Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Nesmrtící obranné prostředky Piexon AG

Vzhledem ke zhoršující se bezpečnostní situaci v ... Více

Námořní technika

Britská letadlová loď HMS Queen Elizabeth poprvé na moři

Datum přidání 29.06.2017    Rubrika rubrika: Námořní technika     komentáře 182 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

V úterý nová letadlová loď Královského námořnictva HMS Queen Elizabeth (R08) poprvé opustila skotské loděnice Rosyth Dockyard a vydala se na testovací plavbu na otevřené moře.

Foto: HMS Queen Elizabeth; větší foto / Royal Navy

 

Ukázka moci Velké Británie

HMS Queen Elizabeth je první lodí své třídy. S předáním lodě do rukou Královského námořnictva se počítá na konci letošního roku a s prvním operačním nasazením v roce 2020. Sesterská loď HMS Prince of Wales bude na vodu spuštěna v letošním roce a předána Královskému námořnictvu v roce 2020. S operačním nasazením se počítá v roce 2022 nebo o rok později.


HMS Queen Elizabeth je po amerických letadlových lodích třídy Nimitz a Gerald R. Ford největším vojenským plavidlem na světě a největším plavidlem kdy postaveným ve Velké Británii. Výtlak britské letadlové lodě je 70 600 t - americký USS Gerald R. Ford má výtlak 100 000 t a např. ruský Admirál Kuzněcov výtlak 55 000 t.


Díky obřím rozměrům se HMS Queen Elizabeth téměř nevešla do doku loděnic Rosyth Dockyard - okraje lodě byly při opouštění doku vzdálené pouze 36 cm od okrajů doku a kýl lodě (při odlivu) pouze 0,5 m od dna. Přímo z doku loď vytlačila flotila remorkérů.


Loď v následujících týdnech otestuje na moři především své výkonové schopnosti (rychlost, manévrovatelnost, energetickou soustavu, pohon) a také zbraňové systémy (Phalanx CIWS, 30mm DS30M Mark 2).


Následně se vrátí zpět do loděnic pro další testy a pak ještě jednou vypluje na otevřené moře k otestování všech svých systémů mise - tedy především k otestování schopnosti lodě přijímat, zpracovávat a poskytovat posádce taktické, navigační, velitelské a další informace, aby posádka mohla řídit jak samotnou loď, tak složité operace bojových letadel/vrtulníků a dalších lodí bojového úkolového uskupení.


“Vyplutí první naší letadlové lodě na moře je pro Velkou Británii historický okamžik. Tato plovoucí pevnost je zdaleka nejsilnější lodí, která kdy byla postavena ve Velké Británii a umožní nám čelit mnoho měnícím se hrozbám po celém světě,” řekl ministr obrany Sir Michael Fallon. “Během dalších 50 let bude plout po celém světě a ukazovat britskou moc a náš závazek čelit vznikajícím výzvám v nebezpečném světě. Celá země může být hrdá na tento národní úspěch.”


Magazín UK Defence Jorunal uvedl, že HMS Queen Elizabeth de facto představuje “osm akrů” (32 374 m2) suverénního britského území, které lze přesouvat po celém světě. Loď přitom nebudou využívat jen námořnictvo a námořní pěchota, ale také pozemní síly a letectvo.

 

Video: "Balet" remorkerů při vytlačování HMS Queen Elizabeth z doku. / YouTube

 

Dva ostrovy a žádný Windows XP

Lodě třídy Queen Elizabeth jsou typické dvojicí oddělených palubních ostrovů - přední ostrov je určený k řízení lodě, zadní k řízení leteckých operací.

 

Projekt počítal se stavbou jedné dlouhé nadstavby nebo dvou menších. Nakonec, i kvůli umístění dvou výfuků o průměru 2,4 m pro 36MW plynové turbíny a čtyř výfuků pro 10MW dieselové generátory, byly zvoleny dva ostrovy. Podle UK Defence Journal výhodou dvou ostrovů je mimo jiné zvětšení užitné plochy paluby.

 

Samotné řízení lodě vyžaduje díky rozsáhle automatizaci pouze 679 námořníků. Po doplnění leteckého křídla v podobě letadel F-35B Lightning II (typicky 24 strojů) a vrtulníků (typicky 14 strojů) vzroste osádka na 1600 námořníků a členů leteckého personálu.

