjadrenia pána poslanca Krajniaka:

http://www.mosr.sk/41873-sk/ministerstvo-obrany-vyzyva-poslanca-krajniaka-aby-predlozil-dokazy-o-provizii-v-opacnom-pripade-bude-celit-trestnemu-oznameniu/

avatar
Clanek Datum: 08.05.2018 Čas: 20:49

1) O teple mistecko prijdou jen mozna, v nasich demokraciich vychodniho typu to ani zdaleka neni jistotou a za 2) ikdyby nedejboze jo, tak si sednout stejne nepudou a zabezpeceni budou nadosmrti.
Jinak tohle je zatim dost bulvar, vypustil to jeden poslanec jedne miniparlamentni strany. Nepochybuju o tom ze v tom je levarna, ale 20% beru proste s rezervou.

avatar
Rase Datum: 08.05.2018 Čas: 20:46

asi nikdy nepochopím, proč tohle politici dělají. Přeci jen vždycky se to provalí a akorát přijdou o teplé místečko...

avatar
Jara Datum: 08.05.2018 Čas: 20:20

Časem něco takového vyplout na povrch muselo;)

avatar
PavolR Datum: 08.05.2018 Čas: 20:16

Podľa fínskeho novinára, ktorý potopil slovinského premiéra za okolnosti nákupu Patrií, mali údajne dostať ľudia okolo SNS za tento projekt províziu 20%. Zajtra bude tlačovka, na ktorej možno odznejú na túto tému nejaké informácie.

avatar
Flader Datum: 28.04.2018 Čas: 18:49

ATGM určite zostanú, keď už sa investovalo do integrácie.

avatar
Hajo Datum: 28.04.2018 Čas: 18:23

Vyzerá to teda, že upustili od integrácie Konkurzov a priklonili sa k modernejším Spike.
Tak dúfam, že to tak nechajú. OSSR potrebuje nové BOV ako soľ, tak PatriaXP je dobrá voľba. Ostáva veriť, že politici nechajú budú mať rozum a prestanú s tým spochybňovaním výberu vozidla.

avatar
Flader Datum: 28.04.2018 Čas: 17:28

Ja som pozeral, či tá ATGM náhodou nie je Hornet od MSM Group. Ale nie je. Hornet má predné a zadné stabilizátory v jednej línii, Spike ich má vychýlené o 45 stupňov. A tu je na fotke jasne vidieť že sú "do kríža", čiže vychýlené ako má Spike.

avatar
Vestly Datum: 28.04.2018 Čas: 14:54

da sa to porovnat aj s tymto videom:

https://www.youtube.com/watch?v=KY9-wnIj7Go&t

odpal vypada identicky, takze to je vysoko pravdepodobne spike

avatar
PavolR Datum: 28.04.2018 Čas: 14:44

Tu je to lepšie porovnateľné: https://thedefensepost.com/wp-content/uploads/2018/02/spike-missile-czech-apc-1170x610.jpg

avatar
PavolR Datum: 28.04.2018 Čas: 14:40

Konkurs má obrovské stabilizátory vzadu a maličké vpredu, takže ten môžeme vylúčiť.
Pri porovnaní s jedným obrázkom z internetu to vyzerá skôr na Spike: https://www.dawn.com/news/1140318

(ale teda pekne im ten výstrel ptrs sfúkol maskovanie - obr.6 :-) )

avatar
Hajo Datum: 28.04.2018 Čas: 13:26

Tiež by ma zaujímala táto otázka ži ide o PTRS Spike resp. Konkurs. Tiež by ma zaujímala rýchlosť plavby.

arr