Bitevní tank (MBT) vs. bojové vozidlo pěchoty (IFV) pro armádu malého státu

Při diskusích ohledně budoucnosti našich obrněných ... Více

Ruská vojenská politika v roce 2018

Ruský politolog Pavel Luzin v článku Limity ... Více

Nová americká jaderná strategie: Hrozba omezeného použití jaderných zbraní

Americký deník Huffington post v pátek zveřejnil ... Více

Spojené státy představily novou národní obrannou strategii

Nová americká Národní obranná strategie NDS ... Více

Pozemní technika

BOV 8×8: Nové slovenské bojové vozidlo pěchoty

Datum přidání 07.12.2017    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 167 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Ministerstvo obrany Slovenské republiky (MO SR) v rámci průmyslového dne předvedlo zástupcům médií prototyp nového slovenského kolového bojového vozidla pěchoty (KBVP) BOV 8×8 (Bojové Obrnené Vozidlo 8×8). V rámci průmyslového dne se předvedla také taktická vozidla 4×4.

Foto: BOV 8×8 na finské platformě AMV; větší foto / MO SR 

 

Výrobci z několika zemí na polygonu Vojensko-technického a zkušebního ústavu v Zahorie předvedli deset taktických vozidel 4×4. Zástupci médií si rovněž prohlédli prototyp finsko-slovenského bojového vozidla pěchoty 8×8. Celkově se průmyslového dne zúčastnilo 40 společností a bylo předvedeno 19 kusů těžké techniky.


"Dnešní akci jsme připravili především pro vojáky, protože oni jsou ti, kteří budou s novou technikou pracovat a garantovat bezpečnost naší země," zdůraznil šéf resortu obrany Peter Gajdoš. Kromě vojáků se akce zúčastnili zástupci slovenského obranného průmyslu, členové výboru Národní rady SR pro obranu a bezpečnost a zástupci médií.


Gajdoš zdůraznil, že cílem resortu obrany je do modernizace Ozbrojených sil SR (OS SR) v maximální možné míře zapojit slovenský obranný průmysl ",aby slovenské společnosti dostali co největší prostor a zbrojařská výroba na Slovensku opět ožila.” “Pokud domácí obranný průmysl nepodpoříme právě my, zaváděním jeho produktů do výzbroje našich ozbrojených sil, budou to mít slovenské firmy o to těžší s prosazením v zahraničí," připomněl Gajdoš.


Náčelník Generálního štábu OS SR generál Milan Maxim zdůraznil, že průmyslový den považuje za významný krok ve snaze resortu modernizovat ozbrojené síly."Máme možnost odzkoušet si a získat první zkušenosti z různých typů a druhů vozidel, o které bychom mohli mít zájem, což samozřejmě vítáme. Máme připravené týmy expertů zastoupených všemi druhy vojsk, které si nezávisle vyzkouší tato vozidla a později zkušenosti z testovací jízdy mohou využít při vojskových zkouškách," vysvětlil Maxim.


Největší pozornost na sebe strhávalo nové KBVP. Ač oficiální zprávy mluvily o využití nejnovější finské platformy AMV XP, minimálně designově se vozidlo podobá původnímu provedení AMV. Je však otázkou, zda finská Patria nepovažuje AMV XP pouze za technologický demonstrátor. V tomto případě slovenské vozidlo mohlo získat některé klíčové mechanické uzly AMV XP, například vylepšený podvozek. To ale zjistíme až z takticko-technických údajů (nosnosti).


"Je to určitý prototyp (vozidlo 8x8 - pozn. red.), určitá úroveň vývoje do dnešního dne. Samozřejmě, ještě neprošel vojskovými zkouškami a až následně, když se odstraní všechny nedostatky, budeme vědět, co to vozidlo musí mít na sobě navěšené (zbraně, senzory, vybavení - pozn. red.)," řekl o vozidle 8×8 Gajdoš. Ministr zopakoval, že resort obrany předpokládá, že 70 % vozu se bude vyrábět na Slovensku. Není ale jasné, zda se jedná o 70 % z ceny, 70 % z “hmoty” vozidla nebo 70 % z počtu všech dílů.  


V tomto bodě je nutné se mít na pozoru, protože podobné hodnoty jsou často jen “patriotickou potravou” pro média a širokou veřejnost. Rozhodně není neobvyklé, aby výrobci, za cenu dosáhnutí požadovaného procentního podílu na výrobě, výrazně nadhodnotí výrobní náklady.

 

Video: Testování vozidel v rámci průmyslového dne. / YouTube

 

Podle neoficiálních informací Armádních novin například polský výrobce nákladních vozů JELTZ pětinásobně předražoval svá vozidla a například za pumpování kol si účtoval 6000 Kč za hodinu práce. Jmenované a další “drobnosti” uměle navyšovaly podíl polského průmyslu na výrobě daného zbraňového systému.

