Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení ... Více

Letecká technika

Budoucnost letecké techniky americké námořní pěchoty

Datum přidání 07.12.2015    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 12 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americká námořní pěchota (U.S. Marine Corps) ze své výzbroje vyřadí širokou škálu letecké a vrtulníkové techniky. Nově nasadí pouze několik typů - především F-35B/C Lightning II, MV-22 Osprey, CH-53K King Stallion a vrtulníky rodiny H-1. Díky nižší logistické zátěži, jednoduššímu servisu a opravám výrazně vzroste nasaditelnost letecké techniky námořní pěchoty.

Foto: AV-8B Harrier bude sloužit u námořní pěchoty až do roku 2025; větší foto / Public Domain

Foto: AV-8B Harrier bude sloužit u námořní pěchoty až do roku 2025; větší foto / Public Domain

 

Agresivní mořské prostředí se negativním způsobem podepisuje na nasaditelnsoti letecké techniky námořnictva i námořní pěchoty. Podle generála Jona Davise, zástupce velitele leteckého křídla námořní pěchoty, 19 % letadel americké námořní pěchoty je z důvodů nedostatku náhradních dílů a nutnosti oprav dlouhodobě mimo provoz.


Celkově je odstaveno 159 letadel a vrtulníků. Davis odhaduje náklady na zprovoznění odstavené flotily na 8 miliard dolarů.


Obrovským problémem je například koroze dílů na stíhačkách F/A-18 Hornet. Letadla F/A-18 měla zůstat v provozu maximálně 6000 letových hodin, ale vzhledem k opožděním dodávkám stíhaček F-35B/C byl život F/A-18 prodloužen na 10 000 letových hodin.


V současné době se letecká složka americké námořní pěchoty opírá o víceúčelové letouny F/A-18 Hornet, bitevní AV-8B Harrier a stroje elektronického boje EA-6B Plower. U vrtulníků to jsou především typy CH-46 Sea Knight (do letošního roku), CH-53D/E Sea Stallion, vrtulníky UH-1N Twin Hueys  a bitevní AH-1W Super Cobra. V dopravním letectvu pak slouží nejrůznější verze dopravních a tankovacích letadel odvozených od dorpavního C-130 Hercules.


Roztříštěnost techniky klade enormní nároky na logistiku, zásobování, zajištění servisu a oprav. Stejně tak každý typ techniky potřebuje unikátní výcvikové zázemí - například velmi drahé simulátory.

 

Video: Ukázka letecké techniky americké námořní pěchoty. / YouTube


Výše uvedené problémy znesnadňují letecký výcvik posádek. Podle dokumentu Marine Aviation Plan 2015 každá osádka vrtulníku nebo letadla musí nalétat minimálně 15 hodin měsíčně.


Avšak pro představu, vrtulník CH-53E potřebuje 44 hodin údržby na jednu letovou hodinu, AV-8B 25 hodin a stíhačky F/A-18 6 hodin údržby.


Letecká složka americké námořní pěchoty (United States Marine Corps Aviation) nyní prochází hloubkovou typovou reformou -  letadla a vrtulníky nahradí pouze několik málo typů letecké techniky.


Celkově 229 víceúčelových stíhaček F/A-18A/B/C/D, 112 útočných a bitevních letadel AV-8B/+ Harrier II a 25 letadel elektronického boje EA-6B Prowler nahradí 353 stíhaček F-35B a 67 stíhaček F-35C.


V současné době námořní pěchota ohlásila dosažení počáteční operační kapacity IOC (The Initial Operational Capability) s první letkou stíhaček F-35, plné operační kapacity FOC (Full Operational Capabiliy) se očekává na konci roku 2017. Poslední letadlo Prowler dolétá v roce 2019, Harrier v roce 2025 a F/A-18 v roce 2032.


V letošním roce americká námořní pěchota vyřadila poslední těžký dvojmotorový vrtulník CH-46 Sea Knight a nahradila je konvertoplánem MV-22 Osprey. V současné době americká námořní pěchota provozuje 204 konvertoplánů a plánuje nakoupit dalších 126 strojů. Konvertoplány nahradí i zbývající vrtulníky CH-53D Sea Stallion.

 

Video: Ukázka letecké techniky americké námořní pěchoty. / YouTube


Klíčovým dopravním stroje americké námořní pěchoty, který zajišťuje dopravu lidí a techniky z invazního loďstva na pobřeží je 147 vrtulníků CH-53E Super Stallion. Všechny vrtulníky CH-53E začne od roku 2018 nahrazovat 200 vrtulníků CH-53K King Stallion. Nový typ CH-53K vykazuje až dvojnásobně větší nosnost. Plné operační kapacity CH-53K dosáhne až v roce 2028.


