Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení ... Více

Pozemní technika

BVP pro Armádu České republiky: Sedm kandidátů

Datum přidání 05.04.2017    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 187 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Sedm společností projevilo zájem dodat Armádě České republiky pásová bojová vozidla pěchoty (BVP). Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) na základě nabídek letos vypíše výběrové řízení na nákup minimálně 210 nových BVP.

Foto: Jedním z uchazečů je německá Puma; větší obrázek. / KMW 

 

Nová BVP pro Armádu ČR

O modernizaci BVP-2 nebo nákupu použitých/nových BVP se oficiálně mluví od roku 2013. Přes počáteční úvahy o modernizaci BVP-2 nakonec převládl názor nakoupit nová BVP.

 

V minulém roce MO ČR poslalo devíti firám žádost o informaci RFI (Request for Information). Na žádost MO ČR odpovědělo sedm firem:

 

 + GDELS nabízí rakousko-španělský ASCOD

 + BAE Systems Hägglunds švédské CV90

 + PSM německou Pumu

 + Rheinmetall německý Lynx 31/41

 + FFG německý PMMC G5

 + FNSS turecký Kaplan 20

 + OTOKAT turecký Tulpar


Nereagovali Italové s vozidlem Dardo a Izraelci s vozidlem Namer.


Podle Daniela Koštovala, náměstka ministra obrany, v půlce letošního roku proběhne představení vozidel. V rámci tzv. průmyslových dnů vozidla předvedou své schopnosti zástupcům MO ČR i armády.


Výběrové řízení odstartuje letos na podzim a vítěze se dozvíme v roce 2018. V roce 2019 dojde k podpisu smlouvy a v roce 2020 začnou dodávky nových BVP. Pro rok 2019 jsou již na nákup BVP vyčleněny peníze z rozpočtu MO ČR. Přitom ještě před několika měsíci se počítalo se zaváděním nových BVP až před rokem 2025. 


MO ČR plánuje pořídit minimálně 210 pásových vozidel pro 7. mechanizovanou brigádu, zbraňové systémy (věž s 30mm kanónem), vnitřní vybavení vozidel, munici, provozní (logistika, údržba, opravy) a výcvikové zázemí, nakoupit náhradní díly a zajistit si dlouholetou servisní podporu výrobce. Na nákup BVP a vybudování komplexního zázemí je vyčleněno 50 miliard Kč.


“V tuto chvíli vypadají nejzajímavěji tři až čtyři vozidla. Musíme se dívat na stáří, zajímá nás i modernizační potenciál v dalších čtyřiceti letech. Nelze říct, že je to jednoznačný favorit (CV90 pozn. red.). Vozidla chceme vidět v akci. A to včetně rozdílů, pokud jde o použití osádkové a bezosádkové věže,” komentoval možnosti uchazečů Koštoval pro magazín Euro.

 

Video: Puma / YouTube


Dlužno dodat, že u takto strategických nákupů zbraní nelze výběr “smrsknout” pouze do prostého porovnání technických parametrů. Snad kromě “exotického” PMMC G5, které je spíše obrněný transportér než BVP, jsou si všichni kandidáti víceméně ve svém určení, technice a výkonech podobní.


Klíčové je proto zapojení českého průmyslu do výroby, možnost provádět maximální servis a údržbu na území ČR, transfer know-how a technologií do ČR, možnost modernizovat vozidla českým průmyslem, bojová nasaditelnost (perfektní a cenově dostupná údržba a servis), provozní náklady, možnost výcviku, dostupnost náhradních dílů a munice, modernizační potenciál do budoucna (podvozek snášející větší zatížení), atd. atd.


Samozřejmě při takto strategickém obchodu je nutno pečlivě zvážit i politické aspekty, lapidárně řečeno - pečlivě zvážit, “které zemi uděláme radost a které ne”.


Kromě obrněného transportéru PMMC G5 můžeme s velkou jistotou vyřadit oba turecké kandidáty. V současné politické/bezpečnostní atmosféře je navázání užší vojenské spolupráce s Tureckem silně nepravděpodobné.

 

Video: Lynx / YouTube

 

Hlavni kandidáti

Mezi hlavní kandidáty patří vozidla Puma, Lynx 31/41, CV90 a ASCOD.


Zřejmě nejvíce sofistikovaným BVP současnosti je německá Puma od PSM (joint venture německých firem KMW a Rheinmetall).


Cena za “holé” vozidlo Puma ale dosahuje 7 milionů euro. Německo plánuje za 350 vozidel Puma utratit 4,3 miliardy euro (116 miliard Kč) - tj. prostým dělením 12,3 milionu za vozidlo. Téměř polovina ceny nepůjde na nákup samotných vozidel, ale na vybudování komplexního provozního zázemí.

