TacticalPro

Kaspické moře: Ruský trumf na Středním východě

Lodě ruského námořnictva v Kaspickém moři jsou ... Více

Útočná puška CZ BREN 2: Nový přístup, nové myšlení

Armáda ČR v těchto dnech dokončuje převzetí 2600 ... Více

Big 6+1: Podoba americké armády v 21. století

Americká armáda (US Army) představila modernizační ... Více

Německé tanky Leopard 2A4 v Sýrii

Turecká armáda v prosinci poprvé nasadila do bojů ... Více

Námořní technika

C Sword 90 : Nová francouzská stealth korveta

Datum přidání 31.10.2014    Rubrika rubrika: Námořní technika     komentáře 7 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Tento týden proběhla v Paříži každoroční námořní výstava Euronaval 2014. Na výstavě si mohli návštěvníci prohlédnout nejnovější námořní vojenské systémy. Francouzská společnost CMN (Constructions Mecaniques de Normandie) výstavu využila k představení projektu nové stealth korvety C Sword 90.

C SWORD 90

Foto: Korveta C Sword 90 / CMN

 

 

Pro otevřené moře i pobřeží

Korveta je malá, rychlá a obratná válčená loď s relativně silnou výzbroji. Velikostně se pod korvetami nacházejí raketové čluny a nad korvetami fregaty. Korvety jsou schopné operovat jak na otevřeném moři, tak v mělkých pobřežních vodách.


Právě korveta C Sword 90 je odpovědí francouzské firmy CMN na potřeby námořních sil světa operovat jak v hlubokých mořích, tak blízko pobřeží. C Sword 90 je přímým následovníkem rodiny francouzských lodí Combattante. První loď rodiny Combattante veřejnost spatřila již v roce 1960.


Oproti svým předchůdcům je C Sword 90 výrazně pokročilejší. Zlepšily se výkony pohonného systému, nautické schopnosti a stabilita na rozbouřeném moři nebo při silném větru.


Trup korvety C Sword 90 je vyroben z oceli, nástavba pak z hliníku a oceli. Tvar trupu je navrhnut s ohledem na nízkou odrazivost radarových paprsků.


V zadní částí je přistávací paluba pro vrtulník o maximální hmotnosti 10 tun. Loď je také přizpůsobená pro provoz leteckých, povrchových a podpovrchových robotických prostředků.

 

Uvnitř lodě je místo pro dvojici rychlých člunů kategorie RHIB (Rigid-Hulled Inflatable Boat) o délce 11 metrů. Ty jsou vysazovány na moře pomocí jeřábů z bočních vrat. RHIB se využívají ke kontrole nebo obsazování dalších lodí, případně k vyloďovacím operacím.


Místo lodí RHIB lze do trupu umístit dvojici standardizovaných kontejnerů s nejrůznějším vybavením – proviant, ubytovací kapacity, lékařské vybavení, senzorické a elektronické vybavení, bezpilotní systémy, výzbroj, apod.

 

Video: Reportáž magazínu Navy Recognition o korvetě C Sword 90 na Euronaval 2014. / YouTube

 

Senzorické vybavení a výzbroj

Podle CMN plavidlo disponuje pokročilými zbraňovými a průzkumnými prostředky typu ISR (Intelligence, Surveillance & Reconnaissance). Hlavní radarový systém je ukryt v radomu nad kapitánským můstkem a tvoří ho čtyři radary s plochou aktivní fázovánou anténou.

 

Aktivní fázovaná anténa je tvořená velkým počtem malých vysílacích a přijímacích modulů. Výkon a způsob vysílání každého modulu je možno elektronicky ovládat a tím vytvořit výsledný svazek mikrovln požadovaných vlastností. Směr vyzařování svazku lze elektronicky plynule měnit.


Bližší detaily elektronického a senzorického vybavení nejsou známe. Jako další bojové systémy, je C Sword 90 především platformou. Záleží pouze na zákazníkovi, jak bohaté elektronické, komunikační, senzorické a softwarové vybavení si s lodi pořídí.

 

Hlavní výzbroj tvoří automatický kanon ráže 76 nebo 57 mm. Sekundární pak dvojice dálkově ovládaných rychlopalných kanónů ráže 20 nebo 30 mm umístěných po stranách lodě.


