Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

C-5M Super Galaxy: Modernizace pokračuje

Datum přidání 06.11.2014    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 1 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

V americkém letectvu (U.S. Air Force) probíhá rozsáhlá a dlouhodobá modernizace obřích dopravních letadel C-5 Galaxy na standard C-5M Super Galaxy. Modernizaci zajišťuje firma Lockheed Martin. V současné době U.S. Air Force obdrželo již 20 letounů C-5M Super Galaxy. 

C-5M Super Galaxy

Foto: C-5M Super Galaxy na letecké základně Dover Air Force Base. Větší obrázek. / Dover Air Force Base

 

V americkém letectvu slouží 71 obřích strategických dopravních letadel C-5 Galaxy. Flotila se ale od roku 2017 zmenší na 52 letadel modernizovaných na standard C-5M Super Galaxy.


První let C-5 Galaxy se uskutečnil již v roce 1968. Podle studie provedené v 90. letech minulého století, drak letadel C-5 Galaxy po 25 letech provozu nevykazoval závažnější opotřebení.

 

Americké letectvo tak na konci minulého tisíciletí přistoupilo k rozsáhlé modernizaci avioniky v rámci programu AMP (Avionics Modernization Program). Modernizované stroje nesly označení C-5 AMP Galaxy.

Foto: C-5M Super Galaxy je strategickým dopravním letadlem. V současné době dopravuje vojenský materiál po celém světě. / YouTube

 

Vylepšená letadla získala nejnovější avioniku, včetně technologie globálního řízení letového provozu GATM (Global Air-Traffic Management ), která sdružuje satelitní navigaci, komunikaci, dohled a řízení letového provozu.  Letoun získal skleněný kokpit, nový letový počítat a modernějšího autopilota. První let C-5 AMP Galaxy se uskutečnil v roce 2002.


V roce 2006 odstartoval komplexnější modernizační program RERP (Reliability Enhancement and Re-engining Program). Program si kladl za cíl vylepšit spolehlivost letadel a nahradit původní proudové motory za novější typ.


Letadla modernizovaná programy AMP a RERP se začala označovat jako C-5M Super Galaxy. Počátečních operačních schopností IOC (Initial Operating Capability) dosáhla první letka C-5M Super Galaxy v únoru letošního roku.

 

C-5M Super GalaxyFoto: C-5M Super Galaxy dokáže přepravit také bitevní letoun A-10 Thunderbolt II se složenými křídly. Větší obrázek. / Dover Air Force Base

 

Hlavní změnou je nahrazení původních motorů General Electric (GE) TF39-GE-1C za civilní proudové motory General Electric CF6-80C2 (vojenské označení F138-GE-100). Dále letadla získala novu pomocnou energetickou jednotku APU (Auxiliary Power Units) a byla posílena strukturální integrita trupu a podvozku. Letoun získal také modernější kokpit nebo nový přetlakový systém.


Především nové motory posunují schopnosti C-5M Super Galaxy na novou úroveň. Čtveřice motorů F138-GE-100 poskytuje tak 4×220 kN, o 20 % větší tah než u straších jednotek. Výsledkem je o 30 % kratší vzlet a o 58 % rychlejší stoupání. Nové motory vykazují také o 20 % menší spotřebu než původní jednotky.

 

Došlo také k výraznému nárůstu spolehlivosti motorů. Sejmutí motorů z křídla a údržba se u nových motorů provádí až po 20 000 letových hodinách, místo 2000 u původních motorů GE TF39-GE-1C.

 

Kokpit C-5M Super GalaxyFoto: Kokpit C-5M Super Galaxy. Větší obrázek. / Dover Air Force Base

 

Nezanedbatelný přínos programu RERP je také snížení finančních nákladů na provoz a údržbu letadel C-5M Super Galaxy. Během následujících 30 let, kdy se počítá s provozem letadel C-5, letectvo díky modernizaci ušetří 9 miliard dolarů. Podle Lockheed Martin mohou dokonce letadla zůstat v provozu, díky odolnosti své konstrukce, i dlouho po roce 2040.


Několik základních technických údajů. Prázdná hmotnost letadla C-5M Super Galaxy je 181 437 kg a maximální vzletová 381 018 kg. Maximální hmotnost nákladu je 129 274 kg, v nádržích je pak místo pro 150 819 kg paliva. Jak lze jednoduše spočítat, letoun není schopen startovat s plnou zásobou paliva a s maximálním nákladem.


S nákladem o hmotnosti 50 tun dokáže C-5M Galaxy uletět vzdálenost větší než 9000 km. Není tak problém z jakéhokoliv místa Spojených států doletět až do Afghánistánu. Přeletová vzdálenost je 13 000 km.

 

Zdroj: Lockheed Martin, IHS Janes, Aiforce Technology

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Ledna Datum: 07.11.2014 Čas: 11:05

Dobře, namontovali tam motor z roku 1971 :-D

arr