 

Puma je například vybavena “tunou” elektroniky a senzorů, které je samozřejmě nutno nejen umět ovládat (náročný výcvik), ale také udržovat (vyškolení technici, nástroje, přípravky) a mít dostatek (drahých) náhradních dílů.


Německý Lynx 31 (resp. větší Lynx 41) od Rheinmetallu je neoficiálně nabízen jako levnější alternativa k Pumě.


Cena není známa, protože Lynx nebyl prozatím dodán žádnému zákazníkovi. V současné době se Lynx uchází např. o přízeň australské armády. Pořizovací a provozní náklady vozidla Lynx ale mají být oproti Pumě výrazně menší.

 

Video: Britský Ajax je postaven na základě vozidla ASCOD. / YouTube


Firmy PSM ani Rheinmetall prozatím oficiálně žádné strategické partnerství s českou stranou nenavázaly. Nicméně v březnu se uskutečnilo historicky první oficiální jednání mezi asociacemi obranného a bezpečnostního průmyslu ČR (AOBP) a německou BDSV (Bundesverband der Deutschen Sicherheits und Verteidigungsindustrie). Setkání se účastnily firmy KMW, MBDA, Diehl, Rheinmetall nebo Dynamit Nobel Defence.

 

V současné době největší šanci na úspěch v programu mají zřejmě vozidla ASCOD a CV90, především díky navázání spolupráce s předními zástupci českého průmyslu. S vozidlem ASCOD je svázaná skupina Czechoslovak Group (CSG), s vozidlem CV90 podnik VOP CZ a Meopta.


Podle Jana Šafaříka, marketingového ředitele VOP CZ, jednání o spolupráci ale probíhají i s firmami Rheinmetall, PSM i GDELS.

 

„Aktuálně se snažíme spolupracovat s firmami Rheinmetall, General Dynamics European Land Systems (GDELS - pozn. red.) a BAE Systems, kde již existuje určitý smluvní vztah. Před uzavřením smlouvy jsme s dalším zájemcem, firmou PSM,“ popisuje aktuální stav Jan Šafařík, marketingový ředitel VOP CZ.

 

Video: Nizozemské CV9035 / YouTube


Jak si ASCOD a CV90 vedou cenově? V roce 2004 Španělsko objednalo 212 vozidel ASCOD (170 ks BVP, 5 ks velitelských, 28 ks pro dělostřelecké návodčí, 8 ks odtahových a 1 ks inženýrského vozidla) za 845 milionů euro (22,8 mld) Kč - tj. 3,9 milionu za vozidlo. Nicméně španělská armáda již měla pro vozidla z dřívejška vybudované potřebné provozní zázemí, což vysvětluje “příznivou” cenu.  


V případě CV90 je možné porovnat několik nákupů. V roce 2005 Dánsko objednalo 45 vozidel CV9035 za 188 milionů euro (5 miliard Kč), tedy 4,18 milionu euro za vozidlo. Ve stejném období Nizozemsko objednalo 184 bojových CV9035 (+ 8 výcvikových) vozidel za 749 milionů euro (20,2 mld Kč) - 3,9 milionu za vozidlo.


Všechny ceny je však nutno brát se značnou rezervou - podle úrovně vybavení cena všech vozidel bez problémů poklesne nebo vzroste o stovky tisíc až jednotky milionů euro. Navíc další stovky milionů eur bude stát vybudování komplexního provozního zázemí a nákup munice.


Obecně se dá ale říct, pořízení samotných vozidel představuje 50 % až 75 % z celkové ceny programu.

 

Zdroj: AOBPEuroČeská televize

Udělte článku metály:

Počet metálů: 2.8 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
semtam Datum: 15.09.2017 Čas: 10:36

Rase

S dovolením budu mít otázku.
Pokud tvrdíte, že PUMA není ve skutečnosti tak drahá, jak se o ní zpravidla tvrdí. Tak nerozumím proč Rheinmetall nabízí LYNX jako levnější alternativu k PUMĚ?

Bohužel neznám ceny všech nabízených BVP. Spočívá ona "levnost" LYNXE v jednotkové ceně, v provozu či jiných aspektech, nebo ve všem?