 

Výrobci na akci také představili vozidla 4×4, která musela při dynamických ukázkách zdolat náročnou trať. "Tyto vozy, které jsou zde, určitě splňují část požadavků. Chceme vozidlo kolové, pancéřované, které bude chránit posádku na určitém stupni protiminové ochrany. Říkali jsme, že tato vozidla musí být adaptabilní na to, aby nebylo jen podpůrně bojové, ale možná i zdravotnické, chemické a velitelské. Toto byly zhruba naše požadavky. A pak jsou zde požadavky na rychlost, plavbyschopnost, překonávat nějaké překážky. To jsou požadavky, které dnes ozbrojené síly ve světě běžně uplatňují," uvedl náčelník generálního štábu Ozbrojených sil (OS) SR Milan Maxim.

 

Na průmyslovém dni mohli návštěvníci vidět turecká vozidla Cobra a EJDER YALCIN, švýcarské Eagle, francouzské Sherpa, slovenské ALIGATOR MASTER II, vozidla SPARTAN a Ajban 440 A ze Spojených Arabských Emirátů, polské TUR-V a Patriot (na tatrováckém podvozku) a německé Dingo 2.

 

Slovenská vláda 15. listopadu souhlasila s nákupem 81 kusů KBVP 8×8 a 404 kusů taktických vozidel 4×4 pro potřeby OS SR. Slovenská armáda vozidla 8×8 postupně získá v letech 2018 až 2024.

 

Slovenský průmysl bude zapojen i do výroby vozidel 4×4. "Vývoj vlastního vozidla skončí v roce 2018 s využitím potenciálu domácího průmyslu s podílem více než 80 procent," uvedl v listopadu Gajdoš.

Názor Armádních novin
Slovenský, jako každý jiný podobný tendr, je typický svým mediálním důrazem na “domácí výrobu”. Často se v tendru skloňuje pojem “vývoj” s cílem vyvolat dojem, že půjde prakticky o slovenské zbraně a jde o obnovu slovenského obranného průmyslu. Obdobně tomu je v Polsku i ČR.  
V reálném světě jsou ale nejdražší klíčové uzly vozidel - pohonná soustava, řešení podvozku, elektronika a optika - vyráběny v zahraničí a na domácích výrobcích často zůstává výroba “železných” částí a montáž, kterou je třeba notně nákladově nafouknout, aby se podíl “domácí výroby” patřičně zvedl. 

Zdroj: MO SR

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
PavolR Datum: 23.12.2017 Čas: 11:12

https://komentare.sme.sk/c/20724597/za-najvacsim-zbrojarskym-biznisom-vidiet-aj-klientov-jt.html

https://dennikn.sk/976277/sedem-vyrokov-o-transporteroch-v-ktorych-sns-nepovedala-celu-pravdu/

avatar
Tecka Datum: 20.12.2017 Čas: 20:56

Lukas
:)

avatar
Lukas Datum: 20.12.2017 Čas: 20:14

Pytam bowiem jeśli OSSR będzie chciał więcej wozów 8x8 to już teraz powinna rozmawiać o "opcji" w kontrakcje

Co więcej - batalion "w standardzie NATO" potrzebuje ponad 80 pojazdów (Podam na przykładzie batalionu Rosomak)

4 kompanie - po 14 Rosomak
kompania wsparcia
8 moździerzy Rak + 4 wozy dowodzenia + 3 Spikebusy (transporter z obsługą Spike LR)
kompania zabezpieczenia:
4 WRT (wozy rozpoznania technicznego)
4 WEM (wozy ewakuacji medycznej)

kompania dowodzenia
2 wozy dowodzenia (batalionu)
3 Rosomaki rozpoznawcze

Razem 84 pojazdy 8x8

To tylko batalion^

avatar
Jura99 Datum: 20.12.2017 Čas: 17:40

Pokud by Patria dala volnou ruku Slovakum ten stroj vyrabet a nabizet, dost mozna to vysvetluje ten stary dizajn, proste si ten novy chce Patria nechat pro sebe a sve obchody.

avatar
Jura99 Datum: 20.12.2017 Čas: 17:30

Nevinil bych novinare kvuli nedostatku informaci o teto akci. Vzdyt je to cele tajne ! :D

avatar
stirling Datum: 20.12.2017 Čas: 16:36

Jak to vůbec bude, jako u pandurů? dovezou se komponenty a pak se to smontuje případně svaří korba nebo to přenesení montáže je ještě hlubší? Pochybuji, ale, že slovensko dokáže vozidlo následně vyrobit bez objednávky u finů, spousta věcí se bude dovážet. Opaku snad tady na webu nikdo nevěří...
Jo a to vozidlo opravdu plave s maximální zátěží 28t? To bude asi nejtěžší plovoucí kbvp nebo víte o nějakém těžším?

