Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení ... Více

Letecká technika

Bude MiG-35 připraven na bitvu s F-22 a F-35?

Datum přidání 13.06.2016    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 163 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Ruské letectvo již několik let netrpělivě vyhlíží nové frontové stíhací letadlo MiG-35, nástupce legendárního MiGu-29. Nové letadlo v ruském letectvu zaujme podobné úkoly, jako na západní straně stíhačky F-35 Lightning II.

Foto: MiG-35; větší foto / OAK

Foto: MiG-35; větší foto / OAK

 

MiG-35 v roce 2018

V ruském letectvu v současné době slouží 252 frontových stíhaček MiG-29 - moderní víceúčelové MiG-29SMT (28 ks), cvičné dvousedadlové MiG-29SMT (6 ks) a původní MiGy-29 (218 ks) z 80. let. V budoucnu původní MiGy-29 postupně nahradí nejnovější MiGy-35.

 

Státní zkoušky sériového (tedy již nikoliv prototypu) MiGu-35 začnou v roce 2017. Se zavedením do výzbroje se počítá v roce 2018. První prototyp MiGu-35 byl představen v roce 2007 a se zavedením do výzbroje se původně počítalo dokonce již v roce 2014.

 

"Vývojové práce v rámci kontraktu s ministerstvem obrany na MiGu-35 v současné době probíhají," uvedl pro ruskou tiskovou agenturu TASS Vladimir Michailov, ředitel vojenské divize ruské Spojené korporace výrobců letadel (OAK). "Vývojové práce jsou poněkud za plánem, kvůli problémům s dodavateli komponentů, ale můžeme říci, že hlavní problémy jsou vyřešeny."

 

OAK zatím nepodepsala s ruským ministerstvem obrany nákupní smlouvu - Kreml čeká až na výsledky státních zkoušek letadla. Po konci zkoušek se očekává podpis první smlouvy na dodávku více než 30 letadel. Nové MiGy-35 dosáhnou (při začátku dodávky v roce 2018) počátečních operačních schopností v roce 2020.

 

"Jedna věc je vývoj letadla, druhou věcí je podepsání kontraktu. Nemohu vám říct přesný počet letadel, které budou objednány. Dříve jsme počítali s objednávkou 37 stíhaček," vysvětlil novinářům situaci Michailov.

 

"MiG-35 je vyvíjen v rámci konstrukčních prací objednaných ministerstvem obrany s termínem do konce roku 2017. Po absolvování státních zkoušek vstoupí MiGy-35 do služby s budoucím financováním nákupu více než 30 letadel. Smlouva k nákupu MiGů-35 bude podepsána v roce 2018," uvedl generálplukovník Viktor Bondarev, velitel ruských vzdušných a kosmických sil.

 

Oproti těžším, výkonnějším a výrazně dražším letadlům Su-27/35 plánuje ruské letectvo nasazovat MiGy-35 k ničení vzdušných cílů na krátké a střední vzdálenosti v prostoru bojové line a v rámci úkolů protivzdušné obrany. Hlavním úkolem MiGu-35 je boj s letadly protivníka na frontě, letoun však dokáže útočit i na pozemní a námořní cíle.

 

Dodejme, že nejpokročilejší letoun v ruském letectvu Su-35 (chceme-li ruský ekvivalent F-22) má prázdnou hmotnost 18 400 kg, zatímco lehčí MiG-35 (chceme-li ruský ekvivalent F-35) 11 000 kg. Také cena za výrobu (včetně délky výroby) a provoz Su-35 je dvakrát větší než v případě MiG-35.

 

Video: MiG-35 na ruské letecké show MAKS 2015. / YouTube

 

Nová avionika ve starém kabátě

Hlavní předností MiGů-35 je instalace moderního "digitálního" radaru FGA-29 Žuk-AE - ten dokáže (teoreticky) odhalit stíhací letoun až na vzdálenost 160 km. Podle ředitele firmy Mikojan-Gurevič (MiG) Sergeje Korotkova, radar dokáže sledovat až deset letounu a až na šest z nich navádět střely vzduch-vzduch.

 

Druhým klíčovým senzorem MiGu-35 je elektro-optické čidlo typu OLS-UEM sloužící pro vyhledávání a sledování vzdušných cílů. OLS-UEM pracuje v infračervném (tepelném) a ve viditelném spektru světla. OLS-UEM je pasivní senzor (neprozrazuje se vyzařováním jako radar) a je přímo určen k odhalování stealth letounů jako F-22 a F-35.

 

Ruský stíhač podle médií (bez bližšího upřesnění) obdrží pokročilé a bohaté vybavení elektronického boje, které dokáže rušit i střely země-vzduch nebo vzduch-vzduch protivníka.