Pro redakci AN

Myslím, že by bylo zajímavé udělat jakýsi "seriál" i o ostatních kandidátech na nové BVP. Či dokonce jakési srovnání, jestli seženete dost relevantních informací. Aby i obyčejný laik si mohl udělat jakousi analýzu.

avatar
MALI Datum: 24.08.2017 Čas: 13:06

To Kozlus:
... ano, souhlasím, rozdíl montážní - výrobní jsem nemyslel vůči Vám, pokud to tak vyznělo, tak se Vám tímto omlouvám... Jen jsem chtěl říct, že tak daleko ještě zdaleka nejsme.

avatar
Kozlus Datum: 24.08.2017 Čas: 11:44

MALI: Ale ja celou dobu mluvil o montazni lince.

avatar
kazd Datum: 24.08.2017 Čas: 10:19

To přece nemá s monitory nic společného.
Technika kterou je možné v ČR vyrobit / podílet se na výrobě by měla mít přednost pokud je v ostatních parametrech konkurenceshopná
.
Několikrát tu bylo zmíněno, že je to nákup na několik desítek let.
Takže by tu měl být po tomto nákupu nějaký další potenciál rozvoje platformy za účasti našich firem.

Nikoli jen montážní linka a jakoukoli změnu si nechat odsouhlasovat u výrobce, jakýkoli export pod souhlasem atd.
Nevěřím, že sem němci u Pumy toto komplet předají.

Toto je mnohem důležitější kritérium, než momentální technická převaha Pumy.

avatar
Rase Datum: 24.08.2017 Čas: 10:09

kazd:
proč by se mělo do Pum pro AČR cpát černobílé monitory, když dneska už jsou připravené barevné, to samé kulomet vyšší ráže a další drobnosti. Ani jedno z představených vozidel není ve finální verzi a může se změnit prakticky cokoliv. Plnělicenční výroba je otázkou, co si pod tím představuješ. Ony i ty Pandury se u nás jen montují + něco vlastního, ale exportovat je můžeme (kam, záleží na smlouvě). když to šlo zařídit s GDELS, půjde to i s PSM. akorát nevím, kam bysme chtěli pumu nebo jiné BVP exportovat (slovensko ? :D ). On světový trh s BVp je už více než přesycený.

avatar
kazd Datum: 24.08.2017 Čas: 09:49

Problém s Bečvářem je, že je dost mimo a naopak články E15 ohledně armády doposud vždy vykazovaly reálný základ.

Měli bychom se snažit o smluvně ošetřenou možnost plné licenční výroby s právem exportu do třetích zemí.
Tato varianta v případě Pumy a navíc v nějaké přepracované verzi co se terpve připravuje, je podle mého naprosto nereálná.

avatar
MALI Datum: 24.08.2017 Čas: 09:31

To Rase:
...tak to už je přesnější - montážní linka (to je totiž úplně něco jiného, než výrobní linka) - s tím už se dá souhlasit - ano to nám nabízí i BAE a Rheinmetall. Potvrzuji Vám ty PTŘS SPIKE-LR (to už není ani výhledově, s tím se napevno počítá), stejně, jako výměna zastaralých CRT monitorů za ploché barevné displeje (chtělo by to ale vyměnit celý TV systém).
Ohledně vozidla palebné podpory: vůbec se jim nedivím, protože polovina v PSM patří firmě KMW a ti potřebují prodávat tanky... Navíc, věž je u Pumy na korbě příčně vyosená, proto je také asymetrická a byl by problém s instalací symetrické věže. Ta munice je podle mého názoru až následný problém.

avatar
Rase Datum: 24.08.2017 Čas: 09:08

řešily se tu i věže, že Lynx má jinou věž než Puma. Oboje je věž Lance od Rheinmetallu, jelikož se ale jedná o modulární věž, může být jak osádková (velitel a střelec), tak i dálkově ovládaná, záleží co zákazník chce. První možnost má myslím Boxer testovaný v austrálii. Je klidně možné, že MO dá přednost jiné úpravě věže Lance, než má Bundeswehr, ve prospěch většího vnitřního prostoru.

https://www.rheinmetall-defence.com/en/rheinmetall_defence/systems_and_products/turret_systems_and_weapon_stations/index.php

avatar
Rase Datum: 24.08.2017 Čas: 08:42

MALI:

http://palba.cz/viewtopic.php?f=324&t=7112&sid=9dd2e2ce3da61ae8b0c7819aa8dc93ce

ten článek jsem psal já a je poskládaný ze všeho co se kolem Pumy šustne nebo šustlo. Hodně dlouho jsem kecal s lidmi od PSM na IDETu, tak od nich mám taky docela zajímavé informace k českému tendru. Minimálně montáž v ČR je logická, když všechny firmy podepsaly dohodu s VOP CZ a tu možnost nabízejí všechny firmy. Pokud jí využijeme se uvidí, ale nabízené to je. Pokud víte, tak Puma u Bundeswehru ještě není ve finálním stavu, vyrobená vozidla budou modernizovány (je tady o tom článek), nové barevné obrazovky atd, výhledově dostanou PTŘS (asi nějaké zdržení s výrobou EuroSpike). Druhá vylepšená várka (s ambulancí) je běžně zmiňována a potvrdilo ji i PSM a dle lidí od PSM je nabízená i pro tendru v ČR.
Pokud jde o nástavby, tak u Pandurů to zvládáme v pohodě a ty nové speciální verze nebyly zrovna drahé (určitě jsou započítány i vývojové náklady).

