TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

Brazílie vybrala JAS-39 E/F Gripen

Datum přidání 19.12.2013    Rubrika rubrika: Události     komentáře 46 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Ve Švédsku je nyní nepochybně velký důvod k radosti. Brazilská armáda v rámci programu F-X2 nakoupí 36 švédských stíhaček JAS-39 Gripen E/F za 4,5 miliardy dolarů.

Foto: JAS-39 E/F Gripen v barvách brazilského letectva. / Saab

Foto: JAS-39 E/F Gripen v barvách brazilského letectva. / Saab 

 

Neustále odkládaný nákup nových brazilských stíhaček má svého vítěze. Brazílie nakoupí švédské víceúčelové stíhačky JAS-39 E/F Gripen. Brazilce přesvědčila jak nižší cena (nákup, provoz), tak také rozsáhlý transfer technologií ze Švédska.

 

Švédský stroj zvítězil v užším kole nad dvoumotorovými F/A-18 E/F Super Hornet a francouzským Rafale. V poslední době se spekulovalo o vítězství amerického stroje. Američané však doplatili na aféru s odposloucháváním členů brazilské vlády, včetně brazilské prezidentky.

 

Poněkud pikantní však je, že ani v tomto případě americké firmy nepřijdou zkrátka. JAS-39 Gripen využívá americký proudový motor od General Electric, který mimo jiné najdeme i ve stíhačkách F/A-18.

 

Brazilci získají všechny klíčové technologie včetně kompletního přístupu k softwaru letounu. V budoucnu tak mohou Gripeny vlastními silami modernizovat a upravit je pro používání různorodé výzbroje.

 

Video: Gripen NG. / YouTube

 

JAS-39 E/F Gripen vychází z technologického demonstrátoru Gripen NG. V Brazílii převezme úlohu po francouzských stíhačkách Mirage 2000 C/B a amerických F-5EM (zmodernizovaných brazilskou stranou).

 

Brazilští piloti si však na nové stroje musejí ještě počkat. Dvanáct měsíců potrvá příprava smlouvy a další čtyři roky pak výroba prvních letounu. Všech 36 strojů brazilské letectvo získá do roku 2023.

 

Podle brazilského ministra obrany Celso Amorima se Brazílie zajímá také o 12 olétaných Gripenů verze C/D. Starší švédské stroje pomohou s výcvikem brazilských pilotů a s překlenutím období do příchodu nových stíhaček.

 

Gripen NG je nejmodernější variantou švédských stíhaček Gripen. Oproti svým předchůdcům má Gripen NG zesílený podvozek a vyššího tahu (o 15 %) motoru. Výsledkem je větší nosnost zbraní a paliva.

 

Interní palivové nádrže byly překonstruovány tak, že pojmou až o 40 % více pohonných látek a uvolňují místo pro zatahovací podvozek, čímž bylo možné přidat navíc další závěs pro zbraně po každé straně trupu. Řadou změn však prošel také kokpit, avionika a systémy elektronického rušení.  

Zdroj: Saab

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
mu7705 Datum: 29.12.2013 Čas: 22:00

Ještě doplním, že by Slovensko pořizovalo verze C případně D. V případě verze E a nebo F by se zmíněné výhody znegovaly. Verze C a D budou také poměrně rychle k mání, protože Švédsko redukuje letectvo a bude také přezbrojovat na E a F. Takže mašin verzí C a D by mělo být poměrně hodně k dispozici.

