TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

České Centrum leteckého výcviku v Pardubicích

Datum přidání 21.10.2014    Rubrika rubrika: Události     komentáře 5 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Vzdušné síly Armády České republiky pro výcvik svých pilotů využívají Centrum leteckého výcviku (CLV) sidlící na vojenském letišti v Pardubicích. Součástí střediska je také jedinečné Taktické simulační centrum (TSC), kde se cvičí nejen piloti, ale také letečtí návodčí a řídící bojového navedení.

LOM Praha

Foto: Letecká technika LOM Praha nalézající se v Centru leteckého výcviku. / LOM Praha

 

Centrum leteckého výcviku Vzdušných sil armády ČR

Centrum leteckého výcviku poskytuje všechny úrovně výcviku (až po „combat ready“) pro piloty vrtulníků a letadel, instruktory, letecké inženýry a pozemní letecký personál. Jedná se o hlavní výcvikové středisko pro piloty Vzdušných sil Armády ČR.

 

CLV ale poskytuje výcvikové služby pilotům (zejména vrtulníků) z celého světa. Střediskem prošli např. afghánští, polští, maďarští nebo venezuelští piloti vrtulníků Mi-171š.

 

Provozovatelem CLV je státní společnost LOM Praha. CLV sídlí uvnitř areálu vojenského letiště Pardubice, které spadá pod Správu letiště Pardubice.

 

Výcvik v centru lze rozdělit do několika oblastí. Školení začíná v učebnách a v hangárech u letecké techniky, kde se slaďují a rozšiřují teoretické znalosti žáků. Teoretická příprava je zaměřená na aerodynamiku, leteckou navigaci, leteckou radiokomunikaci a znalost letecké techniky.

 

Foto: Základní simulátor Mi-171š se nalézá přímo v učebnách. Instruktor a žáci mohou přímo sledovat a komentovat průběh letu. / LOM Praha

 

Simulátory

Po zvládnutí teoretické části se přistupuje ke simulačnímu výcviku. V učebnách jsou k dipozici simulátory ruských vrtulníků Mi-2/8/17/171š a lehkých cvičných letadel L-39 Albatros. Na těchto jednoduchých simulátorech se žáci učí základní orientaci v kokpitu – mimo jiné rozmístění ovládacích prvků, ukazatelů a základních postupů. Jde o tzv. výcvik procedur v kokpitu CPT (Cockpit Procedure Training).

 

Pro pokročilý výcvik pilotů vrtulníků je ve spolupráci se sesterskou společností HTP Ostrava CZ nabízen na ostravském letišti Leoše Janáčka v Mošnově výcvik na letovém simulátoru FMS (Flying Model Simulator) vrtulníku Mi-171š. Simulátor je tvořen maketou kabiny vrtulníku Mi-8/17/171š s přesnou podobou kokpitu. Umělou realitu posiluje autentický zvukový doprovod.

 

Piloti se zde učí létat v nejrůznějších klimatických, meteorologických a světelných podmínkách. Simulátor je schopen pro piloty připravit řadu nouzových či taktických situací.

 

Foto: Uvnitř simulátoru MI-171š ostravském letišti Leoše Janáčka je simulace reality dokonalá. / LOM Praha

  

Výcvik techniků

K letecké technice neodmyslitelně patří pozemní personál. Výuka techniků v CLV probíhá nejen v učebnách, ale i v reálném provozu v pražském závodě LOM Praha.

 

LOM Praha ve svém závodě v Praze opravuje a renovuje jak motory vrtulníků Mi-2/17/24, tak proudových letadel L-39. Stejně se mohou začínající technici přiučit u renovací draků a vnitřního vybavení (především elektroinstalace) vrtulníků a letadel.

 

Letecký výcvik

Po zvládnutí teorie a základních postupů v simulátorech začíná letecký výcvik. Na následujících řádcích si popíšeme strukturu leteckého výcviku Vzdušných sil Armády ČR.

 

Všichni čeští vojenští piloti začínají cvičit na vrtulovém letadle Zlin Z-142, kde odlétají 45 hodin. Následně je výcvik rozdělen podle zařazení pilotů – taktické letectvo, dopravní letectvo a vrtulníky.

 

Foto: Piloti taktického letectva cvičí na strojích L-39C Albatros. / Michal Voska

 

V případě Armády ČR spadají do taktického letectva lehké bitevníky L-159 ALCA a stíhačky JAS-39 Gripen. Do dopravního letectva Let L-410, CASA C-295M nebo Airbus A-319. České vrtulníkové letectvo se opírá o W-3 Sokol, Mi-8/17/171š a Mi-24/35.

 

Piloti taktického letectva po Z-142 stráví 300 hodin letáním na proudovém cvičném letadle L-39C Albatros a dopravní piloti odlétají 110 hodin na letadle L-410. „Vrtulnikáři“ stráví 100 hodin ve vrtulníku Mi-2 a 30 až 110 hodin na Mi-17.

 

Letecký inventář CLV je bohatý. Na letišti v Pardubicích najdeme 8 letounů Z-142, 7 proudových L-39 a dva dopravní L-410. Letadla doplňují vrtulníky Mi-2 a Mi-17, oba po šesti kusech. Cvičné stroje poznáme podle žlutého maskování.