 

Na otevřeném moří budou z paluby operovat protiponorkové vrtulníky Merlin HM2 a vrtulníky včasné výstrahy Merlin Crowsnest, u pobřeží pak vrtulníky Chinook, Apache, Merlin HC4 nebo Wildcat HM2.

 

Pokud si to situace vyžádá, HMS Queen Elizabeth pojme 50 nebo dokonce 70 letadel a vrtulníků. Loď přitom dokáže denně generovat až 110 vzletů/přistání bojových letadel.

 

První vrtulníky na HMS Queen Elizabeth přistanou ještě v letošním roce, F-35B v roce 2018.

 

Video: Záběry HMS Queen Elizabeth z dronu. V čase 3:20 můžete vidět výfuk plynové turbíny a dva výfuky dieselových generátorů - výfuky určily počet a tvar ostrovů. / YouTube

 

Za zmínku stojí i novinářská “kachna”, podle které HMS Queen Elizabeth využívá operační systém Windows XP a je tedy zranitelná proti kyberútokům. Britské ministerstvo obrany v reakci na to uvedlo, že počítače využívající Windows XP slouží jen ke kalibraci a testování systémů lodě a Windows XP nevyužívá a nebude využívat žádný z organických palubních systémů.

 

HMS Queen Elizabeth získá vlastní operační systém Sdílená infrastruktura (Shared Infrastructure) od BAE Systems - ten bude postupně instalován na všech lodích Královského námořnictva. V současné době Sdílená infrastruktura již ovládá 13 fregat Type 23.

 

Sdílená infrastruktura podle UK Defense Journal revolučním způsobem zlepšuje ovládaní lodě díky použití virtuálních technologií a pokročilé fúze dat ze senzorů, zbraní a všemožných systémů řízení lodě, řízení provozu na palubě a mise.

 

Díky použití Sdílené infrastruktury lze spojit software od několika výrobců pod jediný operační systém. Na jediné víceúčelové konzoli s velkým LCD displejem lze vůbec poprvé zobrazovat informace z navigace, komunikace, sonaru, atd. - stejně tak jediná konzole dokáže ovládat všechny napojené systémy.

 

Takové řešení přináší výrazné finanční úspory, šetří prostor na můstku, zjednodušuje obsluhu a snižuje množství náhradních dílů.

 

Zdroj: UK Defence Journal

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Starlight Datum: 05.07.2017 Čas: 14:10

Vrátím se k porovnání letounu F-35 a Rafale. Vypozorovali jsme v diskuzi jednu opakující se nepřesnost. Stejně jako má F-35 tři verze A/B/C , tak i Rafale má verze B/C a hlavně námořní M. Jak už někteří správně tuší, verze M a B/C se v řadě výkonnostních parametrů liší.

1)
Hmotnosti různých letounu Rafale postupně rostly, jak byly postupně zaváděna novější standardy (F1, F2, F3). Už tu bylo v diskuzi napsáno, že je rozdílná prázdná hmotnost letounu. Pozemní konfigurace Rafale C se dostala časem z původních hmotností cca 9 850 kg mírně přes 10 000 tun. U námořní verze M se zpravidla pak uvádí, že je těžší o cca 500-700 kg než jednomístná verze C.

Ale postupně byla zvedána i maximální vzletová hmotnost. Pozemní verze Rafale B/C F3 má maximální vzletovou hmotnost 24 500 kg. U námořní verze Rafale M F3 se uvádí, že maximální vzletová hmotnost je 24 000 kg. To ale platí pro vzlet z pozemních základen.

Maximální povolená hmotnost při startu z letadlové lodě s pomocí katapultu C13-3 má údajně být jen 21 500 kg. Zdroje ale připouští, že konfigurace pro doplňovaná paliva za letu se 4 x podvěsnými palivovými nádržemi (2 x 2000 litrů + 2 x 1250 litrů), kontejnerem s výsuvnou hadicí a 2 x PLŘS MICA má výjimečně povolenou vzletovou hmotnost okolo 22 200 kg.

2)
Jak to vypadá v praxi. Byly tu zmíněny dolety verze Rafale B/C se třemi obrovskými podvěsnými palivovými nádržemi (PPN) o objemu 2000 litrů. Tak to je ale konfigurace, kterou palubní Rafale M nenosí. Ty vozí jen dvojici těchto velkých palivových nádrží.

