TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

Brazílie nakoupí 108 stíhaček JAS-39 Gripen E/F

Datum přidání 20.11.2014    Rubrika rubrika: Události     komentáře 40 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Brazilské vojenské letectvo FAB (Força Aérea Brasileira) podle deníku Flight nakoupí celkově 108 švédských stíhaček JAS-39 Gripen E/F. První objednávka 36 stíhaček spadá pouze do první výrobní šarže.

Foto: JAS-39 Gripen E/F v barvách brazilského letectva. / Saab

Foto: JAS-39 Gripen E/F v barvách brazilského letectva. / Saab

 

Informaci o nákupu dalších stíhaček oznámil vysoký zástupce ozbrojených sil v rámci pravidla Chatham House na konferenci IQPC Fighter Conference v Londýně. Připomeňme, že pravidlo Chatham House umožňuje využívat přítomným obdržené informace, ale ani totožnost ani příslušnost řečníka nebo jakéhokoli jiného účastníka nesmí být odhalena.

 

Všech 108 stíhaček JAS-39 Gripen E/F brazilské letectvo plánuje získat mezi rok 2019 až 2032. První výrobní šarže 36 letadel přijde na 5,4 miliardy dolarů. V rámci dohody získají do roku 2024 Brazilci 28 jednomístných a 8 dvoumístných letounů.

 

Po dokončení první dodávky se rozběhne dodávka druhé a následně třetí výrobní šarže. Jednotlivé výrobní šarže se mohou lišit v softwarovém, elektronickém nebo senzorickém vybavení, podle toho, jak postoupí technický vývoj.

 

"V roce 2007 jsme provedli studii proveditelnosti o budoucích scénářích a tento počet (108 letadel – pozn. redakce) byl zvolen na základě budoucích požadavků,“ vysvětlil počet objednaných letadel zástupce ozbrojených sil.

 

Brazílie si vybrala švédský stroj v rámci programu FX-2. Program si od roku 2007 kladl za cíl najít náhradu za stárnoucí brazilské stíhačky Dassault Mirage 2000C a následně i za modernizované stroje Northrop F-5M a AMX A-1M.

 

Video: Základem brazilského Gripenu se stane technologický demonstrátor Gripen NG. / YouTube

 

Gripen na konci minulého roku zvítězil v užším kole nad F/A-18 E/F Super Hornet a francouzským Rafale. Přitom na poslední chvíli se v Brazílii snažili uchytit i Rusové se svou stíhačkou Suchoj T-50.

 

Díky velkému objemu objednaných strojů si Brazílie mohla diktovat velmi výhodné podmínky. Brazílii zajímá především transfer moderních technologií, které ji umožní v budoucnu postavit vlastní stíhací letouny.

 

V rámci desetileté dohody mezi formou Saab a Brazilským velitelstvím letectva COMAER (Comando Aeronautica Militare Roma) získají Brazílci přístup k technologiím stíhaček JAS-39 Gripen. Brazilská verze Gripenů vznikne za spolupráce švédského Saabu a brazilské firmy Embraer.

 

Výsledný brazilský stroj získá řadu brazilských technologií, od avioniky, přes hardware a zbraně. Otázkou tak je, zda výsledný stroj ponese označení JAS-39 Gripen E/F.

 

Foto: Švédové nabízejí Brazílii také námořní Sea Gripen. Pro švédský stroj nyní silně hraje fakt, že brazilské námořnictvo a letectvo mohou sdílet výcvikovou i logistickou základnu. / Saab

Foto: Švédové nabízejí Brazílii také námořní Sea Gripen. Pro švédský stroj nyní silně hraje fakt, že brazilské námořnictvo a letectvo mohou sdílet výcvikovou i logistickou základnu. / Saab

 

Navíc 15 z 36 objednaných letadel vznikne v Brazílii, zbytek ve Švédsku, za přítomností pracovníků z obou zemí. Je pravděpodobné, že zbývající dvě šarže vzniknou již v Brazílii, ještě s větším podílem brazilských dílů.

 

Letouny také ponesou brazilskou výzbroj, případně výzbroj, na jejíž vývoji se podílel brazilský průmysl. Půjde například o střelu vzduch-vzduch A-Darter (dosah 20 km), střelu vzduch-vzduch Mectron MAA-1 Piranha (dosah 10 km) a protiradarovou střelu MAR-1.

