Evropská zbrojnice pro tanky Leopard 2

Německá firma KMW (Krauss-Maffei Wegmann) za ... Více

Německé bojové vozidlo pěchoty Puma pro Armádu ČR?

Redakce Armádních novin si ve výrobních prostorách ... Více

S-70M Black Hawk: Univerzální vrtulník pro Armádu ČR?

Ministryně obrany Karla Šlechtová zadala ... Více

Experimentální přesun mechanizovaného praporu AČR

Přesun je nedílnou součástí vojenského umění. ... Více

Události

Česko-německá spolupráce v oblasti obranného průmyslu přinese českým firmám zakázky za 35 mld. Kč.

Datum přidání 14.11.2017    Rubrika rubrika: Události     komentáře 345 komentářů    autor autor: Tisková zpráva

Praha, 14. listopadu 2017: Největší německé zbrojovky uspořádaly v Praze setkání s cílem identifikovat vhodné české partnery pro budoucí spolupráci v oblasti obranného průmyslu. Podíl na výrobě bojového vozidla pěchoty (BVP) PUMA by mohl českým firmám přinést zakázky v hodnotě 35 mld. Kč, dále přísun unikátního technologického know-how, stejně jako podíl na dodávkách do ostatních zemí EU na desítky let.

Foto: BVP Puma; větší foto / PSM

 

Participace českého průmyslu se však netýká pouze projektu PUMA, ale poskytuje i možnost uplatnění v širším portfoliu zbraňových platforem využívaných německým Bundeswehrem i jinými armádami. Uveďme například tanky Leopard-2, houfnice PzH-2000 a mnohé další nejmodernější zbraňové systémy evropské provenience.

 

Průmyslového setkání v hotelu Diplomat Praha v rámci dne Česko-Německé spolupráce v oblasti obranného průmyslu se účastnilo více než 30 českých firem. Hlavním cílem setkání bylo identifikovat vhodné partnery a nastínit možné modely budoucí spolupráce.


„Stejně jako je ČR centrem evropského automobilového průmyslu, mohlo by se v dohledné době stát i průmyslovým centrem evropského obranného průmyslu. Velmi oceňujeme špičkovou kvalitu českých firem a uvažujeme o tom, že do ČR přesuneme část výrobních i vývojových kapacit," říká Mathias Kraus, šéf obchodu a marketingu ze společnosti PSM.


Konsorcium PSM je společný podnik koncernů Krauss-Maffei Wegmann a Rheinmetall Landsysteme. Vyrábí BVP PUMA, které je součástí tendru na přezbrojení Armády České republiky. Konsorcium je připraveno zapojit do výroby BVP PUMA významné české firmy a využít jejich kapacit nejen pro případné dodávky pro českou armádu, ale i pro německý Bundeswehr a armády ostatních zemí EU/NATO. Objem vzájemné spolupráce může v horizontu 3 let přesáhnout hodnotu 35 miliard Kč. Spolupráce otevírá potenciál i pro transfer nejmodernějších technologií do ČR.


„K ochraně nejlepších bojových vozidel pěchoty na světě používáme nejlepší pancířové systémy, které kombinují různé technologie, jako např. vícevrstvé pancíře, tzv. AMAP, nebo explozivní reaktivní pancíře (ERA). S těmito pasivními a aktivními pancířovými systémy dosahujeme nejvyšších úrovní ochrany našich vojáků proti zbraním středního kalibru, protitankovým řízeným střelám, protitankovým minám a IED. Uvažujeme o distribuci této technologie do České republiky," doplňuje Mathias Kraus ze společnosti PSM.

 

Foto: Power-pack BVP PUMA; větší foto / PSM


BVP PUMA je komplexní a systémové řešení pro mechanizované jednotky. Zahrnuje logistiku, podpůrné vybavení, do funkčního celku sladěné a ověřené zbraňové systémy, elektronické systémy, výcvikové programy, simulátory, i podpůrné programy výrobce po celou dobu provozu vozidel. Zároveň se nejedná pouze o bojové vozidlo pěchoty, ale o komplexní integrovaný bojový systém společně s tanky a bitevními vrtulníky k vytvoření mohutné bojové síly s maximálním využitím předností všech těchto bojových prostředků.


Vývoj vozidla začal v roce 2002, první prototyp vznikl v roce 2005 a roku 2015 jej zařadil do výzbroje německý Bundeswehr. Celých deset let bylo věnováno detailnímu testování, aby vozidlo splnilo požadavky na BVP budoucnosti s výhledem na použití během dalších 40-50 let ve všech budoucích formách konfliktů. PUMA je zcela nová bojová platforma.

