Tank Leopard 2 pro Armádu ČR. Zítra bude pozdě

Armáda ČR po roce 2025 začne řešit náhradu tanků ... Více

Slavný výrobce stíhaček MiG je v klinické smrti

Podle ruských médií Sjednocená letecká korporace ... Více

IDET 2017: Taktická vozidla pro Armádu ČR

Armáda České republiky plánuje vyměnit flotilu ... Více

Český vojenský jaderný program – sci-fi s reálným základem

Hned v první větě této práce považuji za vhodné ... Více

Letecká technika

České "bojové" letadlo - Evektor EV-55M Outback

Datum přidání 12.06.2012    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 9 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Český letecký průmysl zažil v roce 2010 významnou událost. Kunovická firma Evektor představila dvojmotorový dopravní letoun EV-55 Outback, největší letadlo vyvinuté v středoevropském regionu za posledních 20 let. Málokomu asi představení letounu uniklo, ale už méně lidí ví, že firma Evektor připravuje také militarizovanou verzi svého letadla, označovanou jako EV-55M Outback. Rozhodli jsme se kunovickou firmu Evektor kontaktovat a zjistit podrobnější informace o tomto unikátním českém "bojovém" letadle.

Evektor EV-55M

Foto: Představa militarizované verze stroje Evektor EV-55M / Evektor

Robustní konstrukce pro bojové podmínky

Evektor EV-55M je dvoumotorové vrtulové letadlo, ideově inspirující se u legendárního českého letounu Aero L-410. Stroj EV-55M je hornoplošník robustní konstrukce s velmi prostornou kabinou a rozměrným nákladovým prostorem - mimochodem bezkonkurenčně největším ve své třídě.

O pohon stroje se stará dvojice osvědčených vrtulových motorů společnosti Pratt & Whitney Canda PT6A-21, každý o maximálním výkonu 536 koní (400 kW).  Motory umožňují 2,5 tuny těžkému stroji létat maximální rychlostí 408 km/h až na vzdálenost 2620 km. Stroj unese až 14 cestujících nebo náklad o hmotnosti až 1800 kg. Při plném zatížení dolet klesá za hranici 700 km.

Podle některých kritických názorů je dvoumotorové uspořádaní v této kategorii letounu poněkud nadbytečné, ale pro vojenské účely se jedná v každém případě o přínos. Díky přebytku výkonu a robustní konstrukci lze EV-55M provozovat na nezpevněných nebo dočasně zřízených vzletových a přistávacích drahách (VPD).

 

Evektor EV-55M

Foto: Představa militarizované verze stroje Evektor EV-55M / Evektor

 

Výkonné motory také umožňují letounu startovat z velmi krátkých VPD a to i ve velkých nadmořských výškách. Nezpevněné letištní dráhy, vysoká nadmořská výška jsou samozřejmě typické pro vojenský letecký provoz v Afghánistánu.

EV-55M Outback má také skvělé hodnoty stoupavosti (9,2 m/s). Jde o důležitý parametr pro operace v bojových zónách. Letadla často působí z předsunutých základen, jejichž okolí je v rukou protivníka. Startující letadlo, pokud nechce být ohroženou nepřátelskou střelbou, musí co nejrychleji po startu vystoupat do bezpečné výšky.

Možné verze EV-55M

Jak bylo zmíněno v úvodu, EV-55M má nejen velmi prostornou kabinu, ale unese také vysoké užitečné zatížení. Stroj lze tak bez problému využít k přepravě osob nebo přepravě nákladů do vzdálených a vysoko položených míst, či pro pozorovací a záchranné mise.

Výrobce poskytuje ve svém letadle skvělou platformu. Pro jaké účely bude letoun EV-55M nakonec vybaven, záleží především na zákazníkovi. Uvažuje se i o MEDEVAC verzi (přesun zraněných) nebo i o verzi pro vedení elektronického boje.

 

Evektor EV-55M

Foto: Evektor EV-55 v konfiguraci pro přepravu nákladů / Evektor

 

Oslovili jsme firmu Evektor s dotazem, zda neuvažují do budoucna i o bitevní verzi. Pan Grebeníček, marketingový manažer, myšlenku zcela neodvrhl, ale odpověděl, že v současné době se o taková verze neplánuje: "Co se týká "bitevní verze" letadla, tak tuto zatím neplánujeme. Vše by záviselo na případném zákazníkovi."

Letoun po vzoru všech moderních letadel má moderní "skleněný" prostor pilotní kabiny. EV-55M je vybaven moderní avionikou od kanadské společnosti Esterline CMC Electronics. Mimochodem táto kanadská firma má bohaté zkušeností s dodávkami avioniky a elektronických komponentů do vojenských letadel.

