Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Zimní výcvik střediska aktivních záloh 601. skss

Rota aktivních záloh u 601.skupiny speciálních sil ... Více

Letecká technika

České letouny L 410 pro ruské speciální jednotky

Datum přidání 25.12.2017    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 85 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Česká společnost Aircraft Industries dodá ruské armádě 18 turbovrtulových dopravních letadel L 410. O kontraktu informoval náměstek ministra obrany pro vyzbrojováni Jurij Borisov při návštěvě Uralského závodu civilního letectví (UZGA) v Jekatěrinburgu.

Foto: L 410 ruského letectva na moskevské výstavě MAKS 2011; větší foto / Aleksandr Medvedev; GFDL

 

Dopravní letouny L 410 jsou v Rusku velmi oblíbené. Ostatně většinový podíl akcií Aircraft Industries v roce 2008 koupila ruská Uralská hornicko-metalurgická společnost (UGMK). Od roku 2013 je UGMK 100% vlastníkem české firmy.

 

Letouny L 410 pro ruský trh budou od příštího roku sestavovány a lakovány v nové montážní hale UZGA, která patří UGMK. Komponenty i motory bude dodávat Aircraft Industries, ale spekuluje se o 100% lokalizaci výroby, včetně použití motorů ruské výroby.


Česká firma měla podle ruské tiskové agentury TASS dodat do Ruska v roce 2016 devět L 410 a v letošním roce 11 kusů. Samotné ruské letectvo aktivně provozuje 29 letadel L 410 a oficiálně 70 českých letadel je uloženo ve skladech.


Ve stejném článku TASS je uvedena statistika nehodovosti L 410, která sice přímo nesouvisí s tématem článku, ale je nepochybně zajímavá – celkově bylo vyrobeno přes 1200 letounů L 410, z toho 862 bylo dodáno do Sovětského svazu. Ztraceno bylo nejméně 117 L 410 a při 106 katastrofách bylo zabito více než 420 lidí.


Oblíbenost L 410 v Rusku dokazuje nejnovější objednávka 18 letadel L 410 pro ruské letectvo. Letadla vzniknou v nové montážní hale UZGA, kde stroje získají speciální výbavu pro provoz v náročných klimatických podmínkách. Není ale jasné, zda půjde o letouny L 410 UVP-E20 nebo novější L 410 NG s výkonnějšími motory (viz dále).


„Máme pevný kontrakt na 18 letounů. Modifikaci pro přistávání na vodě a na sněhu plánujeme využít i pro potřeby sil speciálních operací,“ uvedl náměstek Borisov. Podle Borisova letouny obdrží plováky pro přistávání na sněhu a vodě. Samozřejmě kvůli nasazení v armádě L 410 získají ruskou avioniku a elektronické/komunikační systémy. Přesný seznam uprav ale není znám.


Objednané letouny L 410 mají být využívány především pro převoz ruských speciálních jednotek v obtížných klimatických podmínkách. Lze si tedy dovtípit, že L 410 poslouží zejména k přepravě speciálních sil za polárním kruhem v Arktidě.

 

Aircraft Industries nabízí dvě verze L 410 – L 410 UVP-E20 a L 410 NG. Verze L 410 UVP-E20 je schopna přepravit až 19 cestujících cestovní rychlostí 398 km/h na maximální vzdálenost 1520 km (včetně 45 min dlouhé rezervy). Letoun pohání turbovrtulový motor GE H80-200 o maximálním výkonu 597 kW.

 

Video: L 410 NG / YouTube


GE H80-200 vycházejí z několik desítek let starých československých motorů Walter M601. V roce 2008 koupil výrobce motorů Walter M601, pražskou Walter Engines, americký gigant General Electric a přejměnoval ji na GE Aviation. Po vstupu GE do firmy započal vývoj nové pohonné jednotky založené na Walter M601. GE pro vývoj poskytla nejnovější materiály a nejmodernější techniku trojrozměrné aerodynamické konstrukce.

