Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Británie testuje: Solární letouny místo satelitů

Datum přidání 18.02.2016    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 15 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Ministerstvo obrany Velké Británie pro účely testování nakoupí tři výškové solární letouny Zephyr 8 od firmy Airbus. Výškové solární letouny jsou rodící se kategorií stratosferických letadel určených k doplnění nebo nahrazení komunikačních a špionážních satelitů.

Foto: Na obrázku Zephyr 7. Z principu jsou výškové solární letouny velmi subtilní, lehké a křehké. / Airbus

Foto: Na obrázku starší Zephyr 7. Z principu jsou výškové solární letouny velmi subtilní, lehké a křehké. / Airbus

 

Letová hladina bezpilotních solárních letadel je ve stratosféře - ve výškách 20 000 až 21 000 m. Díky solárním článkům lze létat ve velkých výškách týdny nebo měsíce. Solární letadla poslouží jako komunikační maják, k mapování nebo k zpravodajství, průzkumu a sledování ISR (Intelligence, Surveillance, Reconnaissance).

 

Solární články letadla během dne poskytují dostatek energie pro pohonnou jednotku (elektromotory), palubní elektroniku, užitečný náklad a pro nabití li-ion baterií. V noci systémy letadla odebírají elektrickou energii z baterií.

 

Ve výškách přes 20 000 m letoun již neovlivňují rozmary počasí a je zde nízká teplota vzduchu a tenčí vrstva atmosféry – optimální podmínky pro fungování solárních článků. Stratosferická solární letadla se navíc pohybují nad letovou hladinou všech komerčních dopravních letadel.

 

Solární letoun Zephyr 7 v roce 2010 ustanovil světový rekord v nepřetržitém letu dlouhém 14 dní. Nejnovější Zephyr 8 má větší rozpětí 25 m (oproti 21,5 m), je o 30 % lehčí a unese o 50 % více baterií než jeho předchůdce.

 

Podle Airbusu dokáže Zephyr 8 operovat i ve vysokých zeměpisných šířkách a v zimních měsících - v obou případech se letoun musí vyrovnat se nedostatkem slunečního svitu.

 

Zephyr 8 váží pouze 60 kg a unese náklad o hmotnosti 5 až 10 kg. I přes nízkou nosnost Zephyr 8 dokáže pomocí kamer z výšky 20 000 m vytvářet živé video s rozlišením 50 cm a přenášet ho datovým spojením do operačního střediska.

 

Navíc na rozdíl od nízko letících špionážních satelitů, které přelétnou nad daným místem jednou za 90 minut, solární letouny jsou schopny dodávat vizuální informace neustále.

 

První let prototypu letadla Zephyr 8 se udál v předešlém roce. Podle firmy Airbus je prodej do Velké Británie první úspěšný prodej nového stroje do zahraničí.

 

Video: Zephyr v akci. / YouTube

 

Kromě optického průzkumného vybavení bude na palubě datové relé s přenosovou kapacitou až 100 Mbps. Díky komunikačnímu relé dokáže Zephyr 8 z výšky 20 000 zprostředkovávat datový přenos mezi místy na Zemi až 1000 kilometrů vzdálenými.

 

Teoreticky lze několika stroji pokrýt libovolně velkou oblast, například území některého státu. Území ČR by bez problému dokázal pokryt jediný letoun. Navíc solární letadla jsou schopna předávat informace mezi sebou, takže mohou vytvářet celé sítě pseudosatelitů.

 

Airbus ani britské ministerstvo obrany neupřesnilo důvody nákupu. V listopadu minulého roku však ministerstvo uvedlo, že výškové solární letouny jsou součástí balíčku v hodnotě 2 miliardy liber na zásadní vylepšení schopností britských speciálních sil.

 

"Smlouva v hodnotě 10,6 milionu liber je určena pro demonstraci operačního konceptu, nikoliv za jednotlivé letouny, takže cenu za stroj vám nemohu poskytnout. Tato smlouva umožní Velké Británii pochopit, zda Zephyr mohou plnit požadavek ve schopnosti trvalého dohledu ve velké nadmořské výšce," vyjádřil se k ceně solárních letadel ministr pro obranné nákupy Philip Dunne.

