Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Námořní technika

C Sword 90 : Nová francouzská stealth korveta

Datum přidání 31.10.2014    Rubrika rubrika: Námořní technika     komentáře 7 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Tento týden proběhla v Paříži každoroční námořní výstava Euronaval 2014. Na výstavě si mohli návštěvníci prohlédnout nejnovější námořní vojenské systémy. Francouzská společnost CMN (Constructions Mecaniques de Normandie) výstavu využila k představení projektu nové stealth korvety C Sword 90.

C SWORD 90

Foto: Korveta C Sword 90 / CMN

 

 

Pro otevřené moře i pobřeží

Korveta je malá, rychlá a obratná válčená loď s relativně silnou výzbroji. Velikostně se pod korvetami nacházejí raketové čluny a nad korvetami fregaty. Korvety jsou schopné operovat jak na otevřeném moři, tak v mělkých pobřežních vodách.


Právě korveta C Sword 90 je odpovědí francouzské firmy CMN na potřeby námořních sil světa operovat jak v hlubokých mořích, tak blízko pobřeží. C Sword 90 je přímým následovníkem rodiny francouzských lodí Combattante. První loď rodiny Combattante veřejnost spatřila již v roce 1960.


Oproti svým předchůdcům je C Sword 90 výrazně pokročilejší. Zlepšily se výkony pohonného systému, nautické schopnosti a stabilita na rozbouřeném moři nebo při silném větru.


Trup korvety C Sword 90 je vyroben z oceli, nástavba pak z hliníku a oceli. Tvar trupu je navrhnut s ohledem na nízkou odrazivost radarových paprsků.


V zadní částí je přistávací paluba pro vrtulník o maximální hmotnosti 10 tun. Loď je také přizpůsobená pro provoz leteckých, povrchových a podpovrchových robotických prostředků.

 

Uvnitř lodě je místo pro dvojici rychlých člunů kategorie RHIB (Rigid-Hulled Inflatable Boat) o délce 11 metrů. Ty jsou vysazovány na moře pomocí jeřábů z bočních vrat. RHIB se využívají ke kontrole nebo obsazování dalších lodí, případně k vyloďovacím operacím.


Místo lodí RHIB lze do trupu umístit dvojici standardizovaných kontejnerů s nejrůznějším vybavením – proviant, ubytovací kapacity, lékařské vybavení, senzorické a elektronické vybavení, bezpilotní systémy, výzbroj, apod.

 

Video: Reportáž magazínu Navy Recognition o korvetě C Sword 90 na Euronaval 2014. / YouTube

 

Senzorické vybavení a výzbroj

Podle CMN plavidlo disponuje pokročilými zbraňovými a průzkumnými prostředky typu ISR (Intelligence, Surveillance & Reconnaissance). Hlavní radarový systém je ukryt v radomu nad kapitánským můstkem a tvoří ho čtyři radary s plochou aktivní fázovánou anténou.

 

Aktivní fázovaná anténa je tvořená velkým počtem malých vysílacích a přijímacích modulů. Výkon a způsob vysílání každého modulu je možno elektronicky ovládat a tím vytvořit výsledný svazek mikrovln požadovaných vlastností. Směr vyzařování svazku lze elektronicky plynule měnit.


Bližší detaily elektronického a senzorického vybavení nejsou známe. Jako další bojové systémy, je C Sword 90 především platformou. Záleží pouze na zákazníkovi, jak bohaté elektronické, komunikační, senzorické a softwarové vybavení si s lodi pořídí.

 

Hlavní výzbroj tvoří automatický kanon ráže 76 nebo 57 mm. Sekundární pak dvojice dálkově ovládaných rychlopalných kanónů ráže 20 nebo 30 mm umístěných po stranách lodě.


Pro boj s hladinovými plavidly je vymezeno osm vertikálních šachet pro střely MM40 Exocet s doletem až 180 kilometrů. Pro boj s vzdušnými cíli je určeno 16 šachet pro protiletecké střely a dvojice ručně ovládaných stanic s protileteckými střelami velmi krátkého dosahu.

