TACTICAL PRO

Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení ... Více

Letecká technika

Bulharsko hledá náhradu za stíhačky MiG-29

Datum přidání 19.03.2017    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 39 komentářů    autor autor: Pavel Vinkler

Bulharské stíhačky MiG-29 pomalu zastarávají a jejich provoz navíc komplikuje nedostatek dostupných náhradních dílů. Ministerstvo obrany této balkánské země nyní oznámilo, že obdrželo tři oficiální nabídky na dodání nových nadzvukových stíhacích letadel.

Foto: Bulharský MiG-29; větší foto / Public Domain

 

Bulharské letectvo s mocným sousedem za zády

Páteř bulharského nadzvukového letectva tvoří v 15 stíhacích letadel MiG-29 (tři jsou dvoumístné). Donedávna je doplňovala šestice MiGů-21 - ty ale byly koncem roku 2015 z aktivní služby vyřazeny.


Provoz dvoumotorových MiGů-29 od roku 2015 komplikuje roztržka mezi bulharským ministerstvem obrany a ruskou společností RSK-MiG. Ruská firma do roku 2015 zajišťovala servis a údržbu bulharských letadel, ale bulharská vláda jí odmítla končící kontrakt prodloužit. Jako zdůvodnění byla uvedena nutnost zbavit se závislosti na dodavatelích z Ruské federace, především ve světle války na Ukrajině.


Z tohoto důvodu postupně klesl počet provozuschopných strojů na čtyři (jaro 2016). Bulharsko nakonec zadalo kontrakt na opravu a modernizaci šesti svých letadel polské společnosti WZL (Wojskowe Zaklady Lotnicze) v Bydgoszczi. Rusové se v reakci na to hlasitě ohradili, že polská firma nedisponuje potřebnými licencemi a vyjádřili pochybnost o další možné spolupráci.


Bulharské ministerstvo obrany následně dále prodloužilo životnost svých Migů nákupem čtyř nových a šesti repasovaných motorů od bulharské společnosti Aviostar za cenu 21,8 milionu euro (zhruba 588 milionů korun), přičemž první dodávka motoruů se očekává v dubnu. Díky dodávce motorů a spolupráci s WZL bude nasaditelných 14 bulharských Migů.


S ochranou vzdušného prostoru Bulharům v minulosti pomáhali dokonce i spojenci z NATO. Na symbolický jeden týden se k Migům v září minulého roku připojily čtyři stroje F-15C amerického letectva. Spojené státy tak učinily v rámci prokazování vůle podílet se na zajištění bezpečnosti jejich spojenců ve východní Evropě, a to především po zhoršení vztahů s Ruskem.


Právě letadla Ruské federace v posledních letech často narušují bulharský vzdušný prostor, přičemž létají s vypnutými transpondéry.


"Je to velice znepokojivé, takže jsme přijali preventivní opatření," komentoval v minulém roce narušování bulharského vzdušného prostoru Nikolaj Nenčev, bulharský ministr obrany. Nenčev dodal, že narušení probíhá několikrát měsíčně (např v červnu 2016 6x) a že jedná o "provokace proti Bulharsku a bulharským vzdušným silám."

 

Foto: Společný "air policing" bulharských MiGů-29 a F-15C v bulharském vzdušném prostoru. / YouTube

 

F-16, Eurofighter nebo Gripen

Od roku 2020 bulharské Migy nahradí nová nadzvuková stíhací letadla. V první fázi půjde o osm strojů dodávaných nejpozději od roku 2020, dalších osm strojů Bulharsko nakoupí po roce 2023. Na nákup prvních osmi letadel Sofie vyčlenila 767 milionů euro (zhruba 20,7 miliardy korun).

 

Součástí kontraktu na mezivládní úrovni má být i nákup potřebného pozemního vybavení, logistického zabezpečení, výcvik pilotů a pozemního personálu a také pořízení malého množství protivzdušné a protizemní výzbroje.


Zakázka má nyní tři oficiální uchazeče. Vlády Spojených států a Portugalska nabízejí olétané ex-americké F-16A/B. V případě výběru budou F-16 zmodernizovány portugalskou společností OGMA na standard MLU (Middle Life Upgrade). Právě touto cestou s v minulosti vydalo například Rumunsko.

