Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Čeští speciálové na největším společném cvičení amerických speciálních sil

Operátoři 601. skupiny speciálních sil doplnění o ... Více

Letecká technika

Český bitevník F/A-259 pro americký projekt OA/X

Datum přidání 17.07.2018    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 248 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Česká firma Aero Vodochody představila na probíhající letecké výstavě Farnborough International Air Show projekt lehkého bojového letounu F/A-259 Striker. Stroj vychází z bitevního letadla L-159 ALCA a je nabízen především pro americký program OA-X (Observation/Attack-X). Zároveň Aero Vodochody uzavřelo zakázky na dodávky L-39NG do USA a Portugalska.

Foto: Vizualizace F/A-259 / Aero Vodochody

 

F/A-259 Striker

Americké letectvo plánuje nakoupit 350 lehkých bitevních a průzkumných letadel, a to i přes nedávnou nehodu turbovrtulového letounu A-29 Super Tucano, při které zemřel americký pilot. Po nehodě letectvo předčasně ukončilo demonstrační letecké testování turbovrtulových letounů A-29 a AT-6B Wolverine. Letecké testy měly pomoci letectvu určit přesné požadavky na budoucí stroje OA-X.


Hlavními požadavky na OA-X jsou především nízké pořizovací a provozní náklady. Cílem je nasazovat letadla OA-X v oblastech bez přítomnosti protivzdušné obrany (PVO) a umožnit pilotům výkonných proudových letadel (zejména F-35 Lightning II) soustředit se na výcvik boje proti vyspělému protivníkovi. Letouny OA-X mohou být například dobře využity v očekávaných rozsáhlých bojích v městské zástavbě.


Očekává se, že letectvo vyzve průmysl k předložení nabídek pro program OA-X do konce letošního roku.


Aero Vodochody a izraelská IAI (Israel Aerospace Industries) Američanům pro OA-X nabízejí podzvukový stroj F/A-259, což je hloubkově modernizovaná L-159 ALCA. Podle magazínu Flight Global F/A-259 poprvé vzlétne v roce 2020.


Výhodou českého letounu (z hlediska podpory ze strany amerického průmyslu) je skutečnost, že je poháněn americkým proudovým motorem Honeywell F124-GA-100. Giuseppe Giordo, italský šéf Aero Vodochody, uvedl, že bojově testovaná L-159 nabízí pro program OA-X „při nízkém riziku cenově nejvýhodnější řešení.“ Podle italského šéfa se navíc s americkou firmou Honeywell vedou rozhovory „na nejvyšší úrovni“ o vývoji vylepšeného motoru F124 pro F/A-259. Navíc pokud dojde k nákupu F/A-259, v USA vznikne výrobní linka.


„Je poněkud podivné a ne příliš bezpečné [pro americké piloty - pozn. red.] přesedat z proudového do turbovrtulového letadla, takže nabízíme řešení s proudovým letadlem, díky kterému budou moci piloti pracovat bezpečněji,“ vyjadřuje se Giordo skepticky k nákup turbovrtulových letadel. „Věříme, že piloti USA potřebují nejlepší prostředky pro blízkou leteckou podporu. Tohle není vývojové letadlo. Je operačně nasazeno v reálném bojovém prostředí a umí se zhostit mnoha rolí.“


Hlavním vnějším rozpoznávacím znakem F/A-259 je použití tzv. „mokrého“ křídla, tedy křídla se zabudovanými palivovými nádržemi. Použití mokrého křídla zvedlo dolet F/A-259 a umožnilo pod křídla přidat další závěsníky pro zbraně.

Bližší údaje o letounu nejsou známy, ale avionika, senzory a zbraňové systémy jsou izraelské výroby (IAI, ELTA Systems). 

 

Podle IHS Janes je kokpit F/A-259 uzpůsoben pro použití brýlí pro noční vidění, pilot má k dispozici dva velké barevné displeje (s taktickou pohyblivou mapou), datalink nebo radiolokátor se syntetickou aperturou (SAR) s indikátorem pozemních pohyblivých cílů (GMTI). Na přání lze F/A-259 vybavit systémem pro pilotní helmy s průhledovým displejem, radiolokátorem s aktivním elektronickým snímáním (AESA), nástavcem pro tankování ve vzduchu a satelitní komunikací.


Letoun dokáže nést řízené i neřízené pumy, řízené a neřízené rakety vzduch-země a také střely vzduch-vzduch krátkého dosahu. Pod křídla lze podvěsit kontejner s dvojicí českých 20mm kanónů Plamen a také zaměřovací a průzkumná pouzdra.


Maximální rychlost je  Mach 0,82, rychlost stoupání 3170 metrů za minutu a dostup 13 106 metrů.


Je třeba připomenout, že letouny Alca již ve Spojených státech létají, a to u společnosti Draken International. V současné době Draken operuje s flotilou svých L-159 na základně Kingsley Field (Oregon), kde Alcy hrají letouny protivníka a pomáhají cvičit piloty stíhaček F-15 ze 173. stíhacího křídla (173rd Fighter Wing).


