Úspěchy ruských tanků T-90 a bojových vozidel BMPT

Díky pozitivním zkušenostem s nasazením v Sýrii ... Více

Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Ženy v kokpitu jako příznak demografické krize ruské armády

Poprvé od druhé světové války se ženy v ruských ... Více

Letecká technika

Bulharsko vybralo stíhačky JAS-39C/D Gripen

Datum přidání 27.04.2017    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 45 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Odstupující bulharská vláda rozhodla o nákupu osmi stíhaček JAS-39C/D Gripen za 832 milionů euro. Švédské stíhačky Gripen v bulharském letectvu nahradí zastaralá stíhací letadla MiG-29.

JAS 39C Gripen 211. taktické letky Vzdušných sil AČR

Foto: JAS-39C Gripen 211. taktické letky Vzdušných sil AČR; ilustrační foto; větší foto / Milan Nykodym; CC BY-SA 2.0

 

Páteř bulharského stíhacího letectva tvoří 15 letadel MiG-29 (tři jsou dvoumístné). Donedávna je doplňovala šestice MiGů-21 - ty ale byly koncem roku 2015 z aktivní služby vyřazeny. 

 

Bojeschopnost bulharských MiGů-29 je však diskutabilní, protože po roztržce mezi bulharským ministerstvem obrany a ruskou společností RSK-MiG se bulharským migům nedostává náhradních dílů ani odpovídajícího servisu.


Bulharsko má navíc v poslední době s Ruskem napjaté vztahy. Podle bulharského ministerstva obrany ruská letadla často narušují bulharský vzdušný prostor a mají přitom vypnuté odpovídače (transpondéry) - zařízení, které slouží k jednoznačné identifikaci letadla.


Sofie proto v minulém roce začala hledat náhradu za MiGy-29 a před několika dny se rozhodla pro stíhačky Gripen. Na rozdíl od České republiky, která si 14 stíhaček Gripen od Švédska pronajala, Bulharsko nakoupí Gripeny přímo. Všech osm stíhaček Bulharsko plánuje získat mezi roky 2018 až 2020 a následně se rozhodne pro případný nákup dalších osmi strojů.


V bulharské soutěži stíhačky Gripen porazily nabídku Portugalska a Itálie. Portugalci nabízeli olétané F-16A/B s americkou výzbroji. F-16 měly být zmodernizovány portugalskou společností OGMA na standard MLU (Middle Life Upgrade). Právě touto cestou s v minulosti vydalo Rumunsko.

 

Italská vláda nabídla starší dvoumotorové stíhačky Eurofighter Typhoon první výrobní série (Tranche 1), které mají oproti později vyrobeným strojům omezené schopnosti.


Švédové nabídli nejen nově vyrobené JAS-39C/D, ale také výhodné, v čase rozložené splátky. Dodání prvních letadel Švédové přitom slíbili pouze osm měsíců od podpisu smlouvy.

 

Video: JAS-39 Gripen / YouTube


Podle bulharského webu fakti.bg je cena Gripenu o 20 % nižší než nové stíhačky F-16 a provozní náklady jsou dokonce dvakrát nižší. Podle stejného webu letová hodina Gripenu stojí pouze 4000 dolarů, oproti 8000 dolarům u F-16.


Firma SAAB oficiálně ukončila výrobu JAS-39C/D v roce 2015 a nyní se soustředí především na výrobu nejnovějších verzí JAS-39E/F Gripen pro brazilské letectvo. SAAB je však podle svých slov připravena obnovit výrobu JAS-39C/D nejen pro Bulharsko, ale případně i pro Slovensko.


Rozhodnutí o nákupu se děje na pozadí bulharské politické krize. Současná vláda Bojka Borisova podala v listopadu minulého roku demisi. Letošní březnové předčasné volby ale opět vyhrál Borisov se svou prozápadní stranou Občané za evropský rozvoj Bulharska (GERB). Nutné schválení nákupu švédských stíhaček Gripen novým parlamentem tak nestojí nic v cestě.


Diskuzi se Švédy o podrobnostech nákupu povede nová vláda Borisova, která do úřadu zasedne již příští týden - pouze měsíc po samotných volbách.


Zatím nejsou žádné další detaily o švédské nabídce. Podle bulharských médií mají ale stíhačky JAS-39 Gripen nahradit i bulharské útočné letouny Su-25 (12 ks). Bulharské Gripeny tak pravděpodobně získají schopnost útočit i na pozemní a hladinové cíle. 

 

Zdroj: Defense News

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Olaf Datum: 18.06.2017 Čas: 21:37

S tím českým instalováním linku 16 dvanáct let po zavedení Gripenu jsem byl koukám i tak naivní. Jak čtu v aktuálním atm, s instalací linku se počítá v 2018-19. Pochybuju, že by to bylo tak náročné po technicé stránce.

avatar
flanker.jirka Datum: 01.05.2017 Čas: 17:12

KOLT: Stavatti je akutálně mimo realitu, Gripen je dobrá volba, Bulhaři mají na rozdíl od nás i moře, tak se hodí možnost použití RBS 15.

avatar
darkstyle Datum: 01.05.2017 Čas: 12:29

chalani neviem neviem ci bude gripen..

tento biznis totizto budu uzatvarat na urovni vlada-vlada..
a o tomto rozhodla uradnicka vlada zostavena prezidentom ktoreho strana prehrala volby bez ziadnych pravnych zavezkov..

pred tyzdnom boli v bulharsku cvicit F-15 a prvy krat aj F-35A..
aj generala americania poslali..

