TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Budoucí motory pro stíhačky F-35 Lightning II

Datum přidání 06.07.2015    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 5 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Stíhačka F-35 Lightning II je mimo jiné kritizována za nedostatečné letové výkony. Vše může v blízké budoucnosti změnit nová generace proudových motorů vznikající v rámci programů AETD (Adaptive Engine Technology Development) a navazujícího AETP (Adaptive Engine Transfer Program).

Foto: Test současných motorů F-135 stíhačky F-35 Lightning II; ilustrační foto; větší foto / Pratt & Whitney

Foto: Test současných motorů F135 stíhačky F-35 Lightning II; ilustrační foto; větší foto / Pratt & Whitney

 

Nároky na budoucí stíhací letadla nejsou malé, požaduje se oproti současným strojům mnohem delší dolet (tedy nižší spotřeba paliva), a v případě potřeby mnohem větší výkon pohonné jednotky. Problém je, že se jedná o protichůdné požadavky.

 

Pro dlouhý dolet podzvukovou rychlostí je nutno docílit nižší úrovně hoření paliva v motoru. Naopak pro vyšší tah je třeba větší jádro motoru a větší provozní teploty – což se negativně projevuje nejen na spotřebě, ale také na infračervené stopě letadla. Současné „neadaptivní" proudové motory jsou optimalizovány jen pro úzké rozmezí rychlosti a výšky.

 

Oba protichůdné požadavky se snaží americké letectvo, resp. Letecké výzkumné laboratoře AFRL (U.S. Air Force Research Laboratory), vyřešit pomocí technologie „proměnlivého cyklu". Vývojové práce nyní běží v rámci programu AETD.

 

Vývojový program AETD volně navazuje a přebírá klíčové technologie z vývojového program ADVENT (Adaptive Versatile Engine Technology). Program AETD je zaměřen na proudové motory určené pro stíhací letadla, naopak ADVENT cílil na motory pro velká vojenská letadla, jako je bombardér B-2 Spirit nebo vyvíjený bombardér LRS-B.

 

Po skončení programu AETD (2016) letectvo spustí program AETP (Adaptive Engine Transfer Program). Na jeho konci (2020) vznikne operačně nasaditelný prototyp motoru s proměnlivým cyklem o tahu 200 kN.

 

Video: Od prvních proudových motorů až po motory s proměnlivým cyklem. / YouTube

 

Motor bude určen pro stíhačky 6. generace a také pro stíhačky F-35 Lightning II. Motor vzniknuvší v rámci programu AETP inženýři umístí do stíhačky F-35 a provedou pozemní testy. Instalce do operačně nasaditelných letadel F-35 se očekává mezi roky 2022 až 2024. Připomeňme, že proudové motory F135 stíhaček F-35 dnes dosahují tahu po přídavném spalování 191 kN.

 

Jak adaptivní motory fungují? Proudové motory s proměnným cyklem dokáží k dosažení lepší účinnosti upravovat obtokový poměr (bypass ratio) podle rychlosti letu i letové hladiny. U proudových motorů (dvouproudových motorů) určuje obtokový průměr poměr mezi průtokem vzduchu vnějším (kolem jádra) a vnitřním proudem (jádrem).Větší obtokový poměr mají motory dopravních letadel, násobně menší pak motory stíhaček.

 

Motory stíhaček jsou navrženy pro velký výkon při nadzvukových rychlostech, ale nejsou příliš efektivní při podzvukových rychlostech. Právě pro podzvukové rychlosti jsou speciálně navržené motory (s velkým obtokovým poměrem) dopravních letounů. Jinak řečeno, motor a proměnným cyklem může efektivně pracovat v režimu vysokého výkonu (současné bojové stíhačky), tak v režimu s vysokou účinností (dopravní letadla).

 

Motory s proměnným cyklem vykazují až o 25 % menší spotřebu paliva, tedy při stejném množství paliva až o 30 % větší dolet. Také tah narůstá o 5 až 10 %, což se pozitivně projeví na akceleraci nebo nosnosti letounu. V případě F-35 tak vzroste bojový dolet (vnitřní nádrže/zbraně) z 1135 km na 1475 km.