 

Korveta C Sword 90 je schopná bojovat i s ponorkami protivníka. Kromě senzorického vybavení (sonar, vlečný sonar) se na lodi nachází dvojice trojhlavňových torpédometů.

C SWORD 90

Foto: Zadní paluba pojme vrtulník o max. hmotnosti 10 tun, např. americký námořní Sikorsky SH-60 Seahawk. / CMN

 

 

Technické parametry

Loď měří na délku 95 m a na šířku 15,7 m. S maximálním ponorem pouze 4 metry dokáže C Sword 90 operovat i v mělkých pobřežních vodách nebo kotvit v nejrůznějších přístavech. Posádku ovládá 65 námořníků, jsou však zde i kajuty pro dalších 20 osob, například pro členy speciálních jednotek.


O pohon lodi se stará dvojice dieselových motorů a o výrobu elektrické energie dvojice elektrických generátorů. Výkon pohonné soustavy nebyl přiblížen. Maximální rychlost lodě je 28 uzlů (52 km/h).


Zásoba 170 m3 paliva vystačí na plavbu dlouhou 7000 námořních mil (13 000 km) rychlostí 12 uzlů (22 km/h). Výdrž na moři není omezená jen množstvím paliva, ale i zásobou potravin a především vodou. Vnitřní nádrže s vodou pojmout 30 m3 vody.

Zdroj: CMN

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Vrata Datum: 05.11.2014 Čas: 09:10

martin: pokud zmensite vec na polovinu, zmensite 3 jeji rozmery a jeji objem (i vaha) se zmensi 8x, nikoliv 2x. Pouzitim teto logiky by mela mit diskutovana korveta hmotnost 15000/8 = cca 1850 tun, nikoliv 7500 tun.

avatar
David Datum: 04.11.2014 Čas: 13:37

Pro Martina - obávám se, že Váš odhad je nadhodnocený. Když vezmu v potaz rozměry lodě, její výzbroj, pak je vidět, že zhruba odpovídá německé třídě K-130. A ta má plný výtlak tuším okolo 1800 tun.
Zajímavá je ovšem ta příď a celkové projetí trupu

avatar
martin Datum: 04.11.2014 Čas: 12:32

příbuznost s Zumwaltem je nápadná. loď má poloviční rozměry oproti němu, takže k 7-8000 tun bude celkem reálný odhad. invertovaná příď údajně lépe jde proti vlnám, ale na druhou stranu je taková loď labilnější při zatáčení

avatar
David Datum: 01.11.2014 Čas: 17:27

Tak jsem zkusil trochu zapátrat a přesný údaj jsem taky nenašel. Ale když vezmu v potaz velikost lodě, její výzbroj a vybavení, tak výtlak odhaduji na 1500-2000 t. Je to jen zběžný odhad.
Zajímavé je ovšem řešení trupu a především přídě, kladu si ale otázku, jak to bude vypadat při větších vlnách

avatar
Vrata Datum: 01.11.2014 Čas: 12:05

Plavidla nazyvana "korveta" mivaji vytlak 1000-2000 tun.

avatar
liberal shark Datum: 01.11.2014 Čas: 09:09

To : David
Údaj o výtlaku jsem nikde nenašel. Uvádí se, že je to největší plavidlo zkonstruované firmou CMN a postavené v loděnicích Cherbourg. Podle množství výzbroje a vybavení bych tipoval výtlak několik tisíc tun. Francouzi opět předvedli, že umí navrhovat inovativní a elegantní lodě :-).

avatar
David Datum: 31.10.2014 Čas: 20:37

Tak trochu škoda, že zde není uveden výtlak, což je hodnota u válečné lodě poněrně důležitá.
A jinak - myslím si, že plavidlo této velikosti by potřebovala i sama Francie, která velkých a drahých fregat FREMM bude mít jen poměrně málo a bude potřebovat nahradit starší jednotky. Ale zde - stejně jako u exportu - budou tyto lodě soupeřit s loděmi rodiny Gowind. Takže jsem zvědav

arr