„Je rozhodně menší než F-15, které vidíte každý běžný den létat, ale přesto nám poskytne dobrou realistickou replikaci a kvalitní výcvik,“ říká o L-159 kapitán Chris DuBois, instruktor a pilot 173. stíhacího křídla. Letecký výcvik pilotů F-15 proti L-159 začne v roce 2019.


L-39NG

Zároveň se Aeru Vodochody podařilo prorazit s novým cvičným letounem L-39NG (L-39 Next Generation). Na letecké výstavě Farnborough byla podpisem stvrzena dodávka 12 L-39NG pro americkou firmu RSW Aviation (včetně modernizace šesti L-39 na verzi L-39CW) a pro portugalskou SkyTech deset L-39NG (včetně opce na šest dalších L-39NG).


Již dříve se Aeru podařilo prodat čtyři L-39NG (pro vedení boje vzduch-země) do Senegalu. Aero plánuje v roce 2020 dodat šest L-39NG a od roku 2023 vyrábět až 20 L-39NG ročně. Již dříve Giordo uvedl, že ambicí firmy je v příštích deseti letech prodat 150 letadel, což je podle něj přibližně asi deset procent světového trhu s cvičnými letadly bez USA a Ruska. Cena L-39NG má být do 10 milionů dolarů.


„Jsme hrdí na to, že v návaznosti na podpis kontraktu se Senegalem, jsme podepsali další závaznou dohodu, jež nám navyšuje počet objednávek na 38 letounů  [32 L-39NG a šest L-39CW - pozn. red.]  k dodání mezi lety 2020 až 2022 a přichází od mezinárodního zákazníka. Dohoda se SkyTechem pro nás představuje strategické partnerství a start nové éry proudového výcviku v době, kdy mají všechny vzdušné síly urgentní potřebu výcviku při nízkých nákladech, a současně zvýšených požadavcích na čas a kapacitu,“ uvedl Giordo.


Roll-out prvního L-39NG se očekává první říjnový týden letošního roku a s leteckými testy se začne v listopadu. Senegal jako první zákazník dostane L-39NG v roce 2020.


Je zajímavé, že Spojené státy jsou již nyní domovem více než 300 strojů L-39 s licencemi pro civilní účely, a to v celé řadě různých konfigurací.

 

Zdroj: Aviation Week

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.6 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
logik Datum: 10.08.2018 Čas: 15:04

jirosi: To třeba i jo, ale to si stěžujte u AČR, že objednala, co objednala - a že plnotučný spárky chtěla až teď.... Aero mělo omezený možnosti, bez "spolupráce" AČR nemělo na vývoj dost peněz.

avatar
Jirosi Datum: 10.08.2018 Čas: 14:52

Koncept T2, vypadá jako něco jak měla "Alca" vypadat od začátku. Aby měla na trhu alespoň šanci.
Dvoumístná cvičná, s možností v mezi čase trénovat bojové operace.

avatar
Luky Datum: 26.07.2018 Čas: 00:51

K té optice Mavericku - vzpomínám si, že jsmem někde dříve četl, jak si piloti A-10 rádi nechávali na podvěsu jeden IČ Maverick a ten pak používali jako střelecký kontejner pro palbu kanonem

avatar
logik Datum: 25.07.2018 Čas: 19:50

Proxy: takovédle letadlo má pro radar dosti jiný zorný úhel, než klasické. Pro výcvik, kte kterému budou lehké bitevníky vždy mimo jiné sloužit, to IMHO příliš vhodné není. To mi přijde plnotučné řešení alá Alca lepší - i tam přeci jde případně někde radar neosadit (viz např. verze T1).

avatar
Proxy Datum: 25.07.2018 Čas: 19:19

Co se týče radaru, celkem se mi líbil Textron AirLand Scorpion a jeho pumovnice, ale kazí to pak radar a senzory, které se tam dají napasovat:

https://thaimilitaryandasianregion.files.wordpress.com/2015/10/payload-bay-argus-and-mx25-v4.jpg
https://thaimilitaryandasianregion.files.wordpress.com/2015/10/251e9bff09f7ecf2bde5d95a9d1bf59f.png?w=768&h=451
https://breakingdefense.com/wp-content/uploads/sites/3/2015/06/Bell-Textron-Scorpion.jpg

Takový zvláštní kompromis. Vzhledem k účelu, ceně a materiálům zhoršený radarový a aerodynamický profil asi stojí za možnost konfigurace, kde na jedno letadlo se senzory připadá několik s více munice?

avatar
Luky Datum: 25.07.2018 Čas: 18:48

Přelétnul jsem v rychlosti dvě poslední stránky a k té "nedostatečnosti" Alcy bych poznamenal, že radar je její zásadní senzor. Má integrované AGM-65 a ty mají vlastní optiku - čili on si širokopásmově na radaru vyhledá cíl nebo skupinu cílů, hlavice Mavericku se tam koukne a pilot provede jemné dohledání/výběr cíle.