 

Nejedná se o další modernizaci vozidla, které by konstrukčně vzniklo na konci minulého století, ale o zcela novou technologickou a vývojovou generaci moderního bojového prostředku, kde ochrana osádky a zároveň bojová síla jsou hlavním přednostmi. BVP PUMA se již úspěšně účastnil testů AČR ve Vyškově, VIP prezentace v Přáslavicích či brněnského veletrhu IDET 2017.

 

Redakčně upraveno

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.6 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Potizista Datum: 18.12.2017 Čas: 13:28

Maximus
Ano v tom zapojeni průmyslu se shodneme všichni.... nejlepší sance jsou ovšem s Němci

Tak a ted ano nádrže jsou občas občas prázdné já nemluvil jen o nich ... tak a vy tady tvrdíte ze puma je jen těžko modulární a nejste schopen popsat žádné konstrukční omezení
Tak třeba modularitabascodu špociva v tom ze na každou verzi postavíte nové vozidlo podvozek je součástí korby tak musíte na rozdíl od pumy předělat úplně vše modularita tam špociva v tom ze mate stejný powerpack a ascood je stará konstrukce co na ni chcete dále vyvíjet???

avatar
Rase Datum: 18.12.2017 Čas: 12:39

Maximus:
tak v tomhle se shodujeme, ale zároveň se jedná o detaily, které jsou tajné a neřeší se veřejně. Tedy nevíme, jaká firma nabídne ČR největší zapojení domácího průmyslu atd.
když to přeženu, tak nám tady i GDELS může zařídit kompletní výrobu Ascodů a dát třeba nejlepší podmínky. Kdo ví. Zatím to nemůžeme říct o žádném za nábídnutých vozidel (!)

Pokud jde o podvozek Pumy, tak konstruktéři Wolfdoga zkoušeli různé možnosti řešení podvozku, nakonec se ale inspirovali Pumou. Asi tedy bude opravdu odůvodněné, proč i oni použili ono "komplikované a drahé řešení".

avatar
Maximus Datum: 18.12.2017 Čas: 11:57

Hm, nádrže jsou výborný nápad - rozdíl mezi plnými a prázdnými jistě bude zanedbatelný. Vidím, že je to velmi univerzální - jednou si dám nádrž sem, podruhé tady, případně tady přidáme nějaké to vybavení.

Primárně univerzální platforma se přeměnila ve specializované IFV, kterému se podřídila konstrukce a jakékoliv změny nejsou jednoduché (rozuměj levné) a proto se do nich PSM dobrovolně nežene.

To Rase: Podvozek Pumy má skvělé jízdní vlastnosti, ale je složitý, drahý a servisně náročný. To vidím jako kámen úrazu pro AČR. Elektronika samozřejmě u Pumy/Lynxu či CV90 může být samozřejmě cenově a funkčně podobná.

Důležité je podle mne to, jaký reálný podíl bude mít český průmysl podíl na výrobě, míru převodu know-how a technologií. To je věc, jak armádní zakázky můžou pákově vrátit do ekonomiky investované prostředky do obrany. Silnější ekonomika si může dovolit věnovat více prostředků do obrany a naše ekonomika nemůže donekonečna fungovat na levné pracovní síle, ale je nutnost systematicky tlačit investice do moderních technologií a rozvoji práce s vysokou přidanou hodnotou.

Pokud budeme mít výrobní linku takovou, že většinu stroje včetně pancéřování budou schopny vyrobit domácí firmy a jen motor, převodovku, kanón a část elektroniky bude levnější koupit hotové v zahraničí, tak mi to přijde jako lepší alternativa mít třeba i jako jediní konkrétní typ IVF, než když si ve světě rozšířené IFV koupíme v zahrančí s tím, že u nás bude jen finální montáž s minimálním technologickým přínosem pro domácí průmysl.

avatar
Potizista Datum: 18.12.2017 Čas: 11:21

Hmm tak to je záludna otázka vskutku... no někteří holt vidí na fotce excentrický uloženou věž a hned to není univerzální..... tak ještě jednou napsal jsem ze podvozek s powerpackem lze osadit na jakoukoli svarenou korbu chápete?? Ano motor v puma je posazen u jedné strany a u bvp vyvážení vyřešili tím ze hodily na stranu věž asi,bude to dost souviset i s uspořádáním vozidla. U jiných verzi se to ale nechá řešit třeba tím ze na tu případně odlehčenou stranu přesunem nějaké příslušenství, nádrže například ?? Tak mate ještě nějaké dotazy které vám mužů vysvětlit?