Navíc je potřeba brát do úvahy, že tabulkové „marketingové“ mise se zpravidla počítají s tím, že po vyprázdnění PPN dojde k jejich odhození. V realitě, včetně současného bojového nasazení v současných konfliktech nízké intenzity, se tak děje jen ve výjimečně (zpravidla v nějaké nouzi).

a)
Rychlé porovnání 1 - Rafale B/C může nést až 3 x PPN 2000 litrů, 2 x střela SCALP EG a 4 x PLŘS MICA. Rafale M může nést jen 2 x PPN 2000 litrů, 1 x střela SCALP EG a 4 x PLŘS MICA.

Krásné porovnání rozdílů v podvěsných konfigurací Rafale B/C a Rafale M z reálných bojových operací proti ISIL na území Iráku a Sýrie je na těchto videích - v noci: https://www.youtube.com/watch?v=1CIhlCYwDtI&t=4s a ve dne: https://www.youtube.com/watch?v=RyJNwQ3YITc.

Rafale B/C z pozemní základny veze 3 x PPN 2000 litrů, 2 x střela SCALP EG a 2 x PLŘS MICA. Rafale M startující z paluby letadlové lodi ChdG veze jen 2 x PPN 2000 litrů, 1 x střela SCALP EG a je bez PLŘS MICA. V obou případech není střelecký kontejner Damocles.

b)
Rychlé porovnání 2 - Rafale B/C může nést až 3 x PPN 2000 litrů, 6 x řízená pumy a 4 x PLŘS MICA. Rafale M může nést jen 2 x PPN 2000 litrů, 2 x střela SCALP EG a 4 x PLŘS MICA.

Reálné bojové nasazení Rafale M z paluby ChdG. Podvěsy: 2 x PPN 2000 litrů, 4 x řízená pumy AASM a 1 x střelecký kontejner Damocles: https://www.youtube.com/watch?v=tNkPZ9dGTag

Reálné bojové nasazení Rafale B/C z pozemní základny. Podvěsy: 3 x PPN 2000 litrů, 4 x řízená puma AASM, 2 x PLŘS MICA a 1 x střelecký kontejner Damocles: https://www.youtube.com/watch?v=dp0Rmhen9C0 a jiné video, kde mají naloženo více, konkrétně 6 x řízená puma AASM: https://www.youtube.com/watch?v=X64iKC9wUvw

c)
Francouzské bojové nasazení letounů Rafale pozemních variant B/C a námořní varianty M podle mne krásně ilustruje, proč jsou letadlové lodě jako nástroj projekce síly pro velmoci tak užitečné. A to i za cenu, že výkony námořní verze letounu jsou papírově horší než pozemní verze.

Francouzské letectvo proti cílům v Iráku a Sýrii vzlétá se stroji Rafale B/C až ze základny Al Dhafra v SAE. Přestože vozí 3 x PPN 2000 litrů, tak se jejich operace neobejdou bez doplňování paliva za letu (francouzské tankery KC-135 vzlétají na videu ze stejné základny).

Naproti tomu francouzské námořnictvo se stroji Fafale M operuje z paluby letadlové lodě ChdG . Letadlová loď se může přesunutou mnohem blíže k cílům leteckých úderů. ChdG primárně operoval proti ISIL v Perském zálivu a krátce také z východního středomoří.

Proto velmoci chtějí letadlové lodě – mít vlastní letiště/leteckou základnu v mezinárodních vodách co nejblíže k cílům. Po operační stránce to zvyšuje schopnost doručit více munice na více cílů v kratším čase. V případě CAS zrychluje reakci a celkově to snižuje požadavky na podpůrné vzdušné tankery. Po vojensko-politické stránce pak většinou odpadá nutnost složitých diplomatických vyjednávání o poskytnutí spojeneckých leteckých základen nebo vzdušného prostoru.

avatar
Luky Datum: 05.07.2017 Čas: 10:51

@Skelet
"..že Royal Navy měla nahánět sovětské letouny Tu-142 a Tu-16. No a proti těm Harriery bohatě stačily"

