TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

Česká armáda hledá nové transportní letouny

Datum přidání 26.11.2014    Rubrika rubrika: Události     komentáře 48 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

České ministerstvo obrany plánuje významné posílení přepravních kapacit českého vojenského letectva. Kromě nákupu středních dopravních letadel kategorie C-130 Hercules se zvažuje nákup dalších letounů C-295 CASA nebo jednoho dopravního stroje Airbus A319.

Foto: Airbus 319 a JAS-39 Gripen. / Milan Nykodym, CC BY-SA 2.0

Foto: Airbus A319 a JAS-39 Gripen. / Milan Nykodym, CC BY-SA 2.0

 

Investice do dopravního letectva

Zástupce náčelníka generálního štábu František Malenínský před nedávnem oznámil potřebu investovat v dalších letech nejméně 100 miliard korun do modernizace vojenského vybavení Armády ČR. Se stanovenou sumou souhlasí i ministr Stropnický. "Když si to rozložíte do deseti let, je to sice pořád hodně, ale už to odpovídá tomu, co máme v rozpočtu na akvizice," říká Stropnický.


Velkou část investovaných prostředků připadne na dopravní letectvo. Vzdušné síly Armády ČR plánují nakoupit další dva menší dopravní letouny C-295 CASA, jeden nebo dva střední dopravní stroje kategorie C-130 Hercules a velký dopravní stroj Airbus A319.


O nákupu nových letounů se rozhodne v následujících měsících. Politická vůle nakoupit letouny existuje, otázkou je, zda se na nákup najdou peníze v napjatém armádním rozpočtu.


CASA C-295M

V současné době Vzdušné síly Armády ČR provozují čtyři letouny CASA C-295M. Stroje létají u 242. transportní a speciální letky z 24. základny dopravního letectva "T. G. Masaryka" (Praha – Kbely).


Letoun dokáže dopravit až 9250 kg nákladu na vzdálenost 1200 km nebo 3 tuny nákladu na 4600 km. Uvnitř stroje najde místo 66 vojáků nebo pět standardizovaných přepravních palet 2,24×2,74 m.


K původně čtyřem letadlům se v budoucnu možná připojí dvě další. Důvodem je velká vytíženost letadel C-295M v Armádě ČR. "Jedna je na Sinaji, jedna musí být v záloze, pak nám zbývají dvě. A to není moc. O tomhle všem se rozhodne definitivně do března," říká ministr Stropnický.

 Video: CASA C-295M v Armádě ČR. / YouTube

 

Stroje C-295M jsou menší kategorie a mají několik zásadních nevýhod. Kromě nízké přepravní kapacity je to například malý dolet.


Druhou nevýhodou je neschopnost přepravit standardní armádní kontejnery. Armádní kontejnery slouží k zajištění základních potřeb vojenských jednotek v polních podmínkách. Lze je snadno přepravovat, chrání obsah před okolními vlivy a zajišťují vysoký komfort a pohodlí pro jejich uživatele.


Vyrábí se v různých provedeních – např. sanitární buňka, varna a výdejna stravy, nádrž pitné vody, septik, chladírenský, skladový, mobilní velitelské stanoviště, zdroje elektrické energie, údržbový apod.


Embraer KC-390

Dopravu kontejnerů, ale i kolové techniky a většího počtu osob mají zajistit větší dopravní letouny. "Chceme armádu mobilní, rychle nasaditelnou ve světě. Jsme si tam schopni přepravit alespoň nějaké kontejnery? Nejsme," říká ministr obrany Martin Stropnický. Cena jednoho letounu se odhaduje na 1,5 miliardy Kč.


V úvahu připadá stroj kategorie C-130 Hercules, který v současné době ve výzbroji Vzdušných sil Armády ČR chybí. Podmínkou nákupu však bude jistě zapojení českého průmyslu do výroby letounů, jde o tzv. offsety. Největším favoritem je tak v současné době brazilský dopravní letoun Embraer KC-390, na jehož vývoji a výrobě se podílí české Aero Vodochody.


Nákladní prostor KC-390 má rozměry 17,75×3,45×2,9 metrů. Uvnitř lze tak bez problému přepravovat například dva armádní kontejnery o délce 6,1 m (20 stop), případně jeden o délce 12,2 m (40 stop).


KC-390 je schopen přepravit až 23,6 tun nákladu na vzdálenost 2600 km nebo 13,3 tun na 4815 km. Přeletová vzdálenost je 6000 km.

 

Foto: První slavnostní roll-out letounu KC-390. / Ministério da Defesa -

Foto: První slavnostní roll-out letounu KC-390. / Ministério da Defesa

 

Airbus A319

Ve vzdušných silách slouží dva dopravní letouny Airbus A319 (A319-115CJ). Letouny jsou určeny především pro přepravu osob (VIP osob, vojáků do misí, evakuaci českých občanů ze zahraničí) nebo pro přepravu zraněných českých občanů ze zahraničí.