 

Italská vláda nabízí k odkupu své starší dvoumotorové stroje Eurofighter Typhoon první výrobní série (Tranche 1), které mají oproti později vyrobeným strojům stejného typu omezené schopnosti. Švédská vláda zase nabídla zcela nové stroje JAS-39 Gripen C/D.


Vyhodnocení nabídek proběhne do poloviny dubna letošního roku. Ještě letos bulharské ministerstvo obrany plánuje složit za letadla zálohu 102 milionů euro.


Teoreticky ale všechny plány mohou zhatit březnové bulharské předčasné parlamentní volby. Na druhou stranu, tristní stav bulharského nadzvukového letectva již další modernizační odklady nesnese.

Zdroj: Flight Global

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.9 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Henrich7 Datum: 27.03.2017 Čas: 11:25

PavolR. Áno nepochybne sa to dá. Ja som to myslel skôr v pomere cena a úžitok. Konkrétne či je lepšie kúpiť nový Gripen, alebo použité F 16 a tie následne modernizovať. Alebo dokonca použité EF a tiež ich následne modernizovať. Je úplne jasné že z vojenského hľadiska sú pre Bulharsko asi najlepšie F16.

avatar
PavolR Datum: 23.03.2017 Čas: 21:28

Henrich7:
Prakticky akákoľvek F16 sa dá zmodernizovať na niektorú z celej plejády variantov, vrátane Viper. To je iba otázka dodatočných investícií, ktoré možno urobiť kedykoľvek po nákupe lietadiel a vybudovania zázemia. Tento potenciál je podľa mňa celkom zaujímavou výhodou F16 oproti Gripenu. Hlavne, keď Bulharsko stojí, vzhľadom na svoju geografickú polohu, pred omnoho náročnejšími každodennými úlohami, než Česko, alebo Maďarsko.

avatar
Henrich7 Datum: 23.03.2017 Čas: 14:07

Myslím že z ponuky starších F16 a Eurofighterov,je nový Gripen asi najlepší. Iné by to bolo keby ponúkali najmodernejšie F16 Viper. Čo sa týka EF ,neviem či momentálne sú nejaké vo výrobe.

avatar
darkstyle Datum: 22.03.2017 Čas: 20:27

Larry

Ja len chcem poukazat, ze Bulharsko je moderna krajina..
mozna v niektorych smeroch menej ako my, ale inde su vyspelejsi ako my..

ten outsorsing informatikov je mysleny tak, ze maju 10-tisice /20-30 tisic/ zamestanancov v IT priamo v Bulharsku, su to prevazne podporne teami v IT ale uz su tam aj vyvojove tymi..
nechcem zachadzat do podrobnosti, pretoze tu sa bavime o military a nie IT..

Ja viem, preco je to u nas.. to tendrovanie..
Len Bulhar to nechapal, kedze u nich ked pride nova garnitura tak sa pokracuje v starom a nerusi sa to..
A nakupuju G2G - pri tomto type nakupov, nemozes mat nieco take ako nespokojnych ucastnikov tendrov, napriklad aj Cesko tak ide nakupovat radiolokatory od IZRAELU..
Vymyslim, si aby som nikoho neurazil, ze dalsim neuspesnim ucastnikom je Kambodza - Kambodza nemoze ako cudzi stat napadnut na Ceskom sude to, ze sa ide nakupovat v izreali - maximalne moze ziadat o medzinarodnu arbitraz, ale ta vzhladom na vnutorne pravo nevie zastavit nakup..
Ale ak spravis tender pre firmy, tie firmy si pozakladaju s.r.o. v Cechach a neuspeju - mozu lahko a lacno napadnut tender..

Lenze my aj vy este stale snivame, ze si zacneme vyrabat samy..
Samy si mozme tak vyrabat pusky a pistole.. nejake ochranne prostriedky..
A mozno cesko nieco cez TATRU-- ale na ostatne nemame peniaze, treba si to uvedomit a nakupovat bud cez FMS /US army/ alebo cez G2G..

a medzivladne dohadovat ksefty z tych zakazok pre domace firmy, ak to vobec vedia vyrobit, alebo prinutit zahranicne, aby si nejaku cast vyroby preniesli ku nam..

dnes sa uz vsetci spajaju do vatsich celkov aj US army, aby vyrabali spolocne..
a Cesko i Slovensko sa nevedia spojit medzi sebou, lebo si zavidime..