Harrier je skvělý útočný letoun a může se někomu jevit i jako dobrá stíhačka...bohužel je to v podstatě přízemní podzvuk a ve stíhací úloze si s ním nepřátelé můžou dělat co chtějí (ve smyslu navázat boj, opustit boj)...přechodně se sice propast trochu zasypala instalací Amraamů, ale upgradujou i protivníci...
Falklandy byly specifické tím, že argentinské letectvo mělo velmi rané verze Sidewinderů, Britové už všesměrovou 9L. Navíc se nepřátelští stíhači pohybovali v okrajové zóně svého doletu a na nějaké nahánění nebyl moc čas. Ono by to stejně s 9B byl proti velmi obratnému Harrierovi problém.
Kdyby měli Argentinci 9L, 9M, Magic2 nebo podobné střely, všechno mohlo být úplně jinak.
F-35B je obrovský skok kupředu. Na stíhače typu Rafale případně navalizovaný EFT bude vždy trochu strácet, ale už to nebude taková výkonová propast jako Harrier vs MACH2 letadla.
Myslím, že Britové za studené války tak trochu spoléhali na Amíky a jejich F-14 (vs Tu-142 a Tu-16).

avatar
Jirosi Datum: 05.07.2017 Čas: 05:50

Arassuil: Zapracovat reaktor do už existující lodě by bylo na hranici ceny nové. U ponorky výměnu řeší takže vyřežou celou sekci trupu a nahradí novou. Ale takové řešení u klasické lodi nepřichází k úvahu.

avatar
Arassuil Datum: 05.07.2017 Čas: 01:06

Teď mě jen tak napadlo (asi už je pozdě)... Nevíte, jak moc Britové při návrzích počítali s tím, že by tam třeba nakonec ten reaktor přeci jen zapracovali, třeba i s katapultem? Životnost bude +- 50 let (pokud budeme vycházet z amerických protějšků), to by se při nějaké modernizaci po 15-20 letech snad ještě vyplatilo, ne? Celá QE by poskočila o level výše. A návrhy projektu snad taky existují...?

avatar
skelet Datum: 04.07.2017 Čas: 22:21

Ta podbízivá myšlenka, že mají skokánek, protože nemají jádro a jádro nemají, protože JSF je .. mylná.

1) konvenční pohon mají, protože nemají prachy na jiný. Británie je sice chudší, ale má stále zájmy po celém světě, a také se po celém světě angažuje. Takže zde by byl jaderný pohon výhodnější, ale .. jaderný pohon je drahý, ale taky politicky komplikovanější. Jak při stavbě, tak při provozu a při rozebírání. Takže Británie šla tou snadnější cestou, a možná také díky tomu bude mít letadlové lodě dvě na místo jedné atomové francouzské
2) STOVL letouny začala Royal Navy používat kvůli dvěma faktům. První fakt byl, že v sedmdesátých letech na tom byla britská ekomonika blbě a druhým byl ten fakt, že Royal Navy měla nahánět sovětské letouny Tu-142 a Tu-16. No a proti těm Harriery bohatě stačily. Takže se zvolila levnější cesta v podobě Sea harrierů. Moc se tomu nevěřilo, ale kupodivu se to v "82" osvědčilo. Ale má to svá omezení v podobě nepřítomnosti těžších podpůrných letounů, což Brity nutí k určitým typům improvizací. Katapult rozhodně není zbytečný a v roce 2011 dokonce RN oznámilo vývoj vlastního elmag.katapultu, ale to utichlo spolu s koncem aféry "JSF". Dá se velmi silně předpokládat, že pokud by Britové odstoupili od programu JSF, tak by měla QE na své palubě letouny Rafale M.

Rovněž taky není pravdou, že by v době stavby CHdG nebyl k dispozici žádný výkonný STOVL letoun. Sea Harrier FRS2 i AV-8B+ byly velmi schopné letouny a ve výhledu byl program JSF, případně se uvažovalo i o evropské obdobě (FOAS tuším apod.).

avatar
dejf Datum: 04.07.2017 Čas: 21:18

stejně mi vrtá hlavou, co se tady řeší. na začátku všeho sou prachy a od nich se všechno odvíjí.

nechtělo se jim mrhat peníze za jadernej pohon, což i dokážu pochopit, protože je po 500 letech přestalo bavit vyvážet svůj světonázor do zbytku světa. no a tím pádem nemusej mít loď s "neomezeným" dosahem.

z toho vyšla potřeba palubního stroje kategorie STOVL, protože:

1) vařit vodu, aby měl parní katapult co žrát v kotli na mazut je z dnešního pohledu blbost. jadernej reaktor jaksi tu páru generuje pořád, tam se jede na parní turbíny. někdo tady psal haluz, že QE má parní turbíny. NE, má plynový, to je pro představu něco podobnýho, jako turbínovej motor ve vrtulníku.