Ve verzi VIP přepraví až 42 cestujících na vzdálenost 8500 km. V „ekonomy" verzi s 96 osobami na palubě doletí na vzdálenost 6100 km. Do airbusu lze instalovat také čtyři lůžka pro lehce zraněné a dvě speciální lůžka pro těžce zraněné či nemocné pacienty.


A319 létají u 241. dopravní letky z 24. základny dopravního letectva "T. G. Masaryka" . Letka provozuje také 2 dopravní stroje Jak-40 a dopravní letoun CL-601 Challenger.


Ruským letounům Jak-40 však končí životnost a armáda uvažuje o jejich náhradě. Jednou z možností je přikoupení třetího dopravního A319.


„Tento nákup je v kategorii seriózních úvah," uvádí ministr obrany Stropnický. „Pravdou je, že se současnými airbusy jsme spokojeni, nicméně pořád může jít ještě o jiný typ letadla. Definitivní rozhodnutí by mělo padnout do půlroku."

Zdroj: Army.cz

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
jirka.aero.rusky@gmail.com Datum: 13.05.2015 Čas: 10:32

Jistěže by bylo potřeba investovat do velkých transportů s pokud možno co nejvetší varibialitou (Herkules - Embraer) Při vzájemném porovnání pak bude nutno srovnat spoustu technických parametrů, ale vše nakonec rozhodne parametr "cena",to jest za kolik nám dobročinící přátele z USA budou ochotni prodat repasované Herkulesy a za kolik nakoupíme nové, i když ještě málo v
praxi odzkoušené Embraery s vynikajícími parametry a s naším vlastním podílem na výrobě, což je jako parametr také velmi výhodné. Ostatně kdysi se tradoval slogan, že letadlo, které pěkně vypadá taky pěkně lítá .

avatar
Karlos Datum: 11.12.2014 Čas: 21:17

Protoze jsme v Cechach a porad mame pocit, ze vsechno vymyslime lepe a kdyz to udelame doma, tak to bude levnejsi.

avatar
666trifid Datum: 11.12.2014 Čas: 18:12

Proč zase hledáme něco jiného, než je běžné v jiných státech NATO? Všude jsou osvědčené a spolehlivé Herkuly, my ale zase komplikujeme...!

avatar
Karlos Datum: 03.12.2014 Čas: 18:25

Mi-171
- koupeny nove, ale absolutne stara avionika, zadne obranne systemy, vyzbroj
- postupne za neuveritelne penize nekolik kusu modernizovano, nicmene ne tak jak by si armada prala - omezeni ze strany vyrobce a nase poslouchani
- nyni hrozba nedostatku nahradnich dilu

Proc nahradit
- jsme v NATU, uz by to mohlo vsem dojit, NATO nam bude pomahat, ne Rusove, tj. musime mit kompatibilni vyzbroj (stejne jako za Varsavske smlouvy, nevim proc to porad nechapeme)
- jak jsem tady jiz uvedl, potrebujeme vrtulniky, kde je vse vymyslene a jen definovat co chceme.
- no a myslim ze vzhledem k tomu, ze ruska technika vzdy byla ziznivejsi nez zapadni, tak i naklady provozu, znecistovani provozu ci logisticka narocnost bude nekde jinde.

avatar
Hubňa Datum: 01.12.2014 Čas: 21:13

TF_HU:

Praxi u leteckého útvaru nemám, vše mám z druhé ruky. Samozřejmě se nepovažuji za experta na leteckou techniku ani na naše letectvo. To s těma Alkama uznávám, je to pádný argument, proč je absence tankování ve vzduchu velká nevýhoda.

Co se ale týče Mi-171, můžete mi vysvětlit, jak to myslíte? Nedávno totiž prošly solidní modernizací, jejich stáří není nijak velké a svou funkci plní dobře. Jediný problém je samozřejmě v dodávkách náhradních dílů, ale to se snad taky nějak vyřeší. Podle mě jsou to stále výkonné stroje, které u nás můžou ještě nějakou dobu v pohodě lítat :) Ale rád se nechám vyvést z omylu...

avatar
Charlie Datum: 01.12.2014 Čas: 14:40

Ohledně KC-390:
Pokud to nakonec dobře dopadně, získá armáda špičkový stroj, za který bych byl mnohem radši než za Herkuly. Proč?
1) Pouze 2 motory čili nižší náklady na údržbu
2) Díky vyšší cestovní rychlosti a lepší aerodynamice (nižší spotřeba PHM) jsou pro nás vhodnější na zásobování vzdálených misí, stejně jako pro doplňování paliva ve vzduchu stíhačům (může se dít při vyšších rychlostech, což je pro stíhače lepší).
3) Získáme vlastní vzdušný tanker, kterých není dostatek, takže krom jednoduššího obstarávání vlastních potřeb můžeme tuto schopnost poskytovat okolním státům.