 

Při vývoji letadel je počítáno i s logistikou. Jeden standardní lodní ISO kontejner (12 m) přepraví až tři letouny Zephyr 8 a jedno kontrolní stanoviště. Podle firmy Airbus pak dva operátoři mohou ovládat najednou až čtyři letouny.

 

Rodina letadel Zephyr nejsou jedinými stratosferickými solárními letadly. Řada firem pracuje na strojích (např. Google a Facebook), které mohou ve velkých výškách zůstat měsíce či roky a unesenou náklad o hmotnosti desítky nebo stovky kilogramů.

 

Zdroj: Defense News, Airbus

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
HonzaH Datum: 21.02.2016 Čas: 17:10

Rozběhla se diskuze ohledně ceny UAV a ceny rakety. A tady je podle mne jeden z důvodů, proč se USA a nejen oni (Rusko, Čína, Německo,...) snaží zavést lasery. Pokud by stíhačka (nebo jiný, větší letoun) vynesla laser do 10 - 15 km (většinou dostatečně vysoko nad oblačnost), měla by krásný výhled na UAV a výstřel laseru by nestál téměř nic. A výkon laserů na zničení UAV je dostatečný už dnes.

avatar
Luky Datum: 19.02.2016 Čas: 20:46

pro Sorge-227: Běžné stíhačky nemají dostup 20km, takže kanonem blbě. Gripen má dostup myslím těsně nad 15km a tento cíl může mít hodně mizernou tepelnou stopu, nehledě na to, že 5km převýšení pro Sidewinder je také celkem dost.

Amraam ale nakonec za ten cíl stát může. Vojenské technologie bývají předražené v poměru k užitku, takže ani ten komár s konťákem a celým systémem ve výsledku nemusí být žádná láce.

avatar
jarpe Datum: 19.02.2016 Čas: 20:33

Tahle stránka je lepší, ta předtím chtěla subscribe.
http://gulfnews.com/news/europe/uk/solar-powered-spy-drones-to-join-britain-1.1665318

avatar
jarpe Datum: 19.02.2016 Čas: 20:16

Podle téhle stránky objednávka na dva stroje je 10,6 miliónu liber.
http://www.ft.com/cms/s/0/652d5ebc-c9d8-11e5-a8ef-ea66e967dd44.html#axzz40dtYChjg

avatar
Sorge-227 Datum: 19.02.2016 Čas: 20:11

Stale tu niekto riesi cenu stroje a prostiedku na jeho zneskodnenie. Ale takto sa vo vojne nerozmysla. Nepriatel musi byt porazeny za kazdu cenu. To dokaze zostrelit kazde lietadlo s kanonom. A lietadla patria do PVO. Tieto stroje sa mozu pouzit len proti takej armade ako je isis, ktora nema pvo.

avatar
jarpe Datum: 19.02.2016 Čas: 20:02

Pro ty co umí anglicky
http://sinovoltaics.com/technology/top8-leading-companies-developing-solar-powered-drone-uav-technology/

avatar
Luky Datum: 19.02.2016 Čas: 19:17

Vzhledem k tomu, že radar RAT-31DL má dálkový dosah cca 500km(od Hradce do Aše je to asi 230) a výškový 30km, tak by naše Gripeny věděly kam letět. Umístění bylo vybráno s přihlédnutím k optimálnímu překrývání radarů...

Jinak toto nerozporuji, už dříve jsem i říkal, že stíhací letectvo vnímám jako součást většího celku. Mělo by fungovat nadnárodně a v případě sousedských sporů je tato složka stejně vyřazena jako první - ať už politicky např vyhlášením bezletové zóny a pod. nebo násilně, tj. vyřazením letiště a úlů či třeba sestřelením strojů silnějším protivníkem. Vrtulníkové letectvo a pozemní vojsko by ale dle mého názoru mělo fungovat národně a zcela soběstačně a to včetně rozumné zásoby výzbroje.

avatar
kazd Datum: 19.02.2016 Čas: 18:39

úmyslně jsem napsal bez podpory NATO
zmiňované radary jsou zaplaceny NATO a umístěny z pohledu NATO

"Výběr místa byl proveden s ohledem na skutečnost, že západní část ČR je radarově kryta z území SRN a radarového stanoviště v jižní části Polska"

je to další mé drobné rýpnutí ukazující při každé příležitosti, že teorie budování izolované obranyschopnosti ČR na úrovni moderních a extrémně drahých technologií je nesmysl.