2) elektriky je tam sice habaděj, ale ELMAS jaksi neni ještě ve stavu, že by ho šlo vrazit na jedinou letadlovou loď jejího veličenstva. to si můžou dovolit v USA, kde se ta věc pořádně odzkouší na CVN-78 (jo, i na CVN 79 předpokládám bude), ale fakt si to nechtěli lajsnout v RN, což chápu. trapasů a průserů tam maj dost a kdyby tohle nefungovalo, tak asi nechá královna celou admiralitu naházet do temže :-D

no a protože sou na světě jenom dva typy katapultů, tak jaksi neni jak dostat letadlo CATOBAR do vzduchu. a představa rozjezdů letadel kategorie STOBAR přes celou letovou palubu asi taky RN nepřišla jako lákavá, možnost řešit zároveň vzlety i přistání je rozhodně přínos.

no a vzhledem k tomu, že moderní STOVL letadlo je na světě jenom jedno je řešení jasný.

srovnávat QE s jinou letadlovou lodí je sice fajn, ale je to jako porovnávat kladivo a šroubovák. obojí je to nástroj na udělání nějaký práce, ale šroubovák na hřebíky je stejně platnej, jako kladivo na šrouby...

stejně tak je výsledkem úvahy svý doby CHdG, tehdy nebyly dostupný palubní stroje kategorie STOVL, který by splnil jejich požadavky (harrier je, a to si bez okolků přiznejme, proti F-35B klumpr), tak jim nic jinýho, než jádro nezbylo, protože provozování parního katapultu bez jádra je v lodi takový velikosti prostorová sebevražda, i když u PA2 to zkusit chtěli. dobře, je tady argument, že CV-63 kitty hawk vyřadili až v roce 2009 a výtlakem je podobná QE, ale nikdo asi nebude tvrdit, že z jejího provozování byli v USN u vytržení a přivírali oči slastí...

avatar
raziel87 Datum: 04.07.2017 Čas: 21:16

2 Skelet


Tak ať vadí, na Palba alespoň člověk nečte z pátý ruky duplicitně to, co čteme standardně při denním logování a to co čteme na AN od Shanii.....jen to nepostujem jako El Diablo. Tohle mě prostě vadí, to jeho osobní přesvědčení hraničící s fanatizmem. Ve všem ostatním proti Shaniovi ani popel

avatar
skelet Datum: 04.07.2017 Čas: 20:32

raziel: musím tak trochu bránit pověst Palba.cz. Takže pochybuju, že by Cover72 dal Shaniu do ignor listu, to si jako admin nemůže, nesmí a neměl by dovolit. On prostě Shaniu ignoruje a to je rozdíl.
Po pravdě mi to tvé argumentování Palbou zde, lehce vadí.

avatar
Shania Datum: 04.07.2017 Čas: 19:47

raziel87: ne nerozumím ti a netuším v čem dělám JSF medvědí službu...


A už vůbec nechápu jaky problém máš s tím co jsem napsal v tyhle diskuzi.... což by jsi mi pro začátek mohl pořádně vysvětlit.

---
na aciqu se o F-35 skoro nepíše, měl jsi spíš zmínit f-16.net... srovnavat tyhle weby se sputnikem je trosku moc, obzlast kdyz jsi tu nedavno branil aktualnikonflikty... kde si ty "pravdivý" informace musis vyzobat a ignorovat dezinformace, to se od diskuzního fora liší jen v tom, ze se tam o nicem nediskutuje...

Sputník je naproti tomu státem řízená propaganda a v jeho diskuzích přispívá elita národa...

avatar
raziel87 Datum: 04.07.2017 Čas: 19:05

Psal jsem z tel

avatar
raziel87 Datum: 04.07.2017 Čas: 19:04

2 Shania

Nevydejchavam to proto, ze projektu JSF prokazujes "medvedi službu". Budeš asi argumentovat vysinutejma rusofilama a tim, ze se snažíš uvést věci na pravou míru.