 

MiG-35 získá nové motory RD-33MK s větším výkonem, digitálním řízením a menší infračervenou stopou. Důležité je prodloužení životnosti motoru na 4000 hodin. Původní RD-33 mají životnost 2000 hodin a resurs (doba mezi opravami) 1000 hodin. I díky větší životnosti motorů celkový provoz MiGu-35 je údajně 2,5x levnější, než původního MiGu-29.

 

"Udělali jsme hodně pro zvýšení životnosti letounu a snížení provozních nákladů, což je základní předpoklad pro lehké stíhače. Dodatkovou konkurenční výhodou MiGu-35 je možnost využití vybudovaného zázemí pro MiGy-29. Doufáme, že MiG-35 dorazí do ruských leteckých sil mezi roky 2018 až 2020," uvedl Korotkov.

 

Otázkou však je, zda MiG-35 (ve starém kabátě MiGu-29) má vůbec šanci v případném střetnutí s nejnovějšími západními letouny F-35 Lightning II.

 

Pokud pomineme schopnost avioniky každého letounu, která je vždy tak trochu tajemstvím, v neprospěch MiGu-35 proti F-35 hraje výraznější větší čelní radarový průřez (RCS) a také větší infračervená stopa v podobě dvojice motorů.

 

Lapidárně řečeno - americká F-35 uvidí ruský MiG-35 mnohem dříve, na mnohem větší vzdálenost, než tomu bude naopak.

 

Zdroj: National Interest

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Henrich7 Datum: 10.05.2017 Čas: 15:51

Mig35 určite nemá naF35 ani na F22. Ale ani nieje na to určenýc. Je to ľahký viacúčelový stroj s dvoma motormi. Teda niečo ako EF 2000. Zatiaľčo F22 je stealth Stíhač pre vybojovanie vzdušnej nadvlády. A F35 najmodernejši Stealth Stíhač prešpikovaný najmodernejšou elektrotechnikou.

avatar
Henrich7 Datum: 10.05.2017 Čas: 15:51

Mig35 určite nemá naF35 ani na F22. Ale ani nieje na to určenýc. Je to ľahký viacúčelový stroj s dvoma motormi. Teda niečo ako EF 2000. Zatiaľčo F22 je stealth Stíhač pre vybojovanie vzdušnej nadvlády. A F35 najmodernejši Stealth Stíhač prešpikovaný najmodernejšou elektrotechnikou.

avatar
jj284b Datum: 26.01.2017 Čas: 17:10

pjek: vacsiu blbost som uz dlho necital... btw, F35 je dnes viac, nez Su-35S a MiG35 dokopy... a rozdiel sa len bude navysovat.

avatar
pjek Datum: 26.01.2017 Čas: 17:08

Ohledně práce na ruském jednomotorovém stroji jen tolik, že konstrukční práce byly již zahájeny.

avatar
pjek Datum: 26.01.2017 Čas: 17:06

Vypadá to tu na pár školou povinných frocků. Pochopitelně že nelze srovnávat autonomně bojové vlastnosti MIGu-35 a F-35 již s ohledem na rozdílné komunikační a řídící systémy včetně rekognoskace, 3D detekce a dalších moderních obranných prvků. V článku je učebnicově porušena zásada srovnatelnosti. Jelikož jde o "frontové" letouny letecké podpory a zajištění vzdušného prostoru nad frontou, je nutno počítat s tím, že MIGy-35 rozhodně nebudou navštěvovat území USA, ale maximálně oblasti blízké hranicím a základnám RF, když ne pouze vnitřní oblasti. Jelikož je dnes jedinou zahraniční leteckou základnou RF syrský Hmeimim, je zcela jasné, kdo bude mít bližší a masivnější systémovou operační podporu. RF má všechny výhody blízké plné podpory, zatímco USA se o ni systematicky připravují nadměrnou globální vojenskou přítomností bez náležitého zajištění. Takže by v reálné situaci konfliktu mezi RF a USA byly F-35 prakticky okamžitě detekovány v záměrné vzdálenosti a zničeny nejvýhodnější zbraní, která je pro daný cílový objekt k dispozici. MIGy by ani vzlétnout nemusely. Dalším faktorem jsou neporovnatelnmé náklady (TCO) na Mig-35 a F-35 v těžký neprospěch US letounu, v důsledku čehož bude pravděpodobně na jednu F-35 třii až čtyři MIGy-35. To jen pro představu neporovatelnosti prostého autonomního srovnání.

avatar
Luky Datum: 13.08.2016 Čas: 10:12

Rusáci sou prostě Rusáci a ty si vůl. Je to tak jednoduchý.

avatar
PatrilČech Datum: 13.08.2016 Čas: 09:19

Největší problém rusáků je, že nikdy nic převratného nevyvinuli a vždy jenom kopírovalia adioháněli ztracené ambice, vůči západu a to především USA. Rusáci prostě nemají a už nikdy nebudou mít tak dokionalé technologie, díky kterým by mohli vyrábět kvalitnější výrobky, než USA. Nyní to vyrábí na Amerických techniologiích, které dnes představují v USA již o víc jak 3 generaca zastaralé Know-how. Rusáci jsou prostě v prdeli.

