Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení ... Více

Letecká technika

Bezpilotní Avenger ER jako vzdušný tanker?

Datum přidání 18.11.2016    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 0 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Na konci října firma General Atomics (GA) úspěšně otestovala proudový bezpilotní letoun Avenger ER (Avenger Extended Range). Oproti původním modelu nový Avenger ER nabízí především větší dolet a výdrž ve vzduchu.

Foto: Avenger ER při prvním startu na testovacím letišti Gray Butte Flight Operations Facility firmy GA; větší foto / GA

 

Bezpilotní letoun Avenger vychází konstrukčně ze známého dronu MQ-9 Reaper. Avenger však pohání proudový motor Pratt & Whitney Canada PW545B o tahu 17,75 kN, MQ-9 zase turbovrtulový motor Honeywell TPE331-10 o výkonu 671 kW.


První let Avengeru se uskutečnil v roce 2009, ale od té doby nebyl zaveden do výzbroje žádné armády. Americké letectvo argumentovalo tím, že Avenger nabízí oproti MQ-9 jen malé zlepšení schopností. Nahrazení osvědčeného MQ-9 novým letounem tak nedávalo podle letectva smysl.


Letectvo nakoupilo v roce 2011 pouze jeden Avenger pro testování. Avenger letectvo otestovalo i v bojové zóně - podle tiskové zprávy GA z konce tohoto října, Avenger posloužil ke shazování letáků v Sýrii.


Celkově byly vyrobeny tři Avengery. Do dnešních dnů všechny tři letouny - včetně jednoho v americkém letectvu - nalétaly 13 000 hodin.


Firma GA nyní představila pokročilejší verzi Avenger ER. Letoun má větší rozpětí křídel (23 m) a unese o jednu tunu více paliva. Avenger ER zůstane ve vzduchu 20 h, oproti 15 h u původní verze. Dlužno dodat, že se jedná o výdrž ve vzduchu bez podvěšené výzbroje.


Například MQ-9 Reaper při průzkumných, sledovacích a zpravodajských (ISR) misích vydrží ve vzduchu až 30 h, s plnou výzbrojí pak 23 h. Nejnovější verze dronu Reaper ER je pak schopna zůstat ve vzduchu přes 40 h.


“Zvýšená výdrž ve vzduchu a vysoká nosnost poskytuje značné schopnosti našim zákazníkům, kteří potřebují mít přístup k trvalému situačnímu povědomí a k leteckým úderům,” komentuje přednosti Avengeru ER Linden Blue, výkonný ředitel GA-ASI (General Atomics Aeronautical Systems).

 

Foto: Původní Avenger s kratšími křídly; větší foto / GA

 

Avenger ER lze použít jako vzdušnou platformu k ISR úkolům, k útokům na pozemní/vzdušné cíle, případně pro elektronický boj. Avenger je také jedním za adeptů na nový vzdušný tanker MQ-25 Stingray amerického námořnictva.

 

MQ-25 Stingray umožní námořním letounům F-35C Lightning II a F/A-18E/F Super Hornet zůstat ve vzduchu mnohem déle a provádět mise na mnohem větší vzdálenosti. V budoucnu MQ-25 Stingray zastane i úkoly protiponorkového boje ASW (Anti-Submarine Warfare).

 

Původně námořnictvo požadovalo po dronech MQ-25 Stingray vlastnosti stealth. Nicméně od této podmínky námořnictvo upustilo a otevřelo dveře i dronům klasické konstrukce, jako je právě Avenger.

 

Možnosti využití dronů Avenger jsou ale mnohem širší. Ve spolupráci s americkou agenturou pro raketovou obranu MDA (Missile Defense Agency) jeden Avenger v roce 2018 otestuje na své palubě laserové zbraně. MDA právě v kombinaci bezpilotních letadel a laserových zbraní vidí ideální nástroj boje proti balistickým raketám protivníka.

 

Avenger ER nabízí především vysokou maximální rychlost 740 km/h a cestovní rychlost 640 km/h (MQ-9 - 313 km/h). Dron ve vnitřní zbraňové šachtě přepraví, podle tiskových materiálů GA, náklad o hmotnosti 1,4 t, pod křídly pak zbraně a další vybavení až do hmotnosti cca 1,3 t.


Zdroj: Defense Update

  

Udělte článku metály:

Počet metálů: 2.6 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

arr