 

Objednávky Gripenů Brazilskými ozbrojenými silami (Forças Armadas Brasileiras) nemusí být konečné. Brazilské námořnictvo (Marinha do Brasil) rovněž hledá náhradu za letité letouny Douglas A-4KU Skyhawk sloužící na brazilské letadlové lodi BNS A12 São Paulo třídy Clemenceau.

 

Jedním z horkých kandidátů je námořní verze JAS-39 Gripen označovaná jako Sea Gripen. Námořní veze byla představená v roce 2011 a vychází z technologického demonstrátoru Gripen NG.

 

Zdroj: IHS Janes, Altair

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Luky Datum: 24.11.2014 Čas: 17:54

pro RiMr71:
Já si myslím, že pro uživatele, kteří se přímo nepodílejí na vývoji F-35 je JSF více v rovině teorie, než Gripen. Jednak z důvodu citlivosti užitých technologií, ochotě USA letadlo dodat, dále kvůli ceně i provozním nákladům i neozkoušenosti letounu v provozu a boji. Zvažte kolik uzemnění a ladění má ten typ pravděpodobně ještě před sebou (vzpomeňte otravy pilotů v F-22 a podobně).
Oproti tomu Gripen létá dost dlouho a v modernizaci na EF nevidím nic moc rizikového. Motor už maká dost dlouho u palubního US letectva a zvětšení nádrží asi nic nepokazí. Pro stát, který hledá něco jako F-20 a ještě si to chce osadit vlastními výrobky a něco se přiučit je Gripen prostě OK. Nehledě na to, že Švédové plní sliby a drží offsety, kdežto Amíci nedrží slovo, ani když vám ho dá kongres (viz kauza Aero Vodochody, neplnění slibů, ale pouze kopčení archivu).

avatar
Deutschmann Datum: 24.11.2014 Čas: 12:31

RiMr71:

Vyrobeno:
Gripen E/F - 0
F35 - cca 160

Připraveno k nasazení do boje:
Gripen E/F - 0
F35 - 0

Kde je chyba?

avatar
RiMr71 Datum: 24.11.2014 Čas: 12:20

"Gripen už víc jak 10 let maká, F-35 je zatím teorie"

Teorie? Kolik je vyrobených Gripenů E/F a kolik F-35? :)

avatar
Luky Datum: 23.11.2014 Čas: 15:55

Ale to už se nebavíme o Brazílii. Bylo psáno, že i starší F-18 podlehla kvůli skandálu s odposlechy...navíc F-35 by USA do Brazílie asi nevyvezly...

Co se týče našich podmínek, tak si nejsem jistý tou cenou, co píšete. Další věc je, co by spolu s posledními US technologiemi přišlo do země přídavkem (v rovině legislativní atd.). Dále Gripen už víc jak 10 let maká, F-35 je zatím teorie. Náklady na provoz budou taky jinde, nemluvě o hluku, který F-35 operačně doprovází (to je pro naše podmínky celkem blbý). A v neposlední řadě je F-35 útočný letoun, kdežto Gripen se při A-A konfiguraci tváří jako čistokrevný stíhač, což je v souladu s obrannou doktrínou. Je celkem otazník, zda je dobrý v letectu provozovat F-35 jako jediné nadzvukové letadlo...