celkovo nikdo poriadne ani nerokoval s uradnickou vladou, pretoze pocas jej existovania vzdy je podla ustavy v bulharsku rozpusteny parlament a peniaze na lietadla a nove fregaty /ono to totizto ide v jednom baliku/ oni uvolnit nemozu..
celkovo uradnici spravili cistky a pustili tam svojich ludi do komisie, ktore nema absolutne ziadne pravomoci..

teraz zostavuju vladu praviciari a ty pochybujem, ze kupia gripena - stale sa omielalo F-16 za predchadzajuce 2 vlady praviciara / toto bude ich 3 vlada s tym istym premierom/..
a ako u nas, tak aj u nich je pri takychto zakazkach davno dopredu rohodnute kto vyhra..
zvola sa nova komisia a gripen bude urceny ako nevhodny..

avatar
Hornet Datum: 01.05.2017 Čas: 07:56

KOLT ,nelétá,je to velmi promyšlený projekt serie typů SM-27,SM-28 a SM-47,která využívá některé společné konstrukční prvky.Když si pozorně přečteš celou dokumentaci,tak prototyp SM-47 by měl vzlétnout po r.2020.Někde jsem se dočetl,že na SM-47 spolupracoval známý Grumman a použil výpočty a data z let.zkoušek X-29.
Jinak Stavatti podepsal 27.4.tohoto roku strategické partnerství sa Srbskou UTVA pro vývoj a výrobu komponentů pro letecký průmysl.

avatar
KOLT Datum: 30.04.2017 Čas: 23:44

flanker.jirka, to sice možná ano, ale FA-50 létá nejen ve virtuální realitě. A právě tím směrem směřovala moje otázka – létá ta kráska od Stavatti i v reálu?

avatar
mikojan29 Datum: 30.04.2017 Čas: 21:42

Cena Gripenu je vysoká pre malý počet vyrobených strojov. Ich cenu by mohla znížiť len naozaj veľká zákazka a tá sa zatiaľ nikde nekoná. Možno v Indii by sa to mohlo podariť, ale viete aké je to s Indiou, tam dnes znamená včera a včera zajtra (nikto nevie čo vlastne chcú, ako napr. s programom MRCA). Tam by išlo ale o vreziu E/F, čo by mohlo byť dobré pre nás, nejaké tie odrobinky by sme si mohli uchmatnúť, ak by to pre Švédov dopadlo dobre. Lenže vo Švédsku by a vyrobila len úvodná časť a ostatné by sa licenčne robilo v Indii, ako so všetkým, čo lieta v Indii. Nuž uvidí sa, čo a či vôbec niečo bude lietať nadzvukovo na SK...

avatar
flanker.jirka Datum: 30.04.2017 Čas: 16:44

KOLT: na takové to domácí poletování pro air policing by stačil i korejský FA 50.

avatar
KOLT Datum: 30.04.2017 Čas: 10:37

Hornet, a existuje to jinde než v CADu? Protože spočítat náklady na provoz u letadla, které neexistuje snad ani v prototypu, můžeme jakékoliv ;-)

avatar
skelet Datum: 30.04.2017 Čas: 09:57

jestli si dobře pamatuju, tak Maďaři mají přesně to na čem se dohodly. tedy "A/B" přestavěné na "C/D"

avatar
PavolR Datum: 30.04.2017 Čas: 09:25

... teda, pardon - prenajali ...

avatar
PavolR Datum: 30.04.2017 Čas: 09:24

S jednou vecou treba byť opatrný, keď sa v prípade Gripenov hovorí o novovýrobe, a to, že nie je novovýroba ako novovýroba.
Tak napríklad základom maďarských EBS HU sú draky starších Gripenov A/B, ktorým vymenili časť, kde bolo zariadenie pre tankovanie počas letu, dali do nich novú avioniku a predali ci ako nové Gripeny C/D. :-D

avatar
Falko Datum: 29.04.2017 Čas: 22:24

Viem ,že je to s aktualít,ale aj tak. https://www.aktuality.sk/clanok/416474/slovenske-migy-z-oblohy-tak-skoro-nezmiznu-ich-vymena-sa-natahuje/

Ak naozaj Bulhari kúpia gripeny(môže sa to ešte zmeniť),potom by prichádzal Gripen do úvahy aj pre SR.Citujem nášho ministra(nie od slova do slova,iba čo mi utkvelo v pamäti) : ponúkli nám naozaj staré stroje za veľa peňazí.....Keby bola ponuka Švedov naozaj výhodná ,tak by ju u nás prijali už dávno.Ak sa zvažuje novovýroba Gripenov tak namiestoC/D s prvkami z E/F, by bolo lepšie počkať si na E/F.Ak nie E/F, tak radšej ísť do F-16 s tým ,že v ďalekej budúcnosti (2045+- autobus),by to bol lepší základ na stíhač 5 gen.F-35. .....Inak pre Bulharov s toho čo mali na výber ,tak jasne naj voľba.

avatar
skelet Datum: 29.04.2017 Čas: 21:04

škoda, že se Slováci nedohodli s náma. Jsme mohli k nové smlouvě přibrat pár Gripenů navíc, na kterých by lítali slovenští piloti. No co už.

avatar
Hornet Datum: 29.04.2017 Čas: 20:52

Zajimavá alternativa pro malá státy. Velmi hezky zpracovaný projekt nadzvuku SM-47
f.Stavatti.
http://www.stavatti.com/aircraft/sm-47/

avatar
flanker.jirka Datum: 29.04.2017 Čas: 20:12

Trener: Rakušáci udělali s Typhoony velkou chybu, provoz je tak drahý, že více sedí na prdeli. Při předchozí padesáti leté zkušenosti se Saaby je jejich krok pochopitelný jen díky korupci z jiné strany :-)

arr