Ja rusofily zcela ignoruju, nestojí mi za debatu (pokud mas paměť, vis ze jsem tu nikdy nerozvíjel debaty allá "Su-35 smete z oblohy i to o čem ještě ani neví") ale osobně mám velký problém s tvojí suverénní argumentací, která je opřena o to samé, co jsme cetli my, ostatní military fandove. Prostě to na me působí jak rudej hadr. Subjektivně jsem totiž vyvodil, ze to co si na acigu čtu pred spaním ma ve finale stejnou vypovídací hodnotu, jako kdybych byl gramotny rus, co chodi na sputnik. Jen jsem se narodil jako Cech, mam bliz k anglofonním narodum a mediim, tak čtu to co ty.....chapes kam mířím?

2 skelet

Segal7 vystihl na výbornou. To ze me Shaniuv pristup vadí.....a co? V každé jiné diskuzi jsem s nim za jedno, jen ten jeho Lightening....

avatar
Shania Datum: 04.07.2017 Čas: 18:15

segal7: díky, však raziel ví kdo si mě bloknul a proč:D Ale ještě si mě myslím bloknul smutnou krabice.

---------

fenri: jak si jinak mám vyložit tvoji reakci, na muj komentař, v kterém přímo stojí:

"Takže to shrnu: pokud jde pouze o interní palivo, F-35B doletí dál minimálně do 2000lb bomb co unese interně.
Nevíme nic o tom, jaký profil zvládne F-35B s externí municí.

Rafale s EFT doletí dál a i když je F-35B jediný stoj z rodiny, co by EFT využil, nic o tom, že by je někdo plánoval jsem neslyšel"

Takže to by jsme měli k tomu kdo doletí dál.

------------

Ale taky jsi psal něco o akcnim radiu 1000nm jen s internim palivem, menším wingloadingu a mnohem mensi spotřebou u rafale atd... Takže jsem se ti snažil ukazat, že to tak uplně není. Rafale sice v čísté konfiguraci může mít o něco málo menší spotřebu, s AG výzbrojí, pody a EFT ani náhodou.

Na ten profil

B. 1,480 km/799nm with three tanks (6,000 L), four MICA AAMs, and four 500 Ib GBU-12 LGBs

Což je na váhu (jen vyzbroj, ne palivo) srovnatelní s interní výzbroji pro F-35B spotřebuje 11,5t paliva.

avatar
skelet Datum: 04.07.2017 Čas: 17:56

Raziel a můžeš mi napsat, kteří moderátoři na palba.cz si dali Shania do ignore listu? Já jen, abych věděl z kterého moderátora mám udělat nezaměstnaného. Neb moderátor je od slova moderovat, nikoliv ignorovat :))

avatar
Jirosi Datum: 04.07.2017 Čas: 17:43

fenri: vy věříte ale žádný důkaz jste k tomu nepodal krom se s neporovnatelnými udají aby vám to vycházelo.

Jaký vliv má měřítko na % zástavby v lodi? Jasně žádné ale proč to neřešit že ...

"objemech zastavěného prostoru vč. paliva"
Palivo se užívá jako balast pro udržení paluby v rovině, takže pokud ho loď němá stejně musí vést něco jiného co plní tuhle funkci.

avatar
segal7 Datum: 04.07.2017 Čas: 17:37

Raziel : Když už máš potřebu někoho urážet, tak aspoň nelži a nepomlouvej - jediný mod. který to na palbě udělal je ( jestli mě paměť neklame) Cover72 a to je ( mimo jeho velkých znalostí a přehledu - které prokázal skvělými monografiemi i příspěvky v diskusích) tak trochu F35 hater a poslední dobou tam ani nepříspívá a kdyby jsi chtěl vytáhnout Jerseyho.se tak 1. to není mod. 2. mimo jeho nesporných znalostí chodí ve švédském dresu i spát a 3. za svoji karieru na zmíněném webu se tam stihl pohádat s více lidma a několikrát tamější učast přerušil, ale to Ti nemusím říkat to Ty dobře víš...nebo aspoň bys měl podle toho jak tady prezentuješ sám sebe

omluva za OT - jsem si to nemohl odpustit...

arr