ps. ptal jsem lidí od PSM i na vozidlo palebné podpory na podvozku Pumy a tu myšlenku rychle rozcupovali, což mě moc nepotešilo. Hlavně problém s uložením munice atd.

avatar
MALI Datum: 24.08.2017 Čas: 08:07

To Kozlus:
souhlasím s Vámi, že u nás v ČR trvá vše legislativně strašně dlouho, ale myslím si, že dlouho to bude trvat u všech vozidel obdobně. Půjde zde hlavně o pružnost výrobců vozidel. Překvapuje mne vaše "zaručená" informace o té montážní lince v ČR na nová vozidla. Podle mých informací tak daleko ještě zcela určitě nejsme. Nezlobte se na mne, ale to jsou spíš naše přání, je otázka, co by pak byla realita. Do článku na Palbě se časem podívám, v mých závěrech zatím vycházím hlavně z proběhlých jednání s výrobci vozidel.

avatar
_technik_ Datum: 24.08.2017 Čas: 08:04

včera na ČT 24 probíhal diskusní pořad 90´ s generálem Bečvářem a padl tam v diskuzi dotaz na rozdělení připravovaného tendru na nákup nových BVP ohledně 2 rozdílných platforem pro bojové a týlové jednotky. Na tento dotaz generál odpověděl, že to tato úvaha není pravdivá. Ono to může být všechno ještě úplně jinak ... A deník E15 bych bral s rezervou.

odkaz na pořad:
http://www.ceskatelevize.cz/porady/11412378947-90-ct24/217411058130823/

(dotaz s odpovědí je dole)

avatar
Kozlus Datum: 24.08.2017 Čas: 01:21

Ted jen strucne.
Nikde netvrdim, ze jsme v CR vsichni pitomci, ale je videt, ze i diky urednimu simlu tu vsechno trva strasne dlouho, pokud to vubec jde. O upravene verzi Pumy se pise snad vsude s tim, ze tady by byla zalozena dalsi montazni linka uz na ten upravenej model. Stejne tak se skoro vsude doctes, ze po 2020 maji Nemci obednavat dalsi verze Pumy, ne jen to ciste BVP. Staci jen nakouknout do clanku o Pume na palbe, tam bylo zdroju dost.

avatar
MALI Datum: 24.08.2017 Čas: 00:12

To Kozlus:
Podle mého názoru AČR už ví relativně přesně, co chce. Jde spíš o to, aby jí nebylo vnuceno něco jiného, jen pro to, že je to politicky výhodné, nebo "jinak zajímavé". Možná zde ještě jsou některé detaily v požadavcích k dořešení, ale zcela určitě je už hodně dávno jasno v požadované pancéřové ochraně.
K hmotnosti vozidel - u těch vozidel ani tak momentálně nejde o jejich aktuální hmotnost (neměla by však překročit 45 tun), jako o zálohu užitečné hmotnosti pro jejich další evoluci (jak v pancéřování, tak v dalších systémech, které tam v tomto okamžiku nejsou (a to ani v Pumě)).
Nyní k Pumě:
Ne že by se mi osobně Puma nelíbila, je to výborné BVP, ale bezvýhradně bych pro ni nehoroval: Puma je dělaná přesně podle požadavků Bundeswehru a ty se od požadavků AČR v některých aspektech dost liší. Rovněž náklady životního cyklu vychází u Pumy vyšší, než u některých jejích konkurentů. Dále, pokud bychom zavedli Pumu tak, jak je, tak bychom museli v AČR dělat dost následných opatření, které budou stát také nějaké peníze. Pokud ji budeme chtít upravovat na základě našich požadavků, bude to opět něco stát; když předěláváte něco již hotového, vyjde to většinou dráž, než něco, co je k úpravám otevřeno. Jo, Puma má spoustu vychytávek, fakt dobrých, ale ostatní vozidla také nejsou úplná ořezávátka (CV-90 je v nejnovější verzi Mk3, po světě jich jezdí spousta, rovněž věž E-30 je dodaná do BVP ve více zemích; věž MCT-30 si zase vybrala US ARMY pro modernizaci vozidel STRYKER, firma Kongsberg rovněž není žádná garážová firma bez zkušeností; Lynx je výrobkem fy, Rheinmetall, která tam zúročila vše, co se naučila v rámci PSM při vývoji Pumy), jo a v ČR jsme podle Vás asi úplní pitomci? Souhlasím s vámi, že PTRK SPIKE je možné na věž Pumy bez problémů integrovat. Nesouhlasím však s tím, že na Pumu si můžeme jen tak vybrat nějakou jinou věž. Ne, pouze tu, která tam nyní je.

