TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

Česká vrtulníková jednotka pro speciální operace

Datum přidání 06.12.2013    Rubrika rubrika: Události     komentáře 12 komentářů    autor autor: Mgr. Ondrej Rajkovic

FACV posledních několika dnech se více a více začíná mluvit o vzniku speciální vrtulníkové jednotky. Tiskové zprávy 601. skupiny speciálních sil hovoří o spolupráci s úkolovou jednotkou speciálních vzdušných operací při cvičení Cobra-13.

Mi-17

Foto: Základem českého SOTU se stanou modernizované vrtulníky Mi-171š. / LOM Praha

 

Nová koncepce dopravního a vrtulníkového letectva z dílny Ministerstva obrany přináší opět více světla do této oblasti. Je ale velmi pravděpodobné, že se začnou ozývat hlasy zpochybňující potřebu disponovat takovou schopností.

 

Úkolová jednotka speciálních vzdušných operací SOATU(Special Operations Air Task Unit) je pojem téměř neznámý většině laické, ale i odborné veřejnosti. A přitom definice tohoto úkolového celku, která je obsažena v NATO SOF Study, nabízí velmi přesný výčet její schopností.

 

SOATU je expediční taktická letecká jednotka pro speciální operace skládající se z 1-5 letounů s pevnou nebo rotující nosnou plochou a jejich posádek. Také může být složena z leteckých poradců nebo předsunutých leteckých návodčí nasazených k podpoře SOF misí NATO. Nedílnou součástí SOATU jsou také podpůrné funkce a podpůrný personál poskytující velitelskou, kontrolní a komunikační podporu, logistiku, plánovací a zpravodajské schopnosti.

 

Minimální schopnosti zahrnují připravenost působit jako součást většího SOATG (Úkolové skupiny speciálních vzdušných operací) nebo CJFSOCC; provádět plánování, velení a kontrolu misí organických prvků; provádět podporu všem třem sadám misí sil SOF NATO (DA, SR, MA) a provádět chemický, biologický a radiacní průzkum.

 

Stroje přidělené k takovéto úkolové jednotce musí být schopné letu za snížené viditelnosti a v noci s využitím NVG přístrojů; přesné navigace s využitím zálohovaného nezávislého navigačního systému. Pokud se jedná o vrtulníky, ty pak musí být schopny letu ve formaci více strojů a musí být schopny vést obrannou palbu. Veškeré stroje musí být vybaveny IR nebo elektronickým obranným zařízením a musí mít protiraketový IR nebo radarový výstražný systém.

 

Jednotlivě nebo v skupině více strojů musí být schopny operovat z předsunuté dozásobovací pozice (z anglického FARP – Forward Area Refuelling and rearming Point), ať již v roli tankeru nebo přijímajícího stroje. Totéž platí i pro doplňování paliva za letu.

 

Při výsadku musí být vrtulníky schopny přistávat za snížené viditelnosti, jak na označené výsadkové plochy, tak i na nepřipravený povrch. Rovněž musí být schopny provádět výsadek technikou "fast rope".

 

Speciální vrtulníková jednotka, její vytvoření, příprava a působení není záležitost pouze technická. Je pravda, že by se celá diskuse mohla zaměřit pouze na tento aspekt. A jsem si jistý, že mnoho diskutujících tak i učiní. Co je ale důležitější, je položit si nejdříve několik jiných otázek.

  • Potřebuje AČR disponovat takovou schopností?

  • Pokud ano, pak jakou podobu by měla tato schopnost mít?

  • A na konec, nebude tato schopnost více na obtíž než k užitku?

V současné době se většina veřejnosti dívá na nasazení speciálních sil v Afghánistánu jako na snahu ČR zalíbit se státům "Západní koalice". Při určitém, velmi cynickém, pohledu na zahraniční politiku by to tak i mohlo být. Co ale většina z vyznavačů tohoto pohledu zapomíná vzít v úvahu, je dopad této angažovanosti na schopnosti AČR.

 

Jak generál Patalong i plukovník Kukuła ve svých komentářích k cvičení Cobra 13 řekli, celá snaha speciálních sil je zaměřena na posílení národní obrany. Mnoho diskutujících bude tento aspekt marginalizovat. Co ale není možné popřít je, že síly speciálních operací jsou tou složkou každé armády, která má nejrozsáhlejší bojové zkušenosti.

 

V případě nasazení Sil rychlé reakce NATO v našem regionu by to byly právě speciální síly, které by byly vyslány do akce jako první. Za situace, kdy bojiště je vzdáleno jen několik set kilometrů a kdy se počítá každá vteřina, není možné vkládat mnoho důvěry v dopravu po zemi. Jediným efektivním a dostatečně rychlým způsobem dopravy, a i zasazení na bojiště, je tedy doprava vzduchem.

 

V prospěch vrtulníků mluví zejména to, že letadla není možné využít pro přepravu na taktické úrovni. Opačná strana této mince sice tvrdí, že vrtulníky není možno využít na strategické úrovni, ale toto je vyváženo tím, že ČR nemá strategické ambice na poli sil SOF.

 

Pro působení na taktické nebo operační úrovni je pak vrtulníková SOF jednotka ideální. Vzhledem na fakt, že v regionu Střední Evropy disponuje vrtulníkovou SOF jednotkou pouze Polsko, stalo by se ČR opět významnějším hráčem na poli sil pro speciální operace.

 

Z hlediska použitelnosti speciálními silami je vhodné, aby AČR disponovala vlastní vrtulníkovou jednotkou, která jim bude schopna poskytovat adekvátní podporu. U speciálních sil ale využitelnost takové jednotky nekončí. Dle mého právě naopak.

 

Schopnosti, které byly popsány výše, zejména přesná navigace, schopnost letu za nízké viditelnosti nebo za tmy a také přesné přistání, dokáží ocenit a využít nejen speciální síly. V současnosti disponují Pozemní síly AČR čtyřmi jednotkami, které mají, mohou mít, a nebo by měly mít schopnost provádět aeromobilní operace. Každá z těchto jednotek by jistě dokázala při nasazení do zahraniční mise adekvátně využít těchto nabízených možností.

 

Závěrem této části je ale potřebné podotknout, že se AČR nachází pouze na začátku dlouhé a náročné cesty. Výčet schopností uvedený v úvodu tohoto článku vyžaduje velkou míru odhodlání, zápalu, tvrdé práce a, v neposlední řadě, financí. Úspěšné ukončení celého procesu budování české vrtulníkové SOATU bude tedy výsledkem nejen práce armády, ale také politické vůle vlády a poslanců parlamentu.

 

Zdroj: www.601skss.cz, www.army.cz, NATO SOF Study 2008

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.9 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
cejkis Datum: 10.01.2014 Čas: 20:55

Velké těžké a málo obratné Mi171š budou krásným cílem.

avatar
TF_HU Datum: 10.12.2013 Čas: 23:30

flanker_jirka: ..ne takto to nelze..

avatar
flanker.jirka Datum: 09.12.2013 Čas: 13:48

TF_HU
předpokládám, že bude tedy záležet na výcviku pilotů a palubáků než na tom jak se jednotka bude jmenovat, viděl bych to tak, že by se na takové druhy operací nasazovlai jen piloti s danou kvalifikací a praxí. Pokud by se tato schopnost zachovala v rámci stávajících letek, tak by se snáze navazovalo ve výcviku a sdílení zkušeností, než mít bokem jelitní letku nebo roj.

avatar
TF_HU Datum: 08.12.2013 Čas: 21:39

flanker.jirka
Prirovnat to lze, ale presto je to jine...

avatar
skelet Datum: 08.12.2013 Čas: 10:10

Koncepce ministerstva obrany v letech:
Devadesátá léta
"Vy mala perfektní chemiky! Super, víc takových!"
Vše se rve do chemiků
rok 2000:
"Vy mala perfektní nemocnic! Víc takových!"
vše se rve do nemocnic (včetně drahé hypersuper nemocnice bez využití)
rok 2010:
"Vy mala speciální speciály! Víc takových!"
a vše se rve do speciálů..

Bůh ví co se bude budovat za pět let.. pobřežní hlídka?

avatar
flanker.jirka Datum: 07.12.2013 Čas: 22:23

pro TF_HU: Přirovnal bych to k tomu co dělají vrtulníkové jednotky v případě CSAR, jen s tím, že toho moc nehledají, ale spíš s někým sednou v daném prostoru a podporují ho jak jen dovedou, to už záleží na výstroji a výzbroji strojů.

avatar
TF_HU Datum: 07.12.2013 Čas: 20:30

To flanker.jirka, verte mi, ze je rozdil mezi normalnim vysadkem, at pozemnim ci vzdusnym a plneni ukolu specialnich operaci. Tezko vysvetlovat nekomu, kdo ma k takovemu remeslu daleko...

To mage..http://www.letajicihrosi.cz/vrtulnik-mi-17/mi-171s-zakladni-data/

avatar
flanker.jirka Datum: 06.12.2013 Čas: 21:26

Zdravím!

Výše uvedenou úvahu považuji za bezpředmětnou, žijeme v 21. století, popsanou výbavu a schopnosti musí mít každý vrtulník, po kterém bude vyžadován pohyb nad bojištěm. Podobně to vidím i s výcvikem pilotů, všichni piloti cvičí taktické létání a je to jen otázkou financí na výbavu strojů prostředky pro efektivní využití za nepříznívých podmínek. Pro piloty našich vrtulníků jsou akce s vysazováním vojáků v terénu běžnou záležitostí, v čem bude rozdíl u této činnosti prováděné speciální leteckou jednotkou?
....jen doufám, že se tu brzy neobjeví podobná úvaha na potřebu mít letadlovou loď na Lipně.

avatar
mage Datum: 06.12.2013 Čas: 20:46

TF_HU: Pokud se nepletu, tak jste příslušníkem letectva. Mohu se tedy zeptat jaký je dolet s přídavnými nádržemi?

avatar
D.i.p Datum: 06.12.2013 Čas: 20:32

Vzhledem k vrtulníkovým ambicím ČR ta redukce s nákupem pár malých víceučelových mrzáčků nemůže být konečná a musí se počítat s následným dalším rozvojem.

avatar
TF_HU Datum: 06.12.2013 Čas: 19:48

..nema nastavec..

..dolet s pridavnymi je dostatecny pro taktickou uroven..

FARP je presneji Forward Arming and Refueling Point...NATO zkratky jsou bezne dostupne, chce li byt nekdo odbornikem...

...vznik SOATU je na pocatku, obavam se, ze je to ambice nad sily jedne zakladny vrtulnikoveho letectva..

avatar
mage Datum: 06.12.2013 Čas: 15:46

Jen takový dotaz, dokáží modernizované Mi-171 tankovat za letu, nezdá se mi že bych tam viděl jakýkoliv nástavec.

arr