Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Čeští speciálové na největším společném cvičení amerických speciálních sil

Operátoři 601. skupiny speciálních sil doplnění o ... Více

Pozemní technika

BVP PUMA přijede na DNY NATO do Ostravy v nejvýkonnější verzi PUMA S1

Datum přidání 10.09.2018    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 164 komentářů    autor autor: Tisková zpráva

Bojové vozidlo pěchoty (BVP) PUMA S1 bude k vidění 15 - 16. 9. 2018 v rámci akce Dny NATO 2018 v Ostravě. PUMA je jedním z účastníků výběrového řízení na nové BVP pro Armádu České republiky (AČR). Aktuálně se jedná o nejmodernější bojový a sériově vyráběný systém v kategorii BVP na světě.

Foto: BVP Puma; větší foto / PSM

 

Česká armáda se připravuje na nákup moderních BVP, která by měla nahradit 50 let stará bojová vozidla pěchoty BVP-2. Pokud se ministerstvo obrany rozhodne do výzbroje českých mechanizovaných jednotek zařadit BVP PUMA S1, bude mít česká armáda nejvýkonnější a nejodolnější zbraňový systém současnosti s potenciálem vývoje na dalších 40 let. Kromě přístupu k nejmodernějším technologiím, mohou navíc české firmy získat zakázky přesahující 35 mld. Kč.


„Firmy z konsorcia PSM již dnes mají v ČR výrobní podniky, které zásobují evropský trh komponenty především v automobilním průmyslu. V rámci projektu BVP PUMA chceme kvalitu českého průmyslu využít pro dodávky zbrojních systémů v rámci celé Evropy i na třetích trzích, říká Mathias Kraus, šéf obchodu a marketingu ve společnosti PSM.


BVP PUMA se již v roce 2017 úspěšně účastnila testů AČR ve Vyškově. V témže roce představilo konsorcium PSM českým podnikům program průmyslové spolupráce. Hlavní ambicí je zapojit do výroby BVP PUMA významné české firmy a využít jejich kapacit nejen pro případné dodávky pro českou armádu, ale i pro německý Bundeswehr a armády ostatních zemí EU/NATO, kdy spolupráce není limitována jen projektem PUMA. Objem vzájemné spolupráce může v horizontu 3 let přesáhnout hodnotu 35 miliard Kč. Spolupráce navíc otevírá potenciál i pro transfer nejmodernějších bezpečnostních technologií do ČR.


BVP PUMA je komplexní systémové řešení pro mechanizované jednotky. Zahrnuje logistiku, podpůrné vybavení, do funkčního celku sladěné a ověřené zbraňové systémy, elektronické systémy, výcvikové programy, simulátory, i podpůrné programy výrobce po celou dobu provozu vozidel. Jde o komplexní integrovaný bojový systém společně s tanky a bitevními vrtulníky, který vytváří mohutnou bojovou sílu.

 

Video: Nejnovější verze Puma S1 pojme dvě protitankové řízené střely; větší foto / PSM

 

Samozřejmě jde i o propojení člověk/zbraň – tedy kompletní management situace ne bojišti. Situační poznatky vojáky jsou doplněny informacemi z SAS BVP PUMA (Situational Awareness System) a přenášena na vyšší velitelské stupně stejně jako poznatky z dalších systémů (např. UAV) se cestou BVP PUMA dostanou až k vojákovi ze sesednutého družstva vozidla.


Primární výzbroj BVP PUMA je umístěna v bezosádkové, dálkově ovládané, balisticky silně chráněné a plně otočné věži PUMA. Tvoří ji především plně stabilizovaný 30 mm automatický kanón MK30-2/ABM (certifikován je i kanon ráže 35 mm), odpalovací zařízení kompletu MELLS s protitankovými řízenými střelami SPIKE-LR a dále s 5,56 nebo 7,62 mm spřaženým kulometem. Pro vozidlo je dále od roku 2020 plánována samostatná zbraňová stanice 40 mm automatického granátometu pro ochranu vozidla především proti napadení ze zadní části, která bude obsluhována nezávisle na věži vozidla z prostoru roje.


