Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Zimní výcvik střediska aktivních záloh 601. skss

Rota aktivních záloh u 601.skupiny speciálních sil ... Více

Letecká technika

České JAS-39 Gripen zlepšují své operační schopnosti díky softwarovému upgradu

Datum přidání 11.04.2018    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 29 komentářů    autor autor: Tisková zpráva

České letectvo úspěšně dokončilo upgrade své flotily stíhacích letounů Gripen na operační systém MS20. Tato aktualizace výrazně zlepšuje bojové a komunikační schopnosti letounu Gripen.

Foto: JAS-39 Gripen Vzdušných sil ČR; větší foto / 211. taktická letka 

 

Operační systém MS20 přináší řadu změn a vylepšení. Díky integraci neřízených a laserem řízených bomb do výzbroje letounů tato aktualizace zvyšuje schopnosti letounů Gripen při útocích na pozemní cíle. Schopnosti vzduch–vzduch jsou vylepšeny zavedením nových radarových režimů a významným prodloužením dosahu radaru.

 

Dalším klíčovým prvkem bude integrace zaměřovacího elektrooptického podvěsu Litening III, který bude využíván nejen pro navádění leteckých střel a bomb, ale také pro letecký průzkum a zjišťování cílů. Aktualizace rovněž implementuje datovou komunikaci Aliance, Link 16, a zavádí kryptomoduly pro tajnou komunikaci.


Díky modernizaci českých letounů Gripen se výrazně zvýší operační schopnosti Vzdušných sil Armády České republiky. Naši zaměstnanci oceňují úzkou a úspěšnou spolupráci se švédskou stranou, a to jak v rámci tohoto konkrétního modernizačního projektu, tak i celkově v průběhu třináctiletého období, kdy provozujeme letouny Gripen, uvedl plukovník Petr Tománek, velitel základny taktického letectva Čáslav.


Aktualizace zahrnuje vylepšení hardwaru i softwaru. Dne 12. března 2018 byl nový software integrován do prvních českých letounů Gripen, a to jak do jednomístné, tak i dvoumístné verze. Tento den představuje symbolické datum, kdy si připomínáme 19. výročí vstupu České republiky do NATO. Po úspěšných letových zkouškách byl software MS20 integrován do zbývajících stíhaček. To umožnilo plynulý a okamžitý přechod na novou aktualizaci MS20.


„Z úspěšného provedení této aktualizace máme velkou radost. Je nám ctí mít v českých leteckých silách dlouhodobého partnera. A právě díky dlouhodobé vzájemné spolupráci mezi švédskou vládní agenturou FMV, českým letectvem a společností Saab proběhl upgrade hladce a podle plánu. Pilotům i celému letectvu přejeme úspěšné pokračování v plnění svých cílů jak v rámci vlastních operací ochrany vzdušného prostoru, tak i v rámci společných operací NATO,“  říká Jonas Hjelm, viceprezident a vedoucí divize Aeronautics společnosti SAAB AB.

Liteningje zaměřovací, průzkumný a navigační systém. Jeho úkolem je především navádět na stacionární i pohyblivé cíle laserem i satelitem naváděné přesné zbraně. Dokáže také poskytovat průzkumné, sledovací nebo zpravodajské (tzv. ISR) informace. Své uplatnění najde například při zhodnocování výsledků bombardování.
V případě českých JAS-39C/D Gripen (výhledově snad i L-159 ALCA) Litening zajistí navádění přesných pum GBU-12/16 Paveway II. Ministerstvo obrany ČR pro letouny Gripen objednalo celkově 200 těchto laserem naváděných pum. Pouzdro Litening je přitom schopno laserem ozářit jak stacionární cíl v podobě budovy nebo bunkru, tak pohybující se cíl, jako je například tank.
GBU-12 (hmotnost pumy 224 kg/500 liber) a GBU-16 (454 kg/1000 liber) Paveway II (Guided Bomb Units 12/16 Precision Avionics Vectoring Equipment) je členem velké rodiny chytrých“ pum Paveway.
Základ pumy Paveway tvoří klasická „hloupá“ puma Mk. 82/83 a přídavný naváděcí kit. Na hrot Mk. 82/83 je umístěná naváděcí a řídící jednotka a na dno pak směrové řídící plochy. Ač se jedná o jednu z nejlevnějších „chytrých“ pum, jednotková katalogová cena je cca 450 000 Kč. 

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
dusan Datum: 22.05.2018 Čas: 21:02

Clanek

Pepierové ceny je úplne zbytočné porovnávať, nevieme čo všetko je za tým a to nie len okolo zbraní, ale okolo ekonomiky, financovania, politických vplyvov atď.

