TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Brazílie obdrží všechny objednané Mi-35 do konce tohoto roku

Datum přidání 10.10.2012    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 12 komentářů    autor autor: Michal Polák

V nedávné době přinesla zahraniční média zprávu, že Brazilské letectvo dostane všechny objednané Mil Mi-35M do konce letošního roku. Připomeňme, že celkem 12 těchto bitevních vrtulníků bylo objednáno v roce 2008 za 150 milionů dolarů. Brazilci hodlají osvědčené stroje Mi-35  používat mimo jiné v oblasti Amazonského pralesa k potírání aktivit spojených s pašováním drog.

Mi-24

Foto: Ruský bitevní vrtulník Mil Mi-24, ilustrační foto / Wikipedia


Ruské bitevní víceúčelové helikoptéry Mi-24/35 jsou ve světě stále žádaným zbožím a obávaným protivníkem. Vrtulníky jsou totiž stále oblíbené vzhledem ke své schopnosti nejen útočit na pozemní cíle a přímo poskytovat podporu pozemním vojskům, ale také schopností provádět samotné výsadky jednotek a poskytovat jim plné krytí. Vedle toho jsou dostatečně robustní a relativně nenáročné na údržbu, takže mohou operovat i v náročných podmínkách.

 

Brazílie chce umístit svých 12 objednaných Mi-35M do oblasti Amazonského pralesa poblíž hranic s Venezuelou a Kolumbií, kde mají sloužit v operacích proti pašerákům drog. Kontrakt, jenž byl sjednán v roce 2008, má hodnotu 150 milionů dolarů. Tři stroje byly dodány brazilskému letectvu (Força Aérea Brasileira) koncem srpna a do konce roku má následovat dodávka posledních třech vrtulníků.

 

Video: Mil Mi-35M v brazilském letectvu / YouTube


Připomeňme, že Mi-35M je exportní označení pro modernizovaný víceúčelový vrtulník Mi-24VM. Oproti standartnímu typu Mi-24V disponuje výkonnějšími motory TV-3-117MA, nezatažitelným podvozkem, zkrácenými křídly a také odolnějšími kompozitovými rotory. O pilotáž se stará jeden pilot, zbraně má na starost samostatný operátor. V zadním prostoru je pak místo až pro osm ozbrojených vojáků nebo čtyři nosítka pro zraněné.

 

Mi-24V/35 jsou zařazeny také v Armádě ČR, která se jich plánuje postupně zbavovat. Paradoxem je, že se diskutuje nad odprodejem především novějších vrtulníků z naší výzbroje. Faktem však je, že za odprodej novějších vrtulníků AČR obdrží samozřejmě více peněz.

 

Nákup stejného typu v Brazílii nebo zařazování stejného typu v Afghánistánu i dalších zemí naopak ukazují, že Mi-24/35 ještě ani zdaleka nepatří do starého železa.

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
HU Datum: 14.10.2012 Čas: 13:42

Nemohu nereagovat, protože zde je krásně vidět nepochopení a neinformovanost některých diskutujících.

Křemen: ..zbavovat, protože dle BKO na to amáda nemá...proto se rozhodli tuto schopnost utlumit.

Voodoo: ...armáda se zbavuje toho co je nákladné a nemá na to prostředky. Mi 24, je neschopen operačního nasazení. Plánovaná modernizace byla nachystána tak jako u Mi 171, ale tenčí se rozpočet, nejsou peníze, proto byla odpískána. Nikoho to netěší, ale je to tak...

Martin: ...AH-6 nejsou žádná náhrada Mi 24. Ani za ni nikdy nebyly nikdy považovány, to si myslí jen spousta civilů, co nerozumí krokům uvnitř armády a nikdo neměl snahu to vysvětlit, protože to byla jen myšlenka, která se nekoná. Armáda se chce zbavit Mi 24 z výše uvedených důvodů... Pořízení několika AH6 bylo z důvodu úkolů pro malé, rychlé jednotky a úkoly s tím spojeny, ale jak jsem řekl, byla to zatím jen myšlenka...

Muerte: ...modernizace je otázka financí řádově v miliardách, to nebude nikdo dělat, když ví, že armáda nemá peníze na nákup těchto strojů tak aby se zaplatil vývoj a modernizace. Jak jsem řekl výše, modernizace byla připravena jen prostě nejsou peníze. Nemá cenu modernizovat něco, co je již mrtvé, je lepší koupit nové...ale jsme opět u peněz.

shark: ...pardon, ale AH6 je pro protipovstalecký boj daleko vhodnějším typem, sám jste si odpověděl slovy...speciální operace. Mi 24, je těžký, hlučný, pomalý v obratech a se zastaralou avionikou. Ale je fakt, že na rozlehlých prostorech je i Mi 24 vhodná k provádění úderů na cíle...

Lacina: ...MO ČR nemá peníze, proto se do modernizace LOM nepustí. BTW, modernizace u LOMu bude 2x dražší jak nákup nových vrtulníků. AH6 neměly být náhradou za Mi 24, ale prostě na základě jiných úkolů, které jsme chtěli plnit to měla být nová kategorie vrtulníku v armádě, tak abychom mohli plnit některé úkoly společně s aliancí... Jaké si asi domyslíte..ne?