 

Foto: Chloubou CLV je Taktické simulační centrum (TSC) - v Evropě unikátní zařízení. Další podobné, avšak ne tak pokročilé, se naléza ve Švédsku. / LOM Praha 

 

Taktické simulační centrum

Samotnou kapitolou a chloubou střediska CLV je nové Taktické simulační centrum (TSC). To, co ostravská HTP Ostrava CZ znamená pro piloty vrtulníků, TSC znamená pro piloty bojových letadel. Technika, rozsah a možnosti TSC jsou však mnohem, mnohem širší.

 

Simulační centrum TSC najdeme v nové moderní budově, která je rozdělená na veřejnou a „tajnou“ část. V tajné části najdeme mimo jiné samotné simulátory nebo také digitální stěnu pro vyhodnocení a analýzu mise. Kolem centrální plochy jsou místnosti pro předletovou přípravu „modrého“ a „červeného“ týmu nebo místnosti pro řídící bojového navedení.

 

TSC je vybaven nejmodernější simulační technikou. Srdcem centra jsou čtyři simulátory se sférickou promítací plochou. Hlavním simulátorům sekunduje čtveřice jednodušších simulátorů.

 

Foto: Redakce Armádních novin měla šanci TSC před časem navštívit a vyzkoušet si i jeden z hlavních simulátorů. / LOM Praha

 

V centru TSC lze cvičit piloty bitevních i stíhacích letadel, řídící bojového navádění GCI (Ground Controlled Intercept) i předsunuté letecké návodčí FAC (Forward Air Contol). Samozřejmostí je společné cvičení jak pilotů, tak návodčích.

 

Čtveřice hlavních simulátorů je vybavená modelem kokpitu letadla s dotykovou obrazovkou. Na obrazovce lze simulovat jakoukoliv přístrojovou desku letadla.

 

V současné době lze simulovat letouny JAS-39 Gripen, L-159 ALCA i L-39 Albatros. Samozřejmostí je přítomnost řídicí páky s ovládacími prvky ctící koncepci HOTAS (Hands On Throttle-And-Stick).

 

Foto: Na velkoryse řešené digitální stěně lze krok za krokem projít celý průběh cvičení. / LOM Praha

 

Není bez zajímavostí, že v TSC centrum v roce 2012 již cvičili slovenští piloti i návodčí. Slovenští piloti si vyzkoušeli na simulátorech možnosti stíhacích letounů JAS-39 Gripen. Pokud slovenské vojenské letectvo stíhačky JAS-39 Gripe nakoupí/pronajme, může využít skvělé možnosti TSC centra.

 

Jak vysvětlují tiskové materiály LOM Praha, centrum TSC „má neomezené možnosti ve vytváření scénářů.“ Lze simulovat útočné i obranné letecké operace, bombardovací a bitevní úkoly, blízkou pozemní podporu, tankování za letu a mnoho dalšího. Počítač dokáže vygenerovat jakékoliv prostředí, jakoukoliv taktickou situaci a jakéhokoliv oponenta.

 

Foto: Dotykový monitor dokáže simulovat jakýkoliv letoun. V tomto případě se jedná o bitevník L-159 ALCA. / Michal Voska

 

Výhodou je detailní záznam mise, včetně trajektorie letu letadel. Hned po skončení lze detailně vyhodnotit průběh mise a případně upozornit na nedostatky.

 

Závěrem lze říct, že čeští piloti se mohou opřít o unikátní výcvikové možnosti. TLS nabízí nebývalé možnosti, jak levně nacvičovat nejrůznější taktické situace a scénáře, a to na nad reálnou mapou České republiky.

 

Zdroj: LOM Praha

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Matesaax Datum: 24.10.2014 Čas: 07:47

Já myslím,že on celý ten podnik je postavený na bývalých příslušnících armády,kteří s toho mají slušný byznys.Před lety byla i poměrně velká kritika na ceny letových hodin na Z-142 oproti komerčním leteckým školám mnohem vyšší.

avatar
Larry Datum: 23.10.2014 Čas: 21:52

Situaci V LKPD osobně trochu znám, nicméně jedna zajímavost o které se moc nemluví!!!
........
"Specialita státního podniku: bývalí příslušníci 34. zSpecL kteří odešli do zálohy, pobírají výsluhu ale nadále létají ty samé vojenské vrtulníky jako civilové. Civilní průkazy způsobilosti ale nevlastní.

Instruktory (učiteli) vrtulníkového létání jsou bývalí příslušníci 34. zSpecL piloti - Zdeněk Umlauf, Karel Duchan, Petr Hladík, Karel Jančík a palubní technik Karol Rumpli. "

zdroj:
http://www.vrtulnik.cz/mil/lom2.htm

Je to stejná situace, jako by jste řídili vozidlo bez ŘP!!!
34.zSpecL byla dislokována na letišti LKPD (PED), tedy pardubickém letišti.

avatar
pesinternet Datum: 23.10.2014 Čas: 21:12

"od kdy je ostravské letiště v Ruzyni?"

http://www.htpostrava.cz/

avatar
Matesaax Datum: 22.10.2014 Čas: 19:15

Ta náhrada za Mi-2 bych tipoval nějaký lehký komerční stroj např. R-44 či MD-500.

avatar
Nesher Datum: 22.10.2014 Čas: 10:59

Článek je docela zajímavý, i když bych uvítal více informací např. o připravované náhradě Mi 2 za jiný typ.
A neodpustím si malé rýpnutí, od kdy je ostravské letiště v Ruzyni?

arr