avatar
vladimír Datum: 23.11.2014 Čas: 14:40

pre Luky

Je pravda ,že Gripen dostane o 20%silnejšie motory a nový AESA radar, lenže nikde som nečítal, že by dostal takú dobrú ochranu pred hrozbami zo vzduchu a z PVO akú má už teraz Rafale so SPECTRA systémom. Je považovaný asi za možno najlepší systém na ochranu lietadiel, schopný varovať pilotov pred rôznymi druhmi ožiarenia od laserového po radarové, varovať pred vystrelenými raketami a čo je dôležité aj rušiť phased array radary, aké má napr. S300. Údajne sa SPECTRA ďalej vylepšuje. Takže poslať Gripena a Rafale do prostredia kde je aktívny S300 nie je to isté. Možno sa dostanú informácie časom ako Gripen dopadol v testoch proti tej S300 z Nitry, ktorá má mimochodom už zo 20 rokov. Ja osobne si myslím, že má zmysel nakupovať lietadlá, ktoré majú také niečo kvalitné ako je SPECTRA alebo stealth technolóliu, ako F 35. Ak cena F35 bude taká ako sa v AN už písalo, tak o päť rokov som zvedavý koho bude Gripen zaujímať. Teraz sa Gripen E/F predáva po 100 mil. USD a Švajčiarsko ( odstúpili z obchodu ) alebo Brazília doplácali za všetko možné iné, čo si k lietadlu ešte objednávali o 30 až 50% viac, teda lietadlo stálo 130 - 150 mil. USD. Bude to za približne rovnakú cenu ako F 35, ale tá s tými technológiami čo má je niekde úplne inde ako Gripen E/F.

avatar
Luky Datum: 23.11.2014 Čas: 10:58

pro Vladimír

No tak zas s takovým despektem bych Gripena nehodnotil. Je pravda, že Švédové si nemohli dovolit vyvinout celý letoun včetně všeho, takže museli hledat partnery. To ale nic nemění na tom, že v určitých ohledech je tato lehká stíhačka unikátní. Navíc i elektronika CD verzí je použitelná a například datalink opravdu druhořadý není (byť se musela dořešit kompatibilita). Naši letci si velmi pochvalovali i radar. I když to opravdu není nejsilnější radar na světě, byl to pro ně velký skok kupředu. To že Gripen není Popelkou potvrdila i přednostní integrace střely Meteor. Když teď nová verze dostane AESA radar a silnější motor, myslím, že se může řadit k nejlepším až do páté generace (která taky není samospásná)...a to při zachování určité jednoduchosti, konvenčnosti, malých rozměrů a lehkosti celé konstrukce.

avatar
David Datum: 23.11.2014 Čas: 07:35

Mohu jen připomenout, že Brazílie kdysi uvažovala o licenční výrobě F-20, tedy modernizované F-5. Zřejmě se tamní generalitě víc lébí menší, lehčí stroje (nikde jsem ale nenašel, že by to bylo výsledkem nějaké promyšlené strategie).
Jako jeden z hlavních důvodů pro Gripen byl přenos technologií, které Brazíle potřebuje pro vývoj letounu 5-té generace. To byl údajně důvod, proč neuspěl Rafale, který byl přitom původně preferován, Francie nechtěla dodat pokročilé technologie.
A osobně si myslím, že Brazílie bude o vlastní letoun 5-té generace hodně usilovat a tak nekoupí T-50 či něco podobného. Samozřejmě, výsledek té snahy může být všelijaký

avatar
vladimír Datum: 23.11.2014 Čas: 06:52

Asi pred dvoma rokmi na Slovensku nalietavali Rafale, Mirage , F 16 a niektoré iné lietadlá proti S 300PMU, ktorý má armáda SR. Niekde som čítal, už neviem presne kde, sa chválil predstaviteľ Dassaultu, ktorý Rafale vyrába, že na tomto cvičení jediný Rafale by proti S300 by nešiel dole. Aj keď je predražený, je technologicky na tom lepšie ako budúci Gripen NG. Ja o tom nepochybujem. Lebo čo si budeme tu navrávať, Gripen je obyčajný zlepenec motorov z Ameriky, radaru a elektroniky z Anglie a celé je to dané dokopy vo Švédsku. Cenovo najlacnejšie riešenia nie sú tie najlepšie riešenia. Teraz je podobné cvičenie na Slovensku, píše sa o tom v Obrana č.11/2014, ktoré vydáa MOSR, tam teraz proti S300PMU idú Gripen, Eurofighter, Rafale a Super Hornet. Uvidíme ako to dopadne.

avatar
Luky Datum: 22.11.2014 Čas: 19:54

Já tu brazilskou volbu chápu....taky jsou mi sympatické lehčí stroje (ve velkých výškách přispívá plošný zatížení křídla k vyšší obratnosti ještě více, než poměr tahu k váze)...celkové modulární pojetí Gripenu je taky dobrou volbou (3 technici místo 9-ti u F16 atd.), dál operace ze zkrácených ploch a podobně.