U nas sa aspon teraz nakupuje..
U Vas je vsetko len v plane po roku 2020 - kedy uz bude ina vladna garnitura..
Zratal vobec niekto kolko to dokopy podla tych planov po tom roku 2020 bude stat? Lebo mam pocit, ze ak by ste vsetko kupili podla planov po tom 2020, tak v % HDP na zbrojenie budete cislo 1 na svete :D..

avatar
Larry Datum: 22.03.2017 Čas: 17:20

To darkstyle:
systém v bulharských autobusech?? osobně vím, zkusil jsem několikrát třeba cesta z poloostrova Nesebar do Burgasu, dvě hodiny starou kloubovou popelnicí Ikarus, bez klimatizace,natřenou hnusným žlutým štětkolakem. Mouchy padali vedrem a ve tvářích německých turistů, speciálně žen a slečen byl vidět děs a hrůza.
To je Bulharsko.
ad informační outsourcing: víte, outsourcing, neboli "nakupování z vnějších zdrojů"
byl systém zavedený 60/70 letech v US Army. Ano fungovalo to. V dobách kdy byl bipolární svět a v podstatě neomezené finance na obranu.
AČR se v tomhle zastaralém modelu vzhlédlo v 90 letech. Když to v USA spočítali, zjistili, že je lépe si vše zajistit z vlastních zdrojů ve vlastní režii. Je to nejlevnější řešení. A tak modely které US M.O.D opustili se zde zavádějí.
takže žádné vítězství pro Bulharsko a rozhodně bych jim tohle nezáviděl ani nevyzdvihoval.

Ohledně vojenských svátků: kdysi se oslavoval 6.říjen jako Den armády. Zjistěte si proč. Rozhodně se nanarodil v ten den žádný význačný bolševik.
byli i jiné armádní svátky. Den Letectva a PVOS, Den dělostřelectva.
Tohle samozřejmě po r. 90 bylo zrušeno. Protože AČR je armáda bez tradic, nějakého ex komunistického politruka, aby se zavděčil napadlo "spáchat Den veteránů"
Ruská armáda dodnes slaví dny jednotlivých druhů vojsk, mají dny veeránů.
Na rozdíl od nás si váží svých tradic.

Ohledně vypisování tendrů v ČR nebo SR je stále stejné. Vypíše se tendr.
Nastanou následující varianty:
1/ výměna politické garnitury ( volby, vyslovení nedůvěry dosavadní vládě)
tendr je "zahrán do outu"
2/ zrušení tendru UOHS po stížnostech nespokojených účastníků, případných soudních řízeních....
-----------------------------
Výsledkem je vypsání nového tendru. A tak stále dokola......

avatar
darkstyle Datum: 21.03.2017 Čas: 21:54

Larry
Pastieri? No nenazval by som ich tak..
Ja tam kvoli firme casto chodim a ten system v autobusoch uz davno neexistuje.

Dialnic maju tolko isto km ako v cechach, ak sa vobec ceska d1 da nazvat dialnicou, slovensko sa moze schovat, metro maju napojene k letisku co praha stale nema..
V informatickom outsorsingu su v top 3 na zemeguli a jednotka v europe..
Maju cuduj sa na vychodnu europu dobre a moderne startapy..
Len tie plati pokulhavaju.. ale ked si zoberiem ze v 96 skrachovali a kam sa az dostali..

Spat k armade..
Co som si zbezne nacital, smelo mozem zacat tvrdit ze maju modernejsiu a lepsiu armadu ako CR..

Btv minister nenchev uz neni ministrom.. on je exminister..
To, ze bulhary tie lietadla kupia je na 100% iste..

Pravicova vlada to vypisala..
Vlada padla kvoli tomu, ze sa stal prezidentom v priamej volbe lavicovy kandidat
On sa stal prezidentom z postu velitel leteckych sil bulharskej armady..
On ako aj lavicova opozicia ten tender podporuju

Obe strany maju cca 30+ % podporu..
Takze hocikto vyhra volby pojde nakupovat lietadla..
Ziadna zmluva podpisana nebola a nebol to ani tender ale posielanie ponuk..
Takze vitaz volieb ak by chcel kradnut, si moze nadstavit podmienky ako chce..

Ked som znamemu, bulharovi vysvetloval, ako sa u nas robia tendre.. ze sa vypise sutaz, zaplati sa niekomu velke peniaze aby pripravil podklady, vyberie sa komisia a ta vyberie vitaza a nakoniec sa nic nekupi.. nechape.. sa ma pytal? A vy to co sutazite nepotrebujete? Tazko sa mu to vysvetluje..