avatar
Rase Datum: 18.12.2017 Čas: 11:16

Maximus:
estonci nebo kdo, si k CV90 nakoupili vyproštováky na bázi Leopardu 1, ne na bází CV90. Takhle to asi bylo levnější. Jinde (myslím Norsko) se zase překopávají staré CV90 na podpůrné verze k fungl novým vozidlům. Každý stát to tedy řeší jinak. Podle možností. Ani bych se nedivil, kdyby se u AČR používaly nějaký čas vyprošťováky na bázi T-72

Když budeš chtít, aby Lynx, CV90 nebo jiné, měly schopnosti jako Puma, tak i do nich budeš muset narvat všechnu tu elektroniku atd. poruchovost a nároky na zázemí tak budou stejné. Zretardovat by asi šla i ta Puma, ale proč to dělat že (ale jde to).

Puma má výhodu / nevýhodu stejnou jako Lynx. U obou bude záležet, zda se jedno nebo druhé vozidlo podaří prosadit někde jinde. Pak se můžeme spolupodílet na výrobě i jinam než jen pro AČR. Pokud tedy My, Chorvatsko a třeba austrálie vyberou lynx tak to bude dobré i pro nás. Pokud my a oni vybereme Pumu, tak taky. Pokud ale každý stát bude mít vlastní vozidlo, tak z toho nic mít nebudeme. Nejhorší by bylo, kdyby sme měli Lynx jen my. nebo jen Pumu my a Němci. Na druhou stranu vždycky bude risk co koupíme - můžeme hodně získat i ztratit, ale zase náš tendr může k nákupu motovovat někoho jiného (!)

avatar
Maximus Datum: 18.12.2017 Čas: 11:05

To Potížista: Když je Puma tak super univerzální platforma, tak mám pro tebe "otázku za 10 bludišťáků" - proč má Puma excentricky uloženou věž ?

avatar
Maximus Datum: 18.12.2017 Čas: 10:59

To Potížista: V podstatě odpověď pro Raseho platí i pro tebe.
Vím, že určitě nejsi zdravotník, protože posílat ambulanci v podobě "levného pásáku" na bojiště, kde nepřežila ani Puma, je podle mne dost "chytré" a jistě pro osádky těchto "ambulancí" velmi motivující.

Třeba vyprošťovací techniku zase musíš mít na dalším těžkém podvozku (typicky MBT, ale samozřejmě v reálu to není zase tak jednoduché ), protože "levný pásák" s těžkým IFV nehne.

Navíc je otázkou, jestli udržovat další pásovou platformu pro pomocné funkce v minimálních počtech bude skutečně levnější. Osobně o tom dost pochybuji.

avatar
Maximus Datum: 18.12.2017 Čas: 10:45

To Rase: Myslím si, že rok 2018 bude co do perspektivy Lynxu rozhodující. Pokud Rm zvládne vyrobit prototyp KF41, tak nevidím problém v jeho brzké adaptaci na specializované verze vzhledem k modulárnosti konstrukce, kterou považuji za velmi klíčovou výhodu oproti konkurenci.

Konsorcium PSM je s Pumou podstatně méně flexibilnější. Tento koncept původně také univerzální platformy se přeměnil ve specializovaný systém, který je z některých pohledů jistě nejlepší IFV na světě, ale vždy je to něco za něco.

Například složitost konstrukce, nároky na servis a logistiku prostě mají své nevýhody a kdo ví, jakým chronickým problémem jsou tyto věci v AČR, tak ho nadšení z Pumy docela míjí. Zbraně se nakupují pro výcvik a pro válku.