avatar
mu7705 Datum: 29.12.2013 Čas: 21:57

Lukáš má pravdu. Výhody pro Slovensko mít stejnou mašinu jako ČR jsou naprosto jasné: a) Využití logistického a výcvikového zázemí v ČR bez nutnosti budovat vlastní hned na počátku projektu. b) časová úspora - jelikož ČR již má zkušenosti s provozováním techniky a dokumentace je již v českém jazyce, tak přenos zkušeností a dokumentace bude mnohem rychlejší a přesnější z našeho jazyka na Slovenský. c) pokud by existovala mezivládní dohoda mezi Švédskem, ČR a Slovenskem, tak za jistých okolností, by v případě problému se Slovenskými letouny mohly být zapůjčeny letouny české. Je to sice přitažené za vlasy a nevím co by mělo všechny slovenské letouny uzemnit, ale i pro tento případ by to mohlo být přínosem. d) přínos by to mohl být i pro ČR - v tom okamžiku by měly mít Grippeny tři sousední země - ČR, SR a Maďarsko. Pokud by třeba v ČR vzniklo servisní středisko pro určitý stupeň oprav, tak by to bylo také zajímavé. Co se týká toho hotovostního roje, tak si myslím, že 2 mašiny na Sliači je trochu málo. Jedině snad po dobu, než bude dobudováno kompletní zázemí, ale i tak by tam měly být nejméně 4 mašiny - 2 hotovostní a 2 rezervní. 6 kusů je poměrně málo. Nejmeší vhodné řešení by bylo těch 8 mašin s tím, že by Slovensko využívalo české spárky. Pro výcvikové a přezkušovací lety.

avatar
Lukas Datum: 28.12.2013 Čas: 22:19

W polskich portalach jest info, że Słowacja myśli o 6-8 Gripenach...
Bo ponoć umowa z Rosjanami na serwis MiG 29 się kończy w 2016...

Ponoć do czasu pojawienia się Gripenów to Czesi mieliby chronić słowackie niebo - za milion koron za godzinę...

Jaka kożyść - cóż 1 typ maszyn, 1 wspólny sytem obslugi maszyn, szkolenia itp...
Przy małej ilości maszyn ma to sens...

Z resztą to Wy Panowie powinniście wiedzieć to lepiej ode mnie

avatar
Jakub Mareš Datum: 28.12.2013 Čas: 21:29

Četl sem zde příspěvek o tom že slováci přemýšlí nad pronájmem 8 Gripenů a že by sloužili z čáslavi a ve sliači by byla jenom dvojice pro pohotovostní vzlety. Já nevim, ale co by to mělo pro slováky za výhody? a jaké by z toho byli výhody pro nás? Máte o otm někdo přehled?

avatar
David Datum: 28.12.2013 Čas: 17:45

To Laci - jsem si vědom, že Španělsko bylo, resp. je aktivním účastníkem programu Typhoon. Mně jde spíše o způsob vyčleňování financí ze státního rozpočtu, resp. to, co všechno se počítá do výdajů na obranu. Je zajímavé, že NATO nemá pro jejich stanovování nějakou všeobecnou metodiku - a přitom se stále hovoří o doporučení 2% HDP na obranu (což většina členů nedosahuje).
A je docela zajímavé, jakým problémem je vyčlenění financí na poměrně malý počet letounů i v případě tak velkého státu, jako je Brazílie - tedy velkého, lidnatého státu, který v posledních letech zaznamenal značný ekonomický růst a má čím dál vyšší ambice. Přitom když vezmu v potaz rozlohu Brazílie, 36 letounů mi připadá jako poměrně málo - a svá letectva posílily další státy regionu, především Venezuela (Su-30) či Kolumbie (Kfiry a ohlášený plán na nové letouny ), přičemž vztahy mezi těmito státy nejsou zcela optimální, k tomu navíc boj s narkomafiemi atd.

avatar
Laci Datum: 28.12.2013 Čas: 03:47

S Typhoonem ve Španělsku to je docela jinej případ. Španělsko se na vývoji Typhoonu přímo podílelo, stejně tak na výrobě.

avatar
Lukas Datum: 27.12.2013 Čas: 23:10

mu7705 - jako 1 spójny plan?
Nie,
Ale są różne strzępy...

