Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Pozemní technika

Česká TATRA se snaží prosadit v polské armádě

Datum přidání 27.11.2012    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 10 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Český výrobce nákladních automobilů TATRA se ve spolupráci s polskou finanční skupinou MAW Telecom intenzivně propaguje své vozy na polském vojenském trhu. Před několika dny představitelům polské armády a tisku na polygonu Vojenského institutu automobilové a obrněné techniky (WITPiS) představil své nejmodernější vojenské nákladní automobily řady T-815-7.

Tatra T 815-7 4x4

Foto: Tatra T 815-7 4x4 / Tatra

 

Pozvaným hostům byly představeny dvě verze automobilu T 815-7, a to s pohonem 4×4 a 8×8. Oba typy jsou vyráběny od roku 2005 a využívají klasickou tatrováckou, již téměř 100 let starou, koncepci – uvnitř centrální nosné roury je usazeno hnací ústrojí, které pohání kola umístěné na nezávisle zavěšených výkyvných polonápravách.


Vozidlo 4×4, prezentované v Polsku, bylo vybaveno jednoduchou korbou využitelnou pro přepravu nákladů nebo až 16 vojáků. Pohon T 815-7 4×4  zajišťuje kapalinou chlazený motor Cummins o objemu 8,85 litrů. Výkon motoru se přenáší na kola přes převodovku Allison MD 3200 SPR.

 

Maximální hmotnost vozidla je 19 tun, z toho 8,5 tuny připadá na užitečný náklad. V případě potřeby může T 815-7 4x4 tahat přívěs o hmotnosti až 18 tun.

 

Tatra T 815-7 8x8Foto: Tatra T 815-7 8x8 / Tatra

 

Naproti tomu T 815-7 8x8 je určená především pro přepravu standardizovaných kontejnerů. Vozidlo pohaní tatrovácký vzduchem chlazený motor o objemu 12,7 litrů přes poloautomatickou spojku Tatra 14 TS 210L.

 

Největší přípustná hmotnost T 815-7 8x8 je 38 tun, z toho je 24 tun užitečného nákladu. Korba a nosnost automobilu je uzpůsobena pro přepravu šestimetrových kontejnerů ISO 1C o nosnosti až 21 tun, jenž jsou široce využívány jak v civilní tak vojenské přepravě.

 

Obě vozidla jsou přepravitelná vzduchem (C-130 Hercules) i po železnici. Kabina může být volitelně pancéřována na úroveň 1 nebo 2 podle STANAG 4569 a poskytuje místo pro tři nebo čtyři vojáky. Na přání lze kabinu upravit pro převoz až šesti vojáků.

 

Tatra s MAW Telecom mají zájem jak o dodávky malého počtu specializovaných vozidel, tak i o kompletní přezbrojení polské armády novou rodinou nákladních automobilů.

 

Tatra T 815-7 MamutFoto: Těžké vyprošťovací vozidlo Tatra T 815-7 Mamut / Tatra

 

V prvém případě by se mohlo jednat například o dodávky vyprošťovacího vozidla T 815-7 Mamut, jenž vzniklo ve spolupráci s polskou formou Szczesniak. V druhém případě má Tatra zájem zúčastnit se tendru na obměnu tisíců kusů letitých polských nákladních vozidel Star 266.

 

Polská armáda neváhá do modernizace své armády investovat miliardy dolarů, zároveň však své dodavatele vybírá velmi pečlivě a diktuje si tvrdé podmínky. Tatra spolu se společností MAW Telecom proto nabízí montáž vozidel T 815-7 v Polsku za použití dílů od polských dodavatelů. Navíc nabízí i technickou podporu polským výrobcům nákladních automobilů, aby mohli v budoucnu vyrábět vlastní nákladní automobily srovnatelné s výkony a parametry vozidel Tatra.

 

Zdroj: Altair, Wikipedia, Tatra

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Martin Datum: 13.01.2013 Čas: 14:58

"Závidím Polákům jejich politiky" No já ani moc ne. Moc velký rozdíl v provádění zakázek u nich není.

avatar
petr Datum: 03.12.2012 Čas: 10:44

Polská armáda neváhá do modernizace své armády investovat miliardy dolarů, zároveň však své dodavatele vybírá velmi pečlivě a diktuje si tvrdé podmínky. Závidím Polákům jejich politiky

avatar
Ultramarinus Datum: 03.12.2012 Čas: 09:35

Dokud zaměstnává nadpoloviční procento čechů, beru ji stále jako (relativně) českou. Je mnohem lepší, když dostane zakázku "cizí" tatra, než aby ji dostal mnohem cizejší (a jinde vyrábějící) Renault (nebo něco, ve značkách se trochu strácím).

avatar
Dip Datum: 02.12.2012 Čas: 20:26

Jakub Mareš: Márty soudí asi podle akcionářů. Mám ale dojem, že mezi akcionáři jeden čech je. I kdyby ovšem nebyl, tak je toto hudrování stejně irelavantní, protože důležité je to, kde ta firma je oficiálně zapsána a komu platí daně.

avatar
Jakub Mareš Datum: 02.12.2012 Čas: 15:11

Márty: podle čeho soudíš že tatra neni naše?

avatar
Georg Datum: 01.12.2012 Čas: 12:39

Polská armáda neváhá do modernizace své armády investovat miliardy dolarů, zároveň však své dodavatele vybírá velmi pečlivě a diktuje si tvrdé podmínky.

Doufám, že jednou tohle budem moci říci o naší armádě. :-/

avatar
Márty Datum: 30.11.2012 Čas: 08:45

škoda že tatra není naše...

avatar
Ultramarinus Datum: 29.11.2012 Čas: 12:58

Bylo by příjemné, kdyby se Tatrovákům obchod povedl.

avatar
pete-11 Datum: 28.11.2012 Čas: 15:41

Stimhle bych klidně jezdil i do práce =) .

avatar
Jirka Datum: 28.11.2012 Čas: 15:24

To pak těm polákům moc dlouho náklaďáky nevydrží, když to budou montovat v Polsku.

arr