Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Nesmrtící obranné prostředky Piexon AG

Vzhledem ke zhoršující se bezpečnostní situaci v ... Více

Události

Budoucí motory pro stíhačky F-35: Výkonnější, úspornější a levnější

Datum přidání 08.06.2017    Rubrika rubrika: Události     komentáře 11 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americká firma Pratt & Whitney pracuje na pokročilejší verzi proudových motorů F135 pro letadla F-35 Lightning II. Nové výkonnější, úspornější a levnější proudové motory F135 vstoupí do služby po roce 2020.

Foto: Proudový motor F135 při pozemních testech; větší foto / Public domain

 

Pratt & Whitney vyvíjí pokročilejší motor F135 v rámci programu F135 Growth Option 1.0, avšak mimo hlavní program JSF (Joint Strike Fighter) zaštiťující vývoj stíhaček F-35. Nový motor bude dostupný pro všechny tři verze F-35 (F-35A, F-35B, F-35C) a pro všechny zahraniční provozatele letadel F-35.

 

"Pro program JSF je to zajímavé z několika důvodů," řekl novinářům Matthew Bromberg, ředitel divize vojenských motorů Pratt & Whitney. “Motor je univerzální, můžeme tedy vylepšit každou ze tří variant letadel. Ctí požadavky partnerů a motor lze poskytnout parterům ze zahraničí. Motor bude nákladově neutrální, takže vylepšený motor Growth Option 1.0 pro JSF bude stát stejně, jako současný motor.”

 

Připomeňme, že motor F135 přímo vychází z motoru F119 stíhaček F-22A Raptor. Celkově existují tři varianty - F135-PW-100 pro letadlo F-35A s klasickým startem a přistáním, F135-PW-400 pro námořní F-35C a nejsložitější motor se zdvihovým dmychadlem F135-PW-600 pro F-35B s krátkým startem a kolmým přistáním.

 

Motory řady “100” a “400” jsou prakticky shodné jen s tím rozdílem, že námořní “400” je lépe chráněn proti korozi. Výkon obou motorů je 125 kN, s přídavným spalováním 190 kN. Jednotková cena motorů je (pro výrobní dávku LRIP 9 z roku 2015) cca 13 milionů dolarů. Verzi F135-PW-600 část výkonu krade mechanismus dmychadla, takže výkon je “pouze” 120 kN a s přídavným spalován 180 kN. Cena verze “600” je 19 milionů dolarů.

 

Společnost Pratt & Whitney již dokončila pozemní testy prototypu F135 vylepšeného v rámci programu Growth Option 1.0. Motor vykazuje o 10 % větší tah a zároveň o 6 % menší spotřebu. Pratt & Whitney nevyvinula motor samostatně, ale využila výsledky jiných vývojových programů námořnictva a letectva (program CAESAR). Vylepšený F135 získal upravený kompresor, turbínu a systém chlazení motoru.

 

V případě zájmu Pentagonu, nový motor bude dostupný pro F-35 vyráběné v rámci konfigurace Block 4 dostupné po roce 2020. Stíhačky F-35 vyráběné v konfiguraci Block 4 mimo jiné získají možnost používat nejpokročilejší zbraně vzduch-vzduch, vzduch-země, pokročilejší avioniku, komunikační systémy, elektronickou výzbroj, vylepšené systémy řízení boje, senzory, atd.

 

Kromě toho Pratt & Whitney, alespoň podle Bromberga, pracuje na snižování výrobních nákladů F135. Jednotková cena F135 údajně od začátku výroby (LRIP 1) až po současnost (LRIP 11) klesla o 51 %. Cena spadla jednak přirozenou cestou (větší sériovost), tak i díky stovkám dodatečných vylepšení výrobních procesů a díky použití lepších materiálů.

 

Video: Prototyp stíhačky F-35 poprvé vzlétl v roce 2006 a stroj byl oficiálně zařazen do služby v roce 2015. / YouTube

 

Pratt & Whitney údajně určil dalších 600 úkolů, které povedou k nižší ceně motorů. Stejně tak se dále pracuje na postupech, které zlevní údržbu během provozu - například pomocí zvýšení spolehlivosti.

 

Otázkou je, zda Pentagon o motor Growth Option 1.0 projeví zájem nebo si raději počká na výsledky programu AETP (Adaptive Engine Transfer Program). Minulý rok americké letectvo v rámci programu AETP poskytlo firmám GE Aviation a Pratt & Whitney 2 miliardy dolarů na vývoj nové generace proudových motorů.

 

Motory vzniklé v rámci programu AETP mají mít o 10 % větší tah než obdobné motory současnosti, ale především o 25 % menší spotřebu a nižší tepelnou stopu. Klíčovým prvkem motorů AETP je přidání třetího ochlazujícího proudu vzduchu do vnějšího pláště motoru.