Oni bulhary totizto maju den armady, kedy je volno v celom bulharsku, maju vojensku prehliadku na namesti a celkovo v ich state sa buduje pozitivne povedomie obyvatelstva k armade.. tam take nazory ake mavame tu.. naco armada som sa nestretol.. oni su na nu hrdi..
Ked mi rozpraval s odusevnenim, ze prave bulhary su prvy narod na svete ktory letecky bombardoval.. turkov..
To si nevies predstavit s akym nadsenim mi to hovoril mlady clovek..

avatar
Sokrates Datum: 21.03.2017 Čas: 21:03

Larry: Ukrajinci sa môžu smiať koľko chcú, ale osobne si myslím, že by sa ku Gripenom, vyzbrojeným raketami Meteor, ani len nepriblížili. Tie ich haraburdy sú dávno za zenitom a nepomôže im ani modernizácia na štandard Su-27P1M.
Ale pre férové porovnanie si počkajme na to ich nové ľahké stíhacie lietadlo. Keď budú mať ten avizovaný nový stroj, ktorý má nahradiť hneď 3 typy v ich letectve (L-39, Su-25, MiG-29), potom ho môžme porovnávať s Gripenom. Ja sa však obávam, že zostane zas len pri Porošenkových prázdnych rečiach.

avatar
Larry Datum: 21.03.2017 Čas: 20:54

to asdf: uvědomujete si, co jste napsal??? nebo jenom "papouškujete" ??
Bulharské stroje mají právo startovat do mezinárodního vzdušného prostoru, stejně jako ruské. K narušení vzd, prostoru Bulharské republiky nedošlo! O co jde??? pokud by došlo, s chutí by ukazovali "objektivní dokumentaci" posílali protestní nótu přes předvolaného velvyslance atd.....
V mez. vzd. prostoru se to řídí trochu jinak a let. dispečeři z Bulharska nemají co ovlivńovat provoz v mezinárodním vzdušném prostoru. To bychom mohli z Prahy kafrat nad vzdušnou situací nad Pacifikem. Přiblížit se, neznamená narušit....
dva rozdílné pojmy.
Ad: vypnuté transpondery . dělalo se to za studené války, dělají to Rusové dnes i NATO v Pobaltí a v Černém moři i Japonci na Kamčatce
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
"Ministr obrany Nikolaj Nenčev uvedl, že jen v červenci Bulharsko zaznamenalo nejméně deset případů, kdy ruské vojenské letouny během letu nad Černým mořem porušily pravidla pro létání v mezinárodním vzdušném prostoru a musely k nim startovat pohotovostní stíhačky.
Ruské stroje se podle jeho slov přiblížily k bulharskému vzdušnému prostoru a měly vypnuté automatické odpovídače, tedy zařízení umožňující automatickou identifikaci letadla ve vzdušném prostoru pro potřeby řízení letového provozu a poskytující základní údaje o letadle včetně kódu letu nebo výšce. "

avatar
Larry Datum: 21.03.2017 Čas: 20:54

to asdf: uvědomujete si, co jste napsal??? nebo jenom "papouškujete" ??
Bulharské stroje mají právo startovat do mezinárodního vzdušného prostoru, stejně jako ruské. K narušení vzd, prostoru Bulharské republiky nedošlo! O co jde??? pokud by došlo, s chutí by ukazovali "objektivní dokumentaci" posílali protestní nótu přes předvolaného velvyslance atd.....
V mez. vzd. prostoru se to řídí trochu jinak a let. dispečeři z Bulharska nemají co ovlivńovat provoz v mezinárodním vzdušném prostoru. To bychom mohli z Prahy kafrat nad vzdušnou situací nad Pacifikem. Přiblížit se, neznamená narušit....
dva rozdílné pojmy.
Ad: vypnuté transpondery . dělalo se to za studené války, dělají to Rusové dnes i NATO v Pobaltí a v Černém moři i Japonci na Kamčatce
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
"Ministr obrany Nikolaj Nenčev uvedl, že jen v červenci Bulharsko zaznamenalo nejméně deset případů, kdy ruské vojenské letouny během letu nad Černým mořem porušily pravidla pro létání v mezinárodním vzdušném prostoru a musely k nim startovat pohotovostní stíhačky.
Ruské stroje se podle jeho slov přiblížily k bulharskému vzdušnému prostoru a měly vypnuté automatické odpovídače, tedy zařízení umožňující automatickou identifikaci letadla ve vzdušném prostoru pro potřeby řízení letového provozu a poskytující základní údaje o letadle včetně kódu letu nebo výšce. "