 

Pohonná jednotka dokáže pracovat v rozmezí -50 až +50 °C a také ve velkých nadmořských výškách. Ostatně v roce 2014 letoun L 410 UVP-E20 přistál s novými motory na nepálském vysokohorském letišti Lukla. Letiště se nachází v nadmořské výšce 2860 m. Letištní dráha má délku 460 m a její sklon je 12°. Ostatně označení UVP je ruskou zkratkou pro krátký vzlet a přistání; anglicky STOL).


Nejnovější letoun L 410 NG s motory GE H85-200 o maximálním výkonu 635 kW má schopnost dopravit 19 pasažérů na vzdálenost až 2700 km (+ 45 min). L 410 NG dosáhne cestovní rychlosti 417 km/h a má modernizovanou pilotní kabinu technologií Glass Cockpit (G3000) od společnosti Garmin.


Ruská firma UZGA mimo jiné dodala ruské armádě také drony Forpost, ruskou verzi izraelského bezpilotního letounu Searcher Mk II. Jako jediný ruský bezpilotní letoun má schopnosti MALE (Medium-Altitude Long-Endurance), tedy střední operační výšku a dlouhou vytrvalost. Výroba dronu Forpost je postupně zcela lokalizovaná (do roku 2019) v UZGA.


UZGA je jedním z největších ruských leteckých podniků Ruské federace. Kromě oprav letecké techniky firma vyrábí/montuje několik typů letadel/vrtulníků, kromě dronu Forprsot a L 410 také lehké turborvrtulové letouny rakouského původu DA 42 a americké vrtulníky Bell 407. UZGA dodal na ruský trh již 30 vrtulníků Bell 407.


Zdroj: TASS, Russian planes

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
TF_HU Datum: 11.01.2018 Čas: 08:39

...nechápu ty emoce, stejně si to rus postaví a dodá sám. Zbytečný vzruch.

avatar
kazd Datum: 04.01.2018 Čas: 15:40

jsem fascinován jak si tu několik stránek nadáváte, aniž by si kdokoli ty dokumenty našel.
Odkaz Starlight na MPO je sice funkční, nicméně naši skvělí úředníci by do něj musli zapracovat opravu textu nařízení EU
---------------
OPRAVY Oprava nařízení Rady (EU) č. 833/2014
místo: „Jsou-li koncovým uživatelem ruské vojenské síly, považuje se veškeré jim dodávané zboží a technologie za zboží a technologie dvojího užití určené pro vojenské použití“,
má být:
„Jsou-li koncovým uživatelem ruské vojenské síly, považuje se veškeré jim dodávané zboží a technologie dvojího užití za zboží a technologie dvojího užití určené pro vojenské použití“.
----------
takže dokud někdo jednoznačně neklasifikuje L410 jako zboží dvojího určení a nedokáže dodávku ruským vojenským silám, je vše OK

avatar
semtam Datum: 02.01.2018 Čas: 12:18

KOLT

Dobře já ustupuju. Starlight má ve všem pravdu. Let je neperspektivní firma, která přišla na trh pozdě a její ustálení se na ruském trhu je fatální omyl. Její snaha se prosadit v Jihovýchodní Asii i přes počáteční úspěchy v podobě Nepálu, Bangladéše a v minulém roce Indonésie je k ničemu, protože byl zabit král českého exportu. A hlavně měla se zajímat o pro ni těžko dostupný severoamerický trh.

Její export mimo Rusko po odchodu Pamca klesl, dále firma od roku 2014 kryje koncové zákazníky. Český stát by měl zamezit prodej všech L-410 do Ruska a tím významně poškodit český letecký průmysl, atd.

Jinak smekám před Starlightem, že mi věnoval čas a poučil mě o neefektivnosti českého leteckého průmyslu a vysvětlil mi celou problematiku, bez něj bych žil v domnění, že je vše jinak.

avatar
KOLT Datum: 02.01.2018 Čas: 09:37

Starlight, jestli můžu doporučit, vykašlete se na to.

avatar
semtam Datum: 02.01.2018 Čas: 03:34

Starlight

Sériová výroba začala od roku 2006. V roce 2010 se již jelo komplet z nových částí. O ano, jak nepřesné :)
Jinak jsem našel ve tvých komentářích, že L-410 se nechytá na lukrativní severoamerický trh. No, pokud by jsi byl odborník, což nejsi. Tak by jsi věděl, že AI hledá zákazníky v Jihovýchodní Asii, kde roste poptávka po regionálních letadlech. Jako první vlaštovky jsou objednávky z Nepálu (mimo jiné uživatel DHC-6 :) a Bangladéše. L-410 nikdy necílil na severoamerický trh.