Przykladowo śmigłowce....
Teraz jest progam śmigłowcowy - chca kupić 70 wielozadaniowych średnich maszyn - następcy Mi 17, Mi 14, a w przyszłości także W-3 i SH-2G
To ma być dostarczone od 2022 roku^
W 2014 (ponoć) ma rozpocząc się przetarg na śmigłowce szturmowe - 12 sztuk, (na początek)

Ale to nie koniec - bo do 2035 roku maja kupić kolejne śmigłowce wielozadaniowe (20 szt), szturmowe (20 szt.) i ciężkie (24 sztuki)
Czyli plan jest taki - do 2035 - 90 średnich maszyn, 32 szturmowe i 24 ciężkie...

Wszystko pięknie - jak to w planach które politycy tworzą na przyszlość ;)

Niech kupią te 70 sztuk... (Tu jest problem - wszyscy kandydaci są źli! )

Co do samolotów - cóż tu jest ciekawiej - bo nawet takich obietnic nie ma...
Temat na dziś to następca Su 22...
Wciąż są sprzeczne informacje - raz że MON kupi eskadre samolotów, raz że UCAV...
Nie wiadomo ile maszyn mają mieć Siły Powietrzne
Na pewno wiecej niż 48 ;)
Kiedyś była taka analiza że Polska potrzebuje 120 maszyn.
No ale dziś mamy mniej...

Pewnie nie mamy co liczyć na więcej niz 100 maszyn.
Oby nie mniej niż 80...
No ale to już moje domysły...
Bo tak naprawdę nic nie wiadomo...

avatar
mu7705 Datum: 27.12.2013 Čas: 15:02

Lukáš - je v polsku nějaká koncepce rozvoje letectva? U nás teď je plán pro dopravní a vrtulníkové letectvo.

avatar
Lukas Datum: 27.12.2013 Čas: 12:22

David - tylko środki na zakup F-16 były wydzielone poza budżet... (wydzielone bo oficjalnie plan z 1999 roku, był taki że wojsko dostaje 2 % pkb, z czego 0,05% to środki na spłate F-16. W końcu spłaciliśmy w 2006 roku F-16 a te 0,05% pkb nie wrociło do wojska - stąd 1,95% )

Z innych ministerstw budżetu finansowane są programy badawczo-rozwojowe (nowe konstrukcje jak Anders, czy RAK)
Ale zakupy - to już z budżetu wojska...

I tak kupiliśmy Rosomaki - kupiliśmy, 2760 Spike, śmigłowce, teraz Leopardy 2A5 itd...

Program "tarcza polski" (czyli systemy MRAD i SHORAD ) będzie finansowany z budżetu wojska - tyle że zagwarantowany będzie stały % na ten strategiczny program

avatar
David Datum: 27.12.2013 Čas: 10:43

Nechce se mi dál tu diskusi někam posunovat. Ale jen podotýkám, že neexistuje nějaká jednotná metodika pro výpočet výše vojenských výdajů. V případě Polska jsou vojenské výdaje zkresleny tím, že na různých programech se podílejí i další resorty, případně jsou pro ně zvlášť vyčleňovány finance. To v ČR prakticky není, Gripeny byly pořízeny jen z rozpočtu MO. A to třeba ve Španělsku byly typhoony pořízeny ze zvlášť vyčleněných prostředků přímo ze státního rozpočtu a ministerstvo obrany mělo zajistit jen jejich provoz.Takže potom všechno vypadá trochu jinak

avatar
TF_HU Datum: 27.12.2013 Čas: 01:09

Dip..pri poslednim cviceni letos v PL jsem se bavil s piloty vzdusnych sil PL na tema proc v pobalti mig29 a ne f-16. Duvody prakticke, ne ze by mig v necem vynikal :-)