 

Zdroj: Breaking Defense

Udělte článku metály:

Počet metálů: 0 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Shania Datum: 10.07.2015 Čas: 15:59

Laci: lepšími protizemními vlastnostmi? Jak dlouho konvenční letadlo vydrží proti moderní IADs? Jediný způsob jak nevykrvácet je kombinace stealth, rušení, standoff zbraní a návnad.

proč si teda radši nekoupí F15E, která je rozhodně lepší proti pozemním cílům něž letadla co jsi vypsal ty.

avatar
RiMr71 Datum: 10.07.2015 Čas: 13:05

Fajn - a kdo ty "moderní radary zabíjející stealth" v Evropě nebo u jejich uvažovaných soupeřů má? Nebo bude mít (v době kdy budou mít některé státy EU F-35)?
A Tornado? Éro ze sedumdesátých let, kterých bylo v decimovaném Iráku šest sestřeleno, které Italové i Britové mění za F-35?
Tornádo??!!!
Tak děkuji, to mi stačí.... :)

avatar
Laci Datum: 10.07.2015 Čas: 12:54

Právě naopak, ať je těch F-35 v EU co nejmíň ;)
Evropa vyrábí lepší víceúčelové stíhací letouny (Tornado, Rafale, Typhoon) s lepšími protipozemními vlastnostmi než má F-35, která je k tomu ještě navíc nevhodná pro souboj na bližší střední vzdálenost. Kolik času a peněz stojí provoz a údržba letounů ani nemluvim.
Se současným trendem vývoje moderních radarů bude současná stealth technologie, použítá na letounech F-22, F-35, PAK FA (čínské makety opravdu nepočítám), mrtvá dřív než začne Rusko nebo Čína zaváděl letoun 5. generace do výzbroje.

avatar
RiMr71 Datum: 09.07.2015 Čas: 11:21

Ono z těch A-10 se stává takový mýtus jako svého času ze Skyraideru. Taky jeho vyřazení bránili zástupy fandů, v naprosté většině takoví co v tom v reálném boji nikdy neseděli.
Když pak ani statistiky o tom kolik těch ér bylo sestřeleno a kolik pilotů v tom zařvalo nejsou pro ně argumentem, je to těžký.

No, jen ať je těch F-35 v EU co nejvíc, už se nemůžu dočkat až zavítá na Dny NATO... :)

Díval jsem se jestli nebude za měsíc na Fairfordu, ale zdá se že ne.

avatar
Shania Datum: 09.07.2015 Čas: 10:30

Využiji toho, ž je tu prázdno a hodím sem ot.

tady je parádní analýza leteckých operací v první válce v zálivu, jsou tma jak dokumenty, tak přímo výpis hlavních bodu. Odkryje to trochu závoj nad obtížností takových operací.

http://www.reddit.com/r/F35Lightning/comments/3cbsz4/the_gulf_war_air_power_survey_1993_with_figures/



Tady je třeba jedne bod relevantí k minulým diskuzím k A-10

233: Low-altitude denied. Al¬though some crews initially tried NATO type low level ingress tactics during the first few days of Desert Storm, the sheer volume and ubiquity of barrage AAA, combined with the ability of Sting-er class infrared SAMs to be effective up to 12 15,000 feet, quickly per¬suaded almost every-one on the Coalition side to abandon low altitude, even for weapons release

234: By the second week of the air campaign, Coalition air forces had largely negated Iraq's exten¬sive invest¬ment in antiaircraft artillery and infrared surface to air missiles by operat¬ing above the low altitude threat regime most of the time and by tempo¬rarily suppress¬ing the low altitude defenses whenever aircrews had to go lower to deliver ordnance.

235: occasions prior to G Day on which circumstances demanded greater accuracy from planes like the A 10 or F 16 than they could generally achieve releasing from medium altitudes. Intense sup-pression of the antiaircraft artillery and infrared SAMs in a particular area offered one way of dealing with the intermittent need for some aircraft to work at lower altitudes. ... emergency air support

arr