@Flader
Tak ona Alča má kromě radaru a více závěsníků taky motor 28kN vs 16,9kN Albíka. To je celkem slušný rozdíl v tahu.

avatar
Flader Datum: 25.07.2018 Čas: 18:02

Aby to nakoniec nedopadlo tak, že než sa dostane skutočná F/A 259 do vzduchu, tak budú mať svoj ľahký bitevník hototový aj Turci:

https://defence-blog.com/aviation/new-turkish-light-attack-aircraft-make-maiden-flight-2022.html

avatar
skelet Datum: 25.07.2018 Čas: 12:16

logik: asi jsem to napsal nešikovně. Su-39 nepřekročil stádium prototypu, takže i ten podvěšovaný radar zůstal v "úvahách". By´t byl testován.
Tryskac: málem bych zapomněl, že v rámci modernizace ruských Su-25 se zvyžovala verze "SM", která měla obdržet radiolokátor Kopyo 25. Ale v rámci snižování ceny jen nakonec modernizace neobdržela.
Z dalších podzvuků má radar Hawk 200 (AN/APG-66) a AMX (EL/M 2001)

avatar
logik Datum: 25.07.2018 Čas: 12:05

skelet: Su-25TM měla radar v kontejneru i realizovanej, takže předpokládám, že s ním umí i Su-39, Z deklarovaný výzbroje je to v podstatě jistý (do čumáku mu ho co vím nedali).

avatar
RiMr71 Datum: 25.07.2018 Čas: 11:56

Tryskac: "Holt, realne bojove skusenosti z nasadenia voci Albancom a koalicii NATO."

...mankote, no to mě zajímá JAKÉ bojové zkušenosti proti NATO může Orao zúročit?

avatar
skelet Datum: 25.07.2018 Čas: 11:15

logik: o radiolokátoru v kontejneru uvažovali svého času Poláci v souvislosti s modernizací svých Su-22 (myslím, že spekulovali o Elta EL/M 2032), a také Rusové u Su-39 (kinžál)

avatar
asdf Datum: 25.07.2018 Čas: 07:15

Jirosi > Tak potom podla tvojej logiky su aj na vrtulnikoch zbytocne AA strely.
Vies o vyuziti AA striel na vrtulnikoch v boji ?

avatar
Jirosi Datum: 25.07.2018 Čas: 05:36

asdf: Držet hotovost a efektivně být nasazen v boji v dané činnosti jsou dvě různé věci.

Ta druhá se ještě nestala. Ne, protože by to ty letadla dělat nemohli. Ale protože nikdo nemá dost "pomalu letících cílů" na to, aby je tahle vyhazoval.

avatar
logik Datum: 24.07.2018 Čas: 23:18

jirosi: Šlo by Ti opět vyvrátit každou druhou větu, cos napsal, ale je to zbytečné - kdybys byl schopen uznat omyl, udělal bys to dávno. Když místo toho dál trváš na svejch lžích a omylech, žes udělal analýzu burzovních dat a z nich zjistil zisk na jednom vyrobeném bitevníku, tak se omlouvám, ale už nebudu reagovat. Nemá to smysl.

Omlouvám se ostatním, že jsem se zas nechal chytit do nesmyslné diskuse.

tryskac: For je právě v tom, že integrace střeleckého kontejneru není 1/0: dobrá nebo špatná. Externí a interní pod maj své výhody a nevýhody (včetně ceny za integraci, která letadlo zdraží.... a která je u interního podstatně dražší a musíš ji udělat u každé verze). A prostě se ukazuje, že integrace zaměřovacích podů nemá dost výhod, co by přebila nevýhody.

Když to srovnáváš s radarem, tak tam je jedena podstatnej rozdíl: radar v externích podech se nevyrábí. Takže u radaru stojí stejně integrace jako výroba externího podu.
A co se týče ušetření hmotnosti - integrovaný pod a jeho čidla také něco váží, externí pod vůbec nemusí bejt těžší - interní zástavba v stísněném prostoru letounu může mít paradoxně klidně i větší váhu, protože sice odpadne aerodynamickej kryt, ale musíš ty "senzory" a jejich elektroniku zabudovat tak, aby byla servisovatelná....

On to pravděpodobně není blbej nápad. Jen bude zbytečně drahej. Koupit hotovej pod a zavěsit ho pod drak vyjde podstatně levněji a tebou vyjmenované nevýhody to prostě nevyváží. Obzvlášť u zbrojních programů se pravidelně ukazuje, že nejlepší výrobek není hypersuperduper to nejlepší co se dá vyrobit. Dokonce i americké ozbrojené síly hledají zpravidla sweetspot cena/výkon. Natož očekávatelní zájemci o 259.

avatar
skelet Datum: 24.07.2018 Čas: 22:42

Asdf: a RAF pouzivala Hawk T.Mk.1A. Luftwaffe Alpha jet B etc.
Tryskac: o tom se nikdo nepre. U L-159 a Hawk 200 byl jako hlavni zdroj informaci zvolen radar. Ze by je to nejak omezovalo? Spise naopak.

arr