...vytizenost vycviku
...nechteji je ukazovat rusum


To ve zkratce :-)

avatar
Lukas Datum: 23.12.2013 Čas: 23:44

D.i.p
Oficjalnie wydajemy 1,95 PKB - co oznacza 31,2 mld zł (ok 9,8 mld $ ) w 2013 roku (z tego 8,2 mld zl na modernizacje )
Ale to fikcja przykładowo w tym roku ( w lipcu ) ofcjalnie obcięto o 3,3 mld zł (1 mld $ ) budżet...
To oficjalnie - a ile w praktyce? (często pod koniec roku wstrzymuje ise pieniadze dla wojska)
http://wiadomosci.onet.pl/kraj/nieoficjalnie-budzet-na-2013-r-mon-spadnie-o-ponad-3-3-mld-zl/d0wrd
W praktyce budżet to 1,7 % pkb... Czyli ok. 8 mld $
Jak widać wcale nie jest u nas tak dobrze...
I tak jest już od kilku lat...

Co nie zmienia faktu że zawsze jakieś programy sa realizowane...

Dlaczego MiG 29 - raz że "zgłoszone" są jako maszyny do airpolicing, (Bo do tego się tylko nadają )
dwa słaba infrastruktura na Litwie
Trzy - nie chcemy by Rosja miała zbyt wiele okazji do "poznania" F-16 bl 52+
Cztery - Litwini nas bardzo nie lubią - to my ich ;-)

Tak, modernizujemy MiG 29 - 16 maszyn z bazy w Mińsku Mazowieckim (to sa maszyny zakupione przez nas oraz kilka odkupionych od Was )
MiGi 29 z Malborka (kupione od Niemców ) nie będa modernizowane - ponoć są w dużo gorszym stanie....

Generalnie jest pomysl kupna 16 maszyn - za Su 22...
Ale nic nie jest pewne - mówi się też o UCAV (bardzo za tym lobbuje gen. Koziej... )

avatar
flanker.jirka Datum: 23.12.2013 Čas: 21:26

pro D.I.P. celých 24 kusů
http://zpravy.idnes.cz/ceska-armada-zesili-pro-gripeny-ziskala-rakety-stredniho-doletu-p8h-/zpr_nato.aspx?c=A080123_093726_zpr_nato_inc
.... dříve se pořizovalo 100 kusů AIM 9 M Sidewinder, nějaké pro L 159 před summitem NATO v Praze.
http://cs.wikipedia.org/wiki/AIM-9_Sidewinder

avatar
D.i.p Datum: 23.12.2013 Čas: 20:54

Špatně jsme si rozuměly v reálných ekonomických možnostech jsem měl namysli těch 36 nadzvuků a 72 podzvuků.
Samozřejmě za předpokladu změny priorit v rozpočtu ČR. Záleží na tom jestli stát chce vydávat peníze na ochranu svých občanů a jejich majetku nebo jestli chce vydávat peníze na řízení jejich životů.

Jak tu někdo už naznačil a něco to má do sebe. Ono možná není ani tak potřeba tolik nadzvuků, protože, byť s podzvukovými, letadly co odpálí AIM-120 AMRAAM se musí počítat taky. Obzvláště když mohou zvlétnout odkudkoli.

Samozřejmě další vtipnou úvahou je to, kolik naše letectvo má nakoupeno AIM-120 AMRAAM.

avatar
D.i.p Datum: 23.12.2013 Čas: 20:33

Lukas: S tím rozpočtem nevím, třeba by to dokázal zodpovědět někdo zasvěcenější. Ale co jsem se koukal, tak rozpočet Poslké armády je něco přes 10 mld $ což spíš odpovídá 1/5. Další otázkou je, zda se nákup nové vojenské techniky financuje z rozpočtu armády, nebo z peněz mimo tyto rozpočty.
Je tu někdo zasvěcenější co si v tom udržuje větší přehled?

Lukas / flanker.jirka: S těma MiG-29 a F-16 by nám to třeba mohl objasnit Lukas. Proč v Pobaltí MiG-29 a ne F-16?

arr