A docela mě překvapilo, jak na L-410 házíš v tom komentáři špínu, že je pozdě, že na trhu jsou daleko lepší emerické (kanadské) letadla jako DHC-6 a vyrobili jich od roku 2007 125 kusů. Brouku, L-410 se od roku 2006 do roku 2016 podalo 89 kusů a to není nijak vzdálená hodnota.

Manipulátor jak svině. Tak tu máme další tvé mystérium. Styď se!!!

avatar
semtam Datum: 02.01.2018 Čas: 01:35

Starlight

Vychladni, meleš pitominy. Neboj, diskuzi mám pročtenou a proto jsem tě také usvědčil z kravin. Ty se tu teď snažíš tragikomicky dokázat jak velký si odborník. Ne to opravdu nejsi. Spíš jsi si dokázal to, že si vymýšlíš a fabuluješ.

Nyní si se upnul k kusové výrobě. Nikde tu nepadlo, že Let přestal existovat a ohledně kusové výroby, která se často montovala (!) ze skladových zásob s nepravidelným a nejistým odběrem se o nějaké skutečně sériové výrobě mluvit nedá (nepleť si to se sériovým číslem). Proto to také s Letem bylo tak nahnuté.

Tak se ptám, v čem je problém? Problém je v tom, že si byl nachytanej na švestkách a nemůžeš to rozdejchat.

Ještě prosím napiš něco o Letu a nejlíp ať je to dlouhé. Možná nás příště úspěšně oblbneš a budeme žrát tvoje mystéria.

Pokud tě to zajímá, opravdu vařím z vody a ani ji nesolím.

avatar
Starlight Datum: 02.01.2018 Čas: 00:52

@semtam

Ale my se tu už skutečně delší dobu bavíme o pitomostech, respektive o tobě. Já se jen bavím tím, jak pokaždé uhýbáš a uhýbáš ze svých neznalostí a vaříš z vody. A ještě k tomu máš ještě spousty rádoby vtipných komentářů.

Další příklad, kolikátý už? Napíšeš „Jeho výroba zanikla a obnovila se až v roce 2006“. Tak ti uvedu konkrétní příklad, kde se uvádí, že v roce 2002 prodalyi 6 letounů a že tedy výroba nezanikla. Co uděláš? Novou do té doby pro tebe naprosto neznámou informaci zapracuješ do nové verze, která zní: „Výroba jako taková začala od roku 2006. Před tím to ani výroba nebyla, ale spíše montáž.“ Pominuli, že terminologicky začínáš vymýšlet ptákoviny typu, že montáž není výroba, tak je to opět špatně.

Tehdejší nový majitel PAMCO, který výrobu znovu rozjel (stála díky konkursnímu řízení a změně vlastníka) už v roce 2005 pokračoval výrobně ve stejném procesu jako předtím. Potřeboval totiž dodat letadla, které měli nekontrahovány. Proto také tu firmy odkoupili a začali na ni makat. Na ty tvoje ptákoviny montáže vs. výroba neměli čas ani peníze. Teprve okolo roku 2010 už začala plnohodnotná výroba nové výrobní série a tedy i došlo i na obnovení výroby řady dílů, které před tím byly ještě skladem. To jsem tu už v diskusi psal, takže kdybys dával pozor, tak by ses něco nového dozvěděl a mohl sis ušetřit další chybu.

Nechceš ty L-410 a obecně letecký průmysl už nechat být? Už několik dní visíš na tomto článku, a stále ti toto téma nejde.

avatar
semtam Datum: 01.01.2018 Čas: 23:53

Starlight

Zamysli se co píšeš. Kusová výroba ze skladových dílů je pěkná, ale o ničem. Nikde tu nezaznělo, že Let přestal existovat. Výroba jako taková začala od roku 2006. Před tím to ani výroba nebyla, ale spíše montáž. Samozřejmě očekávám, že začneš trojčit a psát, jaké nové díly se pro kusovou výrobu objednávali...

