TACTICAL PRO

Útočná puška CZ BREN 2: Nový přístup, nové myšlení

Armáda ČR v těchto dnech dokončuje převzetí 2600 ... Více

Big 6+1: Podoba americké armády v 21. století

Americká armáda (US Army) představila modernizační ... Více

Německé tanky Leopard 2A4 v Sýrii

Turecká armáda v prosinci poprvé nasadila do bojů ... Více

Elitní 601. skupina speciálních sil: Vše je o lidech

Největší hodnotou 601. skupiny speciálních sil ... Více

Letecká technika

C-5M Super Galaxy: Modernizace pokračuje

Datum přidání 06.11.2014    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 1 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

V americkém letectvu (U.S. Air Force) probíhá rozsáhlá a dlouhodobá modernizace obřích dopravních letadel C-5 Galaxy na standard C-5M Super Galaxy. Modernizaci zajišťuje firma Lockheed Martin. V současné době U.S. Air Force obdrželo již 20 letounů C-5M Super Galaxy. 

C-5M Super Galaxy

Foto: C-5M Super Galaxy na letecké základně Dover Air Force Base. Větší obrázek. / Dover Air Force Base

 

V americkém letectvu slouží 71 obřích strategických dopravních letadel C-5 Galaxy. Flotila se ale od roku 2017 zmenší na 52 letadel modernizovaných na standard C-5M Super Galaxy.


První let C-5 Galaxy se uskutečnil již v roce 1968. Podle studie provedené v 90. letech minulého století, drak letadel C-5 Galaxy po 25 letech provozu nevykazoval závažnější opotřebení.

 

Americké letectvo tak na konci minulého tisíciletí přistoupilo k rozsáhlé modernizaci avioniky v rámci programu AMP (Avionics Modernization Program). Modernizované stroje nesly označení C-5 AMP Galaxy.

Foto: C-5M Super Galaxy je strategickým dopravním letadlem. V současné době dopravuje vojenský materiál po celém světě. / YouTube

 

Vylepšená letadla získala nejnovější avioniku, včetně technologie globálního řízení letového provozu GATM (Global Air-Traffic Management ), která sdružuje satelitní navigaci, komunikaci, dohled a řízení letového provozu.  Letoun získal skleněný kokpit, nový letový počítat a modernějšího autopilota. První let C-5 AMP Galaxy se uskutečnil v roce 2002.


V roce 2006 odstartoval komplexnější modernizační program RERP (Reliability Enhancement and Re-engining Program). Program si kladl za cíl vylepšit spolehlivost letadel a nahradit původní proudové motory za novější typ.


Letadla modernizovaná programy AMP a RERP se začala označovat jako C-5M Super Galaxy. Počátečních operačních schopností IOC (Initial Operating Capability) dosáhla první letka C-5M Super Galaxy v únoru letošního roku.

 

C-5M Super GalaxyFoto: C-5M Super Galaxy dokáže přepravit také bitevní letoun A-10 Thunderbolt II se složenými křídly. Větší obrázek. / Dover Air Force Base

 

Hlavní změnou je nahrazení původních motorů General Electric (GE) TF39-GE-1C za civilní proudové motory General Electric CF6-80C2 (vojenské označení F138-GE-100). Dále letadla získala novu pomocnou energetickou jednotku APU (Auxiliary Power Units) a byla posílena strukturální integrita trupu a podvozku. Letoun získal také modernější kokpit nebo nový přetlakový systém.


Především nové motory posunují schopnosti C-5M Super Galaxy na novou úroveň. Čtveřice motorů F138-GE-100 poskytuje tak 4×220 kN, o 20 % větší tah než u straších jednotek. Výsledkem je o 30 % kratší vzlet a o 58 % rychlejší stoupání. Nové motory vykazují také o 20 % menší spotřebu než původní jednotky.

 

Došlo také k výraznému nárůstu spolehlivosti motorů. Sejmutí motorů z křídla a údržba se u nových motorů provádí až po 20 000 letových hodinách, místo 2000 u původních motorů GE TF39-GE-1C.

 

Kokpit C-5M Super GalaxyFoto: Kokpit C-5M Super Galaxy. Větší obrázek. / Dover Air Force Base

 

Nezanedbatelný přínos programu RERP je také snížení finančních nákladů na provoz a údržbu letadel C-5M Super Galaxy. Během následujících 30 let, kdy se počítá s provozem letadel C-5, letectvo díky modernizaci ušetří 9 miliard dolarů. Podle Lockheed Martin mohou dokonce letadla zůstat v provozu, díky odolnosti své konstrukce, i dlouho po roce 2040.


Několik základních technických údajů. Prázdná hmotnost letadla C-5M Super Galaxy je 181 437 kg a maximální vzletová 381 018 kg. Maximální hmotnost nákladu je 129 274 kg, v nádržích je pak místo pro 150 819 kg paliva. Jak lze jednoduše spočítat, letoun není schopen startovat s plnou zásobou paliva a s maximálním nákladem.


S nákladem o hmotnosti 50 tun dokáže C-5M Galaxy uletět vzdálenost větší než 9000 km. Není tak problém z jakéhokoliv místa Spojených států doletět až do Afghánistánu. Přeletová vzdálenost je 13 000 km.

 

Zdroj: Lockheed Martin, IHS Janes, Aiforce Technology

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Ledna Datum: 07.11.2014 Čas: 11:05

Dobře, namontovali tam motor z roku 1971 :-D

arr