 

Díky výrazně nižší spotřebě se zvedne dolet letadel s motory AETP až o 30 %, vytrvalost o 40 %, sníží se o 30 % až 70 % vytíženost vzdušných tankerů, a zvedne se o 50 % vzdálenost, po kterou mohou letadla létat nadzvukovou rychlostí.

 

Zdroj: Defense News

Udělte článku metály:

Počet metálů: 2.3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Sokrates Datum: 19.06.2017 Čas: 18:13

Shania: Parádna zostava. Vďaka za link. Škoda, že to tak skoro neuvidíme niekde v strednej Európe.

avatar
Shania Datum: 19.06.2017 Čas: 15:17

:D nj, to víš ty, ale ne experti jako Sprey
https://youtu.be/g4doIA3T9ps?t=139

Jsem si jistý, že si moc dobře pamatuješ jakou pověst F-35 měla i na tomhle webu.

Každopádně doporučuji pročíst si tohle:

http://elementsofpower.blogspot.cz/2017/06/fighter-aircraft-design-driven-by.html

pro pochopení proč F-35 umí "jen tohle" a nechce se po tom víc.

avatar
Luky Datum: 19.06.2017 Čas: 14:49

https://www.youtube.com/watch?v=kWcqE8NXWos

moc rád bych viděl protáhlé tváře Fokkera, Sopwithe, Messerschmitta, konstruktérů z kanceláře Supermarine, Mikojana-Gurjeviče, Suchého, Boeingu a dalších, jak se tváří na to, že jim to na airshow natře C-130!

Ale jinak hezký video. Ještě aby to nelítalo se 190 KN motorem, to by byl fakt průser.

avatar
Shania Datum: 19.06.2017 Čas: 14:19

Tak a je to tady, konečně ukázka obratnosti F-35A 3i v bojové konfiguraci...

https://youtu.be/YeqryYh_yw0

Zde popis jednotlivých manévrů a co mají demostrovat

https://pbs.twimg.com/media/DCq1ZrBXcAADhVh.jpg

Další detaily
http://aviationweek.com/paris-air-show-2017/f-35-demo-pilot-paris-performance-will-crush-years-misinformation

Moc rád bych teď viděl tváře Piera Spreye, Sweetmana, Koppa, Axe a řady dalších kritiků :D

-----
Musím říct, že je to dobrý pocit, když o něčem roky mluvíte a pak konečně vidět důkaz, že jste se nespletli...

avatar
pajo Datum: 09.06.2017 Čas: 10:17

Trochu mimo témy hlavného článku, ale môj komentár súvisi s F-35. Pekný článok https://www.defenseindustrydaily.com/canada-preparing-to-replace-its-cf-18-hornets-05739/ o rozhodnutí Kanady nekúpiť Super Hornets ako dočasné riešenie kým sa rozhodnú či chcú F-35 ako náhradu CF-18. Ako to väčšinou býva, za všetkým sú peniaze. Spoločnosť Boeing podala stažnosť v USA na Bombardier, kanadskú spoločnosť, že predala spoločnosti Delta lietadlá CSerie za dumpingové ceny a požaduje na ne uvaliť clo na dovoz do USA. A tak Kanada stopla nákup SuperHotnetov kým Boeing nestiahne žalobu na Bombardier.

avatar
Arccos Datum: 09.06.2017 Čas: 10:11

stirling: Důvodem, proč po něm nesáhnout, je právě program AETP, který slibuje ještě výrazně lepší parametry, jak je ostatně v článku zmíněno. Být v pozici zákazníků F-35, počkal bych, jak se oba programy nových motorů vyvinou, a pak šáhnul po lepší volbě. V obou případech má ovšem F-35 nakročeno k nezanedbatelnému vylepšení letových vlastností.

avatar
stirling Datum: 09.06.2017 Čas: 09:28

No spíše by mě zajímal důvod proč po něm nesáhnout za stejnou cenu je to podle mě jasná volba.
Jinak mě zaujalo, že další generace má ušetřit 1/4 paliva, to je opravdu hodně velký skok.

avatar
alea206 Datum: 08.06.2017 Čas: 23:10

Tedy chtit po motoru zastavitelneho do stejneho draku o tolik jine parametry je vskutku ambiciozni. Jestli se jim to podari, tak klobouk dolu. Spis ale ocekavam vznik F-35 LightningStorm (nazev sem si vymyslel) s upravenym drakem a velkym modernizacnim balikem.

avatar
jj284b Datum: 08.06.2017 Čas: 17:44

sorry, zle som si to precital :)

avatar
jj284b Datum: 08.06.2017 Čas: 17:29

Shania: 25% je pre tepelnu stopu

avatar
Shania Datum: 08.06.2017 Čas: 17:12

Jen to 6% sníženi spotřeby na tak obrovské flotile bude znamenat obrovský úspory. co teprve to 25%.

arr