Určitě hlavním viníkem je český stát. Jak s ním hospodařil a komu ho prodal a ta sága pokračovala. Investor v podobě níže jmenované americké firmy zklamal tím, že nepřinesl do firmy patřičný kapitál a navíc chtěl ať Let vyrábí díly pro neperspektivní letadlo. A málem se mu povedlo pohřbít Let jako Terex Tatru. No a v Letu na americkou firmu vzpomínají jen v dobrém slova smyslu. (samozřejmě je to blbost, vidí ji jako firmu, která jim jen přitížila).
Let vlastně ani nefungoval (já vím kusová výroba). Z toho jsme byli všichni unešeni, jak nám ty kšety jdou.

Už se bavíme o pitomostech. Nemáš argumenty, chytáš se slov a neúspěšně měníš význam vět.
A hlavně není to poprvé. Přebujelé ego je špatná věc...

avatar
Starlight Datum: 01.01.2018 Čas: 23:11

@semtam

Raději hned opravím tvé výklady historie našeho leteckého průmyslu. Výroba a prodeje L-410 zcela nikdy nezanikla a v kusových množstvích různě pokračovala, byť pomalým tempem, třeba i ze sestav a dílů, které byly vyrobeny dříve na sklad. Nebo repasí letadel vyrobených a neprodaných v 90. letech. Let Kunovice (bez ohledu na název) neměl nikdy nulový počet zaměstnanců. pořád tam byli stovky pracovníků. Jen bohužel z tohoto období nejsou přesná čísla o prodejích. Ty dává až současný podnik Aircraft Industries a.s.

V tomto starším článku (https://www.euro.cz/byznys/letecke-zavody-volaji-mayday-865808) máš pěkně shrnuto, jak byl českým státem vlastněný Let zadlužen několika miliardami ještě před privatizací koncem 90. let, jak nedopadlo období americké od dubna 1998 do října 2000, jak pak nedopadlo ani české vlastnictví Zlinem/Moravanem od srpna 2001 do 2004/2005. Tak co, kdo za to všechno může?

avatar
semtam Datum: 01.01.2018 Čas: 22:42

Starlight

Co je nepochopitelné na větě: český export letecké techniky se v 90. letech prakticky zastavil.

L-39 se vyrobil od 70. let po 80. léta v počtu cca 2700-2800 kusů. V 90. letech 112 (včetně L-59) a pak vyjma L-159 si významnější obchod nepamatuji.

L-410 se od 70. let po 80. léta vyrobil v počtu cca 1200 kusů. Což vychází v průměru na 60 letadel ročně. Jeho výroba zanikla a obnovila se až v roce 2006.

Myslím, že drtivý propad exportu je zřejmý. Ale klidně uznám, že jsem měl napsat místo slova prakticky téměř, aby to bylo přesnější. Chytáš se blbostí.

Nic tady neměním, jen jsem upozornil na tvé mystifikace. Já za to nemohu, že si vymýšlíš a nedokážeš uznat svoji chybu.

Jasně a opakovaně jsem vše popsal v diskuzi.

avatar
Starlight Datum: 01.01.2018 Čas: 22:18

@semtam

S tebou se nemá cenu bavit. Nejdříve napíšeš „český export letecké techniky se v 90. letech prakticky zastavil“. Já ti uvedu konkrétní příklad (přesně 114 příkladů) v čem se mýlíš. Následně napíšeš „významný propad českého leteckého exportu v 90. letech“.

Tak si to konečně ujasni, co chceš napsat. Měníš si tady svoje věty s každým příspěvkem. Buď konsistentní. Toto dělají malé děti nebo lidé, kteří už neví kudy kam. Co si vybereš?

avatar
semtam Datum: 01.01.2018 Čas: 20:11

Starlight

Chápu, že meleš z posledního. Pokud nevidíš významný propad českého leteckého exportu v 90.letech, tak asi žiješ v jiné dimenzi. Navíc z Egypta nás poté vytlačil čínský K-8. Pro L-410 (L-610) 90. léta znamenala drastický dopad táhnoucí se do roku 2005 a ve velké míře zapříčiněný americkým majitelem.