Zkratka ABM u kanonu znamená Air-Burst-Ammunition. Jedná se o schopnost ničit cíle střepinami nebo integrovanými wolframovými prvky programovatelnou municí v přesně určeném místě a čase vzhledem k pohybu cíle i vypáleného granátu. Umístění senzoru úsťové rychlosti až za ústím hlavně zajišťuje bezkonkurenční přesnosti střelby díky tomuto jedinečnému umístnění senzoru úsťové rychlosti.


Podvozek BVP PUMA má široké váhové rozpětí od 31,5 do 43 tun, které dává velké možnosti pro doplňkové vybavení a tzv. mission-kits, stejně jako pro modernizační projekty v budoucnu. Balistická a proti-minová ochrana je řešena dvoustupňově. Základní je určena do misí s nižším rizikem ohrožení a pro výcvik, přičemž v této konfiguraci „A" (Air Transportable) je možné BVP PUMA přepravovat letecky.

 

Video: Power-pack BVP Puma; větší foto / PSM

 

Pro bojové operace v prostředí s těžkými a protipancéřovými zbraněmi je určen druhý stupeň ochrany „C" (Combat) zahrnující boční ochranné segmenty. Díky této unikátní konstrukci a nejmodernější balistické ochraně mají vojáci a posádka mnohem větší šance na přežití v případě zásahu vozidla. Vozidlo jako takové bylo konstruováno pro budoucí konflikty, tedy proti moderním protitankovým zbraním, k bojovým operacím v „urban areas" a též pro mírové mise v rámci aktivit OSN.


BVP PUMA se vyznačuje i mimořádnou mobilitou srovnatelnou s tanky nejnovější generace. Je to dáno především konstrukcí podvozku s hydropneumatickým odpružením. To zajišťuje jednoznačně nejvyšší balistickou ochranu vozidla proti protitankovým minám nebo IED, tedy zejména ochranu života vojáků/vojákyň AČR v misích všeho typu. Podvozek je díky tomu stabilním univerzálním základem pro širokou paletu modifikací obrněných vozidel do budoucna. Pohonná soustava zaručuje BVP PUMA velmi dobrý poměr výkonu k hmotnosti činící 25 kW/t, jenž nemá konkurenci.


Vývoj vozidla začal v roce 2002, první prototyp byl představen v roce 2005. Po deseti letech velmi intenzivního testování jej roku 2015 zařadil do výzbroje německý Bundeswehr. BVP PUMA je zcela nová bojová platforma s výhledem životnosti minimálně na dalších 40 let. Hlavní předností je bojová síla a ochrana osádky.


Konsorcium PSM je společný podnik dvou největších německý zbrojovek: KMW a Rheinmetall.

 

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Rase Datum: 18.09.2018 Čas: 10:19

Trener:
no němci jej koncipovali pro masovou výrobu - tedy aby byl levný. vyrobili jich opravdu velký počet a tak se po konci studené války dostaly úplně všude a za pár šupů. Krom motoru je velice dobrý kanón a optika (a podobně). Později i docela slušná balistická odolnost. Oproti Abramsu je hodně důležité, že korba je hodně velká a prostorná. V budoucnu se tak do ní může přesunout hodně věcí (i osádka) což třeba u Abramsu nejde. Věž a uložení munice na Leopardu má docela zastaralý koncept (leč funkčí) - v budoucnu se má objevit zcela nová bezosádková věž (s laufem 130 mm), tak výhoda Leopardu je v tom, že korba vše potřebné pojme. pro představu, tak u Abramsu by to nebylo možné (leda že by všechno ovládal jeden člověk - dnes na místě řidiče). Leclerc by byl na tom o něco lépe, ale ne o moc. To je asi i důvod, proč KNDS postavilo slepenec Leopardu a Leclercu. Dalším krokem by mohlo být překopání právě trupu Leopardu pro usazení 2 členů osádky (max 3). Ten Leopard je právě překvapivě nadčasová konstrukce - jak se zdá