avatar
Barry Datum: 18.07.2016 Čas: 20:12

Rusové počítají v řádu 10-15 let, že tzv. tech stealth ztratí na významu a to revolučními prvky odhalování letících těles a jejich případnou likvidací né ekvivalentními zbraněmi. Ano,jde o obchodní tah s novými letadly.

avatar
Kozlus Datum: 07.07.2016 Čas: 12:10

J.D. MiG by mel pracovat na nejakem jednomotorovem stroji.

avatar
rintintin Datum: 07.07.2016 Čas: 11:43

MiG-35 je nepochybne pripraveny na suboj s F-22. Pripravene su i povodne MiG-29 alebo dokonca Su-25. Kazde lietadlo vybavene sedackami K-36 je pripravene . . . nic viac ani nepotrebuje.

avatar
J.D. Datum: 02.07.2016 Čas: 20:40

nevím jestli tu někdo tento názor pronesl, ale mysím si sám že by Mig udělal nejlíp kdyby se pustil do vývoje jednomotorových stíhaček?? A havně i o něco levnějších než f-35... něco na bázi Gripen ale s prár stealth prvky...

avatar
Laci Datum: 30.06.2016 Čas: 10:17

Nevim, jestli se to tu už neobjevilo, příspěvky pode mnou jsem nečetl, ale stejně každej moc dobře ví, že tahle objednávka modernějších strojů ve starém kabátě je o udržení Mikojanu naživu, než pro nějaké zvýšení bojeschopnosti ruského letectva. Už jenom ten počet objednaných strojů je symbolický.

avatar
Gloton Datum: 15.06.2016 Čas: 22:56

Shania, Nadšenec: měl jsem to napsat trochu přesněji, tím rovnocenným soupeřem mám na mysli rovnocenný co do celkové síly, velikosti a vybavení armády a její komplexní struktury s provázanou protiletadlovou obranou s letectvem a vším co k tomu patří, tedy třeba armády států na úrovni Ruska, Číny atp., když to vztáhnu k "východu". Jde především o rozsah a úroveň protiletecké obrany a její spolupráci s letectvem.
Testem útokem na nějaké "hadráky" a rozvojové státy se nedá pořádně prověřit prakticky nic. Tyto státy a národy nejen že nemají potřebnou výzbroj a vybavení, ale ani nemají potřebné schopnosti a vlastnosti k jejich případnému ovládání v boji, jsou to prostě vojáci úplně k ničemu.
Nemyslel jsem rovnocenného protivníka ve smyslu nejnovějších/nejlepších leteckých technologií, jaké jsou třeba ty F-22 a F-35, tam zatím rovnocenného soupeře prostě nemají.

avatar
KOLT Datum: 15.06.2016 Čas: 22:41

Exportní potenciál Mig-35 asi netřeba zpochybňovat. Ne každý bude mít na Suchoje či "západní" letouny 4.(+...) generace. A ne každý je ochotný kupovat v Číně. A stroje 5. generace prodávají jen USA, čili ne každému, navíc jen jeden typ, kdy výroba ještě dlouho poběží jen pro zůčastněné. Případně Čína, kde jsou ale velké neznámé co do schopností, kvality i kvantity. Čili Mig není neperspektivní stroj pro export. Jen ho nemá smysl srovnávat s F-22/35 (či T-50).

avatar
Larry Datum: 15.06.2016 Čas: 18:27

Jako všude, peníze jsou až na prvním místě. Nevěřte tomu, že by Rusové stavěli letadlo bez průzkumu světového zbrojního trhu,. Je to byznys, jako jiný.
F-35/F-22 jsou sice zajímavé stroje 5 generace, ale....
To že některé země projevují zájem o nákup (memoranda o porozumění atd...) ještě neznamená, že podepíší kupní smlouvy. Viz Dánsko.
Jedna věc jsou líbivé prohlášení, do té doby, než má dojít na zaplacení.
Na nákup takových strojů musí ekonomika státu vydělat.
A nemusíme chodit daleko, stačí zkušenost a výsledky V4 při projektu modernizace vrtulníků Mil.
Je lépe investovat méně / MiG-35/ pokud chci funkční PVO "rozumný poměr cena X výkon" a investovat do bojové přípravy. personálu s náletem pilotů 180hod/rok a rovnoměrný provoz letadel 4 generace To znamená více nežli uzeměné F-35, 5 generace s náletem pilotů 50hod/rok. Kvalitní výcvvik, bojová a technická příprava a zkušenosti nejen létajícího personálu může podstatně smazat technický rozdíl mezi 4 a 5 generací.
Otřesným příkladem je akvizice MO ČR 72x L-159 a kolik jich provozuje??

arr