Bez příkazu z německa neví gripen kam letět

avatar
Jan Grohmann Datum: 19.02.2016 Čas: 15:31

Pokud si uvědomíme, že nejnovější AMRAAM stoji 1,7 milionu dolarů a protivzdušná střela země-vzduch minimálně tolik, by bylo zajímavé zjistit, kolik stojí daný letoun. Asi není moc efektivní ničit letoun prostředkem, který je 10x dražší, jehož výroba trvá 10x déle a vyžádá si 10x tolik lidí.

Pokud dokážou vyrobit stovky takto malých a superlevných letadel, tak to může být zajímavý nástroj.

+ pro operace nad Afrikou, Středním východem a Afghánistánem ideální

avatar
Luky Datum: 19.02.2016 Čas: 15:18

kazd napsal: 20 km je v dosahu kvalitní PVO.
dovoluji si tvrdit, že pro PVO AČR by to byl neřešitelný problém jak z pohledu zjistit (bez podpory NATO) tak zneškodnit - Klidně se do mě puste :-)

Nevím sice jakou rozlišovací schopnost mají páteřní radary NATINEADS v Sokolnici a Nepolisích, ale je to stejně kvalitní jako ty co se používají v Německu a Polsku. Takže detekci bychom měli mít slušnou.

Vlastní sestřel by provedl Gripen a to bohužel Amraamem.
I za socializmu byla část republiky (jižní Čechy) závislá na stíhacím letectvu, proto byla základna u Budějovic výkladní skříní letectva.

Dnes už stejně nezavedeme obdobu mnohavrstvé PVO
SA5+S300+SA2+SA3+SA4+SA6+SA8+SA13+SA7/16 :)

avatar
Gloton Datum: 19.02.2016 Čas: 15:01

Beld: četl jsi článek?
Když to unese výbavu pro živý přenos videa s rozlišením 50cm a jeho distribuci do řídícího centra, tak to má nosnost dostatečnou pro dané zamýšlené využití.

avatar
Beld Datum: 19.02.2016 Čas: 13:56

Hodne lidi si neuvedomuje ze nosnost techto letadel je miziva . Stale mate vyrazne lepsi poslat na do par set km satelit s optikou o nekolik radu lepsi . Ale zase je to levne . Zatim je to stejne jen na testovani ...

avatar
kazd Datum: 19.02.2016 Čas: 11:57

"nad uzemim s minimalni protivzdusnou obranou"

20 km je v dosahu kvalitní PVO.
dovoluji si tvrdit, že pro PVO AČR by to byl neřešitelný problém jak z pohledu zjistit (bez podpory NATO) tak zneškodnit - Klidně se do mě puste :-)

Nicméně myslím že určení tohoto stroje je pro oblasti kde buď mám vzdušný prostor pod kontrolou a jde mě o ofektivitu, nebo ho nemám pod kontrolou protože to nepotřebuji (útok na košiláče na hranici afgánistánu a pákistánu, monitoring kokainu atd..)
"V listopadu minulého roku však ministerstvo uvedlo, že výškové solární letouny jsou součástí balíčku v hodnotě 2 miliardy liber na zásadní vylepšení schopností britských speciálních sil."

avatar
Jan Grohmann Datum: 19.02.2016 Čas: 11:31

Tom90 - No, spíše by bylo zajímavé zjistit, zda je levnější solární letadlo nebo raketa schopná zničit letadlo ve výšce 20 km.

avatar
Tom90 Datum: 18.02.2016 Čas: 19:38

Celkem by me zajimala velikost radarovyho odrazu takovyho letadla. Pokud je to snadno zachytitelny PVO, tak je to jen na pruzkum a pro ziskavani informaci nad uzemim s minimalni protivzdusnou obranou.

arr