avatar
Trener Datum: 17.09.2018 Čas: 19:21

Nevím, jaká je taktika nasazení BVP v boji, ale ta nám nabízená BVP (asi krom Pumy) mně připadají pěkně vysoké a já bych se bál v tom být, že mně "ustřelí hlavu". BVP 1,2 je asi zas extrém z opačný strany, takže ideál asi něco mezi tím. Jak tady píšete tank Ambrams je relativně nízký, na rozdíl od Leo 2. Oba typy vznikly ve stejné době, tak mně M1 připadá víc propracovanější z hlediska předního šikmého pancéřování věže a asi i korby. Čím to, že Leo 2 byl v Evropě úspěšnější? Kvůli pohonu, nebo i něčím dalším?

avatar
Rase Datum: 17.09.2018 Čas: 13:22

juhelak:
:-D to jo, Golem je fakt trefný :-D
pokud jde o politiky, tak sice se měnil ministr, ale náměstek Koštoval je pořád ve funkci, tak času měl dost - byl ve funkci už za Stropnického. Teď už jen aby se ministr Metnar domluvil s premiérem Babišem, kdy začít řešit samotný nákup - nebo dál mlžit. Vzhledem k tomu, že nákup musí schválit poslanecká sněmovna, a projednávání zatím není ohlášeno (jak zmínil poslanec za ODS), tak čekám že se bude řešit nejdřív v prosinci 2018.

avatar
juhelak Datum: 17.09.2018 Čas: 13:07

Rase: pokud by byl vítez jisty tak verim ze si ho vybrali vojáci..Politici ještě nemeli moc casu si vybrat..pokud by to šlo od vojáků tak pak nemame moc oduvodneni nasledny vyber kritizovat :)

avatar
juhelak Datum: 17.09.2018 Čas: 13:06

hm ono by to asi i šlo..z hlediska unifikace..ale k lynxu nebo pumě bych radši viděl klidně staršího leoparda

U těch bvp/tanků by muselo byt nějaká opravdu dobra AO minimálně zpředu. aby to nepustilo tankovou munici ani kumulované hlavice..protože tohle trefit na dalku je mnohem snazší a nejaké sklouznuti po korbe na rozdíl od tanku taky moc nezafunguje..
takze pokud stredni tank na podvozku bvp tak level 6 z předu a AO.

Jinak mnohdy ty bvp nevypadaji uplne krasne..ale v nasem maskovanim, 3D sítěmi a nejakym oblozenim pytli z pískem taky nabere trochu koule..pro lynkxe by se pak hodilo oznaceni CZ Golem. :)

avatar
Rase Datum: 17.09.2018 Čas: 12:48

Ludra:
osobně začínám brát jako favority tendru Pumu a CV90 s osádkovou věží. Tedy pokud jde o technickou stránku vozidel. Politický a ekonomický aspekt (provoz, návratnost a získané technologie atd.) by možná upřednostnily jiná vozidla a bude hodně důležitý. Beztak už je ale vítěz jasný a už se jen dopilovává dokumentace (zdůvodnění).

avatar
Ludra Datum: 17.09.2018 Čas: 11:42

Lynx i ASCOD působí na živo jako jedno velké pozlátko, byť jde o stroje "s nedokončeným vývojem". Má očekávání byla zřejmě přespříliš vysoká a výsledným dojmem je celkové zklamání :(

avatar
Rase Datum: 17.09.2018 Čas: 10:41

juhelak:
přišlo mi vtipné, jak se pořád mluví o tom, že MBT jsou moc velké a budoucnost je ve vozidlech palebné podpory. Když si člověk k nim stoupne a pak jde k Abramsu, tak právě Abrams je oproti nim prcek (!) U Leopardu to ještě tak nebije do očí, jelikož je starší a má vyšší strop korby, ale právě Abrams má krásně nízký spodek a vlastně i poměrně nízkou věž. Celkově na mě udělal Abrams dojem - čekal jsem velkou krávu.

ps. Leopard letos zase parádně tůroval motor - hodně sranda pro lidi co stáli za ním :-D

avatar
juhelak Datum: 17.09.2018 Čas: 10:27

kdyz vidím ty bvp s tankovym kanonem. krom provozní ceny nevim o nejake vyhode.. takovy lehky tank na podvozku lynx..ten by tam byl jak obří terč ..ty siluety bvp jsou pro tank opravdu nevhodne. to by museli ten podvozek nejak prekopat.

