Úspěchy ruských tanků T-90 a bojových vozidel BMPT

Díky pozitivním zkušenostem s nasazením v Sýrii ... Více

Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Ženy v kokpitu jako příznak demografické krize ruské armády

Poprvé od druhé světové války se ženy v ruských ... Více

Letecká technika

Letoun C-130J-SOF: Hercules pro speciální operace

Datum přidání 18.07.2017    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 0 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Firma Lockheed Martin nově nabízí zahraničním zákazníkům letadlo pro speciální operace C-130J-SOF. Jde o stroj postavený na platformě dopravního letadla C-130J Super Hercules. C-130J-SOF je bez nadsázky všeuměl schopný plnit rozličné spektrum úkolů.

Foto: Vizualiazce C-130J-SOF / Lockheed Martin

 

"Dosáhli jsme ideálního bodu ve výrobě a provozním životě C-130J. Přesně proto víme, jak vybavit toto letadlo pro podmínky, které vyžadují operátoři speciálních sil," řekl novinářům Tony Frese, viceprezident pro obchodní rozvoj pro leteckou dopravu a námořní mise ve firmě Lockheed Martin. "Operátoři nám říkají, že nechtějí jen toto letadlo, ale i tyto konkrétní schopnosti, které jim pomohou.”

 

Holý C-130J se prodává za 70 milionů dolarů, cena C-130J-SOF podle úrovně vybavení začíná 85 milionech dolarů. Na rozdíl od ideově podobných MC-130 sloužících pod americkým Velitelstvím letectva pro speciální operace AFSOC (Air Force Special Operations Command) lze C-130J-SOF prodávat (za souhlasu Kongresu) i zahraničním zájemcům.


Firma počítá s prodejem 100 až 200 těchto strojů do celého světa s tím, že první letouny je schopna dodat 36 měsíců od podepsání dodávky. Lockheed již vyjednává o prodeji s Novým Zélandem, Francii a Německem.


“Přišli jsme s touto konfigurací, protože jsme věděli, že na trhu existuje poptávka. Domníváme se, že existuje velký zájem ve všech oblastech, zejména v oblasti Asie a Tichomoří," uvedl Frese.


C-130J-SOF dokáže plnit obrovské množství úkolů - “v základu” je určen pro zpravodajské, sledovací, průzkumné ISR (Intelligence, Surveillance, Reconnaissance) operace a palebnou podporu ve prospěch operátorům speciálních sil.


Do bočního trupu lze umístit 30mm automatický kanón GAU-23 a pod křídla protitankové řízené střely Hellfire. Samozřejmostí je celá řada senzorů pro ISR - zejména jde o kulové pouzdro FLIR s elektrooptickým senzorem pro sledování bojiště ve viditelné i infračervené oblasti. Podle přání zákazníka, resp. jeho finančních možností, lze na palubu letadla umístit radar pro mapování země.

 

Twitt: Hlavní podsystémy a kličové vybavení C-130J-SOF / Twitter

 

Ochranu proti střelám země-vzduch s infračerveným naváděním zajistí zase aktivní laserový obranný systém (DIRCM). O komunikací se postará satelitní spojení a výkonný datalink pro přenos dat - domovské velitelství tak může skrz FLIR pouzdro dostávat v reálném čase video o situaci na zemi.

 

Hlavní úkoly této speciální verze Herculesu jsou především vysazování/vyzvedávání operátorů speciálních sil v bojových zónách, shoz zásob z nízkých i vysokých výšek, blízká vzdušná podpora CAS (Close Air Support), psychologické operace, záchrana osob z bojových zón nebo pomoc při humanitárních katastrofách.

 

C-130J-SOF lze také využít díky mohutnému komunikačnímu vybavení jako létající velitelské středisko. Samozřejmě stroj v “době míru” plní funkci klasického dopravního letadla. Letoun navíc dokáže ve vzduchu nejen přijímat palivo, ale také jej poskytovat letadlům nebo vrtulníkům - palivo je poskytováno skrz křídlové kontejnery s hadicovým palivovým systém WARP (Wing Aerial Refueling Pods).

 

Foto: Americké letectvo pro speciální operace používá MC-130 - jde o špičkový, ale pro zahraniční zákazníky nedostupný stroj. MC-130J dokáže na FARP např. doplnit palivo až třem stíhačkám F-22A Raptor. / YouTube

 

C-130J-SOF je také schopen operovat z předsunuté dozásobovací pozice FARP (Forward Arming and Refueling Point), odkud může i se zapnutými motory velmi rychle dočerpávat palivo i munici. To umožňuje udržet velmi vysoké operační tempo.

 

Stejně tak letoun může sám o sobě sloužit jako létající “pozemní cisterna” a na FARP doplnit palivo a munici vrtulníkům a dalším letounům, včetně stíhaček F-35. Díky společnému palivu JP-8 dokáže C-130J-SOF na FARP poskytovat palivo i vozidlům, například novým JLTV. 

 

Letoun lze v případě přání vybavit i pancéřováním, které prostory pohybu posádky chrání proti střelám ráže 7,62 mm.

 

Maximální vzletová hmotnost C-130J-SOF je téměř 80 000 kg a maximální nosnost nákladu je více než 18 000 kg. Letoun pohání čtyři turbovrtulové motory Rolls-Royce AE 2100D3 o výkonu 4×3450 kW. Maximální rychlost je 660 km/h a dolet s nákladem o hmotnosti 13 607 kg přes 3800 km.

 

Zdroj: Drive

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

arr