Postupně dojde k nahrazení vrtulníků H-1N Twin Hueys  a bitevních AH-1W Super Cobra za nové typy. Americká námořní pěchota plánuje nakoupit nebo přestavět (ze starších H-1) 160 vrtulníků UH-1Y Venom a 189 bitevních AH-1Z Viper.


Oba nové typy sdílejí až 85 % stejných dílů - jde především o motor, převodové ústrojí rotory a celou ocasní část.


Americká námořní pěchota plánuje nahradit všechny starší letouny KC-130 za 79 letadel KC-130J. Pěchota stroje využije jak pro vzdušné tankování, tak pro přepravu tankovacích stanic pro pozemní jednotky, tak k přepravě materiálu a lidí.


Ve verzi KC-130J Harwest Hawk (po instalaci speciálního “bitevního” balíčku) může dokonce letoun provádět sledovací, průzkumné a zpravodajské mise a pomocí zbraňových systémů útočit na pozemní cíle. Počítá s instalací naváděných střel Hellfire a Griffin, přesně naváděných pum a s 30mm rychlopalným kanónem.


Zdroj: Marine Aviation Plan 2015

Udělte článku metály:

Počet metálů: 1 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Clanek Datum: 09.12.2015 Čas: 16:46

Diky panove, ale tomu rozumim. Jen mi to prislo v kontextu te tabulky jako hodne krute cislo. Jak jsou na tom treba ceske Mi-171Š?

avatar
RiMr71 Datum: 09.12.2015 Čas: 16:06

...zkrátka 44 tzv člověkohodin...

avatar
Arccos Datum: 09.12.2015 Čas: 00:32

Jinak řečeno, těch 44 hodin je třeba pro pro pět mechaniků jedna osmihodinová směna (a kousek přesčasu).

avatar
pajo Datum: 08.12.2015 Čas: 23:56

Clanek: V anglictine to je "maintenance man-hours per flying hour", teda tych 44 hodin udzrby na jednu letovu hodinu je celkova doba udrzby, ktora samozrejme je rozdelena na mensie paralelne ulohy.

avatar
Clanek Datum: 08.12.2015 Čas: 11:29

"vrtulník CH-53E potřebuje 44 hodin údržby na jednu letovou hodinu"
To je skutecne spravne? :O

avatar
kazd Datum: 08.12.2015 Čas: 09:42

sorry patřilo jinam

avatar
kazd Datum: 08.12.2015 Čas: 09:41

Mohla by se nám tu vytvořit krásná spolupráce mezi suchozemským státem a US námořnictvem.
Vrcholem by bylo pořízení 1 ks CH53 :-)
Pokud někdo je schopen vytvořit myšlenku, že po roce 2030 ...
Už teď jsou tu hlasy, že drony nahradí i stíhače 5 generace, takže plánovat "návrat" po roce 2030 a nejlépe k technice co už teď lítá....

Ale u nás je vše možné...

avatar
Kozlus Datum: 07.12.2015 Čas: 20:04

Jo, jasne. A vecer se zhasne, nabehnou manici z ACR a vyznamne tak rozsiri obranyshopnost CR :-D

avatar
Argonaut.CZ Datum: 07.12.2015 Čas: 18:40

tak ať jednu F-18, Prowlera a Harriera bafnou a výsadek v nějakém českém muzeu:)

avatar
sokol.vojtech@gmail.com Datum: 07.12.2015 Čas: 17:18

diky za clanek, je v nich ale par chybek:
"...stroje elektronického boje EA-6B Plower" -> "Prowler"
"...vrtulníky UH-1N Twin Hueys", "...nahrazení vrtulníků H-1N Twin Hueys" -> jednak to ma byt "UH-1N Twin Huey" ("U" navic, bez "s" na konci), druhak oznaceni "Twin Huey" je pouzivano spise v Kanade, a neoficialne v US, oficialne je to "Iroquois" (jako puvodni UH-1)
"Ve verzi KC-130J Harwest Hawk..." -> Harvest HAWK

A nakonec jedna otazka - neplanujete do redakcniho systemu implementovat hlaseni chyb? Neco jako je na root.cz? Pokud nekdo v clanku najde chybu, oznaci mysi chybny text, klikne na tlacitko "nahlasit chybu", vybehne mu popup okno s vykopirovanym textem, muze treba jeste do textboxu vyplnit popis chyby a cele hlaseni se odesle na nejaky redakcni mail.

avatar
RiMr71 Datum: 07.12.2015 Čas: 16:34

"V současné době americká námořní pěchota provozuje 204 konvertoplánů a plánuje nakoupit dalších 126 strojů."

...tak vida, kolik se toho při vývoji tak kritizovaného nepodarku nakonec valí..
Jsem zvědavý, jestli se reálně ve výzbroji objeví i další konvertoplány (typy).

avatar
jj284b Datum: 07.12.2015 Čas: 15:31

takze Marinaci si celkom polepsia, kedze z povodnych 366 lietadiel prezbroja na 420..

arr