Pro boj s hladinovými plavidly je vymezeno osm vertikálních šachet pro střely MM40 Exocet s doletem až 180 kilometrů. Pro boj s vzdušnými cíli je určeno 16 šachet pro protiletecké střely a dvojice ručně ovládaných stanic s protileteckými střelami velmi krátkého dosahu.

 

Korveta C Sword 90 je schopná bojovat i s ponorkami protivníka. Kromě senzorického vybavení (sonar, vlečný sonar) se na lodi nachází dvojice trojhlavňových torpédometů.

C SWORD 90

Foto: Zadní paluba pojme vrtulník o max. hmotnosti 10 tun, např. americký námořní Sikorsky SH-60 Seahawk. / CMN

 

 

Technické parametry

Loď měří na délku 95 m a na šířku 15,7 m. S maximálním ponorem pouze 4 metry dokáže C Sword 90 operovat i v mělkých pobřežních vodách nebo kotvit v nejrůznějších přístavech. Posádku ovládá 65 námořníků, jsou však zde i kajuty pro dalších 20 osob, například pro členy speciálních jednotek.


O pohon lodi se stará dvojice dieselových motorů a o výrobu elektrické energie dvojice elektrických generátorů. Výkon pohonné soustavy nebyl přiblížen. Maximální rychlost lodě je 28 uzlů (52 km/h).


Zásoba 170 m3 paliva vystačí na plavbu dlouhou 7000 námořních mil (13 000 km) rychlostí 12 uzlů (22 km/h). Výdrž na moři není omezená jen množstvím paliva, ale i zásobou potravin a především vodou. Vnitřní nádrže s vodou pojmout 30 m3 vody.

Zdroj: CMN

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Vrata Datum: 05.11.2014 Čas: 09:10

martin: pokud zmensite vec na polovinu, zmensite 3 jeji rozmery a jeji objem (i vaha) se zmensi 8x, nikoliv 2x. Pouzitim teto logiky by mela mit diskutovana korveta hmotnost 15000/8 = cca 1850 tun, nikoliv 7500 tun.

avatar
David Datum: 04.11.2014 Čas: 13:37

Pro Martina - obávám se, že Váš odhad je nadhodnocený. Když vezmu v potaz rozměry lodě, její výzbroj, pak je vidět, že zhruba odpovídá německé třídě K-130. A ta má plný výtlak tuším okolo 1800 tun.
Zajímavá je ovšem ta příď a celkové projetí trupu

avatar
martin Datum: 04.11.2014 Čas: 12:32

příbuznost s Zumwaltem je nápadná. loď má poloviční rozměry oproti němu, takže k 7-8000 tun bude celkem reálný odhad. invertovaná příď údajně lépe jde proti vlnám, ale na druhou stranu je taková loď labilnější při zatáčení

avatar
David Datum: 01.11.2014 Čas: 17:27

Tak jsem zkusil trochu zapátrat a přesný údaj jsem taky nenašel. Ale když vezmu v potaz velikost lodě, její výzbroj a vybavení, tak výtlak odhaduji na 1500-2000 t. Je to jen zběžný odhad.
Zajímavé je ovšem řešení trupu a především přídě, kladu si ale otázku, jak to bude vypadat při větších vlnách

avatar
Vrata Datum: 01.11.2014 Čas: 12:05

Plavidla nazyvana "korveta" mivaji vytlak 1000-2000 tun.

avatar
liberal shark Datum: 01.11.2014 Čas: 09:09

To : David
Údaj o výtlaku jsem nikde nenašel. Uvádí se, že je to největší plavidlo zkonstruované firmou CMN a postavené v loděnicích Cherbourg. Podle množství výzbroje a vybavení bych tipoval výtlak několik tisíc tun. Francouzi opět předvedli, že umí navrhovat inovativní a elegantní lodě :-).

avatar
David Datum: 31.10.2014 Čas: 20:37

Tak trochu škoda, že zde není uveden výtlak, což je hodnota u válečné lodě poněrně důležitá.
A jinak - myslím si, že plavidlo této velikosti by potřebovala i sama Francie, která velkých a drahých fregat FREMM bude mít jen poměrně málo a bude potřebovat nahradit starší jednotky. Ale zde - stejně jako u exportu - budou tyto lodě soupeřit s loděmi rodiny Gowind. Takže jsem zvědav

arr