avatar
Larry Datum: 21.03.2017 Čas: 20:23

MIG-29.. lebo ten ma taky bajecny motor, ze ho treba generalkovat neustale..
ehmmmm.... víte je rozdíl mezi MiG-29A a verzí SMT nebo OVT.
To jste si zase někde něco přečetl..... to se tak něco plácne... (J.Švejk)

avatar
Larry Datum: 21.03.2017 Čas: 20:20

Bulharská média píšou.... víte co se tady toho napsalo??? A jaká je realita. vždy je řada různých dohod "o porozumění" a když přijde řeč na peníze a zaplacení, začne se couvat. Tak to tady ve východní Evropě prostě je....
Podívejte se na Bulharskou ekonomiku. Žádný zázrak se nekoná. (co chcete po pastevcích, kteří kromě řidiče autobusu potřebují ještě konduktora a revizora??? tedy 3 osoby aby jel autobus)
Nakonec koupí olétané F-16 což je opět jen dočasné řešení. Nebo Gripen, který je příjde na stejné peníze, ale jak píšete, jeho provoz je levnější. Nicméně je to "trabant"
Bulharům by stačilo jedno nebo druhé....
Na Eurofighter nemají ani na jeho provoz.
A o OSSR ??když jsme u toho, ta dolétala pár let zpátky. situaci u vás dobře znám. Studoval jsem tam a pár spolužáků bych ještě u letectva našel. pokud bude mít bulharsko stejný přístup jako vy, nebude mít nikdy nic.
Víte jak hovořili přede mnou piloti ukrajinských SU-27 o Gripenech?? Jako o "plastiku" Že by si jako od nás nechali poradit :-))))

avatar
darkstyle Datum: 21.03.2017 Čas: 19:11

Larry

Hlavne, ze bulharske media pisu, ze vlastne jasnym vitazom je F-16..
Ale ty pises o Gripenovi..
Aj bulharsky generali chcu F-16 a nie gripen..
Preco? lebo cvicia kazdorocne s US army a nie so Svedskou kralovskou..
A budu mat americke tanky vramci rotovania na svojom uzemi, pricom s tym cuduj sa svete suhlasia aj bezni ludia na rozdiel od CR a SR..

Cenovo ako cena za kus neni gripen lacnejsi..
Lacnejsi je mozno jeho "provoz"..

Ale zase gripen v konfiguracii C/D nikdy nemoze a nebude mat aesa radar, ani ten novy soft upgrade od boingu vdaka comu moze kazda F-16 sama bezpecne detekovat S300 a podobne..

Preco tam je Portugalsko?
No lebo nikto iny sa momentalne nechce zbavit F-16.. ak by chcel, tak sa urcite do sutaze zapise..

Ja si myslim, ze nakupit od portugalska, ktore ma podobnu klimu jako Bulharsko je taktiez vhodne..

a na hdp by som sa moc nedival..
co tak statny dlh..
posledne 3 roky mali 2x prebytok, aj ten jeden co skoncili v minuse bolo kvoli tomu, ze tusim museli vyplacat vklady obcanom v 3. najvatsej banke v krajine..
predstav si, zeby sa to stalo v CR alebo u nas..
ich celkovy dlh je pod 25%.. a u nas i u vas je nad 50%..
lenze oni maju este aj povinnu rezervu vo vyske cca 4 mld EUR - takze realne je to okolo 15% :D

stihacky sa kupuju na 30 rokov plus..
ved drak vydrzi 90 rokov..
a mam pocit, ze ci si kupia gripena alebo F-16 stale ich to vyjde lacnejsie ako MIG-29.. lebo ten ma taky bajecny motor, ze ho treba generalkovat neustale..
plus v tomto clanku je jemne naznacene, ze rus pouziva cenu opravy ako politicky nastroj na trestanie neposlusnych statov..
takze koniec koncov je to v pohode..