Ohledně toho, že by L-410 změnil status na dvojí určení je sice možné, ale málo pravděpodobné. Navíc by to asi opět čelilo žalobě výrobce L-410.
A za další je to proti českým zájmům.

avatar
Starlight Datum: 01.01.2018 Čas: 19:52

@semtam

Nechci ti tady dále kazit tebou používaná data, ale český letecký průmysl v 90. letech docela slušně exportoval. Let Kunovice a Morovan/Zlin nevím, ale Aero minimálně vyvezlo: 60 kusů L-59 (Egypt, Tunis), 40 x L-39ZA/ART (Thajsko), 2 x L-39ZA (Litva), 12 x L-39C (Jemen).

Neřeš za AI, zda si něco při exportu do Ruska uhlídají nebo ne. Je to česká firma a platí pro ni české zákony. Pokud bude oprávněné podezření z jejich porušení, je reakce v pravomocích (ba přímo povinnostech) institucí českého státu. Nemusí nutně dojít na moc soudní. Pokud by měl státpocit, že příliš mnoho civilních L-410 končí v rukou vojáků, může například letoun přeřadit do kategorie zboží dvojího použití a pak každý vývoz bude vyžadovat souhlas státních institucí.

avatar
semtam Datum: 01.01.2018 Čas: 18:11

Starlight

Problém je ten, že žádný pokles zákazníků se nekoná. AI vyrábí nová letadla prakticky od roku 2006 a jejich prodej mimo Rusko je v rozmezí 3-4 strojů. I odkazovaná "ztráta" v podobě Alžírska neplatí protože Alžírsko obdrželo v roce 2015 L-410. Bohužel český export letecké techniky se v 90. letech prakticky zastavil, kontakty byli hlavně ztraceny kvůli neexportu. To jsou skutečná data.

Významná ztráta kontaktů neplatí pro AI, ale pro firmu Pamco. AI se počet zákazníků mimo Rusko nesnížil jak tvrdíte, je dlouhodobě konstantní (samozřejmě s meziročními výkyvy v jednotkách kusů). Navíc díky celkovému prodeji vznikl L-410 NG.

Klíčový pro existenci AI je ruský trh, který dosud zaručuje (dlouhodobě) více než dvojnásobný odběr L-410.

Znovu, letadla objednaná či dohodnutá před 12.9.2014 se sankce na vojenského uživatele nevztahují. Proto upozorňuji, že když operujete s letadly dodávanými od roku 2014 a snažíte se pokoutným způsobem "dokázat" jak AI mlží vůči koncovému zákazníkovi, tak vás mohu ubezpečit, že smlouvy či dohody se uzavírají dlouho předem, ale to sám přeci víte...
A k novým objednávkám do RF jen poznamenávám, že pro AI je prakticky nemožné uhlídat koncového zákazníka. AI patří 100% firmě UGMK. Letadla jsou/budou montována v RF. Dále na ruském trhu existují prodejci.

avatar
Starlight Datum: 01.01.2018 Čas: 17:26

@semtam

Opakovaně tady neustále publikuješ opak pravdy a očerňuješ moje jméno. A ještě neumíš číst. Copak jsem asi publikoval dne 26.12.2017 v 15:22? Cituji „… sankce vůči Rusku…Plné znění a výklad lze nalézt zde: https://www.mpo.cz/dokument40596.html“. Ne, tento pokus ti opět nevyšel.

Mám podle tónů tvým novým příspěvkům rozumět tak, že podle tebe letouny L-410 dodané v roce 2017 do Ruska, byly objednány před létem 2014. Máš tebou tolik oblíbené důkazy, že tomu tak bylo? Máš vůbec nějaké důkazy, kdo je vlastně koncový uživatel těch diskutovaných letounů?

Nechceš jít dělat něco užitečného? Svůj zadaný úkol jsi už splnil, ne? Že nemáš rád sankce proti Rusku, už všem došlo.

arr