Všechno je to otázka peněz...

avatar
Jirka Datum: 11.10.2012 Čas: 23:20

Mi 24, 35 má pořád co nabídnout je to silná platforma na kterou jde namašlit spousta nejmodernějších zařízení průzkumu, řízení palby a systémů pro vlastní ochranu, stačí si jen vybrat odkud to pořídit, samotné ruské letectvo v současnosti přebírá stroje s novými doplňky ochrany proti řízeným střelám a na pravé straně pod přídí mají FLIR, rotační kulomet nahradili dvoukanonem. Pěknou modernizaci dělala Jihoafrická republika pro Alžír pod označením Superhind, na netu najdete fotky a k vidění tato verze byla "v akci" ve filmu Krvavý diamant. Další možností je více přepracovat Mi 171, tam rovněž existují známé verze i pro používánít PTŘS.
Každopádně bude záležet na penězích, které bude stát ochoten za vrtulníky dát, nespornou výhodou nákupu nových strojů je pak jistě větší provize zainteresovaným :-D

avatar
CerVus Datum: 11.10.2012 Čas: 20:24

Nemůžu si pomoct, ale AH-6 mi přijde jako špatný nápad. Stejně jako Kiowa Warrior je primárně průzkumný vrtulník. AH-6 je spíš zaměřený na podporu speciálních jednotek ale zase je nasazují ve větším počtu což by u nás taky asi moc nešlo. Kiowa je zas průzkumný záškodník. Cenou je teda zase kiowa určitě někde jinde.
Každopádně oba to jsou primarně průzkumné vrtulníčky s minimální přepravní kapacitou. Už vidím jak v ČR lítají bez dveří s vojáky na venkovních sedačkách.
Držel bych se podobné konstrukce jako ma hind akorát v menším ne tak nákladném měřítku. Něco jako dvojce AgustaWestland AW109 a Eurocopter EC 635. AW109 slouží jako přepravní x útočný vrtulník v belgické armádě, EC plní stejnou funkci ve Švýcarsku, Jordánsku a teď i v Iráku.

avatar
Hyperion Datum: 11.10.2012 Čas: 20:09

Mi-24 za AH-6? Nechápu... Nemohli by je raději modernizovat? Není náhodou Hind tzv. 'letící tank' a Little Bird spíše takový lehčí bojový vrtulník?

avatar
Ondřej Lacina Datum: 11.10.2012 Čas: 00:19

liberal shark:
To máte sice naprostou pravdu, s tou výměnou Mi-24V za AH-6. Ale na druhou stranu by pro Českou republiku byla vážně dobrá příležitost tyto stroje (Mi-24) v NATO modernizovávat a případně i školit piloty. Něco na způsob jako máme s vrtulníkama typu Mi-17.

avatar
liberal shark Datum: 10.10.2012 Čas: 22:03

Čánek přesně vystihuje, k čemu jsou Mi-24 dobré - k protipovstaleckým operacím. AH-64, Mi-28 a Ka-52 jsou dobré na lov tanků, Tiger pro ozbrojený průzkum a Litlebird pro operace speciálních jednotek. Vždycky záleží na tom, jaké spektrum úloh mají vrtulníky plnit, s jakou četností a za kolik peněz. V dnešní době horkého míru mě ta idea výměny Mi-24/35 za AH-6 nepřipadá tak úplně iracionální.

avatar
Muerte Datum: 10.10.2012 Čas: 16:44

Teď jsem četl článek o tom, jak se český letecký průmysl musí soustředit na projekty s většími partnery. Nebyla by taková modernizace Mi 24/35 na standardy NATO ideální příklad? Se šancí modernizovat všechny ruský vrtulníky v NATO a dalších zemích? Řekl bych, že na tahu je spíš soukromý sektor než MO. Kdyby dokázaly podniky ukázat nějakou modernizaci, na kterou by bylo, tak se třeba MO rozhodne změnit svou strategii.

Každopádně když to takhle předem na MO odpískali, tak chápu, že se do toho nikomu nechce. To že si to další země kupují jasně ukazuje, že stroj je to užitečný.

avatar
butters Datum: 10.10.2012 Čas: 15:48

dovody vyradenia Mi 24/35 podla Bielej knihy:
"kvůli nízké balistické ochraně a zastaralé avionice, navíc nejsou interoperabilní v NATO"

"Náklady na modernizaci by podle Vondry dosáhly několika miliard, proto považuje za vhodnější řešení do této schopnosti dále neinvestovat a novější Mi-35 co nejdříve prodat."

avatar
martin Datum: 10.10.2012 Čas: 15:41

jako náhradu snad ti naši běloknižní diletanti plánují littlebirdy. Pidistrojky nesrovnatelné výkonem, možnostmi ani palebnou silou. snad tenhle záměr padne zároveň s křivoústým sašou

avatar
Voodoo Datum: 10.10.2012 Čas: 15:18

Tradiční postup AČR, zbavit se věcí, co fungují a nakupovat ty, co nestojí za nic!

avatar
Ondřej Lacina Datum: 10.10.2012 Čas: 15:18

Impozantní skvělej stroj.. Krása :) Těžko tento výbornej bitevní vrtulník s transportní kapacitou srovnávat s jinými stroji. Eurocopter Tiger, AH-64 Apache, Mil Mi-28, Kamov Ka-50/52 jsou sice možná lepší bitevní vrtulníky, ale nemají možnost transportu vojáků, raněných nebo jiného nákladu, což je nesporná výhoda Mi-24.

avatar
Lukáš Křemen Datum: 10.10.2012 Čas: 15:17

Proč se jich chtějí zbavovat? Co plánují jako náhradu?

arr