Kde jste prosím přišel k informaci, že byla ČR nabídnuta přepracovaná verze, která má být k dispozici po roce 2020? To bychom ty Pumy museli dostávat ještě dříve, než Bundeswehr... a že by nám Němci dali přednost před vlastní armádou? Řekl bych, že přání je zde otcem myšlenky...
Píšete, že Německo si bude vyvíjet ostatní verze Pumy - Vy víte jaké? Můžete je uvést?
Náklady na životní cyklus Pumy plně odpovídají v ní použitým technologiím, konkrétním technickým řešením a systémům, budou proto logicky vyšší, než jsou například u CV-90, nebo Lynx. Je proto dobré si to všechno spočítat, jestli nám ty, jak píšete "vyhrazené peníze" na Pumu vůbec budou stačit.
Souhlasím však s Vámi, že by se měla za vyhrazené peníze co nejdříve koupit moderní vozidla, aby to někdo nakonec nevrátil k modernizaci BVP a la Šakal.

avatar
Rase Datum: 23.08.2017 Čas: 22:16

Dodám pár detailů. MO má zájem o 210 vozidel + opce na dalších 50 %, tedy 315 je plánované maximum. Společnost PSM má letos v plánu dosáhnout tempa výroby 66 vozidel za rok, což by mělo být plné tempo výroby. Doposud se jen rozjížděla.

avatar
Kozlus Datum: 23.08.2017 Čas: 22:07

MALI:
Ano, proto je na ACR a MO aby si ujasnili, jake vozidlo chcou. Puma nemusi jezdit v te maximalni konfiguraci, zakladni verze odolnosti zacina nekde okolo 35 tun, jestli si spravne pamatuji. A uz tady by mela byt odolnost celne proti 30mm a celokruhove proti 14,5mm munici. Ty ostatni vozidla ale taky dost vazi a balistickou odolnost si u nich muzeme naporoucet, stejne jako elektronickou vybavu. A pokud si jine vozidlo oplacame pridavnym pancirem a AO, ale zustane mu 500-700k motor, tak to stejne bude zrat a navic je otazka, co na to podvozek, kdyz to pozeneme na limit. Puma je na to stavena. Cena vyvoje se snad castecne rozpustila do soucasne dodavky pro Nemecko. Jak pises, tak ostatni kusy jsou prototypy, tedy neodladene a nezaplaceny vyvoj. Puma je v tomhle dal.
"Puma je však v Bundeswehru reálně zavedené bojové vozidlo, takže jako BVP je skutečně "vymakaná" a má spoustu vychytávek, zavedených díky zpětné vazbě od armády k výrobci."
Tohle mi totiz prijde jako sakra dulezitej aspekt vlastnosti stroje. Neco podobnyho by v CR trvalo 10x dele, pokud by se neco takoveho vubec provedlo.
Nam byla nabidnuta prepracovana verze, kterou Nemecko zacne dostavat po roce 2020.CR ji urcite nezacne dostavat drive. A ta ma dostat i ty SPIKE a dalsi vychytavky. Ostatne, podle nekterych zdroju, PTRS maji jit namontovat i na soucasne vozidla. Ostatne, vez si nejspise muzeme vybrat jinou.
Ostatni verze si stejne tak bude vyvijet Nemecko a proto je,IMHO, spravnej cas se k tomu pricpat za nejakou slevu na konecnem produktu a nasat co nejvice technologii. Plus stat se dodavatelem nekterych celku.
Ano, naklady za celou zivotnost nebudou male, ale to u zadneho vozidla. Myslim, ze kdyz uz na to jsou vyhrazeny penize, tak by bylo nejlepsi za ne dostat to nejlepsi. Vzhledem k poctu vojaku si nemuzeme dovolit neco horsiho. A kdyz uz ted ta vule k nakupu je, tak to radsi koupit, aby to nekdo za par let nezatrhl a nezavadela se modernizace Sakal.

arr