Letoun EV-55M v současné době prochází certifikačním procesem u Odboru vojenského letectví ministerstva obrany. Bohužel, Armáda České republiky nemá o letoun zájem - resp. nemá dostatek finančních prostředků na nákup podobných strojů. Hlavní odbyt pro letoun EV-55M, proto firma Evektor vidí především v zahraničí.

 

 

 

Zdroj: Evektor

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Peter Datum: 11.11.2012 Čas: 19:12

Domnievam sa, že vývoj tohoto lietadla nebola dobrá investícia, dokonca aj s cudzími motormi, keď stačí modernizovať L410. Chybou bol aj vývoj v jednomotorového turbortulového dopravného lietadla v Aero 270 Ibis, s tiež cudzím motorom, keď sa obdobných vyrába v Prahe. Kardinálna nehospodárnosť a nezodpovednosť bol nákup motora do L159 z Taiwanu, keď nebol ešte splatený vyvoj obdobného motora DV2, ktorého možno polovica súčiastok sa vyrábala v Čechách.

Neviem pochopiť ako sa títo ľudia, čo tak rozhodujú mohli dostať k moci ! Čo rozhodnutie to chyba ! Majú vôbec ukončené základné školské vzdelanie ?

avatar
Left Datum: 15.06.2012 Čas: 23:55

Ihned 13.9. 2010: "Aero Vodochody se bude podílet na výrobě nového brazilského dopravního letadla KC-390, které by po roce 2018 mělo nahradit americké letouny Hercules. Český výrobce zhotoví zadní část trupu, dveře, náběžné hrany a pevné části křídel."
"Projekt nového letadla je vyvíjen ve spolupráci čtyř zemí a prototyp bude hotov v roce 2014. Hotový dopravní letoun uvedeme na trh v roce 2018. Stane se tak přesně v okamžiku, kdy bude končit životnost amerických dopravních letounů Hercules," řekl brazilský ministr obrany Nelson Jobim.

Tak uvidíme, jak to vše ještě bude :)

avatar
Ondřej Lacina Datum: 15.06.2012 Čas: 22:58

O tom KC390 jsem kdysi něco četl. Prej by se měl montovat i u nás, nebo aspoň nějaká část.

avatar
HU Datum: 15.06.2012 Čas: 00:42

..bude trpět nemocemi jako CASA, je to novej letoun, nevyzkoušený a ideový předchůdce L410 na tom nic nemění. Osobně bych jej viděl jako kurýrní a nebo právě verzi pro SIGINT nebo EB, ale jak bylo řečeno, prachy nejsou na nic...

S letounem CASA se to srovnávat nedá...jsou to rozdílné třídy, už jen podle doletu a nosnosti...

Článek je dobrá reklama, TTD je tu minimálně a o vývoji též... najdeěte si něco o KC390 od Embraieru, kde AČR projevila zájem o dva kusy...

avatar
Ondřej Lacina Datum: 13.06.2012 Čas: 21:28

EV-55M se vážně s CASAma nedá strovnávat. Je to jiná kategorie pro jiný účel.

avatar
Manix Datum: 13.06.2012 Čas: 21:13

Martin M: ač jsem odpůrcem letadel CASA a příznivcem C-27J, tak Vám musím napsat, že se v připadě letadel řady EV-55 jedná o zcela jinou třídu letadel. Rozhodně si tato letadla ale dokážu představit jako náhradu L-410.

avatar
Martin M. Datum: 13.06.2012 Čas: 20:53

Nechápu proč máme místo tohoto ČESKÉHO letadla nějaké CASY které se pořád porouchávají. Nejen že by nákupem EV-55 AČR dostala do rukou zřejmě kvalitní stroj, ale navíc by podpořila firmu která podle mě má potenciál vyrábět další dobrá letadla (a doufám že Evektor nezůstane jen u přepravních letounů :-) ).

avatar
Márty Datum: 13.06.2012 Čas: 17:19

Už bylo na čase aby se ukázalo jak jsou češí šikovní a dokážou vymýšlet kvalitní stroje, jen škoda že nákupům v AČR rozumí jenom pár lidí a ty ještě nesedí na těch pravích místech. Jsem rád že se můžeme trochu pochlubyt i v zahraničí.

avatar
kriqxxxx Datum: 13.06.2012 Čas: 11:58

O pohon stroje se stará dvojice osvědčených vrtulových motorů společnosti "Patt & Whitney"
buď je to firma Patt a Matt, alebo Pratt & Whitney :)

arr