inak bulhari tento rok vyclenili 450 mil eur na nakup novych stihaciek a lodi - ide to nad ramec rozpoctu obrany, je to g2g /goverment to goverment/ a vsetky tendre riady priamo vlada a nejde to cez ministerstvo obrany..
take cosi by sa zislo pri velkych tendroch ako aj nam tak aj Cesku..
hlavne v Cesku, lebo na Slovensku som nepocul o tom, zeby armada kazdorocne vracala miliardy do rozpoctu lebo ich nedokaze minut..
My ich sice ani nedostaneme tolko co Cesi a ukradneme.. sice sa kupia predrazene ceruzky a tuhy do pentiliek /robim si srandu - jasne, ze predrazeny vojensky material nevalnej kvality/ ale aspon kupime..
v Cechach sa nekupilo vlastne este stale nic..
Len sa tendruje.. lebo ani gripeny nie su vase, ale leasnute.. tanky ste si len modernizovali.. a jediny poriadny nakup bol predrazeny tender vozidiel pandur, ale kolko tomu je 10 rokov dozadu?? ..
my sa mozeme pochvalit 2 lietadlami spartan /prve pride v juni ci juli tento rok/ a 8 vrtulnikmi /2 z nich tento rok pridu, pisem o tom preto de facto v predstihu lebo sme uz za ne zaplatili/..
bulhary 3 lietadlami spartan, 12 vrtulnikmi Cougar a 3 fregaty na staro od belgicanov, kompletne vymenene lahko opancierove vozidla..
samozrejme myslim len velke veci.. nejake vesty, naboje a pistole.. to sa mi nechce ani porovnavat..


ako ked sa na to pozeram, tak Cesko ma panduri a alcu + leasing..
slovensko len tento rok dostane cosi moderne

a bulhary to vole, toho maju ovela viac..
a pritom maju nevyhodu, ze su primorsky stat, takze musia davat peniazky aj do lodiciek.. aj to hdp maju mensie aj celkove vydaje..

ako neviem preco by sa oni mali pytat nas na gripeni alebo na blackhawky ked su v tom prezbrojovani dopredu..
lebo my aj vy stale len cosi modernizujeme a skutek utek..
inak najvatsi zamestanavatel v bulharsku je zbrojarska firma co ma 9000 zamestnancov - len aby niekto nepindal, ze ale my viac vyvazame a mame viac modernizacnych programov a bulhary nemaju nic..
my len o ich veciach nevieme..


preco tomu je tak?
si pozrite vysku rocnej pomoci ktoru davaju US inym statom sveta..
Cesko + Slovensko dokopy nedostava tolko co Bulhary..
Asi holt bohovat stale amikom a nadavat na nich, alebo obcas sklonit hlavu a zacat spolupracovat sa asi viac vyplati..

avatar
asdf Datum: 21.03.2017 Čas: 17:54

nikto > Zhodnime sa, ze sa nezhodneme a skoncme tuto OT debatu.
By ma zaujimalo vysvetlenie nejakeho pravnika, ktory ma v maliku medzinarodne pravo. Mozno nejaky piloti by vedeli povedat, co sa moze a co nie. No len vojenske letectvo ma casto vlastne pravidla.

avatar
semtam Datum: 21.03.2017 Čas: 16:57

Myslím, že Švédsko má ještě C/D ve skladech. Tudíž by mohli nabídnout pronájem či leasing.

avatar
Larry Datum: 21.03.2017 Čas: 16:49

Bulharská rozvojová republika stejně nakonec koupí to nejlevnější co je v Evropě.
Jas-39. bude se opakovat scénář chudých států. viz rozvojový stát ČR .
Dalším řešením bude nákup olétaných mrdek z dob studené války viz F-16 navíc pře prostředníka, který si "přirazí" a to je Portugalsko.
Na Eurofighter můžou rovnou zapomenout.
Kecy o tom co by potřebovali a co by bylo vhodné, přejdou v momentě, kdy se podíváme na jejich ekonomiku, HDP.
-----------------------------------------------------------------
Rusové moc dobře vědí co si mohou dovolit. Jejich systémy pracují s GPS/Glonass možná i Beidou a zejména mají možnost létat i dle postavení hvězd.
Stačí si přečíst plky o baltském Air policingu v podání VzS AČR. Šlo vždy jen o eskort (doprovod) ruských letadel. Vždy byli nad mezinárodními vodami. Tam se skutečně nikdo nikoho neptá.
Naopak v prvních baltských misích nedovolil výrobce BAE nahrát podrobné mapy z
Dobrušky do palubních počítačů. To bylo fakt těžké mínus. Troufnu si napsat, že ruští piloti měli mnohem lepší přehled o své poloze než my.

arr