Stíhačka nie je auto, kde sa handrkuje len o cene a výbave .... je to "ťažká" politika o ktorej mi tu sotva čosi tušíme, takže je to zbytočné hodnotiť.

avatar
Jara Datum: 16.04.2018 Čas: 15:25

Tak píše se že ALCY prochází malými modernizacemi, ale s toho co jsem četl se na nich maká hodně což je dobře a takovéhle modernizace které se provádí na 159 a gripenech drží naše letectvo úrovni výcviku na vysoké úrovni to teď teprve poznají Slováci až nakoupí Vipery co musí všechno dohonit

avatar
ArWe Datum: 13.04.2018 Čas: 20:00

Pěkný článek o modernizaci L-159 je zde:

http://czechairforce.com/news/modernizace-letounu-l-159a-pokracuje/

Výzbroj kterou používá na letounech L-159 české letectvo je popsána na těchto stránkách:

http://www.212sqn.cz/index.php?action=technika#vyzbroj

Kdysi vyšel velice obsáhlý článek o zkouškách výzbroje pro CzAF i v L+K. Moc toho není, ale pro výcvik to asi stačí. Výrobce bude mít ozkoušeno zajisté více typů výzbroje. Ty stránky czechairforce.com jsou pěkný :)

avatar
Flader Datum: 13.04.2018 Čas: 16:03

Je vlastne niekde reálny (aktuálny) zoznam výzbroje ktorá je na L-159 certifikovaná?

avatar
Flader Datum: 13.04.2018 Čas: 15:52

L-159 by veru moderná navádzaná vyzbroj veru veľmi pristala.

avatar
lemkin Datum: 13.04.2018 Čas: 15:44

Raději bych četl, že se dovyzbrojila L-159 něčím moderním........ Přeci jen tohle jsou letadla na operativní leasing.

avatar
niko Datum: 12.04.2018 Čas: 10:06

Gripen C ms20 nemoze niest AIM 120 C7. Zato moze niest raketu meteor, co je v podstate rovnaka kategoria.

avatar
KOLT Datum: 12.04.2018 Čas: 09:00

Clanek, já jsem právě ani u M20 nikde zmínku o AIM-120-C7 nenašel :-( Ale nějak zásadně jsem se po tom nepídil.

avatar
KOLT Datum: 12.04.2018 Čas: 08:59

V tom případě se omlouvám. Nicméně v L-159 by měl takový radar smysl jedině pro mapování terénu, kvůli BVR raketám skutečně nemá cenu montovat do letadla tak drahý radar. Upřímně řečeno, beru L-159 trochu jako "spotřebku", v reálném konfliktu by holt padaly, takže bych u nich nezvedal zbytečně cenu. To radši ať se ty peníze vezmou a integrují se za ně další typy protizemních střel ap. Případně ať jsou vybaveny izraelskými laserovými rušičkami proti IR střelám.

avatar
Molle Datum: 12.04.2018 Čas: 08:33

Cejkis
Proc troskarit?Rovnou bych to zaokrouhlil na 10 stroju.
Aspon si v budoucnu uz nebudou muset skemrat o dalsi,nez prijde neco z vlhkych snu (F-35,Airbus xxx, )

A ty nemocnice se stejne nestavi.Skoly se premeni na jizdne zadarmo,atd.. :)

avatar
Clanek Datum: 12.04.2018 Čas: 08:29

A zpet ke gripenum: neintegruje tenhle posledni upgrade i AIM-120 AMRAAM ve verzi C-7? To by stalo za to v clanku zminit, uz kvuli te debate "vedle" kde vyslo najevo, ze se schopnostma nosit jen C-5 by mohla byt CR brzo bez MRAAM schopnosti, kdyby neco nahodou vypuklo...
Muze nekdo C-7 potvrdit / vyvratit?

avatar
tryskac Datum: 12.04.2018 Čas: 08:03

pisal som o radare pre L159

avatar
KOLT Datum: 12.04.2018 Čas: 05:24

AESA radar bude mít až Gripen E/F. Nehledě na to, že tyhle střely podporuje už současný radar...

avatar
tryskac Datum: 11.04.2018 Čas: 23:40

co sa radaru Grifo tyka, nie som si 100% isty, ale posledna verzia by mala byt AESA.

http://www.leonardocompany.com/en/-/grifo-s

Z jeho vlastnosti vyberiem nasledovne:
Compatibility with modern semi-active and active
missiles
– Short Range IR missiles (e.g. AIM-9L-M-X, Python 4)
– BVR (e.g. AIM-120 AMRAAM, MICA, Derby)

S integraciou BVR striel by sa to lietadlo dostalo na novu uroven. Rozhodne by to bola zaujimava moznost napr. pre Pobaltske staty. Pri defenzivnych ulohach, kedy leti proti "utocnikovi", ale sa ho nesnazi dohnat, by ten handicap nebol az taky neprekonatelny.
Dalsie, mozno podstatnejsie vlastnosti by boli, keby mal ten radar moznost kopirovat teren, vtedy by slovo "advanced" v nazve lietadla dostalo novu kvalitu.

avatar
flanker.jirka Datum: 11.04.2018 Čas: 22:08

cejkis: jasně, že se očekává to, že na výcvik AG bude zapotřebí navýšení letových hodin a nejlépe i více letadel :-D

arr