Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Bezpilotní Avenger ER jako vzdušný tanker?

Datum přidání 18.11.2016    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 0 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Na konci října firma General Atomics (GA) úspěšně otestovala proudový bezpilotní letoun Avenger ER (Avenger Extended Range). Oproti původním modelu nový Avenger ER nabízí především větší dolet a výdrž ve vzduchu.

Foto: Avenger ER při prvním startu na testovacím letišti Gray Butte Flight Operations Facility firmy GA; větší foto / GA

 

Bezpilotní letoun Avenger vychází konstrukčně ze známého dronu MQ-9 Reaper. Avenger však pohání proudový motor Pratt & Whitney Canada PW545B o tahu 17,75 kN, MQ-9 zase turbovrtulový motor Honeywell TPE331-10 o výkonu 671 kW.


První let Avengeru se uskutečnil v roce 2009, ale od té doby nebyl zaveden do výzbroje žádné armády. Americké letectvo argumentovalo tím, že Avenger nabízí oproti MQ-9 jen malé zlepšení schopností. Nahrazení osvědčeného MQ-9 novým letounem tak nedávalo podle letectva smysl.


Letectvo nakoupilo v roce 2011 pouze jeden Avenger pro testování. Avenger letectvo otestovalo i v bojové zóně - podle tiskové zprávy GA z konce tohoto října, Avenger posloužil ke shazování letáků v Sýrii.


Celkově byly vyrobeny tři Avengery. Do dnešních dnů všechny tři letouny - včetně jednoho v americkém letectvu - nalétaly 13 000 hodin.


Firma GA nyní představila pokročilejší verzi Avenger ER. Letoun má větší rozpětí křídel (23 m) a unese o jednu tunu více paliva. Avenger ER zůstane ve vzduchu 20 h, oproti 15 h u původní verze. Dlužno dodat, že se jedná o výdrž ve vzduchu bez podvěšené výzbroje.


Například MQ-9 Reaper při průzkumných, sledovacích a zpravodajských (ISR) misích vydrží ve vzduchu až 30 h, s plnou výzbrojí pak 23 h. Nejnovější verze dronu Reaper ER je pak schopna zůstat ve vzduchu přes 40 h.


“Zvýšená výdrž ve vzduchu a vysoká nosnost poskytuje značné schopnosti našim zákazníkům, kteří potřebují mít přístup k trvalému situačnímu povědomí a k leteckým úderům,” komentuje přednosti Avengeru ER Linden Blue, výkonný ředitel GA-ASI (General Atomics Aeronautical Systems).

 

Foto: Původní Avenger s kratšími křídly; větší foto / GA

 

Avenger ER lze použít jako vzdušnou platformu k ISR úkolům, k útokům na pozemní/vzdušné cíle, případně pro elektronický boj. Avenger je také jedním za adeptů na nový vzdušný tanker MQ-25 Stingray amerického námořnictva.

 

MQ-25 Stingray umožní námořním letounům F-35C Lightning II a F/A-18E/F Super Hornet zůstat ve vzduchu mnohem déle a provádět mise na mnohem větší vzdálenosti. V budoucnu MQ-25 Stingray zastane i úkoly protiponorkového boje ASW (Anti-Submarine Warfare).

 

Původně námořnictvo požadovalo po dronech MQ-25 Stingray vlastnosti stealth. Nicméně od této podmínky námořnictvo upustilo a otevřelo dveře i dronům klasické konstrukce, jako je právě Avenger.

 

Možnosti využití dronů Avenger jsou ale mnohem širší. Ve spolupráci s americkou agenturou pro raketovou obranu MDA (Missile Defense Agency) jeden Avenger v roce 2018 otestuje na své palubě laserové zbraně. MDA právě v kombinaci bezpilotních letadel a laserových zbraní vidí ideální nástroj boje proti balistickým raketám protivníka.

 

Avenger ER nabízí především vysokou maximální rychlost 740 km/h a cestovní rychlost 640 km/h (MQ-9 - 313 km/h). Dron ve vnitřní zbraňové šachtě přepraví, podle tiskových materiálů GA, náklad o hmotnosti 1,4 t, pod křídly pak zbraně a další vybavení až do hmotnosti cca 1,3 t.


Zdroj: Defense Update

  

Udělte článku metály:

Počet metálů: 2.6 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

arr