avatar
Arthur Datum: 17.09.2018 Čas: 10:01

Jirosi:

Tak asi takto by to opäť s tou obranou dopadlo: Jura99 Datum: 17.09.2018 Čas: 08:33

avatar
Panmates Datum: 17.09.2018 Čas: 09:43

Rase
Ta prezentace byla výborná pokud by Rheinmetall nabízel rodinné kombíky,Ale on prodává zbraně.Ta snaha udělat dojem na návštěvníky dnů Nato mě přišla trochu divná oni si jeho zboží nekoupí ani neovlivní nákup pro AČR.

avatar
Rase Datum: 17.09.2018 Čas: 09:26

Panmates:
pro mě byl Lynx velkým zklamáním, taky jsem čekal že bude jezdit ona těžká verze KF41 - u kterého mělo smysl sledovat, jak zvládá terén. Místo toho jen vytáhli krátkou verzi navíc jen s lehkou věží - tedy v terénu by si vedl úplně stejně starý Marder... navíc na Lynx se muselo dost dlouho čekat, než se rozjel - nevím zda měl poruchu a nešel nahodit, nebo se osádka někde zdržela, moc dobrý úvod to ale nebyl...
Nutno přiznat, že vzhled Lynxe byl opravdu impozantní, skvěle vybrané místo atd. Pořád se ale nemůžu zbavit dojmu, že je to celé jen taková "Potěmkinova vesnice" - snad to tak v reálu není a je to kvalitní stroj (nevím). Rheinmetall se očividně umí prezentovat a reklamu nepodcenili, to ale zvládá i BAE s CV90 (na Idetu měli prezentaci nejlepší), tentokrát jaksi nic

avatar
Jura99 Datum: 17.09.2018 Čas: 08:33

Arthur: to jsou tlachy vhodné na smuteční řeč nad hromadným hrobem. Účelem státu není obětovat své občany ve válce za každou cenu, ale hledat a najít cestu jak své občany zachovat při životě a nad nepřítelem vyhrát vojensky či nevojensky. Máš pocit, že tehdejší nepřítel, Němci vyhráli ? Prohráli co mohli, vítězné bitvy zvládli obvykle díky nečekanému přepadaní bez vyhlášení války, jakmile se napadený otřepal z první rány, dostávali těžce na frak. Není umění bojovat ztracenou válku, umění je správně odhadnout budoucnost a zařídit se podle toho, což se Benešovi v roce 1938 velmi přesně povedlo a zbytku světa tragicky nepovedlo (dokonce vč. samotného Hitlera). Tím z mé strany končím OT.

avatar
Panmates Datum: 17.09.2018 Čas: 08:15

Moc nerozumím veliké reklamě kterou se Rheinmetall snažil zviditelnit Lynx,
Letecká přeprava Ruslanem ,dva stroje na dnech Nato .Paradoxně ten který dovezli
letecký byl jen vystaven.Rheinmetall do musel investovat hodně financí,na koho ta reklamní akce byla zacílena.To samé si myslím o prezentaci ASCODU. Mám zato že AČR si už vybrala a čeká se jen na schválení.

avatar
royal Datum: 16.09.2018 Čas: 22:14

Rase: souhlas, puma byla fakt zastrčená, objevil jsem ji jen náhodou a titus s danou mě mile překvapil svou velikostí. Jinak ten lynx je fakt kráva, ale je hezka a budí respekt, zarímco s pumy mám dojem poŕádného vozidla do terénu a na boj, lynx je ideal tak do mesta a na prehlidku, v terenu si ho kvuli jeho velikosti moc predstavit neumim, ale rozhodne bych byl rad, kdyby tendr na bvp vyhrala puma nebo lynx, ascod se 120mm kanonem byl jak hora a to byl jen ve vip casti a cv 90 se 120, ktery tam udajne mel byt, jsem nenasel.

arr