avatar
Clanek Datum: 20.12.2017 Čas: 15:47

Pocet 81ks pokud bude dodrzeny je dostatecny, nechci tu znovu psat pocty panduru v CR, ale koukat na to touto optikou, tak dokonce vic nez dostatecny. Smutna je jen absence minometne verze (ale kvuli 4-8 kouskum to je snad i dobre, to by byla kusova cena "jako krava" zase).
Jak je to s pravem si jen tak vyrobit dalsi kusy na SVK bez nutnosti se kohokoli ptat (a mit zaruceny pristup ke vsem komponentam bez souhlasu Patrie), na to bych se jeste podival. Neresim to z pohledu prodeji treti strane, to je u tohoto projektu utopie, ale pripadne dokoupeni v budoucnu dalsich vozidel, at uz z duvodu nahrady nejojetejsich kusu, nebo z duvodu rozsireni utvaru timto typem vybavenych, je docela dobre realne a bylo by fajn kdyby bylo zazmluvneno. Jak tu uz zaznelo par narku nad absenci kvalitni novinariny na toto tema a nedostatku informaci, tak tohle je dalsi do party, pritom veledulezite info.

avatar
Jura99 Datum: 20.12.2017 Čas: 15:37

Ještě jiný zákazník je oblbovačka pro daňové poplatníky. Tato myšlenka má nejmíň dvě chyby, 1. většina potenciálních zákazníků už své vozidlo má nebo ví které si koupí, 2. i kdyby se našel, nekoupí si to za 5,2mil. € a provalilo by se, že cena pro OSSR byla přemrštěná (v tomto bodě připouštím, že hádám budoucnost, zatím zveřejnili pouze cenový strop těch 5,2mil.)

avatar
PavolR Datum: 20.12.2017 Čas: 15:09

Viem si predstaviť, že by sa ešte niečo dokúpilo, keby sa našiel ešte iný zákazník z EU a dal by sa z toho urobiť EU projekt na spoločný nákup.

avatar
Flader Datum: 20.12.2017 Čas: 15:02

O opcii sa nikde nehovorilo. Ale keďže to je oficiálne vývoj nového vozidla a všetká dokumentácia a práva ostávajú štátu (hlavný dodávateľ je štátna firma) tak prípadný nákup ďalších vozidiel by nemal byť až taký problém.
Konkrétne počty kolovali aj tu. je to prezbrojenie dvoch práporov plus nejaké kusy do skladu a na výcvik.

avatar
Alpacino36 Datum: 20.12.2017 Čas: 15:02

Nerieši lebo nateraz sú nepotrebné, na dva prápory potrebujes po 30 kusov + tie velitelske a zdravotnícke.

avatar
Rase Datum: 20.12.2017 Čas: 14:51

řeší vůbec Slovensko i opci na další vozidla, nebo si politici myslí, že když je to "slovenské" vozidlo, tak to nepotřebují a další vozidla si kdykolik dokoupí ? nebo hůř, nakupují jen tolik vozidel aby splnili závazek k NATO a na další kašlou ?

avatar
Flader Datum: 20.12.2017 Čas: 14:33

Bude ich "len" 81. Prezbrojujú sa dva prápory v 2. mechanizovanej brigáde. Tretí je motorizovaný, štvrtý je ISTAR (priezkumný). Tieto dva majú zase dostať tie vozidlá 4x4, čo je druhá časť tohto projektu.
1. mechanizovaná brigáda sa zatiaľ vic/menej riešiť nebude. Akurát jedne jej prápor má dostať modernizované BVP. Plus nejaké 4x4.

avatar
Lukas Datum: 20.12.2017 Čas: 14:12

Zacznijmy od tego że AMV jest pojazdem MODUŁOWYM
dlatego praktycznie każdy użytkownik AMV ma inny pojazd (dokładnie taki jaki chciał)

Ja widzę inny problem niż to jakie reflektory ma słowacki AMV (będą informacje o masie pojazdu, mocy silnika - będzie można ocenić)
Pytaniem jest to ile pojazdów docelowo chce mieć OSSR
Tylko 81
A może 100?
albo 160?

Nie można warto powtarzać błędu z Pandurem
Chodzi o kompletną koncepcję...

avatar
Jura99 Datum: 20.12.2017 Čas: 13:45

Výrobci tvrdí ledacos, třeba že čokoláda pro Němce je stejná jako čokoláda pro Slováky. A my víme, že obvykle není. Viděl bych to tak, že ve srovnání např. s Rosomákem si silnější balistická ochrana žádá silnější motor, větší zatížitelnost podvozku a tedy i posílení konstrukce podvozku. Pokud těmto úpravám výrobce říká verze XP, je to jeho rozhodnutí. Pokud před časem představil dizajnově jiné vozidlo a říkal tomu také XP, je to také jeho rozhodnutí. Dizajnový rozdíl rozhodně není jen v přední lampě, korba slovenského XP je prakticky stejná s původní AMV, je možná bachratější, kvůli silnější balistice. Tak či onak užitnými vlastnostmi bude podvozek nejspíš na velmi dobré úrovni, že nebude mít i moderní dizajn považuju za podivnou chybu.

arr