Ale stejně nechápu, že pokládáte EF2000 za druhořadé v porovnání s F-15. Vím, že se u Typhoonu objevily nějaké strukturální problémy v posledních měsících, ale je to pravděpodobně jeden z nejlepších "dogfajterů" světa, senzorické vybavení je také na výši (gripen se ho bude snažit dohánět). Podle mě si může smlsnout na F-15 i Su-35, v boji zblízka má slušné šance i na F-22.
Rafale má víc sexy tvary, momentálně je také lépe vybaven pro A-G mise. Bude ale o trochu slabší déky fr. motorům....

avatar
D.i.p Datum: 22.11.2014 Čas: 19:36

Luky: Ten výkon EF 2000 jsem srovnával s výkonem F-15. Páč jsem hledal "těžký stíhač", co by si mohla Brasilie pořídit, když tu padl Mig 31 nebo T-50 v souvislosti s akčním radiusem. Kromě F-15 jich už mnoho dostupných není, možná by šlo místo toho pořídit právě EF 2000, ale to už má nižší výkon. A výkonem nemám namysli pouze motor, ale celkově: výbava, nosnost výzbroje, dolet.

avatar
flanker.jirka Datum: 22.11.2014 Čas: 19:10

To Luky: s tím "optimálním" poměrem tahu ku hmotnosti bych u NG (EF) moc nejásal, motor bude mít sice vyšší tah, ale vzroste hmotnost stroje.
pro představu stávající motor RM 12 má tah 54/80 kN, F 414 pro Gripen má 57/98 kN. V tomto ohledu na tom budou dvoumotoroví konkurenti stále lépe.

avatar
semtam Datum: 22.11.2014 Čas: 18:12

Brazílie se dle mého názoru postavila k výběru letadel docela prakticky. Měla zkušenosti s F-5. Tudíž s lehčími letadly a i mechanici a letectvo celkově si přálo Gripen. I když výkonnější dvoumotorové letouny by pro Brazílii nebyli k zahození, určitou roli sehrál i fakt, že SAAB je jako dodavatel velmi vstřícný. A patřičný přísun technologií umožní vývoj vlastního letadla. Amerika a to je již politická věc, se zdiskreditovala odposlechy. Co se týče SU-50 (T-50) tak reálná šance na jejich pořízení tu bezesporu je. Záleží spíš nakolik si bude Brazílie jista vývojem vlastního letadla. Zda vůbec bude potřebovat zkušenosti s SU-50 a její technickou dokumentací, či raději nalije peníze do vlastního vývoje.

avatar
Luky Datum: 22.11.2014 Čas: 17:43

Jsem sice gripení fanda, ale nechápu, co myslíte tím, že EF 2000 zaostává za JAS-39 výkonem?

Verze JAS-39ABCD jsou podmotorované, NG bude už optimální. Ale stejně myslet si, že je to silnější stroj než Typhoon....?

avatar
D.i.p Datum: 22.11.2014 Čas: 15:15

Když pomineme F-35, tak kupujou to nejlepší, co je na trhu. Možná ještě Rafael.
S ruskou T-50 je to dost nejistý. Hlavně to je jiná kategorie, není to letadlo na pořízení v takovým počtu. Nikde ovšem není napsaný, že tím ty Gripeny časem nedoplní (nebo něčím podobným). Pokud ten krumpl bude někdy lítat. Dneska je asi jediným takovým letadlem, co se dá koupit, F-15 a ta je už pochopitelně trochu zestárlá. Možná Eurofighter, ale ten už zaostává výkonem (to je něco mezi).

avatar
David Datum: 22.11.2014 Čas: 07:30

Tak ona tzv. Monreova doktrína (která skutečně vyhlašovala Jižní Ameriku jako bytostnou oblast zájmu USA) již dávno neplatí a USA si jsou toho dobře vědomy. V celé Jižní Americe převažují levicově orientované státy (samozřejmě je otázka, co je
to levice) a ty mají často silně protiamerické postoje. Brazílie v tomto směru patří k těm spíše umírněným.
Řekl bych, že Brazílie touto akvizicí jen poměrně pragmaticky reaguje na dění v celém regionu. A když uvážím, že Gripeny nahradí nejen Mirage, ale také AMX a F-5, tak mi to připadá jako velice chytré řešení

arr