Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

České "bojové" letadlo - Evektor EV-55M Outback

Datum přidání 12.06.2012    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 9 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Český letecký průmysl zažil v roce 2010 významnou událost. Kunovická firma Evektor představila dvojmotorový dopravní letoun EV-55 Outback, největší letadlo vyvinuté v středoevropském regionu za posledních 20 let. Málokomu asi představení letounu uniklo, ale už méně lidí ví, že firma Evektor připravuje také militarizovanou verzi svého letadla, označovanou jako EV-55M Outback. Rozhodli jsme se kunovickou firmu Evektor kontaktovat a zjistit podrobnější informace o tomto unikátním českém "bojovém" letadle.

Evektor EV-55M

Foto: Představa militarizované verze stroje Evektor EV-55M / Evektor

Robustní konstrukce pro bojové podmínky

Evektor EV-55M je dvoumotorové vrtulové letadlo, ideově inspirující se u legendárního českého letounu Aero L-410. Stroj EV-55M je hornoplošník robustní konstrukce s velmi prostornou kabinou a rozměrným nákladovým prostorem - mimochodem bezkonkurenčně největším ve své třídě.

O pohon stroje se stará dvojice osvědčených vrtulových motorů společnosti Pratt & Whitney Canda PT6A-21, každý o maximálním výkonu 536 koní (400 kW).  Motory umožňují 2,5 tuny těžkému stroji létat maximální rychlostí 408 km/h až na vzdálenost 2620 km. Stroj unese až 14 cestujících nebo náklad o hmotnosti až 1800 kg. Při plném zatížení dolet klesá za hranici 700 km.

Podle některých kritických názorů je dvoumotorové uspořádaní v této kategorii letounu poněkud nadbytečné, ale pro vojenské účely se jedná v každém případě o přínos. Díky přebytku výkonu a robustní konstrukci lze EV-55M provozovat na nezpevněných nebo dočasně zřízených vzletových a přistávacích drahách (VPD).

 

Evektor EV-55M

Foto: Představa militarizované verze stroje Evektor EV-55M / Evektor

 

Výkonné motory také umožňují letounu startovat z velmi krátkých VPD a to i ve velkých nadmořských výškách. Nezpevněné letištní dráhy, vysoká nadmořská výška jsou samozřejmě typické pro vojenský letecký provoz v Afghánistánu.

EV-55M Outback má také skvělé hodnoty stoupavosti (9,2 m/s). Jde o důležitý parametr pro operace v bojových zónách. Letadla často působí z předsunutých základen, jejichž okolí je v rukou protivníka. Startující letadlo, pokud nechce být ohroženou nepřátelskou střelbou, musí co nejrychleji po startu vystoupat do bezpečné výšky.

Možné verze EV-55M

Jak bylo zmíněno v úvodu, EV-55M má nejen velmi prostornou kabinu, ale unese také vysoké užitečné zatížení. Stroj lze tak bez problému využít k přepravě osob nebo přepravě nákladů do vzdálených a vysoko položených míst, či pro pozorovací a záchranné mise.

Výrobce poskytuje ve svém letadle skvělou platformu. Pro jaké účely bude letoun EV-55M nakonec vybaven, záleží především na zákazníkovi. Uvažuje se i o MEDEVAC verzi (přesun zraněných) nebo i o verzi pro vedení elektronického boje.

 

Evektor EV-55M

Foto: Evektor EV-55 v konfiguraci pro přepravu nákladů / Evektor

 

Oslovili jsme firmu Evektor s dotazem, zda neuvažují do budoucna i o bitevní verzi. Pan Grebeníček, marketingový manažer, myšlenku zcela neodvrhl, ale odpověděl, že v současné době se o taková verze neplánuje: "Co se týká "bitevní verze" letadla, tak tuto zatím neplánujeme. Vše by záviselo na případném zákazníkovi."

Letoun po vzoru všech moderních letadel má moderní "skleněný" prostor pilotní kabiny. EV-55M je vybaven moderní avionikou od kanadské společnosti Esterline CMC Electronics. Mimochodem táto kanadská firma má bohaté zkušeností s dodávkami avioniky a elektronických komponentů do vojenských letadel.