O zapojení (a zásadním) českého průmyslu do výroby se nemusím rozepisovat. Za sebe bych byl klidně pro nákup více těchto strojů místo Airbusu, protože je určitě užijeme víc.

avatar
Vrata Datum: 29.11.2014 Čas: 21:23

strikehawk:
ja mam informaci, ze L-159 staly 50 mld.
Dale je to: cca 20mld Gripeny, cca 15mld Pandury, 4mld CASA, T-72 tusim do 5mld, Tatry snad 2mld, Bren 1mld, ...

avatar
Argonaut.CZ Datum: 29.11.2014 Čas: 18:34

Asi budu za kacíře, ale mě by dávalo smysl stanovit, co je pro armádu absolutní minimum, které po ní požaduje ochrana a podpora této země.

V podstatě udělat set požadavků, např.:
- postavit do 48h stanové městečko pro 5 tis. lidí a zásobovat ho 3 týdny
- vždy mít plnou kontrolu nad vzdušným prostorem s možností zásahu
- atd....

ať si vymyslím cokoli, co by této republice k něčemu bylo, nevidím tam další CASA a už vůbec ne Airbus. pořád mi přijde, že tu máme cestovní kancelář.

avatar
TF_HU Datum: 29.11.2014 Čas: 01:45

Pro Hubňa...máte nějakou praxi u leteckého útvaru AČR?

Schopnost tankování letounu ve vzduchu není jen o doletu, ale též například o výdrži někde nad prostorem operace, tak aby mohl udělat CAS. Proč asi ALCA nepůsobí tam kde ji chtěli, že :-)

K vrtulníkům...pokud se nepletu..16 ks. Deset let nás vrtulníky nepálí? Troufám si tvrdit, že tomu tak není. :-)

Chci jen říci, že to není tak snadné jak to může vypadat.

avatar
Matesaax Datum: 28.11.2014 Čas: 16:42

Armáda nad Alcou nemá důvod lámat hůl,protože s jejím provozem je naprostá spokojenost,takže není důvod se zbavovat L-159 a hlavně to navýšení JAS-39 je spíše zbožné přání,ale reálně je malá šance,že se pořídí další stroje.

avatar
petres Datum: 28.11.2014 Čas: 16:23

K L-159 - mám dojem podle vyjádření kolem možného budoucího navýšení počtu Gripenů o 6, že naše letectvo nad ALCOU již zlomilo hůl a rádo by se zbavilo všech L-159, a proto to navýšení počtu Gripenů se schopností CAS jako náhrada za zbylé L-159.

avatar
Nesher Datum: 28.11.2014 Čas: 16:18

To Matesaax
Ohledně EV-55 si Vás dovolím opravit, Evektor sehnal investora a tedy je reálná šance, že se vyrábět bude - http://byznys.ihned.cz/c1-62419530-prvni-velka-malajsijska-investice-v-cesku-ctyri-miliardy-pro-leteckeho-vyrobce-evektor
Tedy žádný prodej do Ruska se nekoná.
Jinak souhlasím, že nákup EV-55 pro AČR nedává smysl, rozhodně jsou důležitější věci.
A pokud by se někdy v budoucnu měla kupovat lehká dopravní-transportní letadla, tak rozhodně dává větší smysl L 410NG. Znamenalo by to např. menší náklady na přeškolení pilotů a mechaniků, větší dostupnust ND (napž. motor je domácího původu) atd.

avatar
strikehawk Datum: 28.11.2014 Čas: 15:45

Vrata : myslím, že skutečná čísla jsou jiná. Pokud si pamatuji tak jenom program L-159 spolykal ze státního rozpočtu 70 miliard a navíc vůbec nešel z rozpočtu MO. Stejně tak Gripeny jsou položkou ve státním rozpočtu nikoliv čerpány z MO. Navíc tvrdím, že primárním problémem naší armády není nedostatek peněz ( těch samozřejmě není nikdy dost ) ale účelnost vynakládání, smysluplná dlouhodobá koncepce a korupce.

avatar
Matesaax Datum: 28.11.2014 Čas: 15:43

By mě zajímalo jaký smysl má nákup EV-55.Jednak se to letadlo vyrábět nebude,možná Rusko koupí celý projekt a hlavně je nákup tohohle letadla opravdu to nejposlednější co naše armáda potřebuje.Jako doplněk C-295 už nedává vůbec žádný smysl.
Daleko větší smysl má nákup např. již níže zminované výzbroje pro letouny Jas-39 a L-159.Letoun L-159 je ve výzbroji někdy od roku 2000 a dodnes k němu není žádná řízená vyýzbroj o kontejnerech pro zaměřování a průzkum ani nemluvím...

avatar
Vrata Datum: 28.11.2014 Čas: 14:57

Jen drobna poznamka k tematu: tech 100mld Kc, ktere ma armada dostat na novou techniku je zhruba totez, co dostala ze poslednich 25 let (na L-159, modernizovany T-72, Gripeny, Pandury, CASA, Tatra, Bren a asi par dalsich mensich zakazek).

arr