Zbraně, které jsou permanentně neprovozuschopné z důvodu vysoké závislosti na kvalitním servisu a logistice, jsou pro obojí k ničemu.

avatar
Potizista Datum: 18.12.2017 Čas: 10:43

Maximus
Víš něco o historii pumy??? Kdyby ano tak by si nad její modularitou nepochyboval. Puma je diky konceptu podvozku který tvoří samostatné odjimatelne moduly vlastně nejuniverzalnejsi platforma současnosti protože powerpack a podvozek vlastně můžeš nasadit na jakoukoli svarenou korbu. Jediný důvod proč jsme neviděli vic verzi pumy zatím je ten ze je bw nepotřeboval zatím. Tak a ted můj názor na téhle těžké pásové platformě má smysl ještě například minometná a vyprošťovací verze.
Například dělat z pumy sanitku je nesmysl lidé od armády nebo MO trvají na jedné platformě protože je to ted cool. Ano přečetli si jak blahodárný vliv to má na zásobování samozřejmě stejne díly teoretický je to v pořádku až na to ze na jednotlivé verze stejne musíš držet par specifických součástek navíc. Praktické proto je mít levný pásových transportér na tyhle podpůrné verze..... třeba švédsky kloubak ten má motor scania myslím takže díly na běžnou údržbu ve velký míře skladem držet nemusíš protože například na motor je sežene v každých autodilech. A navíc budou třikrát levnější než na pumy

avatar
Rase Datum: 18.12.2017 Čas: 10:25

Maximus:
vím kam tím míříš, bohužel nemám o tom tendru dost informací, jen zmiňují, že favority je CV90 a Puma. Ne Lynx nebo Ascod, byť by jim je taky nabízeli. Je to ale z Wikipedie, tak tam se můžeme dočíst všechno možné.
Viděl si v reálu ambulatní Lynx, viděl si jezdit Lynx KF41 ? Všechno taky jen obrázky (ten zvládnu taky) nebo dohady, tak jako ambulantní Puma atd.

Potizista:
asi jo. Potenciál máme určitě lepší. Předpokládám ale, že i Chorvati si budou chtít doma montovat co nejvíc z oněch vozidel - je to už takový trend.

avatar
Maximus Datum: 18.12.2017 Čas: 10:04

Když už tu v této situaci slyším opět adorování Pumy, tak už je ambulantní verze, kterou požadují mimo jiné i ti Chorvati? Pokud vím, tak není a ještě nějaký čas nebude. Nebo se zase Puma prosazuje ve výběrovém řízení, kde sice nesplňuje jeho základní požadavky, ale je přece nejlepší :-))).

avatar
Potizista Datum: 18.12.2017 Čas: 09:49

Rase
Ano o ručních zbraních vím ale puma je trochu jiný level ano nepochybuji o tom ze by v Chorvatsku vybudovali montovna a tam pumu skládali z připravených predmontovanych části. Jinak průmysl tvoří slabých 30 procent HDP většina lidi se věnuje službám nemají ani lidské zdroje......
A mi nejsme průmyslový stát? Rasi? Jen bych připomenul třeba program L-159 kolik státu Evropy si dokáže vyvinout a zavést do výzbroje bojový proudových letoun?
Stále jsme průmyslovou velmoci

avatar
Rase Datum: 18.12.2017 Čas: 08:00

Potizista:
Osobně bych o chorvatském průmyslu zase až tak nepochyboval, když je vůle a prostředky, dá se všechno možné vybudovat. Pro představu, Slovinci mají ambice na výrobu věží (Valhalla) - docela zajímavé (spojily se k vůli tomu různé tamní firmy. U Chorvatů bych taky nečekal ani výrobu ručních zbraní a překvapivě ji mají na vysoké úrovni. Klidně by si mohli vozidla montovat, nebo i víc, řekněme jako Slováci Patrie.
Co si budeme povídat, až ani ČR není průmyslový (velmoc) stát ta jako dřív. Přeci jen moc dlouho se na to kašlalo. Tak i u nás bude potřeba spoustu věcí nutno znovu vybudovat. V případě Chorvatů bych byl optimista - záleží ale co si představujeme pod pojmem výrobní linka - montáž dovezených dílů a výroba některých komponentů asi není problém ani pro Chorvaty.

ps. mě docela zaujalo, že těch speciálů chtějí jen méně jak čtvrtinu oproti bojovým. Taky mě zaujalo, že se tam nemluví o LYNXu nebo ASCODu. Reálně bych tedy i v čr vybíral primárně mezi Pumou a CV90.

avatar
Potizista Datum: 17.12.2017 Čas: 21:22

O schopnosti vyrábět pumu v Chorvatsku silně pochybuji.... byla by to spis příležitost pro česky průmysl ovšem jen když bude mít někdo všech pět pohromadě odolá korupci a vybereme pumy pro AČR a to nám otevře cestu do programu puma

avatar
PavolR Datum: 17.12.2017 Čas: 21:12

Rase: Viete niečo o ich priemyselných kapacitách? Majú šancu byť v hre o výrobnú linku?

arr