Letoun EV-55M v současné době prochází certifikačním procesem u Odboru vojenského letectví ministerstva obrany. Bohužel, Armáda České republiky nemá o letoun zájem - resp. nemá dostatek finančních prostředků na nákup podobných strojů. Hlavní odbyt pro letoun EV-55M, proto firma Evektor vidí především v zahraničí.

 

 

 

Zdroj: Evektor

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Peter Datum: 11.11.2012 Čas: 19:12

Domnievam sa, že vývoj tohoto lietadla nebola dobrá investícia, dokonca aj s cudzími motormi, keď stačí modernizovať L410. Chybou bol aj vývoj v jednomotorového turbortulového dopravného lietadla v Aero 270 Ibis, s tiež cudzím motorom, keď sa obdobných vyrába v Prahe. Kardinálna nehospodárnosť a nezodpovednosť bol nákup motora do L159 z Taiwanu, keď nebol ešte splatený vyvoj obdobného motora DV2, ktorého možno polovica súčiastok sa vyrábala v Čechách.

Neviem pochopiť ako sa títo ľudia, čo tak rozhodujú mohli dostať k moci ! Čo rozhodnutie to chyba ! Majú vôbec ukončené základné školské vzdelanie ?

avatar
Left Datum: 15.06.2012 Čas: 23:55

Ihned 13.9. 2010: "Aero Vodochody se bude podílet na výrobě nového brazilského dopravního letadla KC-390, které by po roce 2018 mělo nahradit americké letouny Hercules. Český výrobce zhotoví zadní část trupu, dveře, náběžné hrany a pevné části křídel."
"Projekt nového letadla je vyvíjen ve spolupráci čtyř zemí a prototyp bude hotov v roce 2014. Hotový dopravní letoun uvedeme na trh v roce 2018. Stane se tak přesně v okamžiku, kdy bude končit životnost amerických dopravních letounů Hercules," řekl brazilský ministr obrany Nelson Jobim.

Tak uvidíme, jak to vše ještě bude :)

avatar
Ondřej Lacina Datum: 15.06.2012 Čas: 22:58

O tom KC390 jsem kdysi něco četl. Prej by se měl montovat i u nás, nebo aspoň nějaká část.

avatar
HU Datum: 15.06.2012 Čas: 00:42

..bude trpět nemocemi jako CASA, je to novej letoun, nevyzkoušený a ideový předchůdce L410 na tom nic nemění. Osobně bych jej viděl jako kurýrní a nebo právě verzi pro SIGINT nebo EB, ale jak bylo řečeno, prachy nejsou na nic...

S letounem CASA se to srovnávat nedá...jsou to rozdílné třídy, už jen podle doletu a nosnosti...

Článek je dobrá reklama, TTD je tu minimálně a o vývoji též... najdeěte si něco o KC390 od Embraieru, kde AČR projevila zájem o dva kusy...

avatar
Ondřej Lacina Datum: 13.06.2012 Čas: 21:28

EV-55M se vážně s CASAma nedá strovnávat. Je to jiná kategorie pro jiný účel.

avatar
Manix Datum: 13.06.2012 Čas: 21:13

Martin M: ač jsem odpůrcem letadel CASA a příznivcem C-27J, tak Vám musím napsat, že se v připadě letadel řady EV-55 jedná o zcela jinou třídu letadel. Rozhodně si tato letadla ale dokážu představit jako náhradu L-410.

avatar
Martin M. Datum: 13.06.2012 Čas: 20:53

Nechápu proč máme místo tohoto ČESKÉHO letadla nějaké CASY které se pořád porouchávají. Nejen že by nákupem EV-55 AČR dostala do rukou zřejmě kvalitní stroj, ale navíc by podpořila firmu která podle mě má potenciál vyrábět další dobrá letadla (a doufám že Evektor nezůstane jen u přepravních letounů :-) ).

avatar
Márty Datum: 13.06.2012 Čas: 17:19

Už bylo na čase aby se ukázalo jak jsou češí šikovní a dokážou vymýšlet kvalitní stroje, jen škoda že nákupům v AČR rozumí jenom pár lidí a ty ještě nesedí na těch pravích místech. Jsem rád že se můžeme trochu pochlubyt i v zahraničí.

avatar
kriqxxxx Datum: 13.06.2012 Čas: 11:58

O pohon stroje se stará dvojice osvědčených vrtulových motorů společnosti "Patt & Whitney"
buď je to firma Patt a Matt, alebo Pratt & Whitney :)

arr