Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Čeští speciálové na největším společném cvičení amerických speciálních sil

Operátoři 601. skupiny speciálních sil doplnění o ... Více

Pozemní technika

Budoucnost amerických obrněných vozidel: Od M1A3 Abrams po NGCV

Datum přidání 25.09.2018    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 30 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americká armáda (US Army) počítá s vývojem zcela nových bojových obrněných vozidel, od robotických dronů, přes nová bojová vozidla pěchoty (BVP), až po nové hlavní bojové tanky. Vývoj příští obrněné techniky řeší nedavno založené „velitelství budoucnosti“ AFC (Army Futures Command ) a speciálně ustanovené víceoborové týmy CFT (Cross-Functional Team).

Foto: Tank M1A2 Abrams během cvičení Combined Resolve II (2014); větší foto / USAREUR; CC BY 2.0

 

Americká armáda má nově šest hlavních modernizačních a rozvojových oblastí ‒ zbraně velmi dlouhého dosahu LRPF (Long-Range Precision Fires), bojová vozidla nové generace NGCV (Next Generation Combat Vehicle), budoucí stroje s kolmým startem a přistáním FVL (Future Vertical Lift), počítačová síť (Network), přesná navigace  a určování času PNT (Precision Navigation & Timing), protiletadlová a protiraketová obrana AMD (Air & Missile Defense) a ničivost vojáků SL (Soldier Lethality).


Rozvoj každé oblasti řeší jeden CFT tým složený z vojenských a civilních odborníků z různých oblastí. Vedoucím týmu NGCV (NGCV CFT) je v současné době brigádní generál Ross Coffman, dřívější zástupce velitele 1. pěší divize US Army. Práci týmu podporují výzkumná centra americké armády PEO (Program Executive Office) a RDECOM (Research, Development and Engineering Command).

NGCV CFT má ve své oblasti na starosti veškeré analýzy, modelování, simulace a technické demonstrace (i stavbu demonstrátorů) případných nových bojových vozidel NGCV. Cílem založení velitelství AFC a týmů CFT je především obejít byrokratickou džungli Pentagonu a urychlit vývoj a zavádění bojových vozidel nové generace.

 

„Armáda musí udržovat nadvládu současných bojových vozidel určených pro blízký boj, jak proti současným hrozbám, tak přijmout opatření k zajištění dostatečné nadvlády do roku 2050 a dále,“ uvedl Coffman. „Změna charakteru válčení a zrychlující se technologický vývoj vede ke změnám toho, jak se armáda vyvíjí, poskytuje, využívá a udržuje přepravní schopnosti pro vedení blízkého boje.“


Současné vývojové portfolio NGCV CFT tvoří:
+  víceúčelový obrněný transportér AMPV (Armored Multi-Purpose Vehicle);

+  vozidlo pro přímou palebnou podporu MPF ( Mobile Protected Firepower);

+  volitelně řízené bojové vozidlo OMFV (Optionally Manned Fighting Vehicle);

+  robotické bojové vozidlo RCV (Robotic Combat Vehicles);

+  hlavní bojový tank nové generace;

 

Nejdále jsou programy vozidel AMPV a MPF. Transportéry AMPV jsou již v omezených sériích testovany armádou a v případě MPF byly nedávno oficiálně schváleny požadované schopnosti MPF. Armáda počítá se zadáním dvou vývojových kontraktů na stavbu MPF v příštím roce a s dodáním dvou konkurenčních prototypů MPF v roce 2020.


Nyní se CFT tým zaměřuje především na volitelně osádkové/bezosádkové (volitelně robotické) vozidlo OMFV, které nahradí BVP M2 Bradley. Tým zároveň pracuje na koncepci robotických vozidel RCV a zejména budoucího hlavního bojového tanku, který nahradí současné tanky rodiny Abrams.


V případě náhrady tanků Abrams však americká armáda počítá nejdříve s vývojem nové verze M1A3 Abrams. Podle twitterového příspěvku Nicholase Drummonda, britského komentátora a konzultanta obranného průmyslu, armáda již letos na podzim představí technické vlastnosti nové řady M1A3.


Dle Drummonda dojde u M1A3 Abrams k poklesu hmotnosti o 20 %. M1A3 získá mimo jiné nový pancíř, kompaktní nabíjecí automat od firmy Meggitt (firma již automat vyvinula a otestovala), menší věž, lehčí kanon XM360E1 ráže 120 mm, novou munici a lehký automatický kanón proti dronům.


Podle americké armády musí vozidla NGCV účinně manévrovat nejen v otevřeném terénu, ale také v husté městské zástavbě. V případě nástupce BVP M2 Bradley, tedy OMFV, armáda požaduje ideálně pouze dvoučlennou posádku a minimálně šestičlenný výsadek. Volitelně však musí OMFV být schopen boje zcela bez posádky.


V rámci strategické přepravy se požaduje transport dvou vozidel OMFV transportním letadlem C-17 Globemaster III . Po opuštění letounu je nutné obě BVP připravit k boji do 15 minut. C-17 musí také přepravit dvě vozidla MPF. Dá se tedy očekávat, že MPF i OMFV budou mít hmotnost (při zachování rozumného doletu C-17) kolem 30 tun.

 

Video: Tanky M1A2 Abrams v akci. Někdy v polovině 20. let 21. století americké jednotky obdrží nový tank M1A3 Abrams. / YouTube


Pro boj v městské zástavbě nové BVP dostanou potřebnou balistickou ochranu (jistě aktivní ochranné systémy) i velký rozsah náměru hlavních zbraní. Klíčovým rysem OMFV je také schopnost snadné modernizace (softwarové i hardwarové), což si vyžádá dostatečně výkonný zdroj elektrické energie, robustní palubní elektrickou síť ale i dostatečnou rezervu v nosnosti podvozku. Armáda se také dívá na nové způsoby výcviku (vozidlo bude sloužit zároveň jako 3D simulátor) a na udržitelnost nového BVP v boji (nízká spotřeba paliva, spolehlivost dílů, snadná údržba).


Budoucí vozidla NGCV obecně mají dominovat nad konkurenty především v ničivosti, schopnosti přežití, taktické mobilitě a snížené logistické zátěží.


„Úsilí NGCV je propojené s úsilím ostatních CFT týmů: ničovost vojáků, síť, navigace a časování, budoucí stroje s kolmým startem a přistáním a zbraně velmi dlouhého dosahu,“ vysvětluje plukovník Warren Sponsler, zástupce ředitele NGCV CFT. „Budoucí platforma získá schopnosti podpořené právě přesnou navigací a časováním nebo odolnou počítačovou sítí, což budoucím manévrovacím formacím umožní provádět částečně nezávislé operace při provádění vícedoménových manévrů [cross-domain maneuver; s letectvem, námořnictvem, jednotkami pro radioelektronický a kybernetický boj - pozn. red.] proti podobně vyspělému protivníkovi.“


„Budoucí operační prostředí bude stále více smrtící, konkurenční, složité a dynamické ‒ charakterizované vysokým potenciálem nestability a zvýšenou pravděpodobností boje na blízkou vzdálenost v hustém městském a stísněném terénu,“ dodal Sponsler. „Naši potenciální protivníci studovali americký způsob vedení války a naše přednosti při provádění přesných úderů na dlouhé vzdálenosti. Proto vyvíjejí a budou nasazovat bojové platformy pro blízký boj a zbrojní systémy schopné zaútočit na americké útvary ve stejných nebo větších vzdálenostech a s rovnocennou schopností přesné palby, spojenou s přesnou a masivní dělostřeleckou a raketovou palbou.“


Výzvou pro NGCV CFT je vyvinout novou generaci vozidel a technologií schopných čelit podobně vyspělému nepříteli. „Konečným stavem pro armádu je nová generace vozidel, která jsou nejen ničivější a odolnější než stávající bojové platformy, ale mnohem menší, lehčí a úspornější,“ řekl brigádní generál Coffman.

 

Zdroj: Defense-Aerospace

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Jara Datum: 15.10.2018 Čas: 21:41

Pfninja
Tak to bych si o M1 říci nedovolil, myslím že dostatečně přikázal své kvality, považuji powerpack leopardu 2 za mnohem lepší řešení než nákladná a žíznivá turbína Abramse, ale jinak je M1 silně vyzbrojený mohutně pancéřovaný postrach všech protivníků.

avatar
pfninja Datum: 13.10.2018 Čas: 20:50

M1 Abrams je dalsia ukazka USA predrazeneho srotu. Vo vojne v Iraku prisli americania o 80 tankov M1 Abrams.To sa vo vojne stava avsak ked zoberieme do uvahy fakt, ze Irak mal o tri generacie starsie zbrane tak M1 Abrams je totalny srot.

avatar
Jara Datum: 02.10.2018 Čas: 09:31

Oprava redukovány z 22500 na 3000 jsou otáčky ne výkon omlouvám se za překlep

avatar
Jara Datum: 02.10.2018 Čas: 07:00

....není možné mluvit o výhodách turbíny pokud ani neuvedete o kterou turbínu se jedná a jelikož je tu článek,kde se zmiňují o Abrams, tak takové info k diskuzi:

AGT1500-axiální dvouhřídelová turbína s rekuperací a regulaci množství nasávaneho vzduchu, komprese 14:1 teplota na vstupu do turbinové části cca 1150, teplota výfukových plynů 450, výkon na vstupním hřídeli redukován z 22 500 na 3000( na wiki to mají trochu nepřesně redukce je o něco nižší než 10:1)

Průběh kroutícího momentu, tady je velice důležité říci o jakou plynovku se jedná jednohřídelová/dvouhřidelová zatímco jednohřídelová turbína má průběh lineární de-facto kopírující výkonovou křivku, tedy rostoucí s otáčkami, dvouhřídelová má průběh přesně obrácený tedy také lineární, ale s otáčkami klesající, je to dáno větší dynamikou plynů na lopatkách turbinové části spojené s reduktorem, při odběru výkonu a tedy spomalení této turbínové části oproti turbíně spojené s kompresorem.
A ani to je velice zajímavá charakteristika oproti klasickému pohonu( dieselu ) a jednohřídelové plynovce , jen mě zajímalo jestli to někdo umí rozvést, když už se tím tady ohání....

Výhody turbín:o hmotnosti a menších rozměrech jsem psal hned na začátku diskuze,další výhoda na kterou si nikdo nevzpomněl je minimum vibrací a malé setrvačné hmoty, hluk a nižší kourivost výhodami nejsou naopak obrovský výstup horkých plynů má obrovský demaskující účinek a sirénový hluk turbíny také.....

Ad; oblaka černého dýmu u dieselu mechanicky regulovaný MTU 883 bude mít stejně jako každý mech. Diesel problém s přechodovými režimy, obtížnýmy na řízení spalování a tak z něho při nějáké akceleraci prostě vylítne pár “sazí”... rozhodně se nedá mluvit o nějákém sloupu černého dýmu, podle kterého už z dálky leo2 spozorujete, při ustáleném tempu nevydá diesel skoro nic a nižší teplota spalin je naopak výhodou oproti turbíně. S teplotou spalin souvisí i mnohem vyšší tepelná účinnost dieselu oproti turbíně, což je další velkou výhodou dieselu.

avatar
Charlie Datum: 01.10.2018 Čas: 08:50

Výhody turbín proti dieselům:
- nižší hmotnost (AGT1500 váží 1134kg, přibližně stejně výkonný MTU MT883 Ka-501 1800kg
- menší rozměry (typicky, kupodivu MTu se povedlo svůj dvanáctivál udělat menší :) )
- nižší hlučnost - zatímco Abrams při pohybu vydává takové ne uplně typické FÍÍÍÍ, Leo 2 má klasický plnotučný dunivý zvuk, který je mnohem víc cítit (doslova se klepe země)
- pak samozřejmě specifika typu snažších studených startů, lepšího průběhu kroutícího momentu, větší pružnosti...

Má to ošem i svoje nevýhody - vysoká spotřeba vzduchu (což znamená nutnost intalace výkonných filtrů, protože prach turbínám nedělá dobře), vysoká teplota a rychlost výfukových plynů (tohle je fakt bolest, projít se kolem výfuku Abramse znamená solidní popáleniny), velká spotřeba ve volnoběžném režimu (viž T-80 v Čečně) a typicky vysoká cena (rusové udávali, že za cenu jedné GTD-1250 kupovala armáda tři V-46).

avatar
Jara Datum: 30.09.2018 Čas: 17:25

Jj284b
Na 3000 OT/min pracuje tak možná obří plynovka někde v elektrárně, ty hodnoty co jste obšlehl z wiky samozřejmě platí, ale po redukci 10:1 ( je to tam napsáno hned za tím co jste tady opsal),
Takže nejvyšší Mk má na 10 000 OT/min.

Takže se znovu ptám co si mám představit pod pojmem výhoda v MK, oproti dieselu?

avatar
jj284b Datum: 30.09.2018 Čas: 15:47

doplnenie pre potencionalnych hnidopichov - dosahuje maximalneho krutiaceho momentu pri 1000 otackach.

avatar
jj284b Datum: 30.09.2018 Čas: 15:33

a co sa tyka krutiaceho momentu, tak turbina Abramsu ho dosahuje pri 1000 otackach, maximalny vykon ma pri 3000 otackach...

avatar
jj284b Datum: 30.09.2018 Čas: 15:32

Jara: ved si pozri hociake video s Abramsom, a porovnaj to k Leopardu ci inym dieselom... pri kazdom preradeni, diesel vyhrkne kudel dymu... co sa da vidiet na velke vzdialenosti... a btw, v dobe zavedenia (1980-1985) v Europe, Abramsy patrili k najtizsim a najrychlejsim tankom NATO... vyhravali jedno cvicenie za druhym, a vysluzili si prezivku "Whispering Death"... ich motory nebolo pocut na taku vzdialenost ako starsie tanky s dieselmi.. Abrams aj dnes dosahuje spickove zrychlenie z 0 na 32kmh za 7sekund...

avatar
Jara Datum: 29.09.2018 Čas: 15:39

Shal
Lepší točivý moment, zrychlení, kvanta černého dýmu??? Na to jste přišel jak? Klidně to rozveďte jsem docela zvědavý?

avatar
shal Datum: 29.09.2018 Čas: 11:08

Těch výhod turbín je více. Kromě menších rozměrů a hmotnosti je to i lepší točivý moment a zrychlení a taky neprodukuje kvanta černého dýmu, díky kterému jsou tanky snadno spozorovatelné. Budoucnost zřejmě bude v hybridním pohonu se solid state bateriemi.

avatar
Jara Datum: 27.09.2018 Čas: 15:55

Kolt
Určitě ano, pro malé instalace málo vykoných motorů proč ne, ale při požadavku na zvyšování výkonů a snaze to posadit i na větší “káru” řekněme, přijdou problémy o kterých jsem mluvil,

Ad to chlazení pístu ne není to hlavní chladicí oběh, tím bývá voda/vzduch, kterou se chladí válce a spalováky atd;) tlakové mazání má i další funkci a tím je odvod tepla/chlazení vnitřních části motoru a to je právě problém u rotačního motoru, u klasiky prostě z mazaciho kanálu hlavních ložisek navrhnete trysku co ostřikuje píst z dola, jenže u rotačního motoru je problém, tam to nejde a musíte se spolehnout na odvod tepla stěnou válce, u liguidpiston si oproti wankelu pomohli s chlazením tím, že přes píst přichází nasávaná směs dobré pro nižší výkony/menší motory postačující asi(ikdyž tam by to šlo asi i bez chlazení)

avatar
KOLT Datum: 27.09.2018 Čas: 15:38

Jara, ono půjde asi hlavně o instalace, kde věci jako vyšší spotřeba, problémy s mazáním ap. převáží malá hmotnost a velikost. Mmchd, nedal by se takhle malý motor chladit i něčím účinějším než olejem? Myšleno při zachování rozumné ceny toho chlazení.

avatar
Jara Datum: 27.09.2018 Čas: 15:17

Ad, rotační motory: liguidpiston defacto rozpracovali wankelův motor Ok zajímavé, ale hlavní bolest zůstává a tím je problém utěšit rotační píst, odvést z něho teplo( při vyšších výkonech je chlazení pístu tlakovým olejem velice důležité) a poslední velká nevýhoda je problematické mazání styčných ploch válce a pístu, toto vše zatím pořád převažuje nad výhodami; menší počet pohyblivých součástí oproti pistovému/klasickému motoru,
Mazda do vývoje investovala mnoho času a peněz a co se tyče rotačních motorů jsou určitě nejdál, ani jim se však nepovedlo všechny problematické celky rotačního motoru vyřešit tak, aby mohl provozními vlastnostmi konkurovat pístovým(klasickým), a to Mazda sklidila s wankelem i takové úspěchy jako vítězství v LeMans.
Ad abrams:Tognum America 12V je licence na MTU 883

avatar
jj284b Datum: 27.09.2018 Čas: 13:19

APU montovanu na zadnu cast korby mali Abramsy M1A2 od 1993.. slo o dosledok poznatkov z Pustnej Burky. SEPv3 ju ma pod pancierom, ako dosledok toho ze v bojoch v mestach bola APU vystavena palbe a dochadzalo k jej zniceniu. Pri klasickych tankovych stretoch